Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:00

jasmijn78 schreef:
anneliesdj schreef:
Het paard zoekt de hand van de ruiter op en neemt daarmee zelf aanleuning.
En je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een goede aanleuning krijg hoor, ik probeer het evengoed uit te leggen als jij

Misschien bedoelen we wel hetzelfde... Maar als ik nu jouw reactie lees lijkt het alsof jij bedoelt dat een paard uit zichzelf in de aanleuning komt en je daar als ruiter niets voor hoeft te doen? Dat zal geen paard uit zichzelf doen ben ik bang. Zolang de ruiter blijft freewheelen zal het paard ook blijven freewheelen. Zou hetzelfde zijn als op een paard gaan zitten en wachten tot hij uit zichzelf een serie changementen gaat springen of een pirouetje in galop gaat draaien. Ik ben bang dat je dan kunt wachten tot je een ons weegt.

Ik hoop dat we het er over eens zijn dat het initiatief voor een goede aanleuning bij de ruiter ligt? Die moet gaan aangeven waar hij het paard wil hebben met het hoofd (door begrenzen en nageven). En een ruiter die dat goed kan, kan het paard op alle hoogtes/dieptes instellen zonder ruggebruik, tact, aanleuning en impuls te verliezen.
:j

jasmijn78 schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is het verschil tussen 'binnen 5 minuten aanleuning hebben' en het rustig aan willen doen. Niet binnen 5 minuten resultaat hebben is wat anders dan 'freewheelen' of meeliften zoals wij dat noemen.

Op het filmpje is duidelijk te zien dat de TS zelf geen initiatief neemt om een goede aanleuning te bewerkstelligen. Als een ruiter initiatiefloos en passief op het paard zit, noem ik dat freewheelen.

Dat het niet meteen zal lukken is punt twee. En dat geeft ook helemaal niet. Maar als ze niets onderneemt zal het zeker niet gaan lukken. Niet binnen 5 minuten en niet binnen 10 jaar.

Dat is op het filmpje helemaal niet zo duidelijk te zien. Ik zie idd een ruiter die niet zit te trekken, plukken ed maar van dit filmpje af kun je echt niet zeggen dat ze helemaal niets doet.
Als jij dat wel kunt moet je me echt eens uitleggen hoe je dat ziet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:55

Hey, de sportieve uitvoering van Rano! :D Sja, wat voor commentaar kan ik nu geven, er is al zoveel gezegd, je weet in ieder geval waar je aan moet werken en staat ook open voor tips van anderen, helemaal top.

Ik kan helaas je filmpjes niet openen, die had ik heel erg graag willen zien.

Je hebt Robijn er super ontspannen bij lopen en gezien het hele kreupel-verhaal zit er toch verdomd mooie momenten tussen!

Keep up the good work! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:58

Adil18 schreef:
Hey, de sportieve uitvoering van Rano! :D Sja, wat voor commentaar kan ik nu geven, er is al zoveel gezegd, je weet in ieder geval waar je aan moet werken en staat ook open voor tips van anderen, helemaal top.

Ik kan helaas je filmpjes niet openen, die had ik heel erg graag willen zien.

Je hebt Robijn er super ontspannen bij lopen en gezien het hele kreupel-verhaal zit er toch verdomd mooie momenten tussen!

Keep up the good work! :D

Dankjewel!
Fijn dat iemand wel ziet dat ik er wel degelijk voor open sta :)

Amanda: weet ik, maar er loopt nu van alles aan discussies en dan heb ik dalijk ruzie met de mods ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:21

Robijntjah schreef:
Volgens mij had ik iets verzocht :+

Sorry :o

Maar ik zie dat je jezelf overbezorgd vind.
Goed dat je dat van jezelf weet, het is goed om voorzichtig te zijn maar alles waar té voor staat is nooit goed (zoals oma altijd zei). Ik ben benieuwd of je haar dan ook met wat meer druk durft te rijden, dat het iets minder vrijblijvend wordt.

