Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amonatjuh60

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:34

Hoi,
Zelf heb i ook een flinke steigeraar die van ons is dan 3 jaar maar steigerde zoooo hoog dat je geen kan had om haar te slaaan of wat dan ook ze deed het zonder je te waarschuwen,en dan ook nog zo hoog dat ze zelf omviel en dan was het toch niet erg fijn als je eronder lag.
Ze is toen ng 3 maanden eruit geweest omdat ze kreupel was maar toen hebben we haar gewoon aan de hand aan gepakt en we hebben ook een hulpteugel waardoor ze eigenlijk niet kan steigeren.
Ik zal wel eens een plaatje opzoeken van die hulpteugel weet zo ook de naam er niet van en als je erop zit en je hebt de tijd hem/haar tussen de oren slaan dan denkne ze dazt ze hun hofd stoten.
En die hulpterugel is echt een aanrader het heeft bij mij echt geholpen ye heeft niet meer geteigerd.Afbeelding

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:04

Ik heb ook een goed steigeraar gehad. Hoe oud is je paard? Onze was een 5 jarige (die dacht dat hij een klein kind was). Elke keer als ik zijn rug voelde aanspannen en dus wist dat er wat kwam ging ik klaar zitten. Zodra hij de lucht in ging gaf ik hem een tik. (uiteraard kreeg ik nog een hardere bokt/steiger terug) dit heeft een aantal weken geduurd, maar eindelijk gedraagt hij zich iers mee als een paard. Hij is gewoon jong (speelt met emmeretjes/borstel/stokken etc). Heeft iemand anders hem al eens gereden? Veel geluk met je paard! Ik hoop dat het nog goed komt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:03

@gillian: Dank je Lachen

@amonatjuh60: een gogue, die heb ik ook wel Lachen Daar heb ik hem vooral veel mee gelongeerd, kan daar ook mee gereden worden dan?? Wat ik er wel een nadeel van vind is dat het een 'vaste' hulpteugel is. Je kunt het niet makkelijk losser laten of juist meer druk op zetten wanneer nodig.

@marijke90: Hij wordt volgend jaar 7.. Tsja, dát lukt mij dus niet, een harde tik geven Knipoog ben al druk genoeg met mezelf vasthouden.. Morgen wordt hij gereden door iemand anders. Hij is tevens een tijd geleden ook wel bij mn instructrice geweest.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:05

Waarom vergeet je niet even een tijdje het rijden en ga wat grondwerk doen.
Kan em voorstellen dat e heel erg gefocust ben op het steigeren, als je b.v een maandje grondwerk en handwerk doet dat het misschien even tussen jullie beide oren tot rust kan komen.
Slaan tussen de oren en hulpteugels zijn echt de oplossing niet, ik denk dat het hoofdzakelijk toch tussen jou oren zit.
Dus lekker even terug naar het begin, hij is 7 en dus nog erg jong, lekker gaan starten met de dubbelen lijnen wat teugelwerk doen vanaf de grond, kan echt een hele verandering geven, misschien ook eens een andere instructrice proberen.
Zorg dat je een patroon gaat doorbreken, dus even niet rijden en leer het paard eens op een andere manier kennen, vanaf de grond dus.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:37

Paard van mn vriendin deed t ook,
die heeft nu een aangepast zadel en doet t niet weer ..
doet ie t ook aan de longeerlijn ?

laat m dan ff n x achterovergaan, doet ie t nooit weer
ik ken iemand die heeft t paard met n springzweep n mep teuusen zn oren gegeven, deed t ook niet weer...

Klinkt allemaal heel gemeen, maar istie t wel meteen afgeleerd.

