fjord bitloos AdB methode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:11

Bandida schreef:
als een O-vorm, ga je altijd ofwel door een stoelzit, ofwel door voorover kantelen geplaagd worden.

Of je gaat inknikken in je heup en daardoor scheef zitten, zoals ik had.
Bij mij was dat ook opgelost met een ander type zadel :j
Fijner voor paard en ruiter. Want vergis je niet hoeveel een paard hier van meekrijgt.

Succes!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:36

Als ik heel eerlijk ben zie ik ook nog niet veel vooruitgang...

Ik heb ook foto's van jouw op een boomzadel gezien, dan heb je gewoon een goede houding.. Op dit zadel heb je te weinig balans... Ik zou of kijken of je een (boom)zadel kan vinden wat meer steun geeft of zitlessen nemen aan de longe, pony bijzetten (zodat hij zn rug niet kan wegdrukken en jij kan zitten, als je pony zich eruit druk kun je dingen nooit goed aanvoelen en maak je t jezelf en je pony onnodig moeilijk) en je dan helemaal op je zit concentreren... Houdingfouten los je niet 123 op, maar ik merk zelf ook dat als ik net iets anders zit mn paard heel anders loopt.... Mag ik vragen waarom je zo vast wil houden aan een boomloos zadel?

Daarnaast vind ik m achter ook nog niet heel veel actiever, ga eerst veel schakelen, overgangen en schijnovergangen rijden, actie reactie... Hij oogt alsof ie lekker een rondje wandeld, met zn gedachten bij de wei/ zn vriendjes what ever... Pas als je paard voor je been is kun je bezig met ontspanning en rechtrichten (ook een gevolg van het voorwaarts rijden)...

Ik heb zelf een paar jaar geleden een lesdag van AdB bijgewoont en me daarna wel verdiept in zijn methode, hij heeft echt goede dingen ertussen zitten, maar is niet zaligmakend, blijf ook verder kijken, hou er niet teveel aanvast, soms werken dingen juist beter als je t anders doet dan in t boekje staat.... Zolang je maar eerlijk en duidelijk blijft tegenover je pony...

Anoniem

Re: fjord bitloos AdB methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:40

een boomzadel komt er nie meer op, wel benk aan t rondkijken voor een ander boomloos zadel ( had ik al eerder gezegt ) Bijzetten die ik mijn pony niet, daar ben ik op tegen en zal dus niet gebeuren :)

ik heb toen zij net onder t zadel was en tijdens t beleren van verschillende instrcutrises en methodes lesgehad, en eigenlijk was dit de methode waarbij t mo lekker verging. natuurlijk kijk ik ook wel verder maar dit blijft voor mij toch ff de hoofdmanier om t zo te zeggen ;)

bedankt voor je reactie :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:44

Maar waarom perse boomloos? wat is de achterliggende gedachte? want een goed boomzadel waar jij goed in kan zitten is denk ik beter dan boomloos en een ruiter die uit balans is...

En bijzetten aan de longe kan je pony ook helpen om de goede spieren te trainen zonder ruitergewicht, niks mis mee, zeker als t alleen begrensend gebruikt wordt en niet om m kort met zn kin op de borst te trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:47

ja dat van die hulpteugels weet ik wel, maar nee ik doe dat echt niet :)

Boomloos doe ik omdat ik al veel zadels heb geprobeert, op maat laten maken, verstellen en vanalles. heb er zoveel geld in gestopt, verschillende zadelmakers. en nooit kreeg ik t zadel goed, altijd was er wel wat mee, t lag gewoon nooit perfect!
Toen ebn ik op advie seens boomloos gaan proberen. En het lag gelijk goed en het zit zo heerlijk! Je voelt de bwegingen van je paard zoveel beter! Ik moet er nog meren rijden, maar t is zoveel beter dan met boom rijden.
Maar ik heb mn zinnen gericht op een freeform tot nu toe en die zijn al een stuk steviger in de zit van de ruiter :) maar ik kijk nog f rond en ondertussen gewoon door oefenen uiteraard :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:37

Problemen bij een paard los je niet op door er een ander(of geen) bit in te hangen, ook niet door het soort zadel... Dit los je alleen op door naar jezelf te kijken.. Wat doe ik met mijn lichaam en wat voor signalen geef ik af.... Tis altijd zoveel makkelijker om het probleem bij het paard te leggen dan bij jezelf, terwijl het 99,99% van de keren bij de ruiter ligt ipv bij het paard.

