Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:01

een zeer wreed inwerkend halster?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:01

het stil staan is pure onbegrip.
heeft mijn paardje ook veel gedaan bij het inrijden.
paardje is niet super overbouwd als ik die andere foto's bekijk.
doe wel voorzichtig met hem/haar, ga lekker wandelen en geniet daar lekker van.
dan zal je zien dat je er zelf ook lekker ven gaat genieten en je band met je paardje word er ook sterker van.

oja en denk er 3x overna om topics te openen,want er kan hiet flink fel gereageerd worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:05

Fenno schreef:
een zeer wreed inwerkend halster?

Ja, het werkt erg wreed in en is zeker geen aanrader voor een jong paard van nog geen drie jaar en al helemaal niet in handen van mensen die zelf nog niet zo ervaren zijn. Gooi dat ding alsjeblieft in de kast, of indien het er nog niet uit is geweest, laat het in de kast!!
Je weet niet wat je er mee aan richt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:19

Fenno, bitloos is niet altijd vriendelijk. Mensen denken nl nog al snel, een bit is pijn en bitloos is pijnloos, maar dat is niet waar.

Maak gebruik van het speelse van je jonkie en je kunt zonder halters en bitten zoveel aan hem leren, dat is juist het leuke. Je band zal enorm sterk met hem worden. Eigenlijk nog veel beter om van alles op de grond met hem te doen en dan een jaar later hem gaan rijden, wellicht kan je dan al zonder zadel en hoofdstel rijden. Als dat je interesse is. Hij kan dan leren op jouw te reageren.

Fenno

Re: Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:21

Tj, iedereen heeft heeft zijn eigen mening.. Je zou dan ook van een zweep kunnen zeggen dat het wreed is want als het paard niet luisterd dan meppen we hem gewoon met een zweep??
Ja toch, ik vind Monty Roberts dan vriendelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:25

Ik raad je dan toch aan je eens wat verder in Monty's methodes te verdiepen die niet zo lieflijk zijn als jij denkt ;)
Een zweep is een hulpmiddel, het halster wat je hebt gekocht is meer dan een hulpmiddel, het is een dwangmiddel.
Verder zou je moeten weten dat Monty Roberts vaak paarden heeft "gebroken" en als je dit vriendelijk noemt, weet ik niet wat voor boeken je leest ;)
Verder vraag ik me af wat je met dat halster van plan was....

Ik plaats nog even de waarschuwing dat de werkwijze die jij ziet als vriendelijk, uitgevoerd door onervaren mensen gi-gan-tisch uit de hand kan lopen en een compleet geflipt en gestoord paard kan opleveren. Bezin dus voor je begint. Verder maak ik uit je posts op dat je paard werkelijk kip en de kipmak is, en dan heb je al die "onzin" helemaal niet nodig, je vernielt er meer mee dan dat je er goed mee doet.

Mag ik vragen hoe oud je bent en wat tot nu toe je ervaring is met paarden?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:36

Ben het volledig met Suleilitha eens over het dually halster..als je er geen ervaring mee hebt niet mee gaan werken..

Verder vind ik dat je goede tips hebt gekregen voor je tinker
(hij is wel leuk) zei ik als geen tinkerliefhebber :)

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:26

ik ben 14 jaar en rijd nu 4 jaar paard. En ik heb Monty's boek gelezen en daar staat juist in dat zijn vader paarden breekt en dat hij daar heel erg optegen is...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:47

tja, het is maar wat je als breekt ervaart!
persoonlijk zou ik niet iets uit een boek nemen, maar misschien kan ik wel wat anders aanraden?
zag nl. dat je ook in drenthe woonde, en in beilen zit een trainingscentrum die met emiel voest zijn methode werkt!
misschien is dat wat?

en even offtopic:
ik vind jouw onderschrift niet erg aardig....
het geeft in mijn over aan dat je niet openstaat voor ons!
tenminste ik neem aan dat dat geschreven is op reactie van dit topic.

