Wat doen jullie met je paard/pony??met dit vervelende weer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boebaboeba

Re: Wat doen jullie met je paard/pony??met dit vervelende weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:53

Ik rijd in de binnenbak Lachen
Nog altijd even veel aangezien dat de grond daar niet bevroren is.
Daar heb ik wel geluk mee!

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:59

Ik rijd ook in de binnenbak Lachen.

Wel ben ik 1 dag niet uit het gebouw geraakt, omdat de sneeuw was bevroren, maar de volgende dag had de staleigenaar al zout gestrooid. Toen heb ik maar wat in de hangar (die dus aan de stallen vastzit) gestapt Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:02

ik rijd om de dag in een binnenbak,
die kunnen we huren wanneer we willen,
dat is vlakbij waar mijn paard staat.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:05

Mijn pony staat gelukkig aan huis en loopt de hele dag in de wei hooi te eten samen met nog vijf andere pony's. Zo hebben ze gezelschap aan elkaar en nog wat te doen ook. Als straks de dooi doorzet, dan pak ik de draad wel weer op. Knipoog

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:28

Zit nu met een kreupele pony en een spiegelglad erf dus ik kan helemaal niks. Heb wel een binnenbak maar die is in de avond bezet door de manegelessen, Probeer of snel voor half 7 even te gaan en anders is het wachten tot half 11 voordat ik in de bak kan om te stappen.

Gelukkig heb ik mn zusje en een verzorgster die hem ook nog kunnen doen als ik het echt niet red met het werk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:32

ik doe helemaal niks met dit weer... ja even paardjes aaien worteltje voeren en weer in mn autootje naar huis...

aangezien ze bij de eigenaar thuis staan en hij ze verzorgd...

misschien een beetje lui maar aan de andere kant... ze staan prima in de wei hebben een vacht waar je U tegen zegt en vinden het zelf zo wel prima heb ik de indruk... Haha!

wij wachten dus gewoon braaf tot het betere weer!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:38

Ik doe eigenlijk ook helemaal niets met dit weer.
Thuis heb ik geen rijbak, dus daar kunnen ze niet in staan. M'n pony met d'r veulen staan nu dus al 1,5 week op stal (het erf is 1grote glijbaan) de rit naar het weiland is me te gavaarlijk. Wat dus betekend dat ik thuis 2 bommetjes heb staan.

M'n paard staat 7 minuten rijden bij me vandaan. Zij staat als het even kan in de buitenbak, maar ik heb de indruk dat ze liever weer naar binnen gaat, mevrouw gaat direct weer bij de uitgang staan. Ik heb 1x per week les en deze doe ik rustig aan.
Verder erg druk met school, 4 verslagen en 3 toetsen, en 2 avonden en 1 zaterdag werken. Dus ik kom er nu echt niet aan toe haar mee te nemen naar de binnenbak om te gaan rijden/longeren.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:02

Joker staat lekker dag en nacht buiten.
Rayna staat overdag buiten in het weiland en 's nachts op stal. Vorige week ben ik nog met haar naar het bos gegaan, maar het is toch echt te hard en vooral te hobbelig om lekker te rijden. Dus we wandelen een beetje en af en toe longeren (de longeerbak is goed, maar ik vind veel longeren sowieso niet zo goed).

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:08

Nou ja de stal waar mijn paard staat is ongeveer 15min fietsen en ja ik moet met de fiets haha, zeer balen en ik slip constant weg omdat op een paar plaatsen nog niet gestrooid is.
Nou ik ga toch eigenlijk iedere dag, behalve vandaag en gisteren maar gisteren moest ik werken en als ik klaar ben is de stal gesloten en vandaag heb ik ontzettend veel huiswerk,
Dubbel balen.
En ik doe wel minder met hem nu.
Ik zet hem meestal los, laatst ging hij al op zijn kont,
ik zet hem dan wel natuurlijk los in de binnenbak, vaak met andere paarden, dan leeft hij zich wel uit.
Rijden gaat wel, maar ik heb last van half-bevroren voeten steeds dus dat doet redelijk pijn, maar heb wel nog van de week gereden, maar ja ik begin deze week gewoon weer waarschijnlijk.

Ik hoop gewoon dat het weer iets boven de nul gaat zitten, het is hier in Zuid-Limburg zo koud haha.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:14

Die van mij komt nu niet verder dan de stapmolen en de longeerbak.
Er valt bij ons nog wel te rijden in de binnenbak, maar de bodem is wel wat hard.
Stappen en draven kan wel, sommige galoperen wel,maar ik zou het niet doen.
De longeerbak is ook wel wat hard, maar de toplaag(1-2cm) is wel los, dus daar kan die van mij lekker tekeer gaan.
Naar buiten zit er niet in, dat wordt glijden.
Gelukkig hebben wij op stal zo een circulatie-systeem voor de waterbakken, dus geen gesleep met emmers.
Helaas is de andere stal daar niet van voorzien, dus daar wel bevroren leidingen soms.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:32

koe_x schreef:
Wat doen jullie met dit vervelende weer??