Het feit dat je met beleren al verschillende instructrices ed heb gehad zegt voor mij ook al heel veel... dit betekend dat het paard nooit consequent iets heeft geleerd, dus eigenlijk nooit kan weten wat er van hem verwacht wordt...
Ik ben met die van mij al een 5 maanden met 1 instructrice bezig en zelfs bij mij wil het niet altijd lukken, wat dan ook meerendeel van de tijd aan mij te wijten valt..

Misschien dus eerst eens in een spiegel gaan kijken voor je alles bij je fjordje neer legd..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:07

Tja...kan helaas ook nog geen vooruitgang zien met de vorige foto's.
Pony loopt een beetje te lantefananten, en over je houding zal ik maar niks zeggen, maar dat boomloze zadel doet misschien jou paard zijn rug goed, maar de jouwe absoluut niet en daarmee ga je je paard weer in de weg zitten.
Jammer....maar ook nu zie ik weer dat je alle nuttige tips meteen de hoek in smijt en niet echt voor kritiek open staan als het je niet past.
Sorry, maar kan er niets anders van maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:55

19LindA83 schreef:
Problemen bij een paard los je niet op door er een ander(of geen) bit in te hangen, ook niet door het soort zadel... Dit los je alleen op door naar jezelf te kijken.. Wat doe ik met mijn lichaam en wat voor signalen geef ik af.... Tis altijd zoveel makkelijker om het probleem bij het paard te leggen dan bij jezelf, terwijl het 99,99% van de keren bij de ruiter ligt ipv bij het paard.

Waarom heeft het paard nu dan nergens last van(zichtbaar), en met die boomzadels wel?
Dan kan het niet bij de ruiter liggen dat die zadels niet goed lagen: ze pasten gewoon niet goed.
Ligt dus niet aan de ruiter de bouw van het paard.
Dus je procentenaantal kopt ook niet helemaal...
Of jij moet zadels voor jezzelf op maat gemaakt kopen ipv. voor je paard :+

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:17

Met dit zadel loopt hij duidelijk ook niet goed, het feit dat je van zadel en bit wisselt omdat je paard niet goed loopt vind ik een gebrek aan eigen inzicht.... Vaak ligt het probleem bij jezelf

Daarbij is dit een paard wat ws erg aan het veranderen is in spieren (want die zitten er nu duidelijk nog niet) wat wil zeggen dat inderdaad je zadel na verloop van tijd niet meer goed ligt... Ik heb die van mij in 5 maanden tijd al 2 keer laten aanpassen, puur omdat het een jong dier is dat in de spieren veranderd.

Het is een beetje jammer dat elk topic er wordt gezegd dat het paard het zonder bit ed veeeel beter doet, terwijl ik nog altijd een paard zie dat op de voorhand kukelt, duidelijk zijn eigen plan trekt en een ruiter die er ook niet op vooruit gegaan is door deze verandering, maar alles behalve een nette houding heeft (incl handhouding, beenligging, hoofdhouding,) en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:27

Dit zadel ligt prima op deze pony hoor en dat mijn rug hol is heeft niks te maken met dit zadel, wel leuk dat als er geen commentaar meer gegeven kan worden dat we dan maar op hanarchement gaan beginnen! Mensen ik kom nietuit een ei en weet echt wel wat goed is voor mn pony en niet...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:50

Cinnepin schreef:
wel leuk dat als er geen commentaar meer gegeven kan worden dat we dan maar op hanarchement gaan beginnen!