maar kan je begrijpen dat er heel wat bokkers moeite mee hebben dat je een (te) jong paard berijd??
ook omdat er heel wat bokkers zijn die met eigen ogen gezien hebben wat het effect is.
net zoals ik...
ook zijn er heel veel bokkers die deze fout zelf al hebben gemaakt en je daarvoor willen behoeden...
want geloof me, het doet ongelovelijk veel pijn als je erachter komt als je fouten hebt gemaakt, al dan niet uit onmacht of te weinig kennis!
er zijn zoveel paardjes die ik ken die een beter leven gehad zouden hebben als er meer aan hun lijf gedacht werd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:51

Het zou jammer zijn als TS nu eigenwijs wordt. Wellicht het tinkertopic volledig uitspitten, daar zitten ook verhalen van volledig overvraagde tinkers, hoe hun gedrag is geworden. Eeuwig zonde, soms zijn ze niet meer te bereiken en heb je je paardje verpest en dat is idd heel erg om te huilen.

Juist tinkers lenen zich er voor om meteen alles uit de kast te trekken, ze hebben die vriendelijke karakters en zijn niet snel bang of onder de indruk, maar wat er vaak in het hoofdje afspeelt, ontgaat veel mensen. Vaak te laat wordt erkent dat het net te veel is geweest.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:55

Fenno schreef:
ik ben 14 jaar en rijd nu 4 jaar paard. En ik heb Monty's boek gelezen en daar staat juist in dat zijn vader paarden breekt en dat hij daar heel erg optegen is...

Het lijkt mij uiterst verstandig dat je de tips van suleilitha opvolgt, het is iemand met zéér veel ervaring met paarden. Ze heeft je zelfs verteld dat je haar kan mailen. Prof hulp kan nooit kwaad toch?
Naar mijn mening is 4 jaar RIJervaring vrij kort, voor het kopen van een eigen paar maar dát is een ander punt en daar heb ik niets over te zeggen.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je inziet dat een paard van 3 jaar nog érg jong is. Tinkers zijn rond die leeftijd vaak nog niet uitgegroeid. Bij die van jou konden verschillende Bokkers dat duidelijk zien omdat hij op foto's flink overbouwd is. Dit trekt bij, soms niet helemaal, naarmate het dier ouder wordt. Wanneer je gaat rijden op een te jong paard, dat nog niet volgroeid is, kan dat schade aan zijn lijf toebrengen. Als dit gebeurt kan het ook zo zijn dat er al op jonge leeftijd vormen van slijtage ontstaan, waardoor je misschien niet zoveel jaren met hem kan doorbrengen als dat je voor ogen had. De Bokkers in dit topic weten dat óók en hebben je hiervan alleen maar willen overtuigen, het overgrote deel van de reacties was vriendelijk bedoeld, dat weet ik zeker.

Ga lekker met hem aan de gang op ándere manier dan rijden. Je zou hem kunnen wennen aan de lange lijnen te laten lopen, schrikcurcussen met hem lopen (érg leuk, ook goed voor zijn zelfvertrouwen), wandelen (ook goed voor verkeersmak maken) en er zijn nog 1000 andere dingen te doen met zo'n vriendelijke jonge knul! Ook is het fijn als hij nog even lekker kan spelen met zijn soorgenoten, maar ik zag hem al in de bak staan met een ander paardje.

Als je hem goed behandeld op jonge leeftijd zul je daar zoveel plezier van hebben :)

P.s. Ik heb meerdere boeken van Monty R gelezen, ik was er zeer van onder de indruk. Helaas heb ik nu ook dezelfde mening als suleilitha.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:57

@ steefjevos:
was dat toevallig over na het kijken van een dvd waarin hij in 30 min. een paard inrijd?

dat was bij mij wel het geval namelijk, maar heb nooit een boek gelezen van hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:00

Fenno ik wil je niet bang maken maar ook Monty zelf breekt paarden. En als je het boek over zijn leven hebt gelezen, dat is geen standaardwerk over hoe je moet rijden, maar meer een roman.
Fenno, dan even dit, als je vier jaar rijdt en veertien jaar bent, is het erg verstandig om vooral bij zo'n jong dier deskundige hulp te nemen want dan volstaat een boek niet.
Ik weet niet waar je woont, mits het binnen redelijke afstand is wil ik wel een keer langskomen en je op weg helpen met je paard, onder voorwaarde dat er NIET gaat worden gereden de komende tijd ;)

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:01

IK woon in hoogeveen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:02

Fenno schreef:
ja, dat opzij sturen heb ik al wel geprobeerd maar wat hij dan doet is ook niet echt de reacti ewaar je op zit te wachten... Hij draait zijn hoofd helemaal naar je en gaat dan een beetj emet mijn voet zitten klooien.. := maarj aik zal rustig aan doen.

