tinker niet te houden in volle galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Photoyara

Re: tinker niet te houden in volle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:30

Dat is inderdaad niet fijn.
Ik begrijp wel wat je bedoeld,
Ik heb zelf verzorgponys. En eentje die .. houd heel erg van eten enzo. =P.
Dus als ik richting de etensbak wil lopen, probeert ze er heel snel erheen te gaan. Soms te snel voor ons.

Misschien kan jij proberen om een andere weg te nemen? Waardoor ze misschien niet merkt dat ze richting huis gaat?

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:23

natascha78 schreef:
heb al een paar keer gezegd er is geen bak,,, en ook geen andere paarden...... Het paard heeftbeweging nodig dus er moetwel gereden worden. En ja hij is bijna 60

mag je op de wei rijden? Dat scheelt ook al een stuk.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:03

Meerreell schreef:
Nee het heeft geen zin om er een scherp bit in te hangen. Als jullie een bak hebben, ga daar dan gewoon in rijden en zorg dat het paard dan goed naar je hulpen luistert (Veel overgangen rijden!). Ik denk dat het ook heel goed helpt als je daarbij met stemcomando's gaat werken.

is al een paar keer gezegd dat het beest prima in de bak rijd.
en ik heb toch al 10 jaar zeer veel profijt van mijn scherpe westernbit en ja mijn paard heeft nog steeds superzacht mondje die met dubbelgebroken trensje M2 en bijna Z in de bak rijd'.Je moet hem er ook niet op rijden maar alleen op stoppen in noodsituaties.
Dan nog het ernaastlopen,zeker niet met die van mij doen,ik kan me zo voorstellen dat als die gaat rennen dat je helemaal niks meer te vertellen heb.hij zal niet het eerste paard zijn wat als eerste thuiskomt.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:14

allemaal een heel fijn ,gezellig en vooral een heel goed [paarden]jaar toegewenst

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:30

How how,rustig aan! je hoeft niet met stang en al die toestanden beginnen Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou gewoon van niveau nul beginnen!
Gehoorzaamt ze goed,buiten het rijden enz?
Een gewoon bit in,misschien een pessoa,maar geen stang!
Van de basis beginnen en les nemen! Lachen

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:00

joh hij wordtal 5 jaar met een stang gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:00

natascha78 schreef:
joh hij wordtal 5 jaar met een stang gereden

Ja, en??

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:56

Prestige___ schreef:
Een gewoon bit in,misschien een pessoa,maar geen stang!

Dit vind ik zo'n domme wazel!!! Als je ook maar IETS in bitten verdiept zou hebben zou je weten dat een pessoa in alle omstandigheden véél scherper en gevaarlijker is dan een stang. Doordat een pessoa bit kan buigen, krijg je een notenkraker effect. En dan kun je dus de kaak van en paard compleet verwringen. Leuk voor je beestje...

Mijn tips,

- Ik zou de stang inhouden. Mijn ervaring is dat een paard wat voor de koets goed op een stang loopt, geen 'last' ondervind van een stang onder het zadel. Niet dat het 'rem' effect echt aanwezig is, want als ze willen gaan, gaan ze toch wel. Scherper heeft gewoon geen zin. Het ligt namelijk aan de 'terugweg'.
- Op het moment dat je voelt dat tinkerlief drukker wordt, HEEL alert blijven. Elke versnelling is gewoon rem. Punt. Geen discussie, wil paard harder, doet ie dat zelf, gewoon TERUG. Als je paard dan weer in jouw tempo loopt, dan goed opletten dat je voor weer ontspant. Langzaam gewoon zoveel mogelijk weer meegaan met je handen.
- Denk er goed aan dat wanneer jij voor vasthoudt, je je paard een 'steuntje' geeft om harder te gaan. Hij kan zich namelijk voortstuwen op jouw handen. Beter is dan om ophoudingen te maken.
- Op de terugweg galopperen is gewoon not done. Als ze een reden hebben om naar huis te gaan, dan houd je ze daar echt niet vanaf. Hoe vaker ze die stukken galop 'wint', hoe eerder tinkerlief gaat bedenken dat ze naar huis kan. Mijn haf weet op 7 kilometer afstand al dat ie naar huis gaat. Dus vanaf daar wordt dan ook niet meer gegaloppeerd.
- Niet voeren als je terugkomt en de thuiskomst niet echt interessant maken. Laat haar bijvoorbeeld nog een uurtje op stal staan voor ze naar haar vriendjes mag.
- Moe maken voor de terugweg heeft in mijn ogen geen zin. Je paard zal conditie opbouwen en alleen maar sterker worden.

Verder...

Sommige paarden zit het gewoon in het karakter. En of dit nu een tinker of een arabier is, ik heb ervaren dat dat geen donder uitmaakt. Past dit paard dan niet bij je vaders rijstijl of capaciteiten, dan houdt het gewoon op. Bedenk dit goed, want op het moment dat je paard je de baas is, dan zal het straks onmogelijk zijn om het beestje nog te verkopen. Heel jammer, maar op het moment dat je vader zich niet veilig voelt op je paard, is het misschien wijs om te zoeken naar een braver en vooral minder drammerig exemplaar...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:39

Hierboven mij staan veel wijze woorden.. Vooral het laatste. Als je geen geweldige ruiter bent met ervaring op laten we zeggen M niveau en je hebt geen bak tot je beschikking om je paard te dresseren is het misschien beter een ander paard te zoeken.

Alle paarden kunnen leren, helaas heeft deze geleerd dat je naar huis kunt racen. Dat krijg je er niet zomaar weer uit. Er zijn zat verhalen van western en dresuur cracks die met pensioen zijn gedaan en na een paar jaar stil staan nog steeds weten wat een pirouette is en hoe je piaffe rijdt. Ze onthouden dingen goed en lang.

Ik heb de nodige problemen gehad met mijn tinkertje en zijn kracht en eigen wil als het op buitenritten aankomt. Inmiddels is hij super braaf, mede door heel veel uurtjes trainen in de bak. Gehoorzaamheid, soepelheid, vrijheidsdresuuur NHS, schriktraining: heel veel uurtjes in een bak.