jasmijn78 schreef:anneliesdj schreef:Het paard zoekt de hand van de ruiter op en neemt daarmee zelf aanleuning.
En je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een goede aanleuning krijg hoor, ik probeer het evengoed uit te leggen als jij
Misschien bedoelen we wel hetzelfde... Maar als ik nu jouw reactie lees lijkt het alsof jij bedoelt dat een paard uit zichzelf in de aanleuning komt en je daar als ruiter niets voor hoeft te doen? Dat zal geen paard uit zichzelf doen ben ik bang. Zolang de ruiter blijft freewheelen zal het paard ook blijven freewheelen. Zou hetzelfde zijn als op een paard gaan zitten en wachten tot hij uit zichzelf een serie changementen gaat springen of een pirouetje in galop gaat draaien. Ik ben bang dat je dan kunt wachten tot je een ons weegt.
Ik hoop dat we het er over eens zijn dat het initiatief voor een goede aanleuning bij de ruiter ligt? Die moet gaan aangeven waar hij het paard wil hebben met het hoofd (door begrenzen en nageven). En een ruiter die dat goed kan, kan het paard op alle hoogtes/dieptes instellen zonder ruggebruik, tact, aanleuning en impuls te verliezen.

jasmijn78 schreef:anneliesdj schreef:Dat is het verschil tussen 'binnen 5 minuten aanleuning hebben' en het rustig aan willen doen. Niet binnen 5 minuten resultaat hebben is wat anders dan 'freewheelen' of meeliften zoals wij dat noemen.
Op het filmpje is duidelijk te zien dat de TS zelf geen initiatief neemt om een goede aanleuning te bewerkstelligen. Als een ruiter initiatiefloos en passief op het paard zit, noem ik dat freewheelen.
Dat het niet meteen zal lukken is punt twee. En dat geeft ook helemaal niet. Maar als ze niets onderneemt zal het zeker niet gaan lukken. Niet binnen 5 minuten en niet binnen 10 jaar.
Dat is op het filmpje helemaal niet zo duidelijk te zien. Ik zie idd een ruiter die niet zit te trekken, plukken ed maar van dit filmpje af kun je echt niet zeggen dat ze helemaal niets doet.
Als jij dat wel kunt moet je me echt eens uitleggen hoe je dat ziet.