Springen met een 4-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: Springen met een 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:11

ik spring ook met mijn 4 jarige!
zodra ze 4 zijn en op concours mogen start ik ze en vanaf januari neem ik ze mee in de bb,wij hebben paarden voor de handel en sport,en jong geleert is oud gedaan!en ik durf wel te zeggen dat alle springpaarden die je op tv ziet als 4 jarige al B of L liepen,en die springen ook nog gezond rond!ze moeten ervaring op doen en kleurtjes zien,dus je kunt rustig springen in de les,is goed voor hem krijg je de knopjes er sneller op,en het is een leuke afwisseling!
trouwens alle paarden in mijn profiel waren op het moment van de foto 4 jaar!en ze lopen nog steeds gezond rond!
ow ja over de begleiding die heb je als je in de les rijd,je paard geeft zelf wel aan wat ie moeilijk vind en wat niet!
succes!en veel plezier.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:57

jasmijn78 schreef:
Sjonge, wat een 'gemuts' over of je wel of niet een sprongetje moet maken. Af en toe een sprongetje kan prima met een 4 jarige (zelfs met een 3-jarige) en is zelfs heel goed. Paarden leren dan fijn naar voren galloperen, en van een paard sprongetjes verbeterd ook de balans en de kwaliteit van de galop. Sprongen onder een 1.00 m staan gelijk aan een galopsprong qua belasting.

Wekelijks een springlesje kan dus makkelijk. Gewoon niet overdrijven. Zorg voor goede begeleiding, en spring logische, goed passende lijntjes. Voor een paard van 1.64 kun je nog beter sprongen neerzetten van 80-90 cm, dan 40 cm. Staan de hindernissen te laag, dan heb je kans dat ze er overheen gaan sloffen. Qua belasting maakt het niets uit.

Ik had vorige week ook wat balkje gedraafd aan de longeerlijn, later had ik er een klein sprongetje van gemaakt van 20 cm en toen maakte hij ook gewoon een iets grotere galopsprong dus daarom dacht ik ook dat het niet zo heel erg belastend kon zijn omdat hij eigenlijk niet echt hard hoeft af te zetten en zichzelf ook niet erg hoeft uit te rekken. Hij deed alles trouwens prima, maar dit komt denk ik ook omdat hij bij de vorige eigenaar ook al een sprongetje had gemaakt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:45

ponydreamer schreef:
Ik zie genoeg paarden die met zo'n 3,5 jaar worden ingereden en ik heb er nog nooit een gezien die toen schade had gekregen aan zijn rug. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met; wanneer je paarden inrijden? en daar vroeg ik eigenlijk niet naar in het topic..

Misschien niet toen meteen nee ...
En verder heeft Arabesk gewoon gelijk hoor, dat paarden pas volwassen zijn op hun 7de. Rijden voor hun 5de is gewoon géén goed idee. Lees het artikel maar. Waarom trek jij dit in twijfel? Omdat jij zelf nog nooit een paard van 3,5 jaar hebt gezien met rugpijn?
Of geloof je zulke artikels niet? En daarmee iedereen die zich ooit verdiept heeft in de groei van een paard? Of.. Boeit het je niet zo?

Oh, maar dit vroeg je niet he Clown ? Hm, nou, als als rijden op 4 jarige al niet zo slim zou zijn dat is springen het al helemaal niet.

Elk jaar dat je van voren wacht krijg je er drievoudig van achteren bij Haha! ... Zeggen ze wel eens.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:08

Dani62 schreef:
ponydreamer schreef:
Ik zie genoeg paarden die met zo'n 3,5 jaar worden ingereden en ik heb er nog nooit een gezien die toen schade had gekregen aan zijn rug. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met; wanneer je paarden inrijden? en daar vroeg ik eigenlijk niet naar in het topic..

Misschien niet toen meteen nee ...
En verder heeft Arabesk gewoon gelijk hoor, dat paarden pas volwassen zijn op hun 7de. Rijden voor hun 5de is gewoon géén goed idee. Lees het artikel maar. Waarom trek jij dit in twijfel? Omdat jij zelf nog nooit een paard van 3,5 jaar hebt gezien met rugpijn?
Of geloof je zulke artikels niet? En daarmee iedereen die zich ooit verdiept heeft in de groei van een paard? Of.. Boeit het je niet zo?

