Rijden met -10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: Rijden met -10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:43

in een buitenbak gaat dat echt niet hoor :n ik vind het als het echt heel hard vriest, en het waaait ook nog eens echt niet te doen zonder beschutting hoor :P

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:45

ik rijd in de binnenbak met een deken op de eerste 15 min en als het heel koud is (- 10 of zo) dan laat ik de deken een fleece uitrijdeken de hele tijd op
goed instappen uitstappen met de deken op en als je klaar bent direct weer de dikke winterdeken op ;)

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:58

deed ik ook, gewoon met uitrijdeken rijden (in en uitstappen) ik deed dan ook naverzorgen met warm water enk dan kreeg hij 2 wollen- en 1 fleecedeken met hals op:P maar zodra hij droog was natuurlijk ook zijn winderdekens (in totaal 4)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:51

Ik rijd wel gewoon, maar ik probeer ze niet in het zweet te rijden. Ik maak vaak lange stap/draf ritten. Heerlijk, en naar mijn idee worden de spieren er gewoon lekker los en warm van, is ook niet verkeerd met dit weer.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:00

Bij ons is de bak lekker bevroren, hij is keihard. Mijn paard heeft net een peesblessure gehad en ik ben haar nog aan het opbouwen. Vraag me dus af of dat harde wel goed is, aan de ene kant denk ik juist wel, maar de bak is wel aardig ongelijk (vilt-bak). Ik ben net ziek geweest, dus ga vanmiddag echt weer rijden na 6 dagen niet. Ze heeft wel vrij kunnen bewegen in de paddock, dus ben erg benieuwd hoe het gaat vanmiddag. Met de kou, ik vind het wel kunnen, denk dat het juist gezond is om lekker te bewegen voor je paard met dit weer, anders worden ze stijf.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:27

Als je paard een blessure heeft gehad zou ik zeker niet op een harde ongelijke bodem gaan werken met em.
Bij mij is de bak ook te hard om in te rijden dus dan maar even niet of met de trailer weg.
Als t zou kunnen zou ik dus gewoon door bljiven rijden met dit weer maar goed dan moet je daar dus wel de mogelijkheid voor hebben..

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:30

Tja, de bak is inderdaad keihard, maar daarom rijd ik ook buitenritten, is wel lekker voor de spieren hoor, zo in de kou ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:31

Ik rijd wel gewoon hoor, ook toen het -16 was hier..

De bodem van de bakken zijn gewoon normaal bij ons, mijn pony is geschoren dus zeiknat is ze niet, en ik stap gewoon in en uit met een lekkere grote fleecedeken over haar heen :) Niks aan de hand :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:51

Hier aan de kust is het altijd veel milder van temperatuur. Ik rij wel, ze staat al te lang in de box, maar niet van harte. Ben die kou meer dan beu :(

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:56

gister was de bak prima te rijden bij ons en heb dan ook gewoon gereden..ik doe ook geen dekentje op met in en uitstappen, gewoon niet te lang instappen, na een minuut of vijf draaf ik aan. Ook uitstappen doe ik niet te lang.. En mijn paard is nog wel geschoren, wel in oktober dus volgens mij is het zo goed als weer aangegroeid. Maar hij is niet van porselein, dus ik rijd gewoon. Als ik niet rijd is het meer omdat ik zelf dan het te koud vind. Als hij gezweet heeft, doe ik met uitstappen wel even fleecedkentje om..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:57

Ik rij niet meer met dit weer, de laatste x heb ik t met een gebroken been moeten bekopen omdat mn pony (in stap) uitgleed. Ik ga nu aan de hand wandelen en wacht wel met rijden tot de grond weer zacht is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:59

kou vatten bij het uitstappen :')

een verkoudheid komt ten eerste (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden) helemaal niet door de kou... tis een virus dat je te pakken krijgt.
als je gewoon in en uitstapt zoals gewoonlijk is er helemaal geen probleem...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:59

als ik even vergeet dat de weide dan zo hard als beton is zou dat prima kunnen, gewoon je training wat aanpassen (langer warm stappen enz) maar gezien de hardheid van de weide is dat geen doen om dan te rijden... Voor de koude zou ik het iig niet laten, vond de -21 beter te doen dan de -5 dan nu overigens kwa koude :o (al kan dat aan mij liggen)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:52

kynshiri schreef:
kou vatten bij het uitstappen :')

een verkoudheid komt ten eerste (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden) helemaal niet door de kou... tis een virus dat je te pakken krijgt.
als je gewoon in en uitstapt zoals gewoonlijk is er helemaal geen probleem...

