Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:02

Alicia2u schreef:
ccathalijne schreef:
Als ik mijn pony één keer goed aanpak heeft hij wel door hoe het zit en hoef ik hem niet weer de les te lezen. En wat is er mis mee om even een keer een flinke prik in zijn ribben te geven? Of even er door heen te werken aan de longe? Daar gaat hij heus niet dood aan en vaak gaat de omgang met je paard vaak makkelijker als je ze duidelijk maakt dat jullie het samen doen maar dat hij wel naar je moet luisteren.

Inderdaad moet er reactie komen van het paard: geen reactie is geen optie. MAAR: Het is écht niet nodig om een paard een flinke por te geven of 5 rondjes aan de lijn rond te slaan om een reactie te krijgen. Een paard snapt niet waarom hij dat doet. Bovendien kun jij als mensen nooit snel genoeg reageren om effectief te zijn als je pony die por wél verdient als straf: tegen de tijd dat jij die por geeft, weet je pony allang niet meer waarom.

Ik weet overigens zeker dat jou pony veel liever op de wei staat met zijn maten dan dat hij met jou gaat rijden. Hij is toch je vriend? Het zou wat zijn als je later je man zou moeten vangen om met hem naar de film te gaan, dat hij hard voor je wegrent wanneer jij hem probeert in de auto te krijgen. Als je paard niet aan komt lopen als je bij de wei staat en je hem helemaal moet gaan halen, dan heb je dus zo'n relatie: eigenlijk wil hij helemaal niet.

Mijn paard wilde vroeger ook niet, ik moest hem vangen, soms wel met twee mensen tegelijk. Zelfs met het rijden liep hij van me weg, onder me uit, ging ervandoor etc. (Kijk maar eens naar foto's in mn profiel). Tegenwoordig is onze relatie goed: hij komt aanlopen als ik richting de wei kom, op goede dagen zelfs in draf of galop! Hij steekt zelf zijn neus in het halster. Hij doet zelf zijn bit in als ik dat vraag, bij het zadelen staat hij mooi stil.
Als ik wil opstappen staat hij altijd stil, als ik op een opstapje sta om op te stappen, stapt hij vanzelf zijwaarts dichterbij. Verleden week sprong hij vanzelf vanuit stap over een hindernis van 1 meter (was per ongeluk, mijn focus was slecht denk ik, ik wilde er eigenlijk voorlangs. Zat zonder zadel en hoofdstel op mijn paard).
Als de relatie goed is gaan dat soort dingen echt vanzelf.

En nee, ik heb geen wonderpaard. Ik ken veel mensen met ongeveer dezelfde benadering als ik en met dezelfde en soms zelfs nog betere resultaten! Met gewone paarden, maar ook met beschadigde paarden met trauma´s etc. Het kost tijd, ja, dat zeker. Nou en? Het is me elke seconde 3 keer waard geweest en ik zou het zo nog 10 keer doen als het moest.

Geldt ook allemaal voor mijn pony, longeren is trouwens ook niet rondslaan voor mij hoor, maar een keer een prik met een spoor om reactie te verkrijgen is voor mij gewoon duidelijke taal......verder iemand?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:08

@Alicia, Ik bedoel eigenlijk, niet duidelijk gezegd, dat een paard van 5 jaar mentaal toch wel 30 minuten het werk aan zou moeten kunnen. Als een paard na 30 minuten lichamelijk al doodmoe zou zijn is er ergens iets heel erg mis. Maar ook binnen die 30 minuten moet er genoeg afwisseling zijn ( of binnen de 10 minuten, etc.).
Buiten zal je waarschijnlijk uren met dit paard kunnen rijden zonder dat ze er mee stopt, want de afwisseling is er dan altijd wel.
Probleem is juist dat veel mensen niet aan dat mentale uithoudingsvermogen denken en vaak iedere dag hetzelfde rondje in dezelfde bak met dezelfde oefeningen rijden. Daar ontstaan meer problemen dan op het lichamelijke vlak, maar omdat deze veel moeilijker te doorgronden zijn worden die als een ondergeschoven kindje beschouwd.
Het lichamelijke uithoudingsvermogen van een paard, zelfs ongetraind, is door de meeste mensen niet te evenaren, maar mentaal gezien moet je er eigenlijk vanuit gaan met een jong kind te maken te hebben, met de bijbehorende spanningsboog, die zelden langer is dan 5 minuten. Ik ervaar dat dagelijks als ik voor een klas sta met pubers van 12 tot 17.
Veel afwisselen anders "stoppen" ze; met nadenken in dit geval. ;) :D

