[AC] Rechtrichten, plan de campagne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Re: [AC] Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:02

De focus moet ook van de voorkant af, naar de achterkant van het paard. Daar beginnen bijna alle aanleuningsproblemen. De mond van een paard, het gevoel wat je van voren krijgt, is het resultaat van wat de achterhand doet. Bij een recht gericht paard is dit nog veel sterker het geval, omdat een recht gericht paard kan ontspannen en daardoor alle hulpen doorlaat. Je kunt dan veel beter voelen waar het paard moeite mee heeft en daar voorzichtig aan gaan werken om het zwakke deel sterker te maken.
Recht richten is natuurlijk onderdeel van het hele skala, maar je merkt wel als een paard scheef is, komt dit in alle oefeningen weer terug. Recht richten zonder takt, aanleuning en voorwaarts rijden is dan ook niet mogelijk, ze hebben allemaal een wisselwerking met elkaar. Zo verbetert de takt als het paard rechter wordt. En wordt de aanleuning rustiger en gelijkmatiger (even zwaar op beide kanten). Alleen een recht gericht paard laat zich immers verzamelen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 08:44

Na verschillende lesjes op de methode van antoine de bodt, uitgevoerd door verschillende personen blijf ik bij ieder tegen een punt oplopen.

Ze willen eigenlijk allemaal dat je wat naar voren zit en lichtrijdt...
Ik vind het naar voren zitten al neit zo heel handig bij een nerveus snel paard (ze gaan er vanuit natuurlijk gedrag harder van omdat je het gewicht naar voren plaats... het idee dat als er iemand op je schouders zit en die leunt naar voren jij ook harder moet gaan lopen omdat je anders valt)... daarbij lopen de meeste paarden al heel erg op de voorhand, is het niet zo dat je er dan meer jouw gewicht op plaatst?

Dan het lichtrijden, ik ben niet zo'n fan van lichtrijden vanwege het feit dat ik de meeste hulpen met mijn heupen geef, en die dan toch erg vaak het paard niet raken...
Maar goed, een groter ding is dat we een barefoot zadel hebben, en hoe goed je ook lichtrijd... dat heeft toch geen druk verdeling.
Daarbij ben ik veel beter in doorzitten dan in lichtrijden... ik heb leren rijden zonder zadel dus het lichtrijden is iets waar ik nog wat kleine probleempjes mee heb (als ik dat al zou willen)...

Hoe denkt men er hier over?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:45

KDS schreef:
Na verschillende lesjes op de methode van antoine de bodt, uitgevoerd door verschillende personen blijf ik bij ieder tegen een punt oplopen.

Ik vind het naar voren zitten al neit zo heel handig bij een nerveus snel paard (ze gaan er vanuit natuurlijk gedrag harder van omdat je het gewicht naar voren plaats... het idee dat als er iemand op je schouders zit en die leunt naar voren jij ook harder moet gaan lopen omdat je anders valt)... daarbij lopen de meeste paarden al heel erg op de voorhand, is het niet zo dat je er dan meer jouw gewicht op plaatst?

Dus als ik het goed begrijp willen ze dat je naar voren zit zodat het paard onder jou gewicht blijft, en dus harder gaat lopen?

Dan het lichtrijden, ik ben niet zo'n fan van lichtrijden vanwege het feit dat ik de meeste hulpen met mijn heupen geef, en die dan toch erg vaak het paard niet raken...
Maar goed, een groter ding is dat we een barefoot zadel hebben, en hoe goed je ook lichtrijd... dat heeft toch geen druk verdeling.
Daarbij ben ik veel beter in doorzitten dan in lichtrijden... ik heb leren rijden zonder zadel dus het lichtrijden is iets waar ik nog wat kleine probleempjes mee heb (als ik dat al zou willen)...