Dit is waar, maar als het koud is en een paard bezweet is, is de weerstand lager, dus hebben ze meer kans om "kou te vatten".

Nu staat er een straffe wind en is het ook echt koud :p

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:40

waarom lang warmstappen?? Hoe langer een paard stapt hoe kouder de spieren blijven, instappen (niet warm stappen) is om de spieren even los te maken, zodra je aan het werk gaat zal het paard het sneller warm krijgen :) daarna het werk rustig afbouwen en dan uitstappen omdat het paard het anders in 1 x heel koud krijgt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:45

Ja hoor.
Alleen wel wat langer in/uitstappen en niet helemaal tot het zweet werken.
Verder gewoon lekker warm aankleden en gaan met die banaan :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:54

ik stap juist ook korter in als het koud is, lekker aan het werk, krijgt hij (en ik!) het vanzelf warm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:56

ik rijd ook gewoon, jezelf lekker dik aankleden en je paard niet zo in t zweet rijden ( mijn paard zweet sowieso niet snel, ze zit ook redelijk dun in haar vachtje ) en anders wat langer uitstappen.
Een paard hebben is nou eenmaal niet alleen voor in de zomer he? ;)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:03

Ik rijd ook gewoon met dit weer, maar dan hebben wij ook wel een binnenbak op stal! Al is het buiten ook heerlijk zolang het zonnetje schijnt en niet te hard waait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:06

wij hebben ook een overdekte bak idd, denk ook wel dat dat scheelt, anders waai je met de dagen zoals vandaag en gistere van je paard af hahah :P
Ik vind de temperatuur ebst lekker om te rijden hoor, ok warmer mag wel maar je kan wel lekker aan t werk zonder oververhit te raken :D

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:09

ja dat kan makkelijk, alleen je moet hem niet heel erg hard laten
werken en dan zeiknat op stal zetten..
Maar ik denk eerder dat jij het verveleder vind dan hem .
Ik stapt gisteren van me pony af en was helemaal bevroren al
had ik 4 lagen kleding aan haha..

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:37

Kan makkelijk. Je word door rijden vanzelf ook wel warm :D
Alleen laat ik ze dan niet zo hard werken dat ze zeiknat van het zweet zijn.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:43

kan makkelijk in de binnenbak :P
alleen laat ik het paardje dan niet zo hard werken
zoals meerdere hier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:32

Tuurlijk, ze staat ook gewoon buiten met dit weer, zonder dekens of wat. De bak is wat moeilijk, zeker als hij niet gesleept is is hij hard en onregelmatig. Ze redt zich wel, maar werk dan gewoon wat los, ga geen zware oefeningen vragen zoals spinnen of stops, dan trekt ze haar spieren kapot.
Buiten rijden we ook gewoon, ik met een spijkerbroek, lange chaps, dikke jas, sjaal, handschoenen en twee paar sokken en flink bibberend, en peerdlief gewoon in haar vacht, die vermaakt zich prima en houdt zichzelf prima warm. Ze mag ook rustig wat zweten, dat is allemaal niet zo spannend. Goed uitstappen zodat ze weer volledig op adem en afgekoeld is, en dan kan ze zo weer het land in. Vacht reguleert zich wel, dat de vacht bovenop nog ietwat nat is wil niet zeggen dat de huid dat ook nog is ;)
Zou wat zijn, dan zou ik met de vorige vorstperiode een hele lange tijd niet kunnen rijden. Is voor mij niet zo spannend, maar voor de omvang van haar buik en haar conditie is het wat minder :P

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 06:22

Als de bak het toelaat rij ik gewoon met -10 ofzo.
Ik stap juist niet te lang in omdat de spieren het juist met die temperaturen een klap krijgen. Dus gewoon rustig aan draven en loswerken.
ik bouw het ook rustig af zodat ik wat kan uitstappen met eventueel een extra deken. Ook weer niet te lang net genoeg dat hij op adem is. Daarna gaat hij heerlijk onder het solarium!
Mijn paard is geschoren en heeft een flankdeken op.