kazary schreef:In hamertje tik geloof ik ook niet.Kissing spines,is dat geen mode verschijnsel momenteel en ligt dat niet grotendeels aan vast zittende spieren die alles laten samentrekken?En is dat probleem weg,drukken de spines ook niet meer tegen elkaar.
Maar wat ook al gezegd is,wat doet ze onder een andere ruiter.En een fysio laten kijken kan zeker geen kwaad.En zeker geen hulpteugels,precies zoals Tender_12 al aangeeft.
een mode verschijnsel waarvan de botwoekering op rontgen te zien is
een goede DA laat je zeker niet naar huis vertrekken met de diagnose kissing spines zonder richtlijnen of doorverwijzing naar een fysio om vast zittende rugspieren die het probleem verergeren te verhelpen.
na dat gezegd te hebben zijn kissing spines niet het enige waar een paard last van kan hebben. ik zou zelf denk ik eerst een consult van een fysio op gaan zoeken, omdat ik weet dat die naar het paard zijn gehele bewegingspatroon kijken. ik heb echter weinig ervaring met een osteopaat, dus misschien ben ik bevooroordeeld.
wat betreft goede fysiotherapeuten; er is een lijst met paardenfysio's die met enige frequentie paarden behandelen, dan weet je in ieder geval zeker dat je iemand hebt die de opleiding met succes heeft afgerond en er ook zijn beroep van heeft gemaakt.
http://www.nvfd.nl/leden.htm

Maar het dier oogt zo op het eerste oog behoorlijk soepel imo.