Oh, maar dit vroeg je niet he Clown ? Hm, nou, als als rijden op 4 jarige al niet zo slim zou zijn dat is springen het al helemaal niet.

Elk jaar dat je van voren wacht krijg je er drievoudig van achteren bij Haha! ... Zeggen ze wel eens.

Ik bedoel niet dat ze met hun 3,5 rugpijn hebben, maar paarden die met 3,5 zijn ingereden en met hun tiende nog niks mankeerde Knipoog.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:13

Dani62 schreef:
En verder heeft Arabesk gewoon gelijk hoor, dat paarden pas volwassen zijn op hun 7de. Rijden voor hun 5de is gewoon géén goed idee. Lees het artikel maar.

Een paard is inderdaad pas uitgegroeid op zijn 6e/7e. Dat wil nog niet meteen zeggen dat je er tot die tijd niet op moet gaan zitten en er geen sprongetje mee kan maken. Dat is slechts wat sommige er van maken.

Dani62 schreef:
Waarom trek jij dit in twijfel? Omdat jij zelf nog nooit een paard van 3,5 jaar hebt gezien met rugpijn?

Ik heb zelf inmiddels flink wat paarden zadelmak gemaakt en daarvan 4 verder opgeleid (1 M, 2 Z dressuur en 1 zz-licht) Deze zijn allemaal met 3 jaar zadelmak gemaakt, maakten voor de afwisseling regelmatig eens een sprongetje en geen van deze paarden heeft/had rugproblemen of andere overbelasting-gerelateerde blessures, en een aantal zijn al flink op leeftijd. Dus als ik vanuit mijn eigen ervaring kijk trek ik dat zeker in twijfel. En ook als ik naar de ervaringen van mensen die ik hoog heb zitten kijk, trek ik die stelling in twijfel. Wat is jou eigen ervaring eigenlijk dat jij zo stellig beweerd dat je er voor dat ze 5 zijn niet op moet gaan zitten? Hoeveel paarden heb jij opgeleid? Tot welk niveau en hoe oud zijn ze nu?

Dani62 schreef:
Elk jaar dat je van voren wacht krijg je er drievoudig van achteren bij ... Zeggen ze wel eens.

Wie is 'ze' ?

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:24

Is er hier ook iemand die idd al met een 4jarige is wezen springen (bv. wedstrijden) en intussen is dat paard/ die pony 20 en nog steeds gezond??? Dat zou ik nou graag eens willen weten...dat je zo jong al van alles wilt/ kunt met een paard geloof ik wel, maar of het op de lange termijn verstandig is... Misschien dat degenen die al zo jong wedstrijden rijden het niet erg vinden hun paard met een jaar of 12, 13 'af te schrijven'als ze dan 'opeens'last van gewrichten/rug krijgen?
Ik vraag het me maar even hardop af.. Het is net hoe lang je met je paard wilt 'doen', denk ik. Ik wil graag dat de mijne minstens 30 wordt, hopelijk gezond en wel, en dus pas ik daar mijn eisen/wensen op aan.
Ik zou dus nooit gaan springen met een 4jarige, maar anderen zien dit misschien anders. Nogmaals; is er iemand die een oud (er) paard zonder klachten heeft die op deze manier begonnen is? Ik ben benieuwd...

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:24

even over hierboven (nee, daar weer boven) wat is 'op leeftijd"?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:26

Jasmijn78, ik ga helemaal met je mee dit keer.
De vader van mijn jaarling is nu 5 en springt M.
Hij is professioneel opgeleid en mankeert geen drol. Hij wordt steeds beter.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:31

Was laatst bij een clinic en ze hadden o.a. een 3 jarige merrie bij zich, die pas een maand of 3/4 onder het zadel was. Daar sprongen ze dus ook mee.
Hij gaf wel aan dat het paard een proef moest lopen en als ze daarop goed gekeurd zou worden, kreeg ze een predikaat (ofzoiets, ik ben niet zo thuis in de spring-wereld.)
Persoonlijk vond ik het wel jong, maar er is een groot verschil tussen een hobby springer en een professionele ruiter. Als je op de juiste manier omgaat met je paard en hem goed opleidt, denk ik dat het wel kan, maar iig opletten wat je paard ook zelf aangeeft.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:34

Jasmijn, ik ga ook mee met je!