Er worden tips en commentaar gegeven aangaand je houding door je harnachement, dat is éven iets anders :)

Maar goed, aangezien je erg star bent en volkomen overtuigd van jouw methode... ben erg benieuwd naar vervolg-foto's.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:55

Er kan geen commentaar meer gegeven worden? Ik denk dat jij je daar al vergist.
Maar mensen willen je helpen en waar hoort dan het eerste commentaar, daar waar het het meeste nodig is.En dat is bij jou houding, niet bij de pony.
Jij zwiebert door dat zadel heen, dan kun je heel hard aan jezelf gaan werken. Maar een zadel bepaald wel zeker een groot deel of je fijn kunt zitten of niet. Elk zadel zet je in een houding. Ook een boomloos. .
Hoe jij je gezwabber met je benen handen en lijf oplost maakt niets uit, als je het maar oplost. En daar is nu niets van te zien en zeg je dat je daar aan oefent.
De pony kan nooit fijn op de hulpen vertrouwen en reageren als de ruiter niet in een stabiele houding kan zitten. Dan kun jij ook niet gaan verwachten dat hij ooit rechtgericht wordt en van die voorhand af komt.
Ga daar maar over denken zonder dat ook maar weg weg te gooien.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:51

Cinnepin schreef:
Dit zadel ligt prima op deze pony hoor en dat mijn rug hol is heeft niks te maken met dit zadel, wel leuk dat als er geen commentaar meer gegeven kan worden dat we dan maar op hanarchement gaan beginnen! Mensen ik kom nietuit een ei en weet echt wel wat goed is voor mn pony en niet...

Maar als ik deze foto's vergelijk met een foto van jouw op een boomzadel is jouw houding echt heel erg achteruit gegaan, van netjes rechtop naar inelkaar gedoken en onstabiel, zowel je benen als handen hou je hierdoor niet meer goed (en wederom, bij mezelf merk ik dat als ik erop let dat ik mn benen goed houd mn handen meteen een minder dramatische plek innemen)...

Als ik de foto's van jouw pony zie, heb ik niet het idee dat er geen boomzadel voor te vinden is, er zijn zat paarden met een veel moeilijkere rug en daarbij lukt het ook. En een boomzadel moet nu eenmaal regelmatig aangepast worden al helemaal als je paard in bespiering veranderd of dikker/ dunner wordt... En een zadel met boom verdeeld volgens mij de druk (door het ruitergewicht) beter, omdat jij nu zo belabbert zit kan je pony niet goed lopen (tja heel confronterend maar waar, ik merk t wederom ook in mn eigen rijden, als ik iets scheef zit voel ik meteen mn paard zo krom als een hoepel worden, echter ga ik recht zitten doet hij dat ook weer)...

Als jij je pony echt wil verbeteren zal je eerst bij aan jouw houding moeten werken, de beste methode hiervoor is het nemen van zitlessen, aan de longe (knoop in je teugels en beugels uit) en iemand die 100 keer brult, handen/ benen/ rechtop etc.... Hierbij is het naar mijn mening wel zo vriendelijk voor de pony om dit bijgezet te doen, dan kan hij zn rug gebruiken en hij je gewicht dus ook dragen, met een weggedrukte rug kun jij niet leren zitten en maak je t je pony onnodig moeilijk en zwaar...

Dat je alles stapje voor stapje wil doen is heel goed, maar zorg dan wel dat het duidelijke stappen zijn voor je pony, dat hij weet wat er van hem gevraagd/ verwacht wordt. Nu hobbel je nog heel vrijblijvend rond en wacht tot hij iets onderneemt (zo oogt het bij mij, aangezien ik op alle foto's een duikboot zie die niet met zn gedachten bij jouw is). Juist door te vragen (druk erop te leggen) en die meteen als hij doet wat je vraagd eraf te halen, leert je pony wat de bedoeling is en dan pas kun je vooruitgang zien....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:34

Moderatoropmerking:
Letten jullie op de regels van RT-HAW? Geen herhalingen, tenzij er een aanvullende tip bij staat? :)
Cinnepin, als je een topic op RT-HAW opent geef je aan dat je open staat voor al het rijtechnisch commentaar, en dat is op dit moment niet aan je reactie te merken. Sta eens open voor de meningen van anderen, dit zijn mensen die de moeite doen om je te helpen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:41

Weet je wat ik een beetje raar vind?
Jij zegt in mijn topic dat ik heel erg fout zit, ook zeg je dat er nog 1 iemand is die het met je eens is dus is het waar wat er wordt gezegd.
Hier zegt bijna heel bokt dat je houding fout is en nu heeft bokt opeens geen gelijk?
Beetje tegenstrijdig..