Anoniem

Re: Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:26

Daar ben ik gisteren al mee begonnen, wel voorzichtig aan, zodat we er beiden rustig aan kunnen wennen. Ook doe ik dit pas na een kwartiertje... Dan 10 minuutjes lang, en dan is het klaar! Nog even lang teugeltje draven en uitstappen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:31

Ben toch benieuwd wat je dan precies doet, vergeef me mijn nieuwsgierigheid :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:34

Nou, ik ben eigenlijk nu bezig om ons basistempo onder de knie te krijgen en te 'voelen'! Als ik dit doorheb ga ik hierin voorzichtig wat schakelen en zo te proberen de verbinding van achteren naar voren fijn voor elkaar te krijgen, iets meer aanleuning voor elkaar te krijgen, en voornamelijk constantere aanleuning! Hier moet ik nog een fijn evenwicht in krijgen! Dan probeer ik wat meer te 'verzamelen' en gaat ze super lekker lopen, helemaal los over haar rug enzo :) Hierin simpel wat voltes, voltes sluiten en openen, volte galopje beiden kanten, stukjes stappen, overgangen, schakelen... En dan lekker neusje richting grond en uitdraven!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:38

En met dat laatste begint het eigelijk hé?
Als je een correcte aanleuning hebt kun je op elk moment je teugels laten vieren en zal je paard zelf de neus naar voor/beneden steken om het contact te behouden, zónder daarbij te versnellen.
Dus vanaf het eerste moment dat je erop zit kun je dat al proberen, volgt ze je hand dan heb je een goede aanleuning en kun je verder met je oefeningen.

(niet dat je het nu niet goed doet hoor, meer ter informatie ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:40

Ja, dat klopt, alleen in het begin wil ik mezelf even de tijd geven om die omschakeling duidelijk te maken... Ook om het gevoel goed te ontwikkelen en het verschil duidelijk merkbaar te krijgen :+

Als een soort van geheugensteuntje zeg maar!

In het bos vandaag ging het trouwens ook al een stuk beter, ik moet gewoon erg wennen aan haar ineens wat langzamere basistempo ipv onder mij uit te vluchten :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:47

Dan is ze al een stuk vertrouwder met jou op je rug, ben benieuwd watvoor resultaten je krijgt met deze 'nieuwe' training. Ga je weer foto's plaatsen als je weer wat vooruitgang hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:49

Zondag al :+

Dan heb ik weer les :)
Ze is zeker al een stuk vertrouwder, ben ik ook ontzettend blij om, heb soms wel even met mijn handen in het haar gezeten van de zorgen :=

Maar we zijn dus al een heel eind gekomen gelukkig :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:56

Hoe lang heb je haar al dan? En hoe oud is ze nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:57

vanaf september, in november zijn we begonnen met rijden ongeveer...

Ze is nu bijna 5 jaar oud (maar dat is niet zeker).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:45

Zo ben ik weer, dit keer thuis dus heb ik ook de filmpjes gezien ;)

Begin ff bij de foto's, in het begin zie je dat ze van achter uit wel lekker mee wil komen en ongeacht hoe je rijdt welke methode enz, achter zit de motor en daar moet het gebeuren dus het begin is er in ieder geval!

foto 3 ziet er wel fijn uit, foto 5 doet achter nog lekker mee en ook al komt ze dan wat tegen de hand, dat is nog niet zo'n ramp maar uiteraard wel proberen om haar te laten zakken en dus de kans geven om lengte op te zoeken en vwnw te gaan, dus niet te strak houden(maar dit kan ook zo lijken op de foto)

dan komen de filmpjes
ik hoor iemand alsmaar hop hop hop zeggen, maar ze loopt eigenlijk al over haar tempo heen, dit is niet rijden maar jagen, met wiebelende benen waarmee het lijkt alsof je toch nog aardig wat aan het drijven bent maar harder lijkt me niet echt de bedoeling, ze moet haar passen kunnen afmaken.
Als ze de kans heeft om dus haar passen mooi af te maken, en haar beenzetting is correct dan zal ze vanzelf zakken aan de voorkant en dan heb je de ontspanning en van daaruit kan je verder werken aan de aanleuning.
Wat je nu ziet is dat ze haar hoofd alsmaar hoger gaat dragen, ze kán simpelweg niet ontspannen als ze rond wordt gejaagd in een voor haar te hoog tempo.

Zo ziet het er een beetje rommelig en onrustig uit, ook zie ik jou niet echt haar helpen, kijk beter vooruit waar je heen gaat, neem je eigen gewicht mee in een wending, bereid de galop voor enz.