-Rijden jullie? nee, wel als ik een binnebak tot beschikking had. maar ik vind het nu gevaarlijk en onverantwoordelijk om de sneeuw te rijden.. of ligt dat nu zo erg aan mij.. ?
-Gaan jullie nu op wedstrijd?? nee ben nog neit gestart
-Of longeren jullie nu? nee
-Of zetten jullie ze in de wei?? ja van 10 tot 5
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal? helemaal niet

Of doen jullie nog iets anders?? 1 keertje foto's gemaakt en de hoeven beetje sneeuwvrij maken 's avonds.

wat vinden jullie van het rijden nu in de sneeuw..? ik zelf vind het onverantwoordelijk en gevaarlijk maar ik sta open voor alle meningen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:20

Als je paard geen ijzers heeft kun je makkelijk in de sneeuw rijden. De afgelopen 2 weken heb ik alleen maar buiten gereden en het gaat harstikke goed.
Maar ik kan me voorstellen als je paard de hele dag binnenstaat dat hij wel wat vrolijk is als hij dan eindelijk buitenkomt. En er dus dingen kunnen gebeuren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:22

We hebben een binnenbak, maar met de huidige drastische temperaturen gaan mijn paarden in de snort/bok-stand zodra de deken afgaat. Ik heb westernzadels, dus uitrijdekens blijven niet goed liggen. Dus ik gooi ze los of ik longeer. Ze komen allemaal wel gewoon in de wei. Alleen van de week met de verwachte ijzel gaan ze om beuren in de binnenbak.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:35

ik kan gelukkig in de binnenbak longeren en rijden. Het longeren vooraf is echt wel een must!!! Ze is namelijk zo gek als een deur.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:16

Ik heb geen beschikking over een binnenbak en het weiland is keihard. Dus ga ik met mijn paard in het bos wandelen, we zijn binnen vijf minuten in het bos en hij vind het geweldig met al die sneeuw. Daarnaast is het een goede oefening voor hem aangezien hij nog lang niet verkeersmak is. Zolang het niet glad word blijf ik dus lekker wandelen in plaats van rijden.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:40

Onze bak is een maanlandschap Knipoog en om daar in te rijden of te longeren is gewoon niet te doen. Je weet dan gewoon dat je paard zich blesseert. Alles is kei hard bevroren ook in het bos (de ruiterpaden) buiten rijden zit er dus ook niet in. Je kan wel zeggen we gaan alleen stappen maar vertel dat maar eens aan mijn verzorgpaard! Met vrieskou is hij onwijs druk en dribbelt wat af..

Wa ik dus doe is wandelen over de fietspaden in het bos want die worden gestrooid en zijn dus meestal goed te doen.

Ik zet de paarden ook een paar uur per dag in de bak zonder ze op te jagen. Het weiland kunnen ze niet te lang op want dat bevroren gras kan voor koliek zorgen.

Dus, wandelen, wandelen, wandelen.., is trouwens wel goed voor mijn lijn zo na de feestdagen Lachen

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:27

meestal staan ze met dit weer binnen ,, want onze bak is keihard en er ligt echt overal ijs,
dus we stappen ff op de wegg . en gaan elke dag naar manege tetrainen Knipoog

xxx

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:12

-Rijden jullie? ja
-Gaan jullie nu op wedstrijd?? ja
-Of longeren jullie nu? ja
-Of zetten jullie ze in de wei?? ja, 2 uurtjes per dag
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal? evenveel
-Of doen jullie helemaal niks? /

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:21

Bij ons hebben ze een aantal weken stil gestaan ivm feestdagen en bevroren bak.
Ze zijn dus weinig gereden.

Voor de rest staan ze gewoon in de wei en het rijden is nu weer gewoon begonnen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:29

Zolang de bak berijdbaar is, niets anders dan normaal, eerder meer. Normaal heeft hij altijd 1 dag vrij in de week, maar met dit koude week is hij na een vrije dag 2 dagen kierewiet. Dus hij mag nu iedere dag aan de bak. Uiteraard niet iedere dag een zware training.
Zolang de paddock goed is (lees; geharkt voor het vriezen), gaan ze ook een halve dag lekker buiten spelen. Als we te laat waren met harken, dan houdt het helaas op.
Zolang het niet gevaarlijk is op de weg, gaan we ook gewoon op wedstrijd, op les, naar het strand, etc.

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:34

ik sta op een stal met alleen een buitenbak |( met regen valt het wel mee,, loopt snel weg...
alleen met vriezen.. :\ dan kan ik echt niet rijden. als de clubbak (ponyclub) goed is ga ik daar rijden dat is ong 20 minuutjes rijden. als de weg niet te glad is dan... en als het bos niet bevroren is (dat komt bijna nooit voor maarja) dan ga ik lekker op buitenrit :D
jammer van nederland... dat het vaak zo slecht weer is.. ;(

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:57

Als het niet regent ga ik rustig een rondje bos doen, heb liever dat grond hard is dan al die blubber.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:23

Ik zorg dat m'n bak goed vlak is als het gaat vriezen. Ook al is hij wat hard dan kan ik gewoon rijden. Met een laagje sneeuw kan ik de paarden zonder ijzers ook gewoon rijden en longeren, degene die wel hoefijzers hebben moeten dan op stal blijven.
Omdat ik gewoon kan doortrainen ga ik normaal op concours.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:44

Wij hebben helaas geen binnenbak en de buitenbak is vaak bevroren de laatste tijd. De longeerbak is meestal wel goed te doen dus ik longeer of doe wat grondwerk/ freestyle. Ook maak ik veel buitenritten de laatste tijd.

Overdag staan de paarden overigens in de paddock of op een verhard pad tussen de weilanden. Eind april gaan ze meestal weer het weiland op.

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:57

-Rijden jullie? Nu begin ik soms alweer met wat te rijden, hangt ook van het weer af, hoe glad het is, etc..
-Gaan jullie nu op wedstrijd?? Neen, nog niet gestart!
-Of longeren jullie nu? Af en toe gebeurt dat wel eens :)
-Of zetten jullie ze in de wei?? Ze staan nog niet in de wei..
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal? Ik rij minder dan normaal, nu even, maar algauw zal het weer normaal zijn..