Ik denk inderdaad dat als je goed kunt doorzitten dat je je hulpen veel beter door kunt laten komen, maar er zijn ook veel mensen die niet goed door kunnen zitten. In welk geval het lichtrijden dan voor paard/ruiter combi een groter comfort geeft. Clown

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:17

KDS schreef:

Wat Antoine bedoeld met het naar voren zitten is:

De houding van de ruiter is ook van groot belang voor de beweging van het paard.
Dit begint al bij het licht rijden. We zien dat de ruiter meestal achter de beweging van het paard blijft waardoor enkele grote fouten ontstaan. Bijvoorbeeld: het lichaamsgewicht van de ruiter komt te hard neer in het zadel, onrustige handen en onrustige onderbenen, de
onderbenen komen niet op de juiste plaats te liggen waardoor het paard wordt afgeremd in de voorwaartse beweging, …
Deze problemen kan men oplossen door het 1/2.2 systeem van lichtrijden. Dat wil zeggen: 1 keer neerkomen en 2 passen staan. Een zeer groot aantal ruiters kan deze oefening niet uitvoeren, omdat hun lichaam niet in balans is tijdens de bewegingen van het paard.
Een ander probleem is de lage handhouding van de ruiter. Bij een juiste handhoogte wordt een rechte lijn waargenomen van de elleboog naar het bit. Deze houding laat het beste gevoel toe van de paardenmond. Vele ruiters rijden met gestrekte armen. Een lichte beweging in de elleboog, wat nodig is bij het lichtrijden, zal hierdoor bemoeilijkt worden. Zo verliezen ze de juiste verbinding met de mond.
Nog een veel geziene fout is het naar beneden kijken van de ruiter, iets wat én het evenwicht van de ruiter verstoort, én het rechtrichten van het paard sterk bemoeilijkt. Een juiste gewichtsverdeling van de ruiter is tijdens het naar beneden kijken bijna niet mogelijk. Denk eens aan een acrobaat die over een kabel loopt; als die naar beneden zou kijken zou hij zijn evenwicht verliezen.
Een goede houding en zit is het fundament waarop heel de rijkunst rust.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:05

labionics schreef:

De houding van de ruiter is ook van groot belang voor de beweging van het paard.
Dit begint al bij het licht rijden. We zien dat de ruiter meestal achter de beweging van het paard blijft waardoor enkele grote fouten ontstaan. Bijvoorbeeld: het lichaamsgewicht van de ruiter komt te hard neer in het zadel, onrustige handen en onrustige onderbenen, de
onderbenen komen niet op de juiste plaats te liggen waardoor het paard wordt afgeremd in de voorwaartse beweging, …
Deze problemen kan men oplossen door het 1/2.2 systeem van lichtrijden. Dat wil zeggen: 1 keer neerkomen en 2 passen staan. Een zeer groot aantal ruiters kan deze oefening niet uitvoeren, omdat hun lichaam niet in balans is tijdens de bewegingen van het paard.
Een ander probleem is de lage handhouding van de ruiter. Bij een juiste handhoogte wordt een rechte lijn waargenomen van de elleboog naar het bit. Deze houding laat het beste gevoel toe van de paardenmond. Vele ruiters rijden met gestrekte armen. Een lichte beweging in de elleboog, wat nodig is bij het lichtrijden, zal hierdoor bemoeilijkt worden. Zo verliezen ze de juiste verbinding met de mond.
Nog een veel geziene fout is het naar beneden kijken van de ruiter, iets wat én het evenwicht van de ruiter verstoort, én het rechtrichten van het paard sterk bemoeilijkt. Een juiste gewichtsverdeling van de ruiter is tijdens het naar beneden kijken bijna niet mogelijk. Denk eens aan een acrobaat die over een kabel loopt; als die naar beneden zou kijken zou hij zijn evenwicht verliezen.

Bedankt voor de uitleg, jammer dat ze dat er niet bij zeiden bij de lessen...
Maar denk je dan dat lichtrijden minder goed is voor het paard? Mijn paard is nogal gevoelig voor gewichtshulpen... en nuja als ik mijn bekkenkantel en licht naar voren leun gaat ze achterwaards... dus het nar voren leunen levert bij haar veel verwarring en protest op, terwijl licht achterover (en mijn bekken kantelen) juist oplevert dat ze wat flinker doorloopt...
Nuja, ik sta hierover even in dubio...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:18

Als je op de correcte manier lichtrijd, is dit veel ontlastender voor de rug.
Vooral bij jonge paarden ben ik van mening dat je moet wachten met doorzitten totdat het paard zelf meer in balans en sterker in de rug is.
Het is wel waar dat je met doorzitten een verfijndere hulp kan geven en zeker op je zit meer kan doen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:55

Raja schreef:
Vooral bij jonge paarden ben ik van mening dat je moet wachten met doorzitten totdat het paard zelf meer in balans en sterker in de rug is.
Het is wel waar dat je met doorzitten een verfijndere hulp kan geven en zeker op je zit meer kan doen.