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

Gaat hij alleen steigeren als je hem naar beneden vraagt? Misschien is hij daar gewoon niet blij mee... Je kan hem dan bijvoorbeeld eerst een stuk lekker met lange teugels of gewoon met opmate teugels maar niet rond gereden. En rij je als je rijd in je eentje of met meerdere mensen? Het kan ook zijn dat hij het niet fijn vindt als hij alleen loopt misschien kan je dan een rijmaatje nemen, of je kan ook als je iemand hebt die jewil helpen gaan longeren. jij zit er dan bijvoorbeeld op en de andere persoon heeft hem aan een longeer lijn. Jij rijd gewoon zoals je altijd doet en als hij omhoog komt kan de andere persoon hem naar beneden trekken en hem straffen of er verder gewoon niks aan doen. Doe dit wel in een bak waar je alle ruimte hebt, als je pard achter over klapt in bijvoorbeeld een longeerton kan dat niet goed aflopen want de kans is daar groter dat hij of jij op het hek valt.

Verder zou ik echt neit weten wat je er aan zou kunnen doen. Dan zou ik hem verkopen als ik jou was, jij moet er ook een goed gevoel bij kunnen hebben en kunnen zeggen dat je echt lekker hebt gereden. Dus echt heel veel succes er mee!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:54

mijn reactie zou zijn : '*é&/=*%' en flink mn benen erin terwijl hij nog op zn achterpoten staat... tenminste bij een paard waarvan ik wete dat steigeren zn favoriete spelletje is omdat hij de zo al meermaals mensen heeft af gekregen... laten merken dat je echt niet onder de indruk bent...
ik lees dat je echt al wel vanalles geprobeerd hebt, maar soms zit het probleem hem in de lichaamstaal... je kan bv wel kordaat 'neen' zeggen tegen je paard, maar als hij tegelijk ook maar een beetje angst of onzekerheid voelt, gaat hij meteen door hebben dat wat je van hem vraagt en wat je lichaam hem vertelt niet correspondeert...een echte leider staat voor 100% stevig in zijn schoenen en is zoals hij zich voordoet. daarom dat agressie ook averechts werkt. meestal begint men te slaan uit onmacht en zo val je voor een paard al meteen door de mand als leider... tis een beetje als met een leerkracht die geen gezag heeft en kan staan roepen en doen vooraan in de klas, terwijl het voor de leerlingen gewoon grappig is hoe die daar tekeer staat te gaan. een LK met gezag hoeft zn stem nauwelijks te verheffen. om een of andere reden luisteren de LLN daar simpelweg naar...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:18

@midgie: Ik heb hem een tijdje geleden al 'vakantie' gegeven, en aan de hand is hij super! Qua grondwerk is er niks mis mee, doe ik ook vaak in de paddock..

@Flynn: aan de longeerlijn doet hij het niet.. Hij is soms wat overenthousiast na het draaien en dus weer naar buiten laten gaan. Dan maakt hij wel eens een klein sprongetje.
Achterover trekken lijkt me erg eng! En echt helemaal de laatste oplossing. Ik ben ook van mening dat het even afgeleerd moet worden, je kunt niet altijd lief zijn als hij ook niet lief tegen jou is.

@JorindaLove: Hij doet het ook wanneer je de teugel heel los hebt, je hoeft hem eigenlijk ook niet naar beneden te vragen tijdens het rijden.. Het maakt overigens niet uit of je met meerdere paarden of in je eentje rijdt, dat is nou juist zo jammer.

@Kynshiri: Hihi, veel plezier Haha! Als je bij hem juist je been eraan doet op zo'n moment zet hij dus extra af met zijn achterbenen, dat zijn geen fijne sprongen!!
Je hebt ook helemaal gelijk wat dat gezag betreft, alleen is deze er wel erg moeilijk onder te krijgen Tong uitsteken

Vandaag is hij gereden door een andere amazone, ((*ik moest stiekem wel heel hard lachen* ik stond nog binnen met iemand te praten, terwijl zij buiten ging opstijgen en naar het terrein zou stappen, ze legt haar been aan en HOPPA, daar gaat meneer al omhoog. Dat zag ik dus niet, maar ik hoorde zwiep-pets-zwiep-pets, dus keek naar buiten, zie ik vasco met zn kop tussen de benen over een grasstukje bokken, en zij zat er echt zo op als een cow-girl...))
Later op het terrein deed hij het bij haar ook, zodra zij ook maar iets vroeg, in de staak, van die hoge luchtsprongen, ze bleef heel netjes zitten en zodra hij zn pootjes weer aan de grond had kreeg hij op zn flikker. Op het laatst was hij superbraaf! Maar je kon tijdens het hele rijden zn koppie zo zien staan; "ik ben BOOOOOOOOSSSSSS!!!" terwijl ze na een paar keer hem alles kon laten doen, wissels, wijken, SB, Travers. Hij kan het allemaal makkelijk. Morgen rijdt ze hem weer, en misschien overmorgen ook nog..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:29