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:10

ElCid schreef:
@Alicia, Ik bedoel eigenlijk, niet duidelijk gezegd, dat een paard van 5 jaar mentaal toch wel 30 minuten het werk aan zou moeten kunnen. Als een paard na 30 minuten lichamelijk al doodmoe zou zijn is er ergens iets heel erg mis. Maar ook binnen die 30 minuten moet er genoeg afwisseling zijn ( of binnen de 10 minuten, etc.).
Buiten zal je waarschijnlijk uren met dit paard kunnen rijden zonder dat ze er mee stopt, want de afwisseling is er dan altijd wel.
Probleem is juist dat veel mensen niet aan dat mentale uithoudingsvermogen denken en vaak iedere dag hetzelfde rondje in dezelfde bak met dezelfde oefeningen rijden. Daar ontstaan meer problemen dan op het lichamelijke vlak, maar omdat deze veel moeilijker te doorgronden zijn worden die als een ondergeschoven kindje beschouwd.
Het lichamelijke uithoudingsvermogen van een paard, zelfs ongetraind, is door de meeste mensen niet te evenaren, maar mentaal gezien moet je er eigenlijk vanuit gaan met een jong kind te maken te hebben, met de bijbehorende spanningsboog, die zelden langer is dan 5 minuten. Ik ervaar dat dagelijks als ik voor een klas sta met pubers van 12 tot 17.
Veel afwisselen anders "stoppen" ze, met nadenken in dit geval. ;) :D

Daar ben ik het helemaal mee eens! Mijn pony vindt het ook super om lekker naar het bos te gaan, in de bak sprongetjes met dressuur af te wisselen etc. Daar wordt hij altijd heel vlot van.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:12

Als mensen gemiddeld maar een aandachtsboog hebben van 20 minuten dan zal dat voor paarden toch zeker veel minder zijn dan dat. Dat is nóg een reden om tussendoor veel pauzes te nemen.

Afwisseling is inderdaad ook goed, als je paard een beetje gemotiveerd is om te lopen, maar als je paard niet gemotiveerd is, dan heeft afwisseling ook weinig zin. Ik gok uit de berichten van de TS dat dit paard vrij extreem is. Ik denk dus dat om te beginnen met afwisseling eigenlijk al een te grote stap is. Misschien na een weekje van korte sessies van A naar B, maar anders leg je de lat al hoog ben ik bang, als je metteen het paard al gaat vragen over een zeil te stappen etc.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:51

Omdat ik inderdaad wil voorkomen dat het in de bak iedere keer een gevecht wordt rij ik maar 1 keer in de week met haar in de bak. Ik ga 1 keer per week op buitenrit en 2 tot 3 keer in de aan de hand werken (longeren, vrijheidsdressuur etc.)

Ik vindt die tip met de pionnen erg goed, ze leert heel snel en houd erg van positieve beloningen. Ik denk dat dit probleem vooral is ontstaan omdat ze zo snel leert. En ik heb gemerkt dat haar verschrikkelijk op haar donder geven niets helpt. Integendeel ze gaat dan alleen maar meer in de staak.

Na het rijden krijgt ze wel altijd wat lekkers het is niet zo dat het hoofdstel er wordt afgetrokken en ze de weide wordt opgegooid.

Alicia2u

Re: Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:46

Meestal zit er teveel tijd tussen de beloning en het goede gedrag, je zult onmiddelijk moeten belonen voor het beste effect.