Maar ben je ook voor lichtrijden als het gaat om een boomlooszadel? Toegegeven geeft dit gewoon toch minder (eigenlijk geen) drukverdeling en daarom is het niet echt goed om erop te lichtrijden... Als je haar rug toch al wat moeilijker is met het rechtrichten enzo?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:14

@raja, ik had pas in een ander topic gelezen dat je gewicht om en om verdubbelt wordt (staan-zit beweging zeg maar). Weet niet wat daarvan waar is, heb 't nog niet wetenschappelijk (of praktisch) bewezen gezien.
Verder is mijn wiskunde ook niet zo goed Tong uitsteken dus kan ik het niet berekenen haha.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:23

KDS schreef:
labionics schreef:

Bedankt voor de uitleg, jammer dat ze dat er niet bij zeiden bij de lessen...
Maar denk je dan dat lichtrijden minder goed is voor het paard? Mijn paard is nogal gevoelig voor gewichtshulpen... en nuja als ik mijn bekkenkantel en licht naar voren leun gaat ze achterwaards... dus het nar voren leunen levert bij haar veel verwarring en protest op, terwijl licht achterover (en mijn bekken kantelen) juist oplevert dat ze wat flinker doorloopt...
Nuja, ik sta hierover even in dubio...

Loopt je paard dan ontspannen voorwaardts of spant ze haar rugspieren waardoor ze daardoor sneller loopt?
Ik kan het natuurlijk niet van achter mijn computer beoordelen, maar de meeste mensen kunnen nl niet hun eigen balans houden en ploffen dan neer op de rug van hun paard, en met doorzitten zitten ze meer tegen de beweging in.
Ik las net dat je hebt leren rijden zonder zadel, dus als jouw paard beter (ontspannen) loopt met doorzitten dan zou ik daar voor kiezen.
Veel paarden die ik rijd volgens methode de Bodt hebben giga rugpijn dus ik kies ervoor om zo licht mogelijk te lichtrijden.
Kijk naar je paard en je ziet vanzelf waar je goed of fout aan doet.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 07:50

labionics schreef:
Loopt je paard dan ontspannen voorwaardts of spant ze haar rugspieren waardoor ze daardoor sneller loopt?
Ik kan het natuurlijk niet van achter mijn computer beoordelen, maar de meeste mensen kunnen nl niet hun eigen balans houden en ploffen dan neer op de rug van hun paard, en met doorzitten zitten ze meer tegen de beweging in.
Ik las net dat je hebt leren rijden zonder zadel, dus als jouw paard beter (ontspannen) loopt met doorzitten dan zou ik daar voor kiezen.
Veel paarden die ik rijd volgens methode de Bodt hebben giga rugpijn dus ik kies ervoor om zo licht mogelijk te lichtrijden.
Kijk naar je paard en je ziet vanzelf waar je goed of fout aan doet.

Bedankt voor de uitleg. Ik weet dat mijn paard super ontspannen gaat lopen als ik doorzit omdat we beter de signalen door kunnen geven en op kleinere dingen gaan reageren. Daarbij weet ik dat ik na een tijdje lichtrijden last krijg van een oude enkelblessure.
Ik denk dat ik voortaan lichtrijd tot ze alles een beetje los begint te laten (ze is gewoon ontzettend stijf dus we stappen al heel lang en fanatiek in) en dan vanzelf merk dat ze beter gaat lopen en dan kan ik wel gaan doorzitten.

Bedankt iedereen!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:47

KDS schreef:
Raja schreef:

Maar ben je ook voor lichtrijden als het gaat om een boomlooszadel? Toegegeven geeft dit gewoon toch minder (eigenlijk geen) drukverdeling en daarom is het niet echt goed om erop te lichtrijden... Als je haar rug toch al wat moeilijker is met het rechtrichten enzo?

Met een boomloss zadel zou het niet weten.
Ik heb hier absoluut 0,0 ervaring mee...

