Gelderse paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:25

daniella74 schreef:
Er is niets irritanter dan een losrijterrein of een les die verstoord wordt door een ongecontroleerde combinatie met een dame die te pas en te onpas roept dat ze wel een Jazz rijdt maar beter af zou zijn op een hobbelpaard.

En die moeten dan op een gelders paard? Vind je dat een hobbelpaard?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:28

[***] schreef:
daniella74 schreef:
Er is niets irritanter dan een losrijterrein of een les die verstoord wordt door een ongecontroleerde combinatie met een dame die te pas en te onpas roept dat ze wel een Jazz rijdt maar beter af zou zijn op een hobbelpaard.

En die moeten dan op een gelders paard? Vind je dat een hobbelpaard?

Dat maak jij ervan, niet ik.
En volgens mij noem ik nergens een Gelders paard een hobbelpaard want dat vind ik het namelijk niet ;).

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:06

daniella74 schreef:
Ik heb op zich niets tegen dat bloed maar ik vind dat teveel mensen alleen daar naar kijken omdat sommigen denken dat ze op afstamming wedstrijden rijden. Je kan niet ontkennen dat met name de dressuursport een soort mode er op nahoudt met afstamming terwijl springvolk meestal voornamelijk kijkt of het paard ergens fatsoenlijk overheen komt als ze een paard zoeken. Bovendien maakt het uit of je een hobbyruiter bent of een fanatieke sportruiter en wat je eigen vaardigheid is. Er is niets irritanter dan een losrijterrein of een les die verstoord wordt door een ongecontroleerde combinatie met een dame die te pas en te onpas roept dat ze wel een Jazz rijdt maar beter af zou zijn op een hobbelpaard.

Ja, snap jewel hoor. Was meer zelfspot naar mezelf :):)
Hij voelde als veulen niet hectisch aan en het ws een koop met mijn hart, net zoals ik mijn gelderse merrie 12 jaar geleden kocht met mijn hart. Dat achteraf mensen met kennis zeggen dat het een paard is voor beroepsruiters, neem ik op de koop toe. Ik zie wel. je moet er aan toe zijn en/of zo'n wat lastiger paard moet bij je passen denk ik.
Maar het onderwerp van dit forum is toch over Gelderse paarden? Ik vind ze zo fijn en zo veelzijdig inzetbaar, maar voor mijn wens was mijn merrie in ieder geval niet helemaal geschikt. Wie kent trouwens die mooie (Farrington) Gelderse merrie Tyara van Mieke .... Wauw ik heb haar een ZZ-zwaar proef zien lopen. Om te smullen! Een echt gelderse merrie met heel veel dressuurcapaciteit!
groetjes

shan

Re: Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:09

Ja die merrie maakt reclame voor het Gelders type hoor!

mda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:03

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:06

goede tip, dank je wel :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:05

goh shan t gaat hier beter in die van de groningere 2 pagina's

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:37

shan schreef:
Ja die merrie maakt reclame voor het Gelders type hoor!

Ja he? veel veer, veel massa, uitstraling en kracht. Ik was van het zomer op Oud Beijerland om te kijken naar mijn instructrice in ZZlicht proef en keek later bij het losrijden van andere groep en was gelijk gefocust op die Tyara :roll: . Later bleek het die Farringtonmerrie te zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:36

daffie1986 schreef:
goh shan t gaat hier beter in die van de groningere 2 pagina's

Jammer daffie, geef je toch de link even in dit topic!

Vroege vogels heb ik gemist, te laat thuis uit mijn werk, morgen maar even kijken bij uitzending gemist.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:02

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 07:57

Bedankt ik hem hem direct even bekeken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:59

shan schreef:
Maar ik denk dat een goedgefokte gelder veel meer kan dan een Z proefje lopen.
Ik wil wedden dat de meeste mensen amper het verschil zien tussen een modern Gelders paard en een 'gewone' KWPN er.

Volledig mee eens. Een gelderspaard loopt over het algemeen beter dan een gemiddeld dressuur KWPN-er. Vooral de achterhand van het Gp zijn over het algemeen sterker en beter ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:39

En meer knie.
Leuk stukje bij vroege vogels!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:56

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:47

LiSSy: dat ziet er goed uit hoor!
Trouwens wat een mooi zadel heb je erop liggen zeg!

Mijn gelderse springt ook erg graag, heeft ook best techniek!
Maar ik had nog even een vraagje: Zijn die van jullie ook zo fris???
Ik dacht dat de meeste wel bekend stonden om hum koele karakter, nou die van mij ziet echt overal spoken.
Dit is trouwens ook de 1e keer dat ik op een gelders paard rijd, maar ik ben er heel erg blij mee.
Als ze eenmaal met haar koppie erbij is dan kan ze echt goed sjouwen.
4 april hebben we onze 1e wedstrijd!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:55

die van ons zijn ook lekker wapper hoor :D maar dat zijn ze altijd.

zadel is van nameless, ligt normaal op amora, maar ligt op uris ook goed, dus mag het gebruiken als ik eens een keer wil springen :)

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:11

Lissy: leuke foto's! heerlijk he dat ze zo veelzijdig zijn die gelderse paarden. Die van mij bleek ook een aardig sprongetje te kunnen maken, maar heb er eigenlijk alleen mee gedressuurd. Toen ik op een manege kwam waar ze veel sprongen heb ik er wat lesjes aan gewaagd en een oefenparcourtje gesprongen. Sindsdien heb ik respect voor springruiters (ik was bekaf na 1 rondje... := )