paar problemen nog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

Re: paar problemen nog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:00

suleilitha schreef:
Al zou je het een maal hebben gedaan dan is dat al erg genoeg. Maar als je denkt dat een uur longeren niet erg is vraag ik me ernstig af, of je verder wel weet wat goed voor je paard is.

Praat is normaal !
Jij weet niets van mij of mn paard of van onze omgang! Dat ik een keer een uur longeer is echt niet dodelijk of schadelijk!
Verder ga ik hier niet meer op in!!
K wil gewoon mn tips hebben voor me galop en de deken zoals in de openings post staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:01

Ik praat normaal hoor.
Jij wilt gewoon je tips hebben zeg je en ook dat is een vraag waard, die krijg je niet op commando, meiske Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:02

SamSter.......... jij hebt zoveel problemen met dit paard.......... zoveel basisproblemen........ die zo makkelijk op te lossen zijn.....

je wil alleen niet horen dat het misschien ook wel wat aan jou kan liggen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:03

iertje2valen schreef:
Maritdegroot schreef:
de merrie die ik verzorg heeft last van voernijd! Nou had ik dus een emmer water gepakt zodat ze kon drinken, ik zet hem neer en wat doet ze, tilt ze 1 achterbeen omhoog, stond ze dus naar mij te dreigen, ik was zo kwaad, ik heb de staldeur met een rotgang dichtgegooid, heb em vervolgens weer open gedaan en ben naar haar toegelopen heb haar bij het halster gepakt en haar even duidelijk verteld hoe ik hier over denk! Heb haar niet geslagen of geschopt ofzo, dat vond ik totaal niet nodig, doe ik ook niet graag, maar ze heeft eht niet weer gedaan, sterker nog, ze stond iedere keer met de oortjes naar voren als ik naar haar toe kwam lopen, want normaal gesproken heeft ze ze in haar nek liggen!

Mijn paardje heeft ook voedernijd, en staat ook als een sagarijnige bok op stal. Alleen zei trapt niet naar mensen alleen knijtershard tegen de stalwand aan. Zodra ik haar buiten eten geef is niks aan de hand.

Ze trapt ook niet gelukkig, maar liet me even weten dat ze boos was en tilde 1 achterbeen naar mij op, maar dit heeft ze ook nooit meer gedaan! Ze trapt wel tegen de stalwanden aan, dit doet ze eigenlijk pas sinds ze drachtig is!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:19

Nou, het dreigt nu toch een beetje uit de hand te lopen... en dat kan de bedoeling niet zijn.

Een paard iedere dag een uur longeren is funest, maar een paard heel zo nu en dan longeren en dan ineens een uur is natuurlijk ook niet goed voor zo'n dier.
20 min om de dag is een prima begin, waarom begin je daar niet mee?
Komt het paard wel eens in een paddock/ weide? Kan het haar ei kwijt/ energie kwijt? Je krijgt zo te horen nu een stoot aan energie over je heen waar je last van hebt. In combinatie met een slechte opvoeding (waar jij niks aan kunt doen natuurlijk) en wellicht een vervelend verleden staat het dier niet al te positief tegenover arbeid... dat kan ik me voorstellen.

Iemand als Kiwiko zou hier vast wel iets mee kunnen, ik zelf ook niet waarschijnlijk.... dat zeg ik je eerlijk. Ook mijn 'kunnen' heeft zijn grenzen.
Misschien heeft dit paard echt een andere aanpak nodig dan 'de harde aanpak', lijkt me dat men dat al veel te lang heeft gedaan en dat dat niet werkt. Ik noemde al de Balingehof, maar er zijn veel meer mensen die werken zoals zij.... Ze is al zo jong zwaar onder druk gezet, het dier heeft zich helemaal niet fatsoenlijk kunnen ontwikkelen (geestelijk en lichamelijk) en zit nu zwaar id knoop waarschijnlijk.

Nogmaals spreek ik mijn begrip uit dat het niet makkelijk moet zijn, excuses als ik te scherp uit de hoek kwam.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-01-09 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:21

Het zou inderdaad net iets voor Kiwiko zijn, en ik beschouw het ook als een uitdaging.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:47

Poeh wat een topic.

