Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:30

Een nagefelijk paard staat aan de hulpen.

Een nagefelijk paard is ontspannen in zijn lijf.

Een nagefelijk paard accepteerd de mens als leider.

Ik denk dat je daarmee de basisvoorwaarden voor een nagefelijk paard mooi op een rijtje hebt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:31

toegeven = hem laten winnen.

wat versta je onder spelen?.. is gewoon zachtjes een beetje knijpen in de teugel..

contact is een soort van druk op de teugels.. DUS.. zónder teugels kan NIET na gegeven worden ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:32

Een paard is een prooidier en die zijn niet competitief ingesteld, zoals roofdieren (mensen). Gras groeit immers overal, mensen (en andere roofdieren) moeten op hun eten jagen, en als je dan niet presteert, dan eet je niet. Terwijl een paard wat lager in rang staat gewoon op een ander plekje gaat eten.

Paarden kunnen dus niet winnen, alleen verliezen.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 08-02-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:33

Maar wanneer knijp je dan? en wanneer stop je :?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:35

LadyLynn schreef:
toegeven = hem laten winnen.

wat versta je onder spelen?.. is gewoon zachtjes een beetje knijpen in de teugel..

contact is een soort van druk op de teugels.. DUS.. zónder teugels kan NIET na gegeven worden ;)

Absoluut fout! Met boogjes in mijn teugels kan ik nog nageeflijk rijden..alleen moet ik het tempo op mijn zit rijden zodat het paardje niet uit elkaar valt. Als mijn merrie goed actief is en dus aan het been kan ik met boogjes in mijn teugels (is ook eigenlijk niet goed moet altijd contact houden) nageeflijk rijden. Dus het kan wel, maar je moet altijd netjes contact houden maar zorgen dat je paard niet op de teugels wordt gereden maar van achter naar voren. Dus eerst de moter in orde dan zal het paardje jouw hand opzoeken en zul je alleen de teugels in je handen voelen liggen.

Met knijpjes snapt het paard niet wat nou te doen..je blijft maar knijpen en als het zakt krijgt het nog een knijpje omdat het niet diep genoeg is. Het paard moet jouw hand opzoeken. Het paard gaat dit pas doen als het actief aan het been is en de achterhand er goed onder zit. Liever een ophouding als het paard vasthoudt, dan toegeven en je handen rustig houden als beloning. Het paard weet dan wat je van hem wilt. Met knijpjes veroorzaak je onrust en rijdt je hem naar beneden, ipv dat je het verkrijgt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:39

Alicia2u schreef:

Ik denk dat je daarmee de basisvoorwaarden voor een nagefelijk paard mooi op een rijtje hebt.

is ontspannen in zijn lijf idd.. daar zitten toch ook rug, kaak en hals bij? ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:41

LadyLynn schreef:
Alicia2u schreef:

is ontspannen in zijn lijf idd.. daar zitten toch ook rug, kaak en hals bij? ;)

Zeker weten!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:42

ik weet even niet meer waar deze discussie over gaat maar.. haha..ik ben er nog steeds van overtuigd dat je zonder teugels absoluut niet een paard nageeflijk kan rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:43

LadyLynn schreef:
ik weet even niet meer waar deze discussie over gaat maar.. haha..ik ben er nog steeds van overtuigd dat je zonder teugels absoluut niet een paard nageeflijk kan rijden.

Dan weet je niet wat nagefelijk is. Er zijn hier namelijk al een aantal filmpjes gepost van nagefelijke paarden zonder optoming.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:47

Ligt eraan of je de verbinding tussen hand van de ruiter en de mond van het paard rekent als voorwaarde voor nageeflijkheid :)*

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:50

Dat is geen voorwaarde. Een paard kan namelijk aan alle voorwaarden die ik eerder noemde voldoen zonder aan z'n mond te zitten. Bovendien zou je dan met bitloze optomingen, aan het halster, aan de kaptoom (zoals de klassieke meesters) of de cordeo ook geen nagefelijkheid kunnen hebben.

Een bit is bovendien een tegenwerkende factor als het om nagefelijkhedi gaat, omdat er dan een fysiologisch conflict ontstaat in de mond van het paard tussen ademhaling en eten. Dat conflict brengt spanning met zich mee en maakt nagefelijkheid een stuk moeilijker te verkrijgen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:51

oh.. mag ik de link alsjeblieft :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:52

en ik had het over teugelsssss...

want als je je hand boven de neus van je paard legt dan buigt hij vanzelf al in ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:53

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:59

thanks! mooi om te zien! de onderste deed t alleen niet.. bij mij doet bijna niks t meer op youtube |(

maar dan vraag ik me nog af... najah.. ik denk dat 999 van de 1000 ruiter dat niet kunnen met hun paard..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:03

Alicia2u schreef:
Dat is geen voorwaarde. Een paard kan namelijk aan alle voorwaarden die ik eerder noemde voldoen zonder aan z'n mond te zitten. Bovendien zou je dan met bitloze optomingen, aan het halster, aan de kaptoom (zoals de klassieke meesters) of de cordeo ook geen nagefelijkheid kunnen hebben.