Verder denk ik wel dat je heel goed met Bonito omgaat, weet ik eigenlijk wel zeker.
Alleen zie ik in het rijden amper verbetering, ik krijg het idee dat ze eigenlijk zonder impuls loopt en dat ze op je handen hangt. Maar goed, dat is al vaak genoeg gezegd en dara ga je alleen maar tegen in.

Verder wil ik even benadrukken dat er voor élk paard een goed passend boomzadel te vinden is. Ook voor brede fjorden. Als je nml een zadel op maat laat maken past 'ie altijd :)*

Ook zou ik als ik jou was zitlessen gaan nemen, die holle rug ga je buiten de paarden om ook last van krijgen. En misschien zijn zitlessen wel de oplossing om ook in het dagelijks leven je holle rug te verminderen. Daarbij kan je aan de longe ook beter op je benen letten, want ik krijg het idee dat die nog minder op de goede plaats liggen dan op de vorige foto's.

Iig succes ermee, hoop dat je wat met het commentaar gaat doen (en niet alleen mijn commentaar).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:47

Oké..Ik vind het plaatje zelf ook niet mooi.. :o

-Niet erg veel achterhand gebruik
-Voorwaarts: nul komma nul.
-Benen stil en bij jezelf houden.
-Handen niet overdreven hoog.
-Je pony is veelste dik. Zet 'm eens een het werk en op dieet, dit is niet gezond voor een ponyleven hoor. ;)

En hier wil ik antwoord op:
-AdB manier is dit niet helemaal..Krijg je hier wel les in of ben je zelf een beetje aan het tobben?

Succes en luister ASJEBLIEFT naar de adviezen die hier worden gegeven, anders zal je pony niet veel meer verbeteren na deze foto's. ;)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:50

Nimmy schreef:
Maar waarom perse boomloos? wat is de achterliggende gedachte? want een goed boomzadel waar jij goed in kan zitten is denk ik beter dan boomloos en een ruiter die uit balans is...

En bijzetten aan de longe kan je pony ook helpen om de goede spieren te trainen zonder ruitergewicht, niks mis mee, zeker als t alleen begrensend gebruikt wordt en niet om m kort met zn kin op de borst te trekken...

Dit voorstel vind ik eigenlijk helemaal niet zo verkeerd TS. En je hoeft niet persè bijzets te gebruiken, er zijn genoeg andere dingen op de markt.
Want een paard die zijn rug zo slecht gebruikt zal ook geen extra baad hebben bij een boomloos denk ik zo?
Verder gewoon wat doen met het commentaar :j Want zò beroerd rijd je niet! maar alles kan altijd beter. Succes

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:10

Stravero schreef:
En hier wil ik antwoord op:
-AdB manier is dit niet helemaal..Krijg je hier wel les in of ben je zelf een beetje aan het tobben?

Dit heb ik in een eerder lopent topic van haar ook al eens gezegt.
Dus ze zal de foto waar AdB vaag bij op staan ook wel weer gaan plaatsen.
Ik vind het dus ook (nog steeds) geen AdB methode, of de beste man is gezien zijn leeftijd niet helemaal meer zo enthousiast met lesgeven en goed op letten.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:38

Hoewel ik het eens ben met voorgaande commentaar op het zadel en houding en zit van Cinnepin, moet ik zeggen dat ze wel degelijk volgens AdB rijdt. Ze krijgt les van 1 van de betere instructrices van AdB, dat het er niet als AdB uitziet komt waarschijnlijk omdat de TS er of geen gevoel voor heeft, of er niks van snapt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:59

Hoe ziet een paard er dan uit dat in een AdB-les meeloopt? :?

Ik denk dat degenen die zoveel commentaar hebben, graag een plaatje van 'in de krul' zien in plaats van een paard in balans.

Op de foto's zie ik in ieder geval een paardje dat op de meeste foto's goed ondertreedt en z'n buikspieren goed gebruikt.