Heel verstandig. Ik heb het idee dat je hem op zich wel goed aanvoelt, dit vind ik de reactie van een vriendelijk paard wat echter nog niet goed begrijpt wat je nou precies van hem wilt.
Ik denk dat je dus ook niet met onnodig veel of bijzondere hulpmiddelen aan de gang hoeft. Je zegt dat je 14 bent en 4 jaar rijdt. Dat betekent dat je best een leuke basis kan hebben en je paard niet in de weg zit maar ook dat je nog geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden. Dat is heel anders dan rijden op een paard dat alles al kan. Het kan dus best zo zijn dat jij de goede hulpen geeft maar je paard het toch niet goed begrijpt en dus niet goed reageert. Jij bent degene die moet gaan zorgen dat hij je wel begrijpt.
Als een paard iets niet doet, moet je jezelf altijd drie dingen afvragen (en in deze volgorde): Snapt hij wat ik bedoel? Kan hij (lichamelijk en geestelijk) ook makkelijk doen wat ik vraag? Wil hij doen wat ik vraag? Bij de eerste twee gevallen moet je natuurlijk heel anders reageren dan in het derde geval!

Ik heb met mijn eigen paard destijds eerst veel aan de longeerlijn gewerkt. Hij had dus een goede conditie en een goede balans voordat ik voor het eerst ging rijden (wat toen ruim 3,5 jaar, was achteraf gezien ook echt de minimumleeftijd voor mijn gevoel) en kende ook heel goed de stemhulpen. Als hij mijn beenhulpen niet begreep, gaf ik het stemcommando en hij was daar zo op getraind dat hij dan automatisch reageerde. Dan belonen en na een tijdje was het verband tussen benen en voorwaarts gaan bevestigd.
Aan de longeerlijn kan je veel doen behalve de drie basisgangen: ook halthouden, overgangen stap-galop en terug, halt-draf en terug, tempo in drie gangen uitstrekken en verkorten, 3 of 4 balkjes draven (heel goed voor zijn evenwicht), achterwaarts gaan. Hij heeft dan al heel veel geleerd op de stem en ook zijn spieren al een beetje getraind. Dat is toch de basis. Als je hier in ieder geval een paar maanden op werkt, scheelt dat al heel veel. Ik heb een jaar gelongeerd voor ik hem zadelmak ging maken, eerst een enkele keer in de week, later vaker.
Verder kreeg ik ook van mijn instructeur altijd mee dan ik met zo'n jong paard eerst goed zijn rugspieren en evenwicht moest ontwikkelen en dat ik het eerste half jaar niet mocht doorzitten, uitstrekken en galopperen. Ik vond dat best moeilijk eerst want dat was juist wel leuk maar ik ben blij dat ik het heb volgehouden. Toen hij ouder was, had hij een sterke rug en benen en kon hij tot op hoge leeftijd goed bereden worden. Bij paarden die jonger werden bereden zag je vaak dat ze later een doorgezakte rug kregen, soms zag je dat al vanaf een jaar of zeven!
Overigens was ik toen 15 en had alleen 7 jaar op de manege gereden. Gelukkig kwam ik meteen bij een goede instructeur en toen merkte ik pas hoeveel ik nog niet wist!

Ik denk dat je met de beste bedoelingen met je paard bezig bent maar dat het goed is dat je nog meer informatie verzamelt over het beleren van jonge paarden. Je weet dan beter waarom je bepaalde keuzes maakt bij de africhting van je paard. Het is erg leuk om je paard zo langzaam op te bouwen en zowel geestelijk als lichamelijk uit te zien groeien. Hopelijk helpt deze informatie je weer een stapje verder.
Als je wilt, kan ik ook nog wel wat basisinformatie geven waar je op moet letten bij het rijden van zo'n jong paard. Maar vooral: lees goede boeken en vraag bij mensen waarvan je vind dat ze goed met hun paard omgaan. Dat hoeven niet altijd de mensen te zijn die zelf zeggen expert te zijn... :D
En natuurlijk les nemen bij iemand die er rekening mee houdt dat je paard nog jong is.
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:04