ik heb niet alle 4 pagina's doorgelezen, maar alleen een da en zadelmaker naar je paard met deze problemen laten kijken lijkt me niet afdoende. Een da is geen osteopaat of fysio, die constateren heel vaak weer andere problemen, die de oorzaak zouden kunnen zijn.
En wat ik ook denk is dat het ondertussen aangeleerd gedrag zou kunnen zijn, dus misschien wel en-en ik krijg het idee dat het voor jou en ook voor anderen zo geen makkelijk paard is qua karakter.
Wat ik wel weet is dat paarden niet expres jou gaan lopen pesten of dat hij er lol aan beleeft om het jou en anderen zo zuur te maken.
Als paarden zo reageren is er altijd een oorzaak en die ligt vaak jammer genoeg in of pijn/ongemak of miscommunicatie tussen jou en je paard. Het is in ieder geval altijd verzet en dat doet hij niet voor niets.
Ik denk ook niet dat dit iets is waar je 123 even uitkomt, zoek hulp bij iemand die jouw paard begrijpt en het er niet even uitramt, maar jou en je paard weer wat begeleiding geeft zodat je straks weer plezier van je paard gaat beleven ipv deze gevaarlijke situaties en vooral ook voor je paard. Succes.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:40

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:40

Casca schreef:
Vandaag is hij gereden door een andere amazone, ((*ik moest stiekem wel heel hard lachen* ik stond nog binnen met iemand te praten, terwijl zij buiten ging opstijgen en naar het terrein zou stappen, ze legt haar been aan en HOPPA, daar gaat meneer al omhoog. Dat zag ik dus niet, maar ik hoorde zwiep-pets-zwiep-pets, dus keek naar buiten, zie ik vasco met zn kop tussen de benen over een grasstukje bokken, en zij zat er echt zo op als een cow-girl...))
Later op het terrein deed hij het bij haar ook, zodra zij ook maar iets vroeg, in de staak, van die hoge luchtsprongen, ze bleef heel netjes zitten en zodra hij zn pootjes weer aan de grond had kreeg hij op zn flikker. Op het laatst was hij superbraaf! Maar je kon tijdens het hele rijden zn koppie zo zien staan; "ik ben BOOOOOOOOSSSSSS!!!" terwijl ze na een paar keer hem alles kon laten doen, wissels, wijken, SB, Travers. Hij kan het allemaal makkelijk. Morgen rijdt ze hem weer, en misschien overmorgen ook nog..

Dit is precies wat ik bedoelde Haha! Iemand waarvan ie het een keer niet wint Knipoog
Aboluut niet om je af te kraken, maar bij jou heeft ie dus al heel vaak gewonnen en omdat je voorzichtig bent (logisch ook Knipoog ) raakt ie steeds gemotiveerder om lastig te doen.
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:34

Casca schreef:
ahum Lachen mijn dierenarts is dat wél... http://www.diergeneeskundigcentrumtwenterand.nl/ Hij heeft ook ostheopatie, fysiotherapie, acupunctuur gestudeerd Lachen Heeft echt van alles verstand.

heeft hij je ook verteld dat je hem eens door iemand moet laten rijden die wel van hem wint zoals gillian stelt Knipoog
Of dat hij nu steeds gemotiveerder raakt om lastig te doen Haha! wat een onzin zeg !! Jouw paard wordt 's morgens vast wakker met het idee om lekker lastig te gaan doen die dag. Haha!

