Hopeloos geval...of toch niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:37

kazary schreef:
In hamertje tik geloof ik ook niet.Kissing spines,is dat geen mode verschijnsel momenteel en ligt dat niet grotendeels aan vast zittende spieren die alles laten samentrekken?En is dat probleem weg,drukken de spines ook niet meer tegen elkaar.

Maar wat ook al gezegd is,wat doet ze onder een andere ruiter.En een fysio laten kijken kan zeker geen kwaad.En zeker geen hulpteugels,precies zoals Tender_12 al aangeeft.

een mode verschijnsel waarvan de botwoekering op rontgen te zien is >;)
een goede DA laat je zeker niet naar huis vertrekken met de diagnose kissing spines zonder richtlijnen of doorverwijzing naar een fysio om vast zittende rugspieren die het probleem verergeren te verhelpen.

na dat gezegd te hebben zijn kissing spines niet het enige waar een paard last van kan hebben. ik zou zelf denk ik eerst een consult van een fysio op gaan zoeken, omdat ik weet dat die naar het paard zijn gehele bewegingspatroon kijken. ik heb echter weinig ervaring met een osteopaat, dus misschien ben ik bevooroordeeld.
wat betreft goede fysiotherapeuten; er is een lijst met paardenfysio's die met enige frequentie paarden behandelen, dan weet je in ieder geval zeker dat je iemand hebt die de opleiding met succes heeft afgerond en er ook zijn beroep van heeft gemaakt.
http://www.nvfd.nl/leden.htm

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:42

Heel vaak zie je geen botwoekering, alleen maar tegen elkaar getrokken wervels. Bij elkaar getrokken door spanning in de spieren. Ook dat heet tegenwoordig al Kissing spines.
Net zoiets als Hoefkatrol ontsteking maar een 1 op het straalbeen en geen ontsteling. Maar dan lopen ze wel in dat gebied kreupel. Dat noem ik ook een modeverschijning betreffende de naam.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:50

kazary schreef:
Heel vaak zie je geen botwoekering, alleen maar tegen elkaar getrokken wervels. Bij elkaar getrokken door spanning in de spieren. Ook dat heet tegenwoordig al Kissing spines.
Net zoiets als Hoefkatrol ontsteking maar een 1 op het straalbeen en geen ontsteling. Maar dan lopen ze wel in dat gebied kreupel. Dat noem ik ook een modeverschijning betreffende de naam.

kissing spines is inderdaad een begrip, verandering van het bot wordt pas zichtbaar als het paard al een tijd ermee rondloopt; wanneer het alleen door spanning in de rug komt wordt het duidelijk tijd voor een verandering in rijstijl, en als je DA je dat niet mededeelt wordt het behalve tijd voor een andere instructeur ook tijd voor een andere DA. je kan het een modeverschijnsel noemen, maar persoonlijk vind ik het een goed iets dat er tegenwoordig naar meer dan alleen het onderstel wordt gekeken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:54

Maar dan is het nog geen kissing spines, zover is het dan nog niet. Ga je anders rijden is het over, helemaal.
En ik denk dat veel dierenartsen dat wel mededelen, maar hoeveel eigenwijze mensen heb je die vinden dat ze wel goed rijden? Al loopt het paard met een holle rug.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is dat er verder gekeken wordt dan de benen, maar dan is de term kissing spines als er geen botwoekering is niet de juiste term voor dat moment. En dat is wat ik bedoelde met modeverschijnsel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:03

kazary schreef:
Maar dan is het nog geen kissing spines, zover is het dan nog niet. Ga je anders rijden is het over, helemaal.
En ik denk dat veel dierenartsen dat wel mededelen, maar hoeveel eigenwijze mensen heb je die vinden dat ze wel goed rijden? Al loopt het paard met een holle rug.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is dat er verder gekeken wordt dan de benen, maar dan is de term kissing spines als er geen botwoekering is niet de juiste term voor dat moment. En dat is wat ik bedoelde met modeverschijnsel.