Wat ik zo uit het verhaal teruglees is eigenlijk een standaardprobleem. Niet om je af te branden, maar je kunt ook niet oplossingsgericht denken, en zolang je in het kringetje dat je kent je rondjes blijft draaien gaat er voor jou en dit paard niets veranderen.

Soms is een lel een oplossing, maar meestal is de timing fout en bereik je er niets mee. Dat dit paard al een heel verleden heeft verteld ze jou en jij bent eigenlijk niet capabel genoeg haar met dit verleden te helpen.

Het is alsof je je oma nog moet leren computeren: oudere paarden met bevestigde patronen zijn moeilijker trainbaar. Dat komt niet goed met geduld en rust. Daarbij moet je weten wat je moet doen.

Het lijkt me duidelijk dat dit paard FYSIEK een probleem heeft of heeft gehad en daar nog altijd het aangeleerde gedrag op laat zien. Haar gedrag is heel typerend voor baarmoeder/eierstokproblemen. Daarnaast is haar basis totaal verkeerd en vindt ze daardoor werken gewoon niet leuk. Ik durf er ook onder te verwedden dat ze zo scheef is als wat waardoor ze in haar lijf alleen maar vaster loopt en meer zal protesteren.

Wat dit paard nodig heeft: GEEN GALOP. Er is namelijk iets niet goed in stap en draf, maar JOUW focus ligt op de galop. ZO train je geen paarden, eerst een stap terug. Bijten is gewoon straf, klaar. Maar rijtechnisch zul je een instructeur/trainer moeten zoeken die jou wat kan leren over het hertrainen en corrigeren van paarden op een faire manier.

Fair omdat:
1. Het paard geen goede basis heeft en dus werk niet leuk vindt
2. Ze scheef is en er waarschijnlijk een fysiek probleem is (DA's checken alleen standaard).

Als je dan met dwang, boosheid etc. start is er voor het paard geen reden om mee te werken, ze wordt alleen maar bevestigd dat werk toch niet leuk is.

En dat je dan in je frustratie en verdriet en machteloosheid boos wordt op dit paard begrijp ik, maar trap er niet in. Het is je HOBBY. Waarom overheersing? Ze praat tegen je met haar gedrag!

Een paardeneigenaar is gelijk paardentrainer, of je nu wilt of niet, en alles wat ze wel of niet doen is in principe JOUW probleem. Train jezelf, je schrijft dat je al een heel eind bent gekomen, dan zit er nog meer in, maar daarvoor moet je wel een stuk verder weg kijken dan de wereld waar je nu in zit!

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:50

kan het niet anders dan helemaal met Monya eens zijn Lachen

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:53

Ik ben het eerlijk gezegd wel met de andere eens. Je kunt een paard niet een uur aan de longe zetten, dat is namelijk heel slecht voor de gewrichten.

Elk paard heeft wel eens een slechte dag ( die van jou wat vaker dan gemiddeld) maargoed. Dat wil niet zeggen dat je hem mag dwingen. ALS HET NIET GAAT ZOALS HET MOET, MOET HET MAAR GAAN ZOALS HET GAAT. Dat is een princiepe hoe je het beste met je paard om kan gaan.

En zoals ik al eerder zei. Probeer eerst eens een band met het paard te krijgen voordat je dingen gaat eisen van hem.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:32

@ monya ; Bedankt voor je duidelijke en lange antwoord!

Ik wil na een paar tips via PB en ook via hier ok dr eierstokken en dr baarmoeder na laten kijken.
Maandag bel ik naar de kliniek voor een afspraak, Hier wil ik meteen iedereen voor bedanken die dit heeft gezegt. Ik was hier namelijk nooit zelf opgekomen!

En je heb totaal gelijk over dat ze zo schreef is.
Ze gooit dr achterhand naar binnen in de draf en galop alleen in stap niet.
Meestal in draf loopt ze eigenlijk altijd travers. Dit is wel minder geworden door tips in de les, Maar dr zijn momenten dat ze nog heel erg schreef is.
De galop ga ik me ook een tijdje niet aan wagen. De stap ik goed en de draf kan ook nog wel aan gewerkt worden dus dat ga ik nu ook doen.

Ik krijg ook idd het idee dat ze het werk niet leuk vind en al helemaal niet als het om dresuur gaat.

En dat je dan in je frustratie en verdriet en machteloosheid boos wordt op dit paard begrijp ik, maar trap er niet in. Het is je HOBBY. Waarom overheersing? Ze praat tegen je met haar gedrag!

