Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LadyLynn schreef:toegeven = hem laten winnen.
wat versta je onder spelen?.. is gewoon zachtjes een beetje knijpen in de teugel..
contact is een soort van druk op de teugels.. DUS.. zónder teugels kan NIET na gegeven worden
Alicia2u schreef:Een nagefelijk paard staat aan de hulpen.
Een nagefelijk paard is ontspannen in zijn lijf.
Een nagefelijk paard accepteerd de mens als leider.
Ik denk dat je daarmee de basisvoorwaarden voor een nagefelijk paard mooi op een rijtje hebt.
LadyLynn schreef:Alicia2u schreef:Een nagefelijk paard staat aan de hulpen.
Een nagefelijk paard is ontspannen in zijn lijf.
Een nagefelijk paard accepteerd de mens als leider.
Ik denk dat je daarmee de basisvoorwaarden voor een nagefelijk paard mooi op een rijtje hebt.
is ontspannen in zijn lijf idd.. daar zitten toch ook rug, kaak en hals bij?
LadyLynn schreef:ik weet even niet meer waar deze discussie over gaat maar.. haha..ik ben er nog steeds van overtuigd dat je zonder teugels absoluut niet een paard nageeflijk kan rijden.
Alicia2u schreef:Dat is geen voorwaarde. Een paard kan namelijk aan alle voorwaarden die ik eerder noemde voldoen zonder aan z'n mond te zitten. Bovendien zou je dan met bitloze optomingen, aan het halster, aan de kaptoom (zoals de klassieke meesters) of de cordeo ook geen nagefelijkheid kunnen hebben.
Een bit is bovendien een tegenwerkende factor als het om nagefelijkhedi gaat, omdat er dan een fysiologisch conflict ontstaat in de mond van het paard tussen ademhaling en eten. Dat conflict brengt spanning met zich mee en maakt nagefelijkheid een stuk moeilijker te verkrijgen.
Kelly_ann schreef:Alicia2u schreef:Dat is geen voorwaarde. Een paard kan namelijk aan alle voorwaarden die ik eerder noemde voldoen zonder aan z'n mond te zitten. Bovendien zou je dan met bitloze optomingen, aan het halster, aan de kaptoom (zoals de klassieke meesters) of de cordeo ook geen nagefelijkheid kunnen hebben.
Een bit is bovendien een tegenwerkende factor als het om nagefelijkhedi gaat, omdat er dan een fysiologisch conflict ontstaat in de mond van het paard tussen ademhaling en eten. Dat conflict brengt spanning met zich mee en maakt nagefelijkheid een stuk moeilijker te verkrijgen.
Dat is jou mening en zijn jou bevindingen...
In de klassieke (FEI) dressuur is het bit onderdeel van het systeem, van daaruit gezien telt aanleuning mee in het verhaal nageven. En aanleuning is de reactie van het paard op het contact van de ruiter via been en zit naar hand, teugels en het bit naar de mond etc.
Heel sec. gezien is er dus een bit nodig voor nageeflijkheid.
Wat mij betreft geldt een ontspannen paard dat aan de hulpen is en zich geeft aan de mens helemaal hoor, met en zonder bit.
Huertecilla schreef:De verkorte versie is:
Klassieke dressuur is de dressuurvorm zoals die door de FEI is gedefinieerd onder die naam.
Deze baseert zich via de vroege renaissance (wedergeboorte -> van de klassieken) in Italië op het werk van de klassieken, in het bijzonder Xenophon.
Xenophon beschrijft een dressuurvorm van dresseren aan-de-teugel-aan-het-bit.
Het woord 'klassiek' is volledig correct en deze vlag op deze vorm eveneens.
hc
Alicia2u schreef:Ik denk dat 999 van de 1000 ruiters dat wél kunnen met hun paardAls ze maar wat rijd willen investeren, wat de meesten niet willen.
Ik heb mijn 'gestoorde' toen 4-jarige, na de koop (waarbij hij met het proefrijden er 3 keer vandoor ging) voor de eerste keer gereden met alleen een touwhalster en maar één teugel. Maar ik ben er ook pas weer op gaan zitten toen hij aan de hand, met mij op de grond, nagefelijk was. Nu (2 jaar later) rijden we zonder zadel en hoofdstel in de grote wei, nagefelijkheid begint te komen, en ik kan alle oefeningen die hij mét optoming kan ook zonder uitvoeren (inclusie schouderbinnen, travers en appuyementen).
Een filmpje van onze allereerste keer optomingsloos vind je hier:
http://www.youtube.com/watch?v=5mUL-7oR ... annel_page
Alicia2u schreef:LadyLynn schreef:ik weet even niet meer waar deze discussie over gaat maar.. haha..ik ben er nog steeds van overtuigd dat je zonder teugels absoluut niet een paard nageeflijk kan rijden.
Dan weet je niet wat nagefelijk is. Er zijn hier namelijk al een aantal filmpjes gepost van nagefelijke paarden zonder optoming.
AmberHeijman schreef:Och och, je hoort het zo vaak, mensen met problemen bij het nageeflijk rijden.
Ik heb een aantal boeken door geneusd en ik heb ook nog wat informatie opgedaan bij mijn
instructeur, en het antwoord is dit:
"Nageeflijk rijden bereik je niet door te trekken en te duwen aan de teugels, maar door ontspannen
te rijden. Als het paard ontspannen door de rug loopt, loopt het paard nageeflijk.
Nu zijn er mensen die wel eens met de teugels spelen, maar dit is niet verkeerd.
De mensen die dit doen spelen met de teugels zodat het paard op het bit begint te knabbelen.
Doet het paard dit, dan loopt hij (vaak) sneller nageeflijk."
Dit stukje tekst komt uit betrouwbare bronnen, maar reactie's zijn welkom.