Wat adviseerde de da jou dan ? Als hij van alles verstand heeft dan zal hij je ook advies hebben gegeven omtrent je paard haar/zijn karakter en wat je nu verder zou kunnen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:35

amonatjuh60 schreef:
Hoi,
Zelf heb i ook een flinke steigeraar die van ons is dan 3 jaar maar steigerde zoooo hoog dat je geen kan had om haar te slaaan of wat dan ook ze deed het zonder je te waarschuwen,en dan ook nog zo hoog dat ze zelf omviel en dan was het toch niet erg fijn als je eronder lag.
Ze is toen ng 3 maanden eruit geweest omdat ze kreupel was maar toen hebben we haar gewoon aan de hand aan gepakt en we hebben ook een hulpteugel waardoor ze eigenlijk niet kan steigeren.
Ik zal wel eens een plaatje opzoeken van die hulpteugel weet zo ook de naam er niet van en als je erop zit en je hebt de tijd hem/haar tussen de oren slaan dan denkne ze dazt ze hun hofd stoten.
En die hulpterugel is echt een aanrader het heeft bij mij echt geholpen ye heeft niet meer geteigerd.Afbeelding

nee omdat dat niet meer kan...... Haha!
weet jij inmiddels ook de oorzaak van het gesteiger van jouw jonge paard ?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:51

Garny95: is dat sarcastisch bedoeld?? Verward
Als het dier helemaal medisch is onderzocht en gezond verklaard is, moet het op een andere manier opgelost worden.
Dit vervelende gedrag kun je niet oplossen door te zeggen: foei stout paardje, dat mag niet hoor Knipoog
Op het moment dat er iemand op gaat zitten die voorzichtig rijdt, niet door durft te komen omdat ie omhoog gaat bij iedere beenhulp, wordt ie idd steeds gemotiveerder. Dat denkt ie niet als ie in de stal staat maar zodra zo iemand erop gaat zitten en voor het paard onzeker aanvoelt.
Dan is het dus noodzaak om er iemand op te zetten dit dat wel durf en dit vervelende gedrag dus doorbreekt.

Overigens zou ik dus absoluut nooit met zo'n hulpteugel op een steigeraar gaan zitten!!!! Áls ie dan omhoog gaat, klapt ie achterover....leversgevaarlijk...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:18

ik zou zeggen: laat em maar eens flink springen Haha! dat zou mij niet tegenhouden om mijn benen er in te porren als ie omhoog gaat. ook niet onderschatten dat al dat gespring best vermoeiend is, dus van mij zou hij mogen hoor (maar hij zal het eerder moe zijn dan ik denk ik...)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:36

Wat denk je Gillian, ik heb ook een paard gehad die medisch helemaal goedgekeurd was, tot dat we gingen beleren en ook gesteiger en omvallen kregen, op de foto bleek dat er een stukje bot miste op een van haar schoftwervels die helse pijn veroorzaakte. Jee wat een rotknol........., er waren wel wat mensen die vonden dat dit paard maar eens beleerd moest worden op een proffesionel stal en even aangepkat moest worden want ze had tenslotte ook geen makkelijk karakter.
Dus had ik bijvoorbeeld het advies van kynshiri nu moeten aannemen dan was het erg leuk geworden met mijn paard.

Ik ga niet zeggen dat dit paard zoiets heeft, alleen... sluit niets uit, is de rug wel eens op de foto geweest bijv. ?
En een paard is er niet bij gebaadt om lastig te doen alleen als hij niet anders kan.
En een paard breken en hem zo op zijn flikker te geven dat hij uiteindelijk superbraaf is, dat is volgens mij achterhaald en naar mijn idee niet nodig, zo hoeven we tegenwoordig met alles wat we nu weten over paarden en hun communicatie in deze tijd toch niet iets voor elkaar te krijgen en daarna zeggen dat je poepie zo lief is en dat je zoveeeel van hem houdt , kom op zeg...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:14

gillian schreef:
Garny95: is dat sarcastisch bedoeld?? Verward
Als het dier helemaal medisch is onderzocht en gezond verklaard is, moet het op een andere manier opgelost worden.
Dit vervelende gedrag kun je niet oplossen door te zeggen: foei stout paardje, dat mag niet hoor Knipoog
Op het moment dat er iemand op gaat zitten die voorzichtig rijdt, niet door durft te komen omdat ie omhoog gaat bij iedere beenhulp, wordt ie idd steeds gemotiveerder. Dat denkt ie niet als ie in de stal staat maar zodra zo iemand erop gaat zitten en voor het paard onzeker aanvoelt.
Dan is het dus noodzaak om er iemand op te zetten dit dat wel durf en dit vervelende gedrag dus doorbreekt.