kissing spines worden zo genoemd omdat de doornuitsteeksels van de ruggenwervels elkaar raken, niet omdat er ten gevolge van die 'kiss' botwoekering zichtbaar is, dus de benoeming van het probleem is technisch correct. er zijn hoeveelheden mensen die ervan overtuigd zijn dat ze goed rijden en het probleem niet bij hen ligt; je kan het moeilijk de arts kwalijk nemen dat zijn klanten niet naar hem luisteren. ik ben het met je eens dat kissing spines zonder verandering van het bot als diagnose in zo'n geval dramatisch klinkt, mede omdat het in dat stadium omkeerbaar is, dat het een modeverschijnsel is geworden komt denk ik eerder door de combinatie van de invulling die halfluisterende ruiters eraan geven en het feit dat rugproblemen vaker worden benoemd dan vroeger.

kazary

Re: Hopeloos geval...of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:08

Persoonlijk kijk ik dan net wat anders tegen die term aan, juist omdat het te veranderen is. Ik zou het eerder als term grote spanning in de bovenlijn noemen of iets in de richting.
Maar misschien komt het dan te zacht aan voor veel ruiters en kan de dierenarts beter een zware term nemen. Maar goed, we zijn het redelijk met elkaar eens, alleen niet precies over de term en de term is voor mij het modeverschijnsel, niet de diagnose op zich. Maar daar was je al achter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:11

Ik heb het idee dat je zadel tegen de schouder aan ligt. Dat kan verkrampen veroorzaken waardoor ze de rug wegdrukt. Met weggedrukte rug kan ze nooit nageven, wel kan ze leren haar hals zo te dragen dat het redelijk goed oogt, maar ontspannen door het lijf is ze dan niet.

Ik heb jarenlange ervaring met slecht passende zadels, allemaal goede merken, allemaal ruitersportzaken die zadels aanpassen.

Nu heb ik een zadel dat totaal anders op de rug ligt, het zadel laat hem helemaal vrij. Nu moet ik hem nog leren dat hij zich kan blijven ontspannen en niet steeds maar eventjes.

Laat eens iemand van Master Saddle Fitting Consultant (MSFC) naar je zadel kijken. Mijn ervaring is dat als een paard onder je verkrampt het niet lekker voelt en dat het zadel gewoon niet goed ligt.

Deze mensen hebben een goede kijk op de anatomie en beweging van paarden.
http://www.msfc.nl/index.php?option=com ... Itemid=157

Altijd wel iemand uit je buurt. Wellicht past ze je zadel aan of krijg je een ander advies.

Als je paard door iets medisch niet sterk kan worden in zijn achterhand, kan hij ook niet het gewicht naar achteren plaatsen en van voren licht worden en nageven, dan hebben ze problemen met hun evenwicht en balans. Naar voren hagen en vastbijten is dan het gevolg.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:19

Wat ik me eigenlijk afvraag is, je paardje is nu 7 jaar toch?
Hoe lang loopt ze al onder het zadel? En loopt ze vanaf het begin al zo met haar hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:29

Als ik je longeerfoto's zie, zie ik een paard met een zware stevige en sterke hals, net zo een hals als mijn paard. Ze zijn er erg sterk mee en kunnen alles met die hals dragen en vasthouden, je komt er niet doorheen. Als het tegenzit dan voel je dat ze van onderen af een beetje aantrekt en dan is die hals loeisterk.

Correct me if I am wrong, maar heeft ze een stijl achterbeen? Ook mijn paard zet zo zijn achterbeen er onder en die heeft een vrij stijl achterbeen. Ook zo kan mijn paard los aan de longe lopen, maar er op is dus andere koek.

Hij zet zijn hals op een manier van zo en niet verder, ga je vragen dan verkramp ik, dat wil ik niet.

Gebroken bitjes vind hij niet zo fijn, maar ik ben van de stang weer over gegaan naar het gebroken bitje, misschien ook een idee omdat eens te proberen? Gewoon een ongebroken bit, dat rustig in de mond ligt.

Zoveel mogelijk proberen oefeningen te doen om zijn lendenen los te maken en sterk in zijn achterhand te worden.