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:43

Bijvoorbeeld Voltaire dat is de opa van mijn paard. Ik heb er even wat over opgezocht en hij is op 4-jarige leeftijd opgeleid en heeft heel wat bereikt in de springsport. Hij is overleden op 25-jarige leeftijd en dat vindt ik toch behoorlijk op leeftijd. En dit paard heeft natuurlijk echt heel veel gesprongen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:52

jasmijn78 schreef:
Dat is slechts wat sommige er van maken.

En 'sommige' hebben natuurlijk altijd ongelijk, want wat de meerderheid denkt is natuurlijk per definitie de waarheid Clown.
Citaat:
Wie is 'ze' ?

Don't know? Ik bedoel gewoon dat ik dat zinnetje wel eens voorbij heb zien komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:54

joeyenboey schreef:
Is er hier ook iemand die idd al met een 4jarige is wezen springen (bv. wedstrijden) en intussen is dat paard/ die pony 20 en nog steeds gezond??? Dat zou ik nou graag eens willen weten...dat je zo jong al van alles wilt/ kunt met een paard geloof ik wel, maar of het op de lange termijn verstandig is...

Er zijn ontzettend veel voorbeelden van paarden die met 4 jaar in de (spring) wedstrijden zijn uitgebracht (met of zonder proffesionele ruiter) die gezond oud zijn geworden. Menig topsportspringpaard is rond 18-20 jaar uit de sport teruggetrokken om nog jarenlang van een verdiend pensioen te genieten.

joeyenboey schreef:
Misschien dat degenen die al zo jong wedstrijden rijden het niet erg vinden hun paard met een jaar of 12, 13 'af te schrijven'als ze dan 'opeens'last van gewrichten/rug krijgen?

Sorry, maar hoe kom je hierbij?

joeyenboey schreef:
Ik wil graag dat de mijne minstens 30 wordt, hopelijk gezond en wel, en dus pas ik daar mijn eisen/wensen op aan.

Al ga je er pas met 10 jaar voor het eerst opzitten: vanaf een jaar of 20 vind ik dat je een paard niet meer fatsoenlijk in kan zetten voor sport (op hoog niveau). Later beleren verlengt de levensduur niet van een paard. Gedoseerd, met beleid en verstand trainen, goede voeding, voldoende beweging en een beetje geluk, dat kan de levensduur van een paard verlengen. Maar zelfs onder de beste omstandigheden is en blijft een paard met 20 jaar gewoon bejaard, en zul je er gewoon een stap terug mee moeten doen. Als jij denkt dat je met goed fatsoen een 30 jarige nog fanatiek aan wedstrijden/springen kunt doen, heb je geen reeel beeld van het wezen paard.

Dani62 schreef:
Don't know? Ik bedoel gewoon dat ik dat zinnetje wel eens voorbij heb zien komen.

Dus jij neemt iets voor waar aan tewijl je de bron niet eens kent? Nee, dat is lekker slim Koe

Op de vraag wat jouw eigen ervaring is met het opleiden van paarden/springen/leeftijd en overbelasting geef je (bewust?) maar geen antwoord?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:59

Neem nou eens Eurocommerce Monaco, deze is nu 17 jaar oud, springt nog internationaal en reken maar dat deze jong is ingereden! Als het echt zo slecht was sprong dit paard niet meer mee op dit niveau Sigaar

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:00

Nee, en zo zijn er nog wel meer..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:06

Sprongetje, tuurlijk! Maakt ze alleen maar lenig ! Lachen Maar elke week een intensieve les, daar zou ik toch wel een beetje mee oppassen. Lachen Ik zou persoonlijk banger zijn voor blessures/overbelasting dan slijtage.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:26

jasmijn