Ik herken veel van mijn eigen paard in die van jou: ook super slim, leert snel, maar houdt niet van werken en rijden in de bak. Alles is snel saai en afhankelijk van z'n bui gaat hij dan staken of zelf iets interessants verzinnen (zoals rare bokkesprongen). Op buitenrit is het een superpaard, maar in de bak kan het een hel zijn.
Het van hoek naar hoek rijden duurde bij mijn paard dan ook maar een keer of 5 voordat hij het doorhad en zelf op zoek ging naar de juiste hoek (ik heb de pionnen overgeslagen, hij was niet zo extreem). Heel cool als je paard dat altijd bokte bij het aanspringen in galop zelf naar de juiste hoek galopeerd :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:19

en wat gebeurd er als je met een ander paard erbij in de bak rijd?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:45

mirm schreef:
Het wil ook nog wel eens helpen om, als ze niet vooruit wil, haar achteruit te laten gaan. Gewoon een paar pasjes, rustig aan. Dan weer hulp geven om voorwaarts te gaan, wil ze niet, weer een paar pasjes rustig achterwaarts. Ze leren al snel dat voorwaarts makkelijker is dan achterwaarts! Zelfde als je van stap in draf wil, wil ze niet, dan even halt en achterwaarts. Dan weer voorwaarts weg en in draf. (zo nodig steeds herhalen) Is een vriendelijke manier met goede mogelijkheden om te belonen en zonder zweep en sporen ed. Succes.

Heee! dat is ook mijn trucje! Blijft een goed leermoment voor ze, vooral voor jonge paarden. Je kunt ze dan schoppen wat je wilt maar als ze nog niet helemaal doorhebben dat kuitdruk voorwaarts betekend, dan weten ze ook niet wat schoppen betekend (sterker nog, sommige merries vinden het lekker)! je sporen erin zetten of extra zwepen erbij pakken is een teken van onmacht. Los het rijkunstig op! Succes....

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:11

Je bent niet consequent genoeg en je paard maakt daar graag gebruik van.

Als je been geeft dan volgt er hoe dan ook reactie, als je die niet krijgt dan geef je net zolang een flinke schop tot ze haar benen onder zichzelf vandaan loopt. (Dan bedoel ik dus een flinke galop!) Dan beloon je, neem je haar terug en ga je verder met waar je mee bezig was. Jij bent de baas over je paard, waarom gaat ze stil staan als jij haar een tik geeft? Omdat je dat láát gebeuren. Geef haar eens flink op haar sodemieter als ze dat doet! Stil staan op buitenrit mag ook niet, alleen als jij aangeeft dat je stil mag staan mag er ook daadwerkelijk stil gestaan worden! Ook al ben je aan het uitstappen, geen reactie op je been betekend doorporren tot je wel reactie krijgt! Maar als ze braaf reactie geeft dan is het het liefste beestje van de hele wereld, goed belonen dus!

Doe dit 4 dagen consequent en je paard rent de benen onder zijn/haar lijf vandaan.

Ik had ook altijd een luie merrie tot ik mezelf eens flink onderhanden nam, nu kan ik er mee lezen en schrijven en moet ik haar dikwijls zelfs afremmen. :j

Dean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:39

Annemuts schreef:
ZOu het misschien kunnen zijn dat je paard niet zozeer last heeft van haar rug, maar misschien juist van de darmen etc? Ik heb met mijn paard op een gegeven moment ook wat moeilijkheden gekregen, gepikeerd reageren bij het aansingelen, ik mocht niet bij haar oren in de buurt komen, en ze reageerde amper meer als ik been gaf, en zij bleek heel erg last te hebben van de darmen etc. Door de last van haar darmen ging ze een beetje verkrampt lopen, waardoor het leek op rugpijn. Ik had haar ook altijd op muesli staan maar hier bleek ze heel slecht tegen te kunnen (zelfs van een handje muesli had ze al last). Ik heb haar nu op onbeperkt hooi staan met als toevoeging 2 keer een schepje lijnzaadbrokjes en een mineralen koek, en nu gaat het prima! Dit is mij trouwens aangeraden door een osteopaat. Nu ik haar op andere voeding heb is het een heel ander paard, ze was ook best dominant en dat is helemaal veranderd, ze is vrolijker en met rijden gaat het nu heel goed.
Misshcien is dit iets wat je eens zou kunnen laten uitzoeken bijvoorbeeld door een osteopaat?

Succes!