Eigenlijk bedoel je dus te zeggen zodra ze bokt of steigert of raar doet en ik dr een tik geef dat ze hierdoor gewoon dr bevesteging krijg dat het niet leuk is ?
Moet ik het dan negeren en als ze raar doen leker laten gaan en zodra ze braaf is goed belonen?

Dr zit inderdaad al veel verbetering in dan met het begin dus ik denk ook zeker wel als ik ook goed me best dr voor doe dat we het nog ver kunnen schoppen samen maar al het begin is moeilijk en me vorige paardje was zo'n goed zak, En dan is dit zo anders.

Nogmaals bedankt voor je tips en uitleg, Hier kan ik wat mee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:58

Ontzettend goed verhaal van Monya... fijn dat het jou ook aanspreekt Samster.
Erg goed van je dat je je om dit paard bekommerd en bereid bent er op verschillende manieren naar te kijken, hoeveel mensen hadden het paard niet eens meer een kans gegeven?

Zet em op!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:07

Ik ga met Ninxje mee. En verder vraag ik me ook af of het paard afgezien van het rijden en longeren naar buiten komt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:11

Gulpje schreef:
Ik ga met Ninxje mee. En verder vraag ik me ook af of het paard afgezien van het rijden en longeren naar buiten komt?

Jep, had ik al eens gevraagd... maar wel heeeeeeeeel belangrijk punt.
Komt ze buiten ts?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:12

@ Ninx ; Bedankt voor je berichtje, Voor mij hebben de fokkers het al opgegeven (hun dochter voor wie ze bedoelt was) en de vorige eigenaaren en dat waren volwassen zussen. Ik wil dr ook echt aan werken en dr zeker niet weg doen ze blijft zowiezo bij me en gaat nooit meer weg, Dat kan ik haar en mezelf niet aan doen :p

@ Gulpje ; We beschrikken helaas niet over 24/7 weidegang alleen in de zomer komen ze overdag buiten, Verder staat ze wel elke dag een tijdje los in de paddock (buiten), Dit ligt wel aan het weer nu kan dat niet omdat het een ijsbaan is en anders staat ze los in de binnenbak. Buiten rijden zou ik graag willen met dr maar ze heeft een keer een ongelukje gehad buiten en durft niet meer onder de man het erf af. We doen wel minstens 3 keer per week een stukje aan de hand wandelen dat vind ze wel leuk.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:28

SamSter schreef:
@ monya ; Bedankt voor je duidelijke en lange antwoord!

knip

En je heb totaal gelijk over dat ze zo schreef is.

Ik krijg ook idd het idee dat ze het werk niet leuk vind en al helemaal niet als het om dresuur gaat.

knip

Eigenlijk bedoel je dus te zeggen zodra ze bokt of steigert of raar doet en ik dr een tik geef dat ze hierdoor gewoon dr bevesteging krijg dat het niet leuk is ?
Moet ik het dan negeren en als ze raar doen leker laten gaan en zodra ze braaf is goed belonen?

Ik snap dat het tegenstrijdig voelt als iemand zegt dat het niet helpt om haar af te straffen als ze bokt en steigert. Maar ik zie het als volgt:

-Je geeft aan dat je paard erg scheef is (al een hele tijd als ik het zo begrijp?), dat zal haar belemmeren in haar bewegingen. Daarom denk ik dat het bokken en steigeren een uiting is van pijn. Als je het zo ziet, dan denk ik wel dat ook jij moet toegeven dat het niet eerlijk is om op zo'n moment je paard te 'straffen'.

- Maar natuurlijk heb je ook gelijk dat je haar niet 'raar' moet laten doen, want dat levert gevaarlijke situaties op (en je paard heeft op die momenten pijn). Daarom zou ik dan ook ervoor zorgen dat je geen oefeningen doet waarbij ze gaat steigeren/bokken.

- Ze is scheef en het is al wat verbeterd. Ik zou nog meer tijd investeren om de scheefheid eruit te krijgen, door heel gericht les/begeleiding te nemen hierin. Ik denk dat als je dat doet jullie allebei weer plezier zullen krijgen in het rijden, het is zo heerlijk om weer oefeningen te doen met je paard zonder stress!