Osteopaat lijkt mij een goed idee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:56

Mooi paardje, Feelsoproud! Ik hou wel van dit soort stoere paardjes.

Ik waag me niet aan rijtechnisch commentaar op basis van de eerste series foto's - vind dat altijd onzin: wil je er een goed oordeel over kunnen uitspreken dan moet je het in levende lijve zien en wat dat betreft zou het door Kiwiko gevraagde filmpje al een betere basis geven.

Echter.. kijkend naar je tweede fotoserie waar je paard aan de longe loopt: het valt mij op dat het paard op de eerste twee foto's wel wat zakt door de achterhand en daardoor een voorwaartse stuwing heeft, wat resulteert in het oprichten van de voorhand, hals en hoofd. Op de volgende twee foto's - waar je schrijft dat je het zo liever wilt zien - zie je dat het paard weliswaar hoofd en hals lager houdt, maar ook meteen op de voorhand kukelt - de stuwing uit de achterhand is meteen weg en komt zelfs omhoog.
Dit bij elkaar opgeteld zou kunnen doen denken aan een probleem in de achterhand of de rug.
Daarbij denk ik niet meteen aan een "botten-probleem" het kan ook zoiets simpels zijn als stijve rugspieren - dat geeft netzogoed een balansprobleem.

Mijn advies zou dus inderdaad zijn om een chiropractor( http://www.lodash.nl) of osteopaat naar de rug/heupen te laten kijken om afwijkingen in de bottenstructuur uit te sluiten. Aan de hand van de bevindingen kun je dan verder: het kan zijn dat je onbedoeld en onbewust er dingen in gereden hebt en dan zal je je rijden moeten aanpassen/verbeteren. Het advies om toch 's een lesje te nemen bij Antoine de Both of één van zijn volgelingen lijkt me geen verkeerd idee- ik zou het zeker niet meteen afwijzen: een mens is nooit te oud om te leren! En helaas worden het meerendeel van de fysieke problemen van het paard veroorzaakt door de ruiter.

Succes!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:03

Wow,een opleving van het topic plots...bedankt allemaal voor de reakties!

Pally schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag is, je paardje is nu 7 jaar toch?
Hoe lang loopt ze al onder het zadel? En loopt ze vanaf het begin al zo met haar hoofd?

Ze word 7 nu.Is op 3,5 zadelmak gemaakt,daarna terug een half jaar de wei opgegaan.Sinds haar 4de regelmatiger beginnen rijden.Ze heeft eigenlijk altijd zo gelopen.Het eerste jaar trok ik mij er niet veel van aan,ze was jong,misschien wat meer tijd nodig,...nadien les gaan nemen etc etc,maar weinig voruitgang.
russel schreef:
Als ik je longeerfoto's zie, zie ik een paard met een zware stevige en sterke hals, net zo een hals als mijn paard. Ze zijn er erg sterk mee en kunnen alles met die hals dragen en vasthouden, je komt er niet doorheen. Als het tegenzit dan voel je dat ze van onderen af een beetje aantrekt en dan is die hals loeisterk.

Correct me if I am wrong, maar heeft ze een stijl achterbeen? Ook mijn paard zet zo zijn achterbeen er onder en die heeft een vrij stijl achterbeen. Ook zo kan mijn paard los aan de longe lopen, maar er op is dus andere koek.

Hij zet zijn hals op een manier van zo en niet verder, ga je vragen dan verkramp ik, dat wil ik niet.

Gebroken bitjes vind hij niet zo fijn, maar ik ben van de stang weer over gegaan naar het gebroken bitje, misschien ook een idee omdat eens te proberen? Gewoon een ongebroken bit, dat rustig in de mond ligt.

Zoveel mogelijk proberen oefeningen te doen om zijn lendenen los te maken en sterk in zijn achterhand te worden.

Osteopaat lijkt mij een goed idee.