Zolang ze in de galop nog niet ontspannen en nageeflijk is zou ik zelf kiezen voor de verlichte zit, dat is zoveel fijner voor de rug en zeker een kruising fries zal niet prettig zitten in de galop als die niet wat meer bevestigd is, dan is het voor zowel jou als voor Robijn fijner en makkelijker om te kiezen voor de verlichte zit.
Zou verder korte stukjes galloperen, paar pasjes goed is meteen draven, en dan ga je de goede stukjes steeds wat meer uitbouwen.
Dan zal je snel merken dat het steeds makkelijker en beter gaat!

Dat je aan de voorkant haar niet "in de krul" wil trekken is prima, maar zo "rondjagen" in draf zonder verder iets zichtbaar te vragen van haar bereik je ook niet echt veel mee.
Kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar ben dan benieuwd naar de gedachte er achter :)

Na de filmpjes en de galop nog wat foto's, dan zie je dat ze achter minder goed mee komt en zich voor meer gaat oprollen.
Dat is een teken dat het voor haar teveel is, stop voor ze dus achter niet lekker mee meekomt, foto 12 die jij zo fijn vind, vind ik helemaal niet zo fijn... zo super is ze daar niet van achter uit?
Dat is ze op de foto's voor de filmpjes veel meer!
Net zoals foto 15, en ik denk dat foto 17 aan de lange teugel ook niet het beste moment is geweest om de foto te maken, maar ze is daar totaal er niet meer bij van achter.
Ze oogt daar gewoon echt moe, en dat ze daarom maar zakt aan de voorkant.

foto 2, 3 en 5 doet ze achter veel meer mee, probeer dat erin te houden, de galop korter te doen en niet op een te hoog tempo in draf die bak rondgaan, daarmee gaat ze alleen haar passen minder afmaken en zal ze ook minder snel zakken voor, omdat ze niet kan ontspannen als je iets van haar vraagt wat ze niet aankan.

bedoel het echt niet banketstaaf, maar het ziet er allemaal nét niet uit zoals het kan en er zit veel meer in Robijn maar dat komt er nu even niet uit en dat is zonde.

Verder had ik nog ff je oude topic opgezocht, meende dat ik haar eerder beter vond onder het zadel en idd in dit topic van begin november [RT-HAW] [AC] Robijn (fries x kwpn) @ klassieke dressuur! geeft het een veel fijner beeld!
Vind Robijn er daar ook beter uitzien, ook vrij mager en arm bespierd maar ze oogt daar sterker van achter uit en de foto's zien er echt veel fijner en meer bevestigd uit.

Is het kreupel trappen van voor of na dat topic?
Maar op die foto's zie je een paard wat veel meer van achter naar voren is gereden, jij zit er beter op(op het naar beneden kijken na ;) ) en het hele beeld ziet er een stuk meer als echt rijden uit. Daar ben je echt bezig met haar, de foto's en filmpjes hier ben je wat passiever, en rij je op hoog tempo rond zonder echt duidelijk is wat daar het doel van is.

Ik zou kiezen voor een lager tempo, en daarin kleine beetjes schakelen en wat meer stuurwerk enz om haar met haar aandacht bij jou te houden, want ze vind volgens mij ook alles in en om de bak erg interessant ;)

Zelfs als haar blessure van na dat topic is, is dan nog geen reden voor jou om nu anders te rijden, immers je hebt haar fijn aan het lopen gehad en wat je toen deed kan je nu ook doen! En Robijn kan het dus duidelijk ook!
Dus niet twijfelen aan jezelf en alles, maar ríjden!

ik ben benieuwd naar nieuwe foto's/filmpjes :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 01:01

Ik kijk altijd even in jullie topics omdat ik jullie wel een boeiende combinatie vind om te bekijken.
Wat mij opvalt en dat vind ik echt in bijna al jullie topics, is dat Robijn totaal geen enthousiasme, werkwilligheid impuls of zelfs een beetje meewerkend overkomt.. (waarschijnlijk is dit in het echt niet zo hoor) maar zo komt ze echt op mij over, dat ze loopt omdat het moet, ik vind dat ze in een halfjaar ook niet veel vooruitgang boekt qua bespiering, slungeligheid en balans. mijn 4 (bijna 5jarige) is nu 4 maanden onder het zadel en die heeft nu aardig wat balans gecreerd en de slungeligheid verdwijnt, en zij is ook zn racert. Maar door de werkwilligheid en enthousiasme die ze heeft voor het rijden leert ze heel snel en veel. Met veel afwisseling natuurlijk. Ik heb het idee dat robijn het werk in de bak helemaal niks aan vind. Ze is misschien de grootste spanning kwijt die ze in het begin had, maar dat lijkt meer te komen door herhalen herhalen en een vast ritme..