Wel of geen AdB methode, maakt trouwens helemaal niets uit. De basis is een paard in balans. Om in balans te kunnen komen, moet een paard eerst verticaal in evenwicht zijn. D.w.z. de rugspieren ontspannen, de buikspieren sluiten, de voorwaarts-neerwaartse tendens bereiken en de achterhand voldoende onderbrengen. Voorwaarts-neerwaarts en het paard wordt nièt met de handen naar beneden gedwongen.
Zoals ik het begrijp en zie, is cinnepin hiermee bezig.
Pas wanneer dit in orde is (het paard verticaal rechtgericht is), kun je werken aan het horizontaal evenwicht, door het te veel aan gewicht aan de voorkant te verplaatsen naar de achterhand.
Deze volgorde is belangrijk, want wanneer je eerst horizontaal gaat "rechtrichten" dan ga je het paard in de rug en bekken scheef belasten en wordt er spanning in de rug opgebouwd wat dus problemen zal veroorzaken.

De hoge handhouding is overigens gebruikelijk (en goed!) wanneer je bezig bent je paard recht te richten c.q. in balans te laten komen. Hiermee geef je het paard veel meer ruimte van voren, verstoor je het paard minder, waardoor het paard z'n eigen balans kan zoeken.
Veel ruiters hebben hun handen veel te laag, waardoor ze niet alleen het paard in de weg zitten, maar ook nog eens behoorlijk op de lagen zitten in te werken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:14

Je kan je handen hoog, laag of achter op je rug binden, maar als de ruiter niet in balans zit zal het paard ook niet in balans gaan lopen en daar is hier duidelijk sprake van. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:21

Op deze hoogte je handen heeft geen meerwaarde.
Dat ruiters vaak de handen te laag hebben klopt, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee goed is. Je handen rustig ontspannen zodat de lijn onderarm teugel 1 rechte lijn is, dan heb je de handen correct.

En wat Betteke aangeeft klopt helemaal. Geen rustige en onafhankelijke zit dan kun je alle rest ook wel vergeten.

Dit paard loopt ook niet in balans en die aangetrokken spieren zie ik ook niet, wel vetrollen die daar misschien voor aangekeken worden?
In de krul, nee dat ziet hopelijk niemand graag, maar nageeflijk omdat de ruiter goed rijd, ja dat zeker wel. En is ook heel wat gezonder voor het paard dan met de kop in de lucht door denderen.
Het voorwaarts neerwaarts kan op deze manier ook niet zonder dat het paard helemaal als een torpedo de grond in boort. daarvoor zal hij eerst beter op het achterbeen moeten gaan lopen. Wat alleen maar weer kan als de ruiter de goede hulpen geeft, wat niet kan met zwieberende benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:27

Betteke schreef:
Je kan je handen hoog, laag of achter op je rug binden, maar als de ruiter niet in balans zit zal het paard ook niet in balans gaan lopen en daar is hier duidelijk sprake van. ;)

Mee eens. ;)
Het zou goed zijn voor cinnepin om zitlessen te nemen, bijv. centered riding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:05

Centered riding vind ik een goed idee, Joviban!!! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:35

kazary schreef:
Op deze hoogte je handen heeft geen meerwaarde.
Dat ruiters vaak de handen te laag hebben klopt, maar dat wil niet zeggen dat dit daarmee goed is. Je handen rustig ontspannen zodat de lijn onderarm teugel 1 rechte lijn is, dan heb je de handen correct.

En wat Betteke aangeeft klopt helemaal. Geen rustige en onafhankelijke zit dan kun je alle rest ook wel vergeten.

Dit paard loopt ook niet in balans en die aangetrokken spieren zie ik ook niet, wel vetrollen die daar misschien voor aangekeken worden?
In de krul, nee dat ziet hopelijk niemand graag, maar nageeflijk omdat de ruiter goed rijd, ja dat zeker wel. En is ook heel wat gezonder voor het paard dan met de kop in de lucht door denderen.
Het voorwaarts neerwaarts kan op deze manier ook niet zonder dat het paard helemaal als een torpedo de grond in boort. daarvoor zal hij eerst beter op het achterbeen moeten gaan lopen. Wat alleen maar weer kan als de ruiter de goede hulpen geeft, wat niet kan met zwieberende benen.

hier moet ike rg om lachen, die bnuikspieren zijn geen vetrollen, beetje belachelijk als je t verschil tussen een vetrol en een spier al nie eens meer ziet he