Maar ik ben wel van mening dat als je als ruiter niet voldoende balans hebt om correct door te zitten en je gaat dit doenm op een jong paard wat ook nog niet volledig in balans is, je hier veel mee kunt verpesten zegmaar.
En je moet natuurlijk wel op de juiste manier lichtrijden en niet klakkeloos in het zadel op en neer stuiteren natuurlijk Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:47

maar zo denken ook veel mensen dat je in de verlichte zit het gewicht juist op de voorhand brengt, nu weet ik niet waar, maar iemand had dat ook heel mooi verwoord. Dat je juist je gewicht boven het natuurlijk zwaartepunt van het paard brengt en later in de training/africhting vanzelf het zwaartepunt en dus ook het ruitergewicht meer naar achteren komen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:34

elibeest schreef:
maar zo denken ook veel mensen dat je in de verlichte zit het gewicht juist op de voorhand brengt, nu weet ik niet waar, maar iemand had dat ook heel mooi verwoord. Dat je juist je gewicht boven het natuurlijk zwaartepunt van het paard brengt en later in de training/africhting vanzelf het zwaartepunt en dus ook het ruitergewicht meer naar achteren komen.

tegen mij was de uitleg dat je meer naar voren wilt zitten om juist de rug van je paard te ontlasten... het ging niet om haar zwaartepunt (hoewel dat idd niet te zeer naar achteren ligt) maar (haar woorden)
dat je jouw gewicht meer op de voorhand brengt dan op de rug
hmmm, nuja bij ons is de bak nu helaas bevroren en het paard heeft zich verstapt in de bevroren paddock, dus op dit moment is ze toch eventjes op rust.
Ga alles zo spoedig mogelijk in praktijk brengen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:40

ja je doet t inderdaad om de rug te ontlasten, maar daarbij hoef je dus in t beginstadium van de africhting/training niet bang te zijn dat je ongewild extra gewicht op de voorhand plaatst, doordat je dus gewoon jouw zwaartepunt boven het zwaartepunt van het paard verplaatst, waar dat op dat moment zit. gaat de rug ontspannen, dus de buikspieren aanspannen en de achterbenen ondertreden, dan verplaatst dit zwaartepunt zich meer naar achteren en kun je dan dus ook je gewone houding aannemen

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:54

elibeest schreef:
ja je doet t inderdaad om de rug te ontlasten, maar daarbij hoef je dus in t beginstadium van de africhting/training niet bang te zijn dat je ongewild extra gewicht op de voorhand plaatst, doordat je dus gewoon jouw zwaartepunt boven het zwaartepunt van het paard verplaatst, waar dat op dat moment zit. gaat de rug ontspannen, dus de buikspieren aanspannen en de achterbenen ondertreden, dan verplaatst dit zwaartepunt zich meer naar achteren en kun je dan dus ook je gewone houding aannemen

Thanks ik begrijp het geloof ik nu helemaal,
maar ik weet nog niet helemaal hoe ik het in mijn hoofd moet rijmen... ik rij op alle andere paarden altijd hele natuurlijk en dit strookt er nog niet helemaal mee.
Wel heel leuk om weer nieuwe blikken, ideeen, technieken enz te leren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:40

elibeest, als je een beetje feeling hebt, gaat het vanzelf Lachen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:52

oke, ik denk echt over alles na en de uitleg is echt heel goed van het naar voren zitten waarom enz.

Maar, nu zag ik laatst iemand les krijgen op AdBmethode en die heeft een heel nerveus paard (wat slechte ervaringen) en ook die moest naar voren zitten, maar als je te veel naar voren zit dan gaat je paard harder dus dat beest was bijna niet meer te remmen. De oplossing was om der dan voor tegen te houden terwijl je voorover zit. Het beste paard werd niet ontspannen, je zag duidelijk dat het gewicht der naar voren dreef maar der hand tegenhield en dan met contrastelling en, nuja beest door 't lint bijna. Dan twijfel ik toch weer over het 'voorover zitten'.

Maar vooroverzitten terwijl je doorzit is ook niet de bedoeling, en lichtrijden op een boomlooszadel ook niet...

En als laatste, iedereen vindt dat je met bit moet rijden (inclusief longeren aan een bitring), waarom dat? Mijn paard reageert prima op bitloos, geeft daar ook stelling op, kan het dan niet bitloos?

Ik wil gewoon het beste voor mijn paard, en ik weet dat rechtrichten heel belangrijk is en wil dat dan ook graag doen, maar zit nog een beetje met de methode in mijn maag.

Meer mensen met deze problemen?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:47

Er zijn zoveel methodes. Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken wat voor jou en je paard het beste klikt.
Ga wat dingen proberen en pin je niet vast op de "regeltjes" die aan zo'n methode verbonden zijn.
Je mag daar ebst een beetje mee spelen.
En een ruiter met wat gevoel is er snel genoeg achter wat wel of niet werkt...