Ik zie heel weinig foto's van jullie waar ze haar oren naar voren heeft. Verder vind ik dat je ontzettend goed op het commentaar reageert en alles netjes verklaart. Petje af daarvoor..

Ik reageer alleen maar omdat ik jullie een sprekende combi vind, en een ruiter die het beste voor heeft met haar paard.. Misschien er wat meer aanrijden, en wat meer laten werken (zodra het been het toelaat) Lekker assertief en wat meer bij elkaar. En dan komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:06

Renske: Alles wat je gezegd hebt is al eens aangehaald en heb ik ook op gereageerd :+

Dat ze op het topic van november beter zou lopen ligt dan echt aan de momentopnames want als jij vind dat ze nu over tempo loopt, toen gingen we nog 4 keer zo hard :+

Zsazsa: Robijn vind het werken in de bak helemaal niet vervelend, juist wel leuk! Het begint nu alleen wat moeilijker voor haar te worden en dat vind ze wat minder... Ik hoop idd dat dat straks helemaal over is, want ze loopt wel regelmatig in het begin lekker met haar oortjes erop :+:

Ze is idd nog steeds erg slungelig, dit komt ook doordat ze een tijd terug erg mager was en we zijn dus eigenlijk echt vanaf 0 begonnen! Ook zijn we pas een maandje of wat echt aan het rijden, daarvoor was het meer 2 keer in de week 20 minuutjes erop....
Ik zie zelf wel dat ze echt begint te veranderen....

Voor de rest dankjewel voor het compliment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:34

sporter schreef:
Zonder aanleuning kun je nooit een goede stelling en buiging rijden. Dat die aanleuning soms niet meer is dan het gewicht van de teugel is weer een heel ander verhaal.
Vervolgens is western rijden erg leuk. Maar wat doe jij als je paard zn hoofd omhoog brengt? Is dat niet je hand omhoog brengen? Dan pak je dus ook druk! dat het niet constant is is weer wat anders.

HOERA!!!!!!!!!!!!! *\o/* *\o/* eindelijk iemand die het snapt.......
@robijntjah, gaf jij niet les in klassieke dressuur of verwar ik jou nu?

Ik vind je zit inderdaad ook niet al te netjes, maar dat vrouwelijke probleem ken ik....Ik heb daar met rijden ook last van in die periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:39

Nee, dat heb je helemaal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:46

Okee dan :)

ik vind het erg jammer dat ik je filmpjes niet kan zien!
Op de foto's lijkt het alsof jij wacht tot ze zichzelf gaat buigen.
Misschien is dit de manier van rijden die jij hebt, geen idee. Maar ik zou niet te afwachtend zijn. Als ik begin met stappen begin ik al met een voorwaartse stap en neerwaartse ronde hals, buigend naar links en rechts. Als ze dan helemaal los is, stel ik haar hoger in en loopt ze met haar neus op de loodlijn, wat opgerichter. Bij jou lijkt het andersom. Je begint met haar hoofd in de lucht, en wacht tot ze een keer naar beneden wil komen ipv dat je haar aan alle kanten met stelling losmaakt. aan het einde van je rit loopt ze juist weer heel neerwaarts, terwijl je haar dan al los zou moeten hebben.
Dus mijn tip: gelijk beginnen met buigen, daarbij goed de achterhand erbij houden en je tijd goed indelen, niet erop stappen en afwachten of ze een keer goed wil lopen.

Dit beoordeel ik dus alleen vanaf je foto's! Dus als het helemaal niet zo inmekaar zit en je er niks aan hebt, excuus :D

edit: zoals zij in je profiel loopt op 15 feb 2009, die eerste fotos, zo zou ik haar los rijden en dan links/rechts buigen afhankelijk van de kant waar zij vast zit. en als ze los is pas oprichten! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:52

