Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WinBinChes schreef:Rijd zij alleen het paard, of jullie beide?
WinBinChes schreef:Mhhh oke. Dat kan natuurlijk ook verwarend zijn. Niet elk paard is geschikt om door meerdere ruiters te bereden worden. Mijn hele brave werd daar ook baldadig van. Toen ik hem weer alleen reed, was het een kwestie van vertrouwen en goede begeleiding. Nu is het weer een brave borst. Dus ik ben daar tegenwoordig wel wat voorzichtiger mee.
_Cynthia_ schreef:Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.
suikermeisje schreef:_Cynthia_ schreef:Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.
naar mijn idee is het wel goed
in het begin half jaar aan de longe gereden (heb pony E pony van 4 ook)
en hij loopt op zijn eigen benen,
tegen zo met het hoofd rijd ik met elastiek, het is een halve fries en heeft ook die hals en als iets spannend is spant hij die en komt zijn onderhals eruit en sturen wordt nogal lastig, terwijl het verder een braaf paard is.)
ik rijd niet altijd met sporen
als hij dood wordt voor het been rijd ik soms met sporen en dan weer een tijd niet (doe ik ook pas sinds de zomer, en dan ong 1x inde maand)
hij moest bij mij vanaf het begin af aan naar 1x been luisteren deed hij dat niet kreeg hij behoorlijk hard been en moest hij hard draven/galopperen. heb ik van een oud instructrice gehoord van de rijvereniging. 1x been en dan in stap draf of galop, en uiteindelijk niet meer met je benen in zijn buik porren maar alleen maar nog met je kuiten zachtjes hoeven drukken, maar voordat het zo ver is ben je een tijd verder en dan moet je heel erg consequent zijn, maar als hij gaat bokken zou ik het niet weten. Maar bij mij was het dus: 1x been en luisteren, 2e keer been harder en goed vooruit lopen, 3e keer been hard en in galop "vliegen", zo min mogelijk met de zweep, dan ga je 2 dingen door elkaar halen.
Waar ze hem hebben ingereden, hebben ze het allemaal niet te vlug gewilt, heeft het paard wel rust gehad zodat die echt kon leren en niet alles over hem heen liet lopen, en dat hij daardoor nu gaat bokken, dat hij het niet meer "wil" dat ze daar alles van groen (longeren etc) tot top dressuur/springpaard hebben willen maken?
naja niet banketstaaf bedoeld, maar wel jammer als er zoiets gebeurd met een paard, wat waarschijnlijk een lief dier is.
amyke schreef:Ben nu ook juist bezig met min 4jaar te trainen. Ik moet van mijn lesgever nu vooral uit haar mond blijven,zodat ze geen harde mond krijgt. Ja,mijn paard loopt overdag tijdens het rijden naar sterren te kijken,maar da komt vanzelf wel.
Je paardje moet eerst evenwicht leren vinden en op eigen benen leren lopen.
Ik moet zeker 2 meter van de hoefslag blijven zodat ze geen steun kan zoeken aan de kant.
Ik heb mijn teugels lang genoeg maar toch nog contact. Als ze niet goed reageert zet ik mijn been er is goed in (zonder spoor). Dan vliegt ze ineens wel vooruit,dus geef genoeg teugel dat ik niet in haar mond hinder.
Ik heb wel het voordeel dat ze heel goed op de stem reageert,als ik aan het rijden ben en ik zeg draf met een lichte beenhulp,is ze direct weg. Maar ook omgekeerd,als ze draaft en ik zeg stap,dan doet ze het ook.
Succes met het jong beestje!