Heel veel succes en hopelijk snel weer veel plezier samen met je paard!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:42

Oke het is mij nu weer wat duidelijker!
Ze heeft eigenlijk geen oefeningen waarbij ze het niet doet heel simpel met een lange teugel stappen en ze kan al ontploffen. Daarom was ik ook heel erg blij dat ze zich gister best heel goed heeft gedragen tijdens het longeren. Als ze los in de bak staat gaat ze ok helemaal uit dr stekker, K gooi dr ook vaker los zodat ze het meeste van dr energie dr zelf al uitgooi zonder dat ik dr opzit.
Ze is idd al heel lang schreef bij de vorige eigenaren ook al en die lieten dr altijd zo lopen en hingen dr een slof omheen.Denk dat het voor haar ook moeilijk is omdat ze altijd gewoon schreef mocht lopen en bij mij ineens niet meer en daar raakt ze altijd gefrusteerd van lijkt het wel.

Ik ga nog steeds met plezier naar dr toe maar zodra het tijd word om te rijden of met dr aan de slag te gaan zakt de moed me in de schoenen. Alles is leuk met dr en ze heeft echt dr momenten dat ze echt super is enzo en dan een dag later is ze helemaal anders.
Heb veel geprobeert , Snoepjes geven als ze braaf is , lief praten tegen dr, vloeken , slaan , Van alles eigenlijk en de ene keer lijkt het of ze op het lief doen reageerd en de andere keer reageert ze beter op streng doen tegen dr .

K vraag me dan ook vaak af of ik nou heel lief voor de moet doen als een maatje of dat ik altijd maar gemeen tegen dr moet doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:50

SamSter schreef:
K vraag me dan ook vaak af of ik nou heel lief voor de moet doen als een maatje of dat ik altijd maar gemeen tegen dr moet doen.

Dat snap ik..... god, ik zou er ook vreselijk mee in mijn maag zitten meid.
Als het altijd maar een strijd is zou ik er ook moedeloos van worden soms.

Is het voor jou ook evt financieel haalbaar om met haar in training te gaan voor een iets langere tijd? Bijv. ergens extern?
Dat kan bij de Balingehof, maar bijv ook bij Astrid vd Ploeg van www.dressuurnatuurlijk.nl (leerling van Marijke de Jong (http://www.paardenbegrijpen.nl Er staat op deze site een lijst van instructeurs bij, misschien iemand bij jou id buurt?).

Ik heb nl tegen mezelf ooit gezegd dat wanneer ik ooit id knel zou komen, ik direct met 1 van deze mensen ah werk ga om het probleem in de kiem te smoren. Punt is nl dat men in de klassieke rijkunst het paard opleidt (ook oudere paarden) vanaf de grond, ook rechtrichtende arbeid. Je bereid het paard dan lichamelijk voor om op een gezonde manier te gehoorzamen en het ruitergewicht op de juiste manier te leren dragen zonder daarvan zelf in onbalans te komen. Het is allemaal niet goedkoop... maar ja, dat is een paard sowieso niet! Hahahaha!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:57

Misschien niet een tip waar je nu direct iets mee kan, maar toch:
Als je besluit je paard toch naar aan africhtingsstal te brengen, probeer dan een stal te vinden waar je zelf regelmatig kan kijken en plan het in een vakantie. Eventueel ergens waar je in trainigskamp kan. Als jij zelf kan zien wat mensen daar anders doen, en ervan leert, voorkom je ook dat je weer in je fouten vervalt als ze weer terugkomt.
Als ik je een stal mag aanraden zou ik Moravita zeggen, die hebben veel ervaring met moeilijke paarden, en met het trainen van amazones/ruiters. Volgensmij kan je daar ook in trainingskamp, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik hoop dat zo'n trainingskamp/africhtingsstal je kan helpen, want zoals je het nu omschrijft ben ik bang dat je er zelf niet uit gaat komen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:04

Ik zou het wel graag willen en ik het ook zo'n stal hier in de buurt gevonden en die vrouw gaat daarna ook met mij aan het werk en na dat ze daar een maand heeft gestaan blijf je ok gewoon les houden van haar.
Ik wil dit heel graag maar me ouders zien dit nog niet zitten , Die willen dat ik eerst een andere instructeur neem en dan kijken of dat werk. Pas daarna willen ze dr over denken om dr naar een trainings stal te doen.
Ik ga wel kijken of ik van die vrouw van die stal les kan krijgen al is het maar voor 1 keer in de 2 weken desnoods.