VivaLaVida schreef:
Okee dan :)

ik vind het erg jammer dat ik je filmpjes niet kan zien!
Op de foto's lijkt het alsof jij wacht tot ze zichzelf gaat buigen.
Misschien is dit de manier van rijden die jij hebt, geen idee. Maar ik zou niet te afwachtend zijn. Als ik begin met stappen begin ik al met een voorwaartse stap en neerwaartse ronde hals, buigend naar links en rechts. Als ze dan helemaal los is, stel ik haar hoger in en loopt ze met haar neus op de loodlijn, wat opgerichter. Bij jou lijkt het andersom. Je begint met haar hoofd in de lucht, en wacht tot ze een keer naar beneden wil komen ipv dat je haar aan alle kanten met stelling losmaakt. aan het einde van je rit loopt ze juist weer heel neerwaarts, terwijl je haar dan al los zou moeten hebben.
Dus mijn tip: gelijk beginnen met buigen, daarbij goed de achterhand erbij houden en je tijd goed indelen, niet erop stappen en afwachten of ze een keer goed wil lopen.

Dit beoordeel ik dus alleen vanaf je foto's! Dus als het helemaal niet zo inmekaar zit en je er niks aan hebt, excuus :D

Ik moet idd meer wendingen gaan rijden in het begin en haar hier goed in meenemen, dit is altijd mijn slechte kant geweest, de 1e 10 minuten... Helaas heeft dit zich nu wat uitgebreid, en het is echt even omschakelen om echt wat aan het werk te gaan!

Bedankt voor je tips :)

Jasmijn: Dit voegt niet echt iets toe aan dit topic he? ;)

Ik zal eens even kijken of ik vanmiddag iemand nog een paar filmpjes kan laten maken, die zal ik dan hier plaatsen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:00

Robijntjah schreef:
Renske: Alles wat je gezegd hebt is al eens aangehaald en heb ik ook op gereageerd :+

Dat ze op het topic van november beter zou lopen ligt dan echt aan de momentopnames want als jij vind dat ze nu over tempo loopt, toen gingen we nog 4 keer zo hard :+

Zsazsa: Robijn vind het werken in de bak helemaal niet vervelend, juist wel leuk! Het begint nu alleen wat moeilijker voor haar te worden en dat vind ze wat minder... Ik hoop idd dat dat straks helemaal over is, want ze loopt wel regelmatig in het begin lekker met haar oortjes erop :+:

Ze is idd nog steeds erg slungelig, dit komt ook doordat ze een tijd terug erg mager was en we zijn dus eigenlijk echt vanaf 0 begonnen! Ook zijn we pas een maandje of wat echt aan het rijden, daarvoor was het meer 2 keer in de week 20 minuutjes erop....
Ik zie zelf wel dat ze echt begint te veranderen....

Voor de rest dankjewel voor het compliment!

Sorry maar dan heb ik je uitleg blijkbaar niet goed gelezen, maar ik snap nogsteeds niet wat het doel is van zo hard de bak rond gaan?

Verder heb ik een aantal dingen genoemd(galop beter voorbereiden, verlichte zit om het makkelijker te maken voor haar, zelf denken aan je gewicht meenemen de goede kant op en meer wendingen enz rijden, lager tempo en in dat lage tempo haar passen correct laten afmaken en dan gaan schakelen in dat lage tempo) die allemaal bedoeld zijn als goed advies, maar blijkbaar heb je die of niet gelezen of geen zin om er iets mee te doen.
Erg jammer, want volgens ik bedoeld het goed.

Dat het topic uit november beter lijkt kan dan volgens jou aan de foto's liggen, hoe het tempo toen was kan ik idd niets van zeggen, maar ze oogde daar wel sterker en beter van achter uit.

De dik gedrukte stukjes in je quote, Robijn vind het nu wat moeilijker worden, doe daar dan iets mee! Je ziet nu op de laatste foto's een paardje wat van achter écht niet meer mee kan komen en wat gewoon moe is.
Je gaat dan over haar grens heen, hier wordt geen enkel paard beter van ook Robijn niet. Bovendien zal ze op die manier ook niet snl wat voller worden, en ook geen spieren opbouwen.
Alle energie gaat op aan het over haar tempo rondlopen.
Stop dan als ze nog lekker fris loopt met haar oortjes erop, hou het voor haar ook leuk!