Overigens zou ik dus absoluut nooit met zo'n hulpteugel op een steigeraar gaan zitten!!!! Áls ie dan omhoog gaat, klapt ie achterover....leversgevaarlijk...

idd, dat heeft mijne gedaan aan de longe met touwtjes eraan ..
schrok me dood mr ze heeft t niet weer gedaan ook niet onder t zadel ..
maar achterover laten gaan is ook weer n groot risico dat t paard zelf wat oploopt ..
(kapotte rug etc. en er was n poos geleden een paard dat hersendood was geworden, die was op zn achterhoofd geklapt ? )

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:43

garny95 schreef:
heeft hij je ook verteld dat je hem eens door iemand moet laten rijden die wel van hem wint zoals gillian stelt Knipoog
Of dat hij nu steeds gemotiveerder raakt om lastig te doen Haha! wat een onzin zeg !! Jouw paard wordt 's morgens vast wakker met het idee om lekker lastig te gaan doen die dag. Haha!

Wat adviseerde de da jou dan ? Als hij van alles verstand heeft dan zal hij je ook advies hebben gegeven omtrent je paard haar/zijn karakter en wat je nu verder zou kunnen.

garny95 schreef:
Wat denk je Gillian, ik heb ook een paard gehad die medisch helemaal goedgekeurd was, tot dat we gingen beleren en ook gesteiger en omvallen kregen, op de foto bleek dat er een stukje bot miste op een van haar schoftwervels die helse pijn veroorzaakte. Jee wat een rotknol........., er waren wel wat mensen die vonden dat dit paard maar eens beleerd moest worden op een proffesionel stal en even aangepkat moest worden want ze had tenslotte ook geen makkelijk karakter.
Dus had ik bijvoorbeeld het advies van kynshiri nu moeten aannemen dan was het erg leuk geworden met mijn paard.

Ik ga niet zeggen dat dit paard zoiets heeft, alleen... sluit niets uit, is de rug wel eens op de foto geweest bijv. ?
En een paard is er niet bij gebaadt om lastig te doen alleen als hij niet anders kan.
En een paard breken en hem zo op zijn flikker te geven dat hij uiteindelijk superbraaf is, dat is volgens mij achterhaald en naar mijn idee niet nodig, zo hoeven we tegenwoordig met alles wat we nu weten over paarden en hun communicatie in deze tijd toch niet iets voor elkaar te krijgen en daarna zeggen dat je poepie zo lief is en dat je zoveeeel van hem houdt , kom op zeg...

Díé opmerking vind ik dus echt niet kunnen, jij kent noch mij, noch mijn paard! Je hebt geen flauw idee wat ik allemaal voor dat beestje over heb. Het is alleen zoo verdomde moeilijk met zijn karakter onder het zadel, zoo wisselvallig! Daarom weet ik ook zo zeker dat het paard nergens last van heeft. Met pijnstillers doet hij het, de ene dag is hij superbraaf, en ook na een paar meppen ontspant hij helemaal, als hij pijn had zou hij niet kunnen ontspannen en ook niet allerlei oefeningen zo makkelijk uitvoeren.

ik heb er echt niet de eerste de beste koeien boer bij gehad hoor. De hals en schouder/schoft zijn idd op de foto geweest. Rug is wel iets gevoelig maar hij zei dat ze wel iets gevoel mogen hebben, de meeste mensen duwen met de nagels in de rug, tsja, dan zou je zelf ook weggaan met je rug.. Het was volgens hem geen probleem in de rug/hals. Benen zijn ook gedeeltelijk op de foto gezet. Zijn hals was wel een kleine bemerking, naja, een aparte bemerking Lachen maar daar heeft hij mij ook van verzekerd dat hij er geeeen last van heeft. (de 'pinnen' bovenaan de wervels van de hals, beginnen bij hem een wervel te vroeg, zeer uniek, maar daar hebben ze geen last van. )