Het is niet altijd strijd samen maar wel vaak , En in het begin was ik zo bang dat ik alles verkeerd deed dat een vriendin van mij die ook best veel problemen had met dr paard dat zei dr een week gedaan heeft en met haar was het nog veel erger zei kon helemaal niets met dr. Mn instructeur wil dr niet opstappen en dat vind ik jammer want zo kan zei nooit voelen wat ik voel, mede daardoor wil ik gewoon ook een ander.

Van mij hoeft ze echt niet binnen een maand meteen een goeie L proef lopen van mij apart doet ze dr 2 jaar over om een normale B proef te rijden. Ik heb wel dresuur ambitie maar dat hoeft niet ten koste van me paard te gaan en ik zal dr dr ook nooit voor weg doen omdat ik zo graag hoger wil komen.
K heb wel 1 keer voor de lol onderling gestart met dr omdat ik me jurycomentaar wou hebben en dat liep af in 134 punten haha, En daar zeiden ze dat ze angst zagen in haar manier van gedragen en ook in mijn manier van rijden, Dus waarschijnlijk , Denk ik zelf dat ik mijn vaak ongemotiveerde rij houding over straal op haar en dat ik vaak ook bang ben omdat ik me af vraag wanneer ik dr nou een keer hard afval en ik denk dat we op die manier elkaar ook een beetje zitten 'op te jutten' .

T is een beetje warrig maar hoop dat je me een beetje snap.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:13

Ik begrijp heel goed wat je zegt.... ik zou die spanning ook hebben, en je hebt gelijk: die breng je absoluut over!
Het paard is al niet zo zelfverzekerd en gaat nu zelf maar allerlei rare en gevaarlijke plannen bedenken.
Natuurlijk begrijp dat jouw ouders het nogal een onderneming vinden, anderzijds zou 1x echt intensieve en goede hulp er wel in kunnen resulteren dat jullie voor een en voor altijd van het gedoe af zijn. Maar zoek dan aub niet een traditionele trainingsstal waar men regelmaat het goede gedrag 'erin probeert te slaan'.
Als jij nu eens flink wat van de sites die ik je gaf, en de site van bijv moravita eens goed doorleest..... ze daarna aan je ouders laat lezen, hebben jullie allemaal een betere idee vd mogelijkheden. Misschien maakt het je enthousiast.

Eigenlijk denk ik dat je voornamelijk iemand moet hebben die jouw helpt het paard vanaf de grond eerst weer goed op te leiden en soepel te krijgen, dat je er dus voorlopig echt niet/ juist niet op gaat zitten. Nu vind je dat misschien jammer, dat snap ik.
Maar het kan goed zijn dat het jouw straks veel plezier gaat opleveren wanneer je er weer op kan.
Ze werkt wel mee wanneer je vanaf de grond met haar werkt, die bereidwilligheid zou ik aanpakken als een cadeau! Maar ga dan niet een uur longeren, maar probeer goede grondoefeningen te krijgen van bijv. de Balingehof...etc....

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:52

Ik weet niet of een africhtingstal echt nodig is, maar het is sowieso geen optie op het moment (ivm met je ouders).

Op zich is de opmerking van je ouders helemaal niet verkeerd (om eerst een andere instructeur te proberen). Maar dan zou ik wel eerst heeeeel goed op zoek gaan naar de juiste instructeur (eentje die een gedegen ervaring heeft met rechtrichten bij een zeer scheef paard). Bijvoorbeeld op de site die eerder al genoemd is (http://www.paardenbegrijpen.nl). Heb je al een kijkje genomen op deze site?