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 16:28

Raja schreef:
Er zijn zoveel methodes. Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken wat voor jou en je paard het beste klikt.
Ga wat dingen proberen en pin je niet vast op de "regeltjes" die aan zo'n methode verbonden zijn.
Je mag daar ebst een beetje mee spelen.
En een ruiter met wat gevoel is er snel genoeg achter wat wel of niet werkt...

Ja dat denk ik zelf ook, maar door allerlei verhalen ben ik gaan twijfelen. Ben normaal gesproken helemaal niet zo'n regeltjes en methode persoon...
maarja, als je paard slecht loopt wil je iets doen waardoor het beter zou gaan en dan heef AdB wel hele goede kritieken Lachen
Nuja, eerst alles maar eens laten ontdooien bij ons...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:47

Ik zou gewoon eens heel rustig aan gaan beginnen weer als alles ontdooid is en dan eens kijken wat je mee kan pakken van de dingen die hier omschreven worden...

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 16:48

Raja schreef:
Ik zou gewoon eens heel rustig aan gaan beginnen weer als alles ontdooid is en dan eens kijken wat je mee kan pakken van de dingen die hier omschreven worden...

het punt was dat ik alle dingen al had, maar niemand mij echt heeft kunnen overtuigen dat DIT de manier was en ik dus alle kleine dingetjes die ik begrijp en ook goed vind combineerde... nu is het idd een kwestie van 'waiting for the sun'

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:50

Mijn rechtgebogen paard loopt op een volte rechtsom over zijn buitenschouder heen. Dat is logisch.
Maar als ik dan op een volte rechtsom zijn achterhand wat naar buiten duw , stuwt hij nog meer naar zijn linkerschouder toe en valt dus nog meer over zijn buitenschouder heen. Dus juist rechtsom is zijn "makkelijkere " kant wat betrefd zijn achterbeen onderzetten. Of zie ik dat fout ?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:57

Maris schreef:
Mijn rechtgebogen paard loopt op een volte rechtsom over zijn buitenschouder heen. Dat is logisch.
Maar als ik dan op een volte rechtsom zijn achterhand wat naar buiten duw , stuwt hij nog meer naar zijn linkerschouder toe en valt dus nog meer over zijn buitenschouder heen. Dus juist rechtsom is zijn "makkelijkere " kant wat betrefd zijn achterbeen onderzetten. Of zie ik dat fout ?

Euhm, ik ben weer even verward...
ben een beetje het idee van over de schouder en op de schouder kwijt...
Over de schouder is dat hij naar buiten valt, toch? Dus rechtsom over linker schouder en linksom over de rechter schouder.
Op de schouder is dat hij naar binnen valt dan... rechtsom op rechts, linksom op links...

Dat is wat mij is uitgelegd maar nu ben ik het geheel en al nogal kwijt:S

Maar wat ik wel weet is dat een rechtsgebogen paard veelal een zwak linkerachterbeen heeft... dus die zet 'ie er moeilijker onder. Bij mijn paard is dat ook heel zichtbaar... Dus als je rechtsom rijdt, zet hij zijn rechterachterbeen als het goed is meer onder de massa, iets wat beter lukt (want links is zijn zwakke achterbeen). Linksom juist moet 'ie zijn linkerachterbeen deronder zetten, wat moeilijk er.

Over het op/over de schouder durf ik nu even niets te zeggen, moet ik even naast paard bekijken... misschien weer even de dvd erbij pakken van AdB...

Dus ik volg het weer even verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:17

Maris, ik snap je probleem wel, maar ik denk dat je een vergissing maakt wanneer je de achterhand laat wijken. Op de volte kun je beter de buitenschouder naar binnen rijden en dan schouderbinnenwaarts openen, dan heb je de schouder erbij. Als je paard al met de buitenschouder eruit loopt, los je dat niet op door de achterhand naar buiten te zetten, ik zou liever even rechtmaken op de volte, contrastelling vragen en zo de schouder weer bij brengen, dan weer neusje er recht voor en van buiten naar binnen zetten. Dit klinkt nu alsof je het van voren regelt, maar het is essentieel dat je paard voorwaarts blijft hierin. let ook op dat je je buitenhand niet over de schoft brengt, je hebt er meer mee te vertellen als je die in lijn met je buitenheup houdt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:02

even een stipje, kan ik zo ff het hele topic doorlezen.