En ze wás een tijd geleden mager?
Kijk eens naar die smalle achterhand, die hoort rond en vol te zijn, zo smal bij haar lies en heupen, en rondom haar kruis.
Als mijn paard er zo uitzag en ik kreeg het met minder rijden en anders/meer voeren niet voor elkaar gooide ik hem op t land en na een zomertje zich lekker rond eten begon ik opnieuw.
Dat is niet altijd leuk om te doen, ik hou ze ook liever hier aan huis! En lekker doorgaan met rijden, maar soms is het voor een paard, zeker na een blessure waar ik helaas ook alles vanaf weet, beter om een paar maanden 24/7 het land op te gaan op een volle weide.
Ik breng ze dan altijd naar Arkel, omdat daar geen dazen en andere vervelende prik-insecten zitten, van mij zijn er 4 gegaan sommige zelfs meerdere keren, en echt het is zo super daar! Zelfs degene die thuis altijd moeten werken voor ze rustig en niet meer zo gestresst zijn stonden er daar super relaxed bij en kwamen lekker rond&gezond weer terug!

Zeker bij een kruising fries verwacht je een rondere kont, meer massa, meer front en veel meer hals. Maar ook als het een zuivere kwpn'er was verwacht je van een 5 jarige meer massa, meer spier enz.
En tuurlijk ieder paard valt terug na een blessure, dat is logisch, maar als je daarna eigenlijk bezig bent met iets wat voor het paard te zwaar is zal je er niet veel mee bereiken en dat is zonde.

Zo aantobben heeft toch ook geen zin?
Je bent sinds september aan het rijden, en wat heb je bereikt?
Sinds je haar hebt ben je bezig met haar voller te laten worden, maar dat is ook nog niet echt gelukt.

Vind dit gewoon zonde van Robijn want er zit echt veel meer in!
Maargoed ik ga er vanuit dat jij zelf ook het beste voor hebt met haar :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:42

Ik ben al even aan het meelezen en heb nu ook even de filmpjes bekeken. Ik vind dat ze op de filmpjes enorm uit elkaar loopt en inderdaad over haar tempo. De foto's die jij heel fijn vindt (die van super van achteruit en die nr 15) vind ik ook niet zo geweldig, ze grijpt in haar lopen wel ver onder, maar ze draagt eigenlijk maar weinig, ze mist de verbinding met de voorkant. Ik vind haar echt heel slap achter!

Dit is eigenlijk al in het topic genoemd, maar wilde het zelf zo graag nog even opschrijven ;-)

Overigens heb ik absoluut respect voor de manier waarop je met de reacties hier omgaat en hoe je met je paard omgaat. Je doet echt je best wel voor haar!

Dat hele voorwaartse gebruik ik soms ook wel, bij paarden die zich een beetje opkroppen en geen verbinding naar voren willen opzoeken. Die laat ik soms echt wel knetterhard de bak rondgaan. Maar dit paard trekt dat helemaal niet, die krijgt de verbinding niet voor elkaar zo omdat ze niet sterk genoeg is en daarbij begrens je ook nog weinig!

De galop bijvoorbeeld zou ik echt maar een paar pasjes meepakken en proberen de passen wat klein te houden, paard onder je houden en begrenzen en daarin wat voor je been laten reageren tot je wat gewicht in je hand hebt. Dit paard zou ik in het begin niet te lang laten aan de voorkant, tot je verbinding hebt, zonder verbinding heeft heel het vwnw geen zin.

In draf zou ik ook proberen haar goed onder je te houden, begrenzen en de pasjes wat kleiner en vlugger te maken.

En ik zou proberen om haar zeker niet zo in het zweet te werken, volgens mij is voor dit paard een paar keer per week een beetje loswerken richting het vwnw wel genoeg voorlopig! (ik heb wel gezien dat je wel zuinig op haar bent, maar toch ziet ze er eigenlijk doodmoe uit... :o )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:01

VivaLaVida schreef:
Ik zie een onbespierd paard, geen extreem mager paard.... :x

Dat is ook wat ik zie.

TS; longeer je ook geregeld? Dat is een ideale manier om spieren te trainen(touwtje eraan, balkjes op de grond), net als in-uitjes springen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:08

Ik weet dat Jolijn regelmatig longeert (2x in de week), ik weet ook dat ze dat doet zonder touwtjes.
Balkjes op de grond is heeeel goed idd :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:38

Als jullie hebben geweten hoe Robijn er uit zag :)
Robijn was echt een enorm schriel ding, en is wat dat betreft ontzettend aangekomen al. Maar ze schiet op dit moment weer de hoogte in, dus daarom waarschijnlijk ook het slungelige uiterlijk.
Maar Jolijn is druk bezig met haar lekker vet te mesten, ze mag nog dikker hoor :D