ik heb het hem zelfs nog gevraagd of hij last van zijn rug/vervelend zou kunnen gaan doen door mijn manier van rijden. Maar nee, hij zei dat als het door mijn rijstijl kwam dat hij wel echt last van zijn rug zou hebben. Ook kon hij het steigeren niet echt beoordelen omdat hij me nooit had zien rijden, maar ik heb het zadel laten aanmeten door een door hem aanbevolen saddel-fitter-consultant en nog laten controleren door een bekende zadelmaker hier in de buurt. De dierenarts vond het dier heel rustig in de omgang, maar kan zich zo niet uitspreken over het rijden...

Hij wordt misschien niet wakker met de gedachte, maar als ik met hem de poetsplaatsen afloop, dat ik hem al gezadeld heb, kan ik merken in wat voor bui hij is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:50

@Kynshiri: Haha! gelukkig heb ik nou iemand gevonden die dat inderdaad denkt Haha! alleen bokken of alleen steigeren kan ik nog wel een keer doorpakken, maar als ie alles tegelijk doet gaat het boven mijn pet, en word ik voorzichtig...

@Flynn: Het lijkt me ook wel de manier waarop ze achterover klappen, gaan ze echt recht over het hoogste punt achterover, of zakken ze door de achterbenen en 'rollen' ze over de rug. Maar achterover laten halen vind ik echt een riskante operatie!

@gillian: mee eens Lachen Het is nog wel veschillend per paard, de houding en de manier waarop. Maar wat jij zegt wordt ook vooral geadviseerd bij mij in de omgeving die mijn paard kennen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:34

Ik zie dat je al heel veel tips gekregen hebt. Misschien dat die van mij nog iets toevoegt, geen idee of het bij jou werkt, maar bij mij wel!

Ik heb sinds een paar maanden een nieuw paard, lekker flegmatiek, ook liever lui dan moe, zwakke achterhand etc. Na 6 jaar op een zeer voorwaarts paard, moest ik dan ook heel erg omschakelen en weer echt naar voren gaan rijden. Troef is echt een boefje en probeert nog steeds elke dag uit of ik de leider ben. De eerste paar weken was het elke dag raak, bij de eerste keer wegdraven, huppakee omhoog. bij het aangalopperen, huppakee omhoog...In het begin zoals iedereen zo'n beetje zegt hier, geprobeert op te lossen door naar voren te rijden, maakt niet uit hoe, als het maar naar voren is. Dus echt met flinke schoppen, aangezien hij niet goed op mijn been reageerde, met zweep etc. Ook de minder fijne methode geprobeerd, met een mep tussen zijn oren. Hij werd er alleen maar kwader door. Verder kon ik prima met hem wegrijden hoor, geen probleem, maar elke keer weer uitproberen he.
Totdat ik van tactiek veranderde. Zodra ik voelde dat ie ging staken, contact met de mond verbroken ( hoort eigenlijk niet, weet ik ), goed gewicht naar achteren op mijn kont, zwaar gaan zitten en verder net doen alsof mijn neus bloed. Dus geen geschreeuw, geen geruk en gepluk, geen geschop, gewoon negeren. En dat werkte perfect! zodra hij merkte dat er geen aandacht aan werd besteed, ging hij gewoon aan het werk. Het is en blijft wel een dominantie probleem, dus voor de rest echt goed aan het werk zetten en vooral gedurfd gaan rijden, zodat hij z'n aandacht echt bij jou moet houden. Het steigeren is er bij mij nu zo goed als uit en alleen nog een beetje merkbaar bij de eerste keer wegdraven, dat ie zich zowat dubbelvoudt, maar zolang ik maar blijf zitten met mijn kuit aangesloten, geeft ie het vanzelf op. Heb er alle vertrouwen in dat dat laatste hupje binnenkort ook niet meer voorkomt.

voordeel bij Troef is echter wel dat je het voelt aankomen en er dus op kan reageren.