Mijn paard had precies hetzelfde, hij was erg koliekerig en kreeg daardoor last van z´n rug en hij liep kreupel. Nu laat ik hem ´s ochtends extra loslopen en veel hooi, weinig stro, + lijnzaad en hij loopt harstikke vlot. Zodra als dat hij weer koliekerig wordt, wil hij alleen nog maar stappen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:58

@Shattered. Dom doorslaan zoals je suggereert heeft bij dit paard absoluut geen zin. Dan wordt ze zelfs gevaarlijk en heeft ze een hekel aan het werk dit wil ik voorkomen. Ik wil dat ze het werk in de bak vanuit vrije wil doet en niet omdat ze doodsbang is dat ze geslagen wordt. Ik probeer echt om haar niet naar stilstand te laten gaan maar dat is bij haar echt heel erg moeilijk om te voorkomen.

Gisteren heb ik een dagrit met haar gemaakt. Na 6 uur in het zadel reageerde ze nog op de kleinste hulp die ik gaf (de rit was wel in een groep) Ze begrijpt de hulpen dus wel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:11

InekeH87 schreef:
@Shattered. Dom doorslaan zoals je suggereert heeft bij dit paard absoluut geen zin. Dan wordt ze zelfs gevaarlijk en heeft ze een hekel aan het werk dit wil ik voorkomen. Ik wil dat ze het werk in de bak vanuit vrije wil doet en niet omdat ze doodsbang is dat ze geslagen wordt. Ik probeer echt om haar niet naar stilstand te laten gaan maar dat is bij haar echt heel erg moeilijk om te voorkomen.

Ik denk dat dat een hele verstandige keuze is :)

Heb je mijn tips inmiddels al geprobeerd? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het effect.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:05

ik wou dat vrijdag doen maar voordat ik in de bak was knapte de singel en kon ik niet meer rijden. We gaan dat in ieder geval vrijdag wel doen en ik zal van de week kijken of ik er aan toe kom.

Miralaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:02

ik heb een tip maar weet niet of het werkt bij mij wel !

TIP:

longeer haar regelmatig voordat je er op gaat ! ga vooral op de overgangen werken. van de stap naar draf en natuurlijk door laten draven en wanneer ze goed regelmatig loopt dan laat je haar een keer aangaloperen. :D :o ik weet niet of het gaat werken maar proberen kan geen kwaad en kun je misschien ff mailen als het heeft gewerkt . ? dat zou ik erg leuk vinden :D

Groetjes Miralaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:23

Kan ze dat aan een dagrit van 6 uur in het zadel? Ik denk toch dat ze vrij ongetraint is.

Ik heb een Bazuin gereden, was een cool in het hoofdpaard, eigenwijs en die kon ook stil gaan staan als hij geen zin meer had.

Staat ze lang op de wei voor je gaat rijden?

Ik ken een zeer flegmatieke merrie die niet eerst de wei op mag voor ze gereden wordt. Als het dressuren in de bak wordt, komt ze de dag er voor helemaal niet op de wei, omdat ze dan al haar energie heeft opgelopen.

Ik denk dat je een trots paard hebt, doet ze op de wei wel rennen en dollen of stoort ze zich aan het geren van de andere paarden? Hoe is ze met longeren, kan ze dan wel flink door blijven gaan?

Voor een 5 jarige, denk ik toch dat er wel iets mis is met haar energiebalans. MIsschien maakt de bak haar te moe? Hoe is de bodem, is die zwaar?

Je kunt ook buiten trainen, al het bakwerk kan je buiten doen, wordt ze sterker van, krijgt ze conditie van en dan kan ze het bakwerk erna wellicht beter aan.

Veel stapritjes met losse teugel doet ook wonderen, het geestje heeft dan ook lekker afwisseling, lekker rondkijken en stappen in de natuur. Ook daar krijgen ze conditie van.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:45

Sommige paarden vinden het werk gewoon niet leuk en hebben dat karakter nu eenmaal. Ik ken er ook een paar en die zijn kerngezond, maar doen alles op hun eigen tempo (zoals Italianen zeg maar :D ) en vinden het wel welletjes.
Als je paard in álles zo is, wei, buitenrijden, longeren enzovoort, zul je daar gewoon vrede mee moeten hebben, want dan kun je er vrij weinig aan veranderen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:06

sjaantje schreef:
Sommige paarden vinden het werk gewoon niet leuk en hebben dat karakter nu eenmaal. Ik ken er ook een paar en die zijn kerngezond, maar doen alles op hun eigen tempo (zoals Italianen zeg maar :D ) en vinden het wel welletjes.
Als je paard in álles zo is, wei, buitenrijden, longeren enzovoort, zul je daar gewoon vrede mee moeten hebben, want dan kun je er vrij weinig aan veranderen.