Tot die tijd zou ik (als ik in jouw schoenen stond, voorzover ik dat kan inschatten vanachter mijn pc'tje) niet meer rijden, maar vooral dingen doen met je paard waarvan je zeker weet dat jullie het allebei leuk vinden. Zodra jullie fijne begeleiding hebben zal hij/zij (rij)oefeningen kunnen geven en kun je weer verder komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:08

SamSter schreef:
Oke het is mij nu weer wat duidelijker!
Ze heeft eigenlijk geen oefeningen waarbij ze het niet doet heel simpel met een lange teugel stappen en ze kan al ontploffen. Daarom was ik ook heel erg blij dat ze zich gister best heel goed heeft gedragen tijdens het longeren. Als ze los in de bak staat gaat ze ok helemaal uit dr stekker, K gooi dr ook vaker los zodat ze het meeste van dr energie dr zelf al uitgooi zonder dat ik dr opzit.
Ze is idd al heel lang schreef bij de vorige eigenaren ook al en die lieten dr altijd zo lopen en hingen dr een slof omheen.Denk dat het voor haar ook moeilijk is omdat ze altijd gewoon schreef mocht lopen en bij mij ineens niet meer en daar raakt ze altijd gefrusteerd van lijkt het wel.

Ik ga nog steeds met plezier naar dr toe maar zodra het tijd word om te rijden of met dr aan de slag te gaan zakt de moed me in de schoenen. Alles is leuk met dr en ze heeft echt dr momenten dat ze echt super is enzo en dan een dag later is ze helemaal anders.
Heb veel geprobeert , Snoepjes geven als ze braaf is , lief praten tegen dr, vloeken , slaan , Van alles eigenlijk en de ene keer lijkt het of ze op het lief doen reageerd en de andere keer reageert ze beter op streng doen tegen dr .

Je paard heeft maar een milliseconde nodig om te weten dat jij het ook niet meer weet.
Voor een paard is het simpel: onzekerheid = gevaarlijk, en dus nemen ze het over.
Ik zou haar toch echt naar een stal laten brengen, en vanaf daar verder werken.

Ik ben trouwens een grote fan van longeren, en met een paard die echt zwaar in het werk staat, duurt een intensieve longetraining met ruim in en uitstappen niet langer dan 45 minuten, en das echt heel uitzonderlijk. Ik laat ze makkelijk 10 min instappen, 15 min loswerken en kwartier uitstappen, 'serieus' werken is echt maar een heel klein stukje dan hoor. Zorg ervoor dat je een doel voor ogen hebt en bouw je training op en af, want doelloos een uur longeren is echt van geen waarde.

Ik zou trouwens een stal zoeken waar het paard wel buiten kan...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:11

Dat je ouders niet direct staan te juichen om naar een trainingsstal te gaan begrijp ik ook wel weer. Wij rekenen zelf zo'n 650 euro per een week of vier en laten we eerlijk zijn, het is niet duur, wel veel geld. Persoonlijk zou ik dat ook niet zomaar uit kunnen geven.

Het is echter wel belangrijk dat je, nu je dit paard hebt aangeschaft, je zelf geen ongelukken krijgt (veiligheid), of grote medische problemen waaraan je veel dierenartskosten kwijt bent (scheefheid).

Cru gezegd: het is maar net waarin je investeert! Een scheef paard gaat stuk. Vroeger of later. En dat ze nooit normaal te rijden was, maar wel met slof, betekent dat ze al heel lang scheef moet zijn geweest. Daarbij heeft ze nu dus last van aangeleerd gedrag als reactie op "pijn" vanuit die scheefheid en ben je niet zomaar klaar. En ergens schemert angst door, van jou voor haar, je wilt maar kunt haar niet helpen en bent door haar gedrag ook wat bang geworden voor haar. Ik zei het al eerder: het is je hobby!

Om je ouders te overtuigen wil ik best eens een blik op haar werpen. Ik vind het altijd zo jammer als er een oplossing voorhanden is en medewerking soms niet te krijgen is. Die blik kun je vinden bij mij thuis. Het enige wat je moet doen is je paard in een trailer zetten en haar meenemen deze kant op, dan krijg je van mij een gratis diagnose.

Met die diagnose kun je doen wat je wilt: erop ingaan, advies opvolgen of negeren. Je hebt dan echter wel weer aanknopingspunten om op door te gaan, positief of negatief.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:15

Wat een super voorstel monya (heb jou trouwens gezien op HE met die demo lange lijnen, héél leuk Ja).

Wat is 650 euro nou op een paard? Het is een smak geld, maar paarden kosten zo snel geld, als je met 650 euro je problemen kunt oplossen of toch een goed begin maken, zou ik het er zeker voor overhebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:22

Wow, dat is zeker een kanjer van een voorstel! Super zeg!
Hoe voel je je na al die posts ts? Heb je weer wat 'hoop'?