Fenno schreef:
IK woon in hoogeveen

Als je bereid bent er het eerste half jaar NIET meer op te gaan rijden, ben ik bereid een keer naar Hoogeveen te komen. Ik zeg er wel bij dat ik NIET werk met de principes van Monty Roberts... maar ik kan je wel leren te werken met lange lijnen en het paardje goed en verantwoord te longeren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:14

@ suleilitha:
ik denk dat er heel veel mensen bereid zijn dat te doen om er voor te zorgen dat dit paardje een halfjaar niet bereden wordt!
(ik ook, maar tis voor mij makkelijk praten want woon vlak bij assen..)
en je zou trouwens ook de eerste zijn die ik tegenkom die op de monty methode werkt!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:15

siskeh schreef:
@ steefjevos:
was dat toevallig over na het kijken van een dvd waarin hij in 30 min. een paard inrijd?

dat was bij mij wel het geval namelijk, maar heb nooit een boek gelezen van hem!

:j Viel me toch wat tegen, dat hij gewoon erop ging zitten. Ik heb hem niet werkelijk zien breken, zoals hij vertelde dat zijn vader het deed (paarden echt vastbinden met touwen totdat ze stijf van de stress stonden en erbij stonden als zombies en zich daardoor 'overgaven' en ze toen tot 'mak' werden bestempeld)
De boeken zijn mooi geschreven, dus die heb ik nog wel :Y) Denk gewoon aan díe verhalen als ik het lees, niet aan díe man.

*TS, neem de hulp aan van suleilitha!!*

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:16

suleilitha,

Bedankt voor je goede zorgen, ik ga me inderdaad eerst concentreren op het grondwerk, conditie opbouwen met longeren, en de stemhulpen trainen enz..
En natuurlijk veel knuffelen en poetsen. Ook zijn we nu bezig ons te verdiepen in het longeren. (Lammert Haanstra) Je aanbod, daar moet ik het eerst met mijn ouders over hebben.. (ik kan natuurlijk niet zomaar iedereen uitnodigen ;) . In ieder geval bedankt.

Gr. Fenno

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:17

Lammert is een goeie, daar heb ik de kneepjes van geleerd. Maar bedenk dan wel dat je niet genoeg hebt aan een boek of DVD maar je ook echt een paar clinics zult moeten volgen.

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:18

Ik zelf ga dat niet doen, maar mijn moeder wel. Die is dat al aan het uitzoeken ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:19

@ steefjevos
jahh he!
naja weet niet of hij het precies dezelfde dvd was, maar hij zei dat paarden bij hem nooit zouden bokken of steigeren..
vervolgens bokt paard,
monty mooi: neeejjj dit noemen wij geen bokken...
aja prachtig!
ik ben overtuigend afgestapt!
(samen met vriendin en mn lerares nederlands)

oeiii ik wil ook naar lammert haanstra!!
staat op het verlanglijstje :o alleen geld is op |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:23

LH doet alles met zijn touwtjes die je vervolgens voor veel geld bij hem kan kopen. Hetzelfde draad kost bij de welkoop een schijntje..spreek uit ervaring.

Vervolgens kun je alleen verantwoord longeren als je zijn tuig neemt. Idd vind ik wel die dubbele lijn van hem goed, maar zijn longeersingel? Zo bijzonder is die niet, alleen heel erg duur.

Hij is tegen elke andere vorm van longeren en dat vind ik dus kul. Als je weet wat je doet en weet wat je moet zien, dan kan je op heel veel manieren longeren, inclusief zonder bijzet op een volte.

Ik ben bij een clinic van LH geweest, was leuk, maar ik had echt spectaculaire dingen verwacht, dat paarden dus echt super gingen lopen met heel veel actie, maar ik zag matig lopende paarden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:25

Fenno: fijn dat je ouders ook meedenken en meehelpen!
Het scheelt altijd veel als je er thuis over kan praten waar je mee bezig bent en dat iemand samen met je werkt en kijkt. Volgens mij ga je zo een goede start maken.

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:28

Marty,

We gaan er samen onze best voor doen!!!!!