Hopelijk kun je er wat mee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:43

Zo 1 heb ik ook gereden voor iemand.. zo hoog steigeren dat hij bijna achterover valt, je heb je paardje helemaal laten onderzoeken.
Vind ik echt super van je, want veel mensen slaan deze stap over :S

Het klinkt heel hard, maar naar voren slaan!!!
paard moet "gebroken" worden en respect voor je krijgen..

Ik las dat je nu iemand had die hem durft aan te pakken..

Werkt dat niet, breng hem anders naar een africhtingsstal.. misschien dat dat een idee is..

( je mag hem ook bij mij brengen Tong uitsteken) nee hoor flauw... succes.. hoop dat het goed komt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:58

Garny, ik snap je wel, als het idd medisch is moet je dat ook absoluut niet doen, ben ik helemaal met je eens.
Maar ts zegt duidelijk dat het paard helemaal gecheckt is, niks gevonden. Het is een karakterbeest.
Hoe zou jij zo'n probleem oplossen dan, als het niks medisch is??!!
Want je roept wel zo hard maar geeft geen oplossing Knipoog
En dit paard is er wel bij gebaat om lastig te doen, want dan wordt er niks meer van hem gevraagd uit angst dat ie nóg lastiger wordt, ts zegt zelf dat ze de laatste keer maar was afgestapt. Dit beest is niet gek hoor, hij is juist heel slim en weet precies wat ie doet Knipoog De kunst is nu om er iemand op te zetten die hem duidelijk kan maken wat precies de bedoeling is. Dat ie niet zomaar bij ieder ding omhoog mag komen. Even resetten zeg maar Knipoog
Is absoluut niet leuk, om te zien niet, voor het paard niet, voor de eigenaar niet en voor degene die erop zit niet. Is zelfs gevaarlijk, want als ie achterover klapt kunnen zowel paard als ruiter hun nek breken...Maar als dit gedrag doorbroken is, zal het ongetwijfeld weer een fijn beest zijn om mee te werken! Helaas gaan sommige dingen nu eenmaal niet met "lief en aardig" doen.

Moet wel zeggen dat ik de tip van grondwerk gaan doen ook wel een mooie oplossing vind! Misschien kan de ts dit met haar paard gaan doen in de tussentijd dat die andere ruiter het paard corrigeerd Knipoog

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:17

pak een ballonnetje gevuld met water. op het moment dat hij steigerd sla je de ballon kapot op zijn hoofd (kopstuk) hij zal denken dat hij zijn hoofd heeft gestoten en bloed, en zal het daarna waarschijnlijk nooit meer doen. (heeft bij mij goed gewerkt)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:06

Vervelend probleem.
Zou toch zijn rug op de foto laten zetten, dan heb je àlles uitgesloten. Zelfs de beste DA heeft geen röntgen-ogen...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:48

@Charmaine: hmm, ik negeer meestal maar het steigeren en rij daarna door, maar hij blijft het doen, vaak op hetzelfde punt per dag, maar kan de andere dag weer een andere plek zijn. En dat in elkaar kruipen/dubbelvouwen is ook zeer herkenbaar Haha!

@Don-Zhivago: Dat is het inderdaad, hij moest flink op zijn donder hebben, alleen weet ik vaak op het moment niet hoe... ik heb nu gezien hoe degene het aanpakte met hem en ga ik het zelf proberen.

@Gillian; ik hoop het, ik hoop dat ie straks weer fijn is Lachen

@M_arieKe_: nogmaals de vraag aan iemand ide met zo'n tip komt: Waar laat je dat ding tot ie steigert??? Tong uitsteken

@Eva_: jah, dat kan inderdaad nog... maar de DA deed toen alles wat in zijn ogen 'nodig' was.

Gister heeft hij een dagje vrij gehad ivm mogelijke spierpijn.. Ik heb hem gelongeerd met gogue/chambon (zoals op plaatje bovenaan de pagina Knipoog )
Vandaag heeft ze hem weer gereden en ze zei dat hij heel erg braaf was (ik heb er niet bij kunnen zijn vandaag). Maar ze zei dat het gedrag geheid weer terug komt en dat ik hem beter weg kan doen omdat ik toch voor de lol paardrij.. Tsja, nu weet ik het niet meer..