Ik kan me inderdaad wel in je omschrijving vinden:zware hals,iets stijl achterbeen,verkrampen...
Reed haar eerst op een dubbelgebroken trens maar dat was echt niets,op de enkelgebroken nu gaat vrij goed.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:13

De filmpjes zijn eindelijk gelukt!!
Hoop dat ik ze er nu nog op krijg,hierbij een poging:

dit is tijdens het draven,rechtsom.Ging vrij goed,maar van zodra er 'iets' (balkjes) gebeurd maakt ze zich sterk
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 9_MOV.aspx

draf op de cirkel
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 0_MOV.aspx

galopje,niet super maar voor haar doen al vrij behoorlijk!!
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 1_MOV.aspx

en als afwisseling,een sprongetje,doet ze graag,word zo ook net iets losser van
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 4_MOV.aspx

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:21

Oh dear.. ik hoop dat je tegen commentaar kunt want je rijstijl zal daar zeker aanleiding toe geven.. ga er vanuit dat he bedoeld is om je op weg te helpen en niet om je af te kraken!

Zoals ik het op de fimpjes bezie, ben je een typische springruiter: zelfs als je niet springt, ga je voorover alsof je op de sprong afgaat. Dat haalt je paard volledig uit balans. Daarbij is je zit verre van stabiel, je stuitert op en neer in het zadel. Je rug is rond gebogen en je hangt voorover. Ik vind het niet zo vreemd dat je paard hiertegen in verzet komt- het zwaartepunt van het paard ligt op het middenpunt van de rug - jouw gewicht ligt er duidelijk vóór. Het paard moet dan van alles doen om te gan compenseren en het is zo gek nog niet dat er dan ook geen aanleuning komt.

Mijn tip voor jou: naast het controleren van de rug ( want deze manier van rijden kan best wat schade opleveren) - ga zitles nemen of, misschien nog beter: ga 's wat aan Centered Riding doen. Ik weet bijna zeker dat dan je probleem als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen.

En remember: mijn opmerkingen zijn niet bedoeld om je af te branden hoor! ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:41

gezien het feit dat paard het ook met bijgezet longeren doet denk ik niet dat het onverstandig is om vantevoren uit te sluiten dat het paard medische problemen heeft...
ik snap niet helemaal dat iedereen prompt begint te roepen dat je het probleem bij jezelf moet zoeken; wanneer ze had neergezet dat haar paard zo in verzet komt als ze erop stapt had iedereen waarschijnlijk geroepen dat ze een medische check moet doen..

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:47

Ik heb het topic globaal even doorgelezen want ik ben wel benieuwd naar de oorzaak van dit probleem. Maar vind het best lastig om de filmpjes goed te beoordelen en daarnaast is er over je houding al enige feedback gegeven, dus dat laat ik aan iemand anders over.

Maar ik ken het gevoel dat het vanaf de grond er netjes uitziet maar dat het helemaal niet zo voelt, dat je er ondertussen een heleboel werk van hebt. Dit heb ik met mijn paard ook gehad. Ze was erg wisselend, kon snel ontspannen maar ook weer snel gespannen zijn wat je dan meteen kon voelen maar bijna tot niet kon zien vanaf de grond. Echter bleek mijn paard uiteindelijk spat te hebben waardoor ze zich wat ging verhouden en vast ging zitten in de rug.
Dus ik zou toch medische problemen proberen uit te sluiten voordat je verder gaat met het rijtechnische gedeelte.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:51

Ik heb ook zo'n paard..
Heb eerst haar gebit na laten kijken, toen osteopaat 2 keer, en gelijk een nieuw zadel.. Ze ontspant nog steeds niet helemaal, maar die osteopaat heeft echt een klein wonder verricht!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:54

Ben het eens met JP. Idd is het moeilijk, ik vind dat je paard een mooie draf heeft, soms geeft ze aan te willen zakken en dan lijkt het of je haar tegen houdt. Ze heeft ook haar oren niet vriendelijk, wat mij aangeeft dat ze het niet prettig vind, dat ze tegen wordt gehouden.