Een bit is bovendien een tegenwerkende factor als het om nagefelijkhedi gaat, omdat er dan een fysiologisch conflict ontstaat in de mond van het paard tussen ademhaling en eten. Dat conflict brengt spanning met zich mee en maakt nagefelijkheid een stuk moeilijker te verkrijgen.

Dat is jou mening en zijn jou bevindingen...
In de klassieke (FEI) dressuur is het bit onderdeel van het systeem, van daaruit gezien telt aanleuning mee in het verhaal nageven. En aanleuning is de reactie van het paard op het contact van de ruiter via been en zit naar hand, teugels en het bit naar de mond etc.
Heel sec. gezien is er dus een bit nodig voor nageeflijkheid.

Wat mij betreft geldt een ontspannen paard dat aan de hulpen is en zich geeft aan de mens helemaal hoor, met en zonder bit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:04

Ik denk dat 999 van de 1000 ruiters dat wél kunnen met hun paard ;) Als ze maar wat rijd willen investeren, wat de meesten niet willen.

Ik heb mijn 'gestoorde' toen 4-jarige, na de koop (waarbij hij met het proefrijden er 3 keer vandoor ging) voor de eerste keer gereden met alleen een touwhalster en maar één teugel. Maar ik ben er ook pas weer op gaan zitten toen hij aan de hand, met mij op de grond, nagefelijk was. Nu (2 jaar later) rijden we zonder zadel en hoofdstel in de grote wei, nagefelijkheid begint te komen, en ik kan alle oefeningen die hij mét optoming kan ook zonder uitvoeren (inclusie schouderbinnen, travers en appuyementen).

Een filmpje van onze allereerste keer optomingsloos vind je hier:
http://www.youtube.com/watch?v=5mUL-7oR ... annel_page

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:10

Kelly_ann schreef:
Alicia2u schreef:

Dat is jou mening en zijn jou bevindingen...
In de klassieke (FEI) dressuur is het bit onderdeel van het systeem, van daaruit gezien telt aanleuning mee in het verhaal nageven. En aanleuning is de reactie van het paard op het contact van de ruiter via been en zit naar hand, teugels en het bit naar de mond etc.
Heel sec. gezien is er dus een bit nodig voor nageeflijkheid.

Wat mij betreft geldt een ontspannen paard dat aan de hulpen is en zich geeft aan de mens helemaal hoor, met en zonder bit.

FEI is niet klassiek maar modern, een mengeling van franse en duitse klassieke dressuur die beiden gebaseerd zijn op een totaal ander soort paarden (Baucher (frans) en Steinbrecht (duits) waren de laatsten). FEI voorschriften zijn ontstaan uit de geschriften van deze twee methoden en aangepast aan de moderne dressuur. Die 'wetenschap' is gebaseerd op natte apen, omdat mensen het al eeuwen zo doen. De trensbitten zijn niet anders dan niet van 200 jaar geleden, evenals de stangen. Methoden zoals het paard brangen met een roodgloeiende ijzeren stang, een kat in een zak doen en die goed schudden en dan op de rug van het paard zetten etc.

Helaas wordt de moderne wetenschap meestal niet gehoord door het bestuur van de FEI. Of denk je echt dat leren rijlaarzen, lange rijrokken en vilten hoedjes de beste outfit zijn voor een topprestatie?

Écht klassiek wordt de eerste 4 jaar op de kaptoom (=bitloos) opgeleid, en die paarden lopen ook nagefelijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:17

Ik maak even gebruik van de uitleg van HC, het is maar welke defenitie je bij de termen gebruikt en of die overeen komen. Evenals die van nageeflijk.
Ik geloof je betreft je verhaal van het ontspannen 'nageeflijke' paard zonder bit hoor :j Vraag is of je het dressuurtechnisch 'nageeflijk' gaat noemen aangezien je een factor wegneemt namelijk, het bit.

Huertecilla schreef:
De verkorte versie is:
Klassieke dressuur is de dressuurvorm zoals die door de FEI is gedefinieerd onder die naam.
Deze baseert zich via de vroege renaissance (wedergeboorte -> van de klassieken :)* ) in Italië op het werk van de klassieken, in het bijzonder Xenophon.
Xenophon beschrijft een dressuurvorm van dresseren aan-de-teugel-aan-het-bit.