Grappig dat je dit zegt...ik had er ook zo één, is verkocht naar Italië :D :D :D . Volgens mij gaat het wel goed daar, zie af en toe goede wedstrijdresultaten voorbij komen - en ik kon er echt niks mee.
Die van mij is trouwens heb ik trouwens een tijdje weggebracht (vóór de verkoop, als laatste redding :o ) naar mijn instructrice. Daar ging het wel beter, paard kreeg daar veel meer structuur. Ik ben meer van de afwisseling, buitenritje, dressuur, wat longeren, dagje vrij, enz. Bij mijn instructrice is de discipline groter, iedere ochtend rijden (of longeren), 's middags in de wei. Vast stramien, daar knapte hij van op.
Was gewoon een dom paard, die zich beter voelde bij die vaste structuur waarin hij gewoon wist wat er kwam. Maar ik heb 'em dus verkocht, was wel blij dat ie zo opknapte, maar kon en wilde hem niet zo in zo'n vast ritme rijden en weiden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:25

Ik heb er ook een gehad. Bloed en alles is onderzocht, maar dat beest was gewoon aartslui. Super bewegen, maar hij deed het gewoon liever niet. Toen m'n trainster hem een weekje moest trainen omdat ik op vakantie was, vertelde ze later dat hij haar van het paardrijden af had kunnen helpen, zo lui was ie..
En ik hoor van de huidige eigenaren (4 jaar later) dat ie nog steeds zo is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:05

@russel ze is niet ongetraind. Ze wordt regelmatig gelongeerd (bijna iedere dag) en ze wordt 2 keer per week gereden. Ze heeft een goede conditie en ze kan een rit van 6 uur waarin we voornamelijk stappen prima aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:29

Een paard krijgt geen hekel aan het rijden als je hem eens flink door pakt. Ze gaat heel snel snappen dat als ze wel luisterd ze helemaal de hemel in geprezen wordt. En dan is er duidelijkheid en beloning doordat er niet meer gedreven wordt, geen tik met de zweep komt.
Weten hoe de rangorde zit en dan beloond worden is minder reden om er een hekel aan te krijgen dan steeds net niet luisteren, dan hier een boos woord, dan daar een tikje met zweep en daardoor ook nooit een echte enthousiaste beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:00

InekeH87 schreef:
@russel ze is niet ongetraind. Ze wordt regelmatig gelongeerd (bijna iedere dag) en ze wordt 2 keer per week gereden. Ze heeft een goede conditie en ze kan een rit van 6 uur waarin we voornamelijk stappen prima aan.

Maar dan is ze niet lui.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:02

Ik denk dat je even heeeeel streng moet zijn !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:03

Merriestreken??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:08

Ik heb netjes het hele topic doorgelezen en denk idd dat je met heel consequent zijn en de speelse tips die je hier hebt gekregen een heel eind kunt komen :j Wat misschien ook leuk is om te proberen is gaat voetballen :) Vinden veel paarden heel erg leuk, lekker in stap beginnen en af en toe eens een drafje proberen. Die bal rolt alle kanten op, dus regelmatig wendingen/voltes maken en zo wordt ze op een speelse manier toch heel soepel :)

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:02

Als ik al die verhalen lees denk ik, dat paard heeft je mooi in de mailing.
En je kan wel zeggen we gebruiken een plastic paal aangezien hij maling heeft aan de longeerzweep..Maar er komt dan ook een keer een tijd dat hij hier maling aan heeft!Wat gebruik je dan?
Laat gewoon eens de zweep voelen,geen reactie weer enz.En ik snap echt niet dat je niet eens even probeerd of sporen helpen?
Dat paard laat jou ook mooi stikken,,dan kan je toch wel een keer met sporen rijden . En zoals ik al eerder zei: niet om hem lek te prikken!maar om te waarschuwen dat jij ook de baas kan zijn aangezien
jij niet zulke fijne dingen aan je benen hebt..

En af en toe eens een les van een andere instructeur kan ook helpen, ook al denk je dat je al de beste hebt..
iedereen heeft zijn/haar eigen visie, tips,trucs en ervaringen waar je misschien wat van kan leren.
S6! en anders inschrijven voor monthy Roberts? :D