Ik moet je zeggen ik weet dat ze je naar voren kunnen trekken omdat ze nl de teugel voering niet prettig vinden en ruimte op eisen, maar ik had hiervoor ook een zadel, een passier, die mij zo rond naar voren liet zitten. Nu heb ik een ander zadel, een andere pasvorm en een andere zit en nu kan ik wel rechtop blijven zitten en voel ik dat ik meer op zijn rug zit en niet steeds naar die schouders toe gedwongen wordt. Hij gaat nu meer zijn rug gebruiken.

Je zit veranderen, wellicht wel door een ander zadel, zal een mega verschil zijn. Centered riding is zeker een aanrader, ik heb een dagcursus gedaan en dat is echt een aanrader, tevens heb ik het boek.

Ik vind het een mooi paard, mooie gangen, moet zeker oplosbaar zijn. Wellicht is ze erg gevoelig voor de zit en heeft ze ook een gevoelige rug.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:23

Nou even als eerste, wat ik nu ga zeggen zijn tips en niet om je hele rijden slecht te praten,
we zijn niet allemaal top ruiters.. ;)

Je zit zou erg veel kunnen uit maken, ze zoekt je hand op en gaat eraan trekken waardoor jij nog meer naar voren leunt, vervolgens raakt ook het paard zijn balans kwijt, wat erg kan leiden tot vastzetten.
Ze lijkt heel erg sterk in der nek, wat erg moeilijk te negeren is natuurlijk, geef je hand 5 cm meer naar voren en laat ze daar, tempo wisselingen rijden, goed aan het been rijden.
Met kracht win je het niet, en ze heeft duidelijk in de gaten hoe sterk ze is!
Ze lijkt ook erg vlak in haar rug alsof ze alles vast houdt wat ze maar kan.
Daarvoor zou ik persoonlijk toch een goede 'kraker' opzoeken, die haar toch even los maakt.
haar rug nek en kaken kunnen het probleem wel eens zijn.
Eigenlijk durf ik wel te zeggen dat ik idem het zelfde probleem had,...
Zit ook erg naar voren, springruiter blijf je.. ;) probeer haar te ondersteunen met zit oefeningen.
Mijn Da heeft wonderen verricht!

Succes.

Je hebt wel een erg leuk paard, tijd geven en dan hoop ik dat alles goed komt.

Hou ons op de hoogte.

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:26

edit: verkeerde topic :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:37

Wat een supergave bok! :D 8-)
Ik stoor me niet zo aan je zit; ken genoeg ruiters die wat naar voren hangen, maar het dier verder niet sotren; echter met je handen vind ik je wél wat streng en onrustig. Ook zou je je hak wat meer mogen uitdrukken, iets rustiger gaan zitten. ;)

Een check up lijkt me ook geen overbodige luxe, al is het maar voor je eigen gemoedstoestand. :(:) Maar het dier oogt zo op het eerste oog behoorlijk soepel imo. *D
Sterkte hoor, enneh.. Ik ben ook geen klassieke dressuurruiter, maar van een paard af kunnen blijven, het niet storen, is punt 1, al zit je er bij wijze van spreek ondersteboven op. ;)

Sterkte! *D
De osteopate heeft mij in het verleden ook goed geholpen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:07

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zakken als ik paard was.... ik zie vrij grove teugelvoering en als paardenbeest een beetje gevoelig is pakt die inderdaad vast om te voorkomen dat je haar pijn doet. Een paard zakt pas wanneer het de ruiterhand vertrouwd, en in dit geval zie ik een paard dat geen ruiterhand vertrouwd en dus maar liever in eigen houding blijft lopen. Ze is er sterk genoeg voor dus waarom niet? ;)

Ik zou die rug toch een keer op de foto zetten als ik jou was....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:35

ik denk dat het aan je handen ligt....probeer eens je handen naar voren te doen als ze nageeft....ze wil wel maar ik heb het idee dat je haar tegenwerkt met je handen.
ik ga dus voor een groot gedeelte met Pharagirlke mee...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:06

kazary schreef:
Als ik de foto zo zie zou ik zeggen,maak je teugels 5 cm langer, en let heel erg op je binnenhand,die blokkeert volledig.Er zijn wel meer paarden die tegen te korte teugels protesteren,ook al zijn de teugels dan volgens het boekje wel op maat.