Het woord 'klassiek' is volledig correct en deze vlag op deze vorm eveneens.

hc

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:38

Alicia2u schreef:
Ik denk dat 999 van de 1000 ruiters dat wél kunnen met hun paard ;) Als ze maar wat rijd willen investeren, wat de meesten niet willen.

Ik heb mijn 'gestoorde' toen 4-jarige, na de koop (waarbij hij met het proefrijden er 3 keer vandoor ging) voor de eerste keer gereden met alleen een touwhalster en maar één teugel. Maar ik ben er ook pas weer op gaan zitten toen hij aan de hand, met mij op de grond, nagefelijk was. Nu (2 jaar later) rijden we zonder zadel en hoofdstel in de grote wei, nagefelijkheid begint te komen, en ik kan alle oefeningen die hij mét optoming kan ook zonder uitvoeren (inclusie schouderbinnen, travers en appuyementen).

Een filmpje van onze allereerste keer optomingsloos vind je hier:
http://www.youtube.com/watch?v=5mUL-7oR ... annel_page

hoe heb je he aan de grond nageeflijk leren lopen dan?..

Al moet ik wel zeggen... nadat ik mijn 3 jarige heb gereden, die nog niet zo lang onder t zadel is, als ik na t rijden zn hoofdstel aandoe, denk ik miss toch stiekem ook wel dat ie nageeflijk blijft lopen!.. (ik ga t niet proberen want dat wordt vliegles :P ) maar.. het kan toch niet bij een onbeleerd paard?..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:49

Je kunt een ongebeelrd paard nagefelijk LEREN lopen. Elk paard moet nagefelijkheid leren, zowel aan de hand als onder de ruiter. Kom je weer terug bij die drie basisvoorwaarden voor nagefelijkheid. Dat zijn allemaal dingen die mensen het paard aanleren om er op een fijne en veilige manier mee om te kunnen gaan, anders heb je een 'wild' paard onde rje kont.

Nagefelijkheid start je imo eerst aan de hand, aan het halster. Je leert het paard dat hij nagefelijk moet zijn zolang jij met hem bezig bent. In eerste instantie is dat emotionele controle voor het paard, maar als hij dat heeft volgt het lichaam vanzelf.

Zo loopt mijn paard altijd in een voortwaarts-neerwaartse positie als ik hem leid, maar ook als ik zonder optomingen met hem bezig ben, blijft hij meestal fysiek ook in die houding: omdat het voor hem efficient is om in die houding te lopen. Naarmate ik dan vanaf de grond om meer verzamelende oefeningen vrag, komt de oprichting ook vanzelf.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:52

Alicia2u schreef:
LadyLynn schreef:

Dan weet je niet wat nagefelijk is. Er zijn hier namelijk al een aantal filmpjes gepost van nagefelijke paarden zonder optoming.

Inderdaad..je beweerd dus dat je een paard alleen nageeflijk kunt krijgen d.m.v. teugels, dat is wel erg en dan weet je absoluut niet hoe je nou deze nageeflijkheid verkrijgt. Zoals op de filmpjes getoond, ik B ruiter en mijn zus Z2-ruiter kunnen beiden paarden, zonder aan de teugels te komen, nageeflijk laten lopen. Hierboven heb ik al een keer uitgelegd welke factor wel belangrijk is. En ik ben er zeker van dat heel veel ruiters dit kunnen, vooral uit de hogere klassen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:35

AmberHeijman schreef:
Och och, je hoort het zo vaak, mensen met problemen bij het nageeflijk rijden.
Ik heb een aantal boeken door geneusd en ik heb ook nog wat informatie opgedaan bij mijn
instructeur, en het antwoord is dit:

"Nageeflijk rijden bereik je niet door te trekken en te duwen aan de teugels, maar door ontspannen
te rijden. Als het paard ontspannen door de rug loopt, loopt het paard nageeflijk.
Nu zijn er mensen die wel eens met de teugels spelen, maar dit is niet verkeerd.
De mensen die dit doen spelen met de teugels zodat het paard op het bit begint te knabbelen.
Doet het paard dit, dan loopt hij (vaak) sneller nageeflijk."

Dit stukje tekst komt uit betrouwbare bronnen, maar reactie's zijn welkom. :)

+ een paard dat goed aan het been is en goed onder controle is in elke gang.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:38

Het is niet de bedoeling om topics van bijna 6 jaar geleden op te halen ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:04