Na het zien van het filmpje zeg ik dit nogmaals.
Nu zeg ik er ook bij, zet allebei je handen niet vast. Ze gaan niet mee met de beweging van de mond.
Ook dit is niet als afkraken bedoeld, maar hopelijk heb je er wat aan. Je paard kan op deze manier (nog) niet vertrouwen op de ruiterhand. En zal dus ook niet nageeflijk gaan lopen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:46

Ik kan best tegen commentaar hoor,anders had ik dit hier nooit geplaatst.In heel wat commentaar kan ik me ook echt vinden.Mijn houding,ja ik weet het,het is een ramp!Zeker als ik met mijn springzadel rijd(zoals op de filmpjes).Heb mij enkele maanden geleden een KN dressuurzadel aangeschaft en daar zit ik net iets beter op,maar nog niet zoals het moet(zoals dajiano zei:springruiter blijf je!).

En wat mijn handen betreft...tja,daar zit nou juist het probleem.Geef je mee,neemt zij meer en word dan zooo sterk.Houd je vast,spant ze zich en word zoooo sterk.Als je haar nageeflijk hebt en je geeft iets toe,gaat gerandeerd de kop er terug op en ben je terug 10 minuten zoet om haar weer nageeflijk te krijgen.

Op de schaarse momenten dat ze nageeflijk is,en je die nageeflijkheid kan behouden zonder druk,kan ik ook wat meer op mijn houding letten(dan is mijn zit trouwens vanzelf al stukken beter) en dan zit je op een ander paard.

Als je alles op rijtje zet,heb je zo'n beetje een visieuze cirkel:paard wil niet nageven,word sterk,trek mij nog meer voorover dan ik zoiezo al doe,dit breng paard uit balans waardoor ze zeker niet wil nageven....

Utopiaatje schreef:
Maar ik ken het gevoel dat het vanaf de grond er netjes uitziet maar dat het helemaal niet zo voelt, dat je er ondertussen een heleboel werk van hebt. Dit heb ik met mijn paard ook gehad. Ze was erg wisselend, kon snel ontspannen maar ook weer snel gespannen zijn wat je dan meteen kon voelen maar bijna tot niet kon zien vanaf de grond. Echter bleek mijn paard uiteindelijk spat te hebben waardoor ze zich wat ging verhouden en vast ging zitten in de rug.
Dus ik zou toch medische problemen proberen uit te sluiten voordat je verder gaat met het rijtechnische gedeelte.

Dit klinkt me ook bekent in de oren.Heel vaak krijg ik het commentaar dat het er helemaal niet zo erg uitziet,dat ze helemaal niet gespannen lijkt,terwijl ik het gevoel heb dat ik op een plank zit en de teugels aan een betonnen muur vasthangen!!

Dus toch maar een keertje foto's van rug en hals,osteopaat of fisio erbij en daaarna extra op mijn eigen houding gaan letten,lijkt me.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:44

Feelsoproud schreef:
Op de schaarse momenten dat ze nageeflijk is,en je die nageeflijkheid kan behouden zonder druk,kan ik ook wat meer op mijn houding letten(dan is mijn zit trouwens vanzelf al stukken beter) en dan zit je op een ander paard.

Bij mij werkt het juist andersom: zodra ik mijn aandacht puur op m'n zit en houding richt (en m'n handen lekker ontspan en niet nadenk over haar hoofdhouding) gaat m'n paard bijna als vanzelf lekker ontspannen en nageeflijk lopen. Dat is echt een fijn gevoel en door een betere zit kan ik het ook beter voelen.
Als ik me echter focus op 'het hoofd' (of nageeflijkheid) dan lukt het soms wel/soms niet, maar het voelt iig niet ècht lekker (wsl omdat ik niet goed zit en zij daardoor niet goed kan ontspannen). Dit speelt bij jouw paard mss ook?

Jullie springen trouwens echt leuk, het ziet er 'makkelijk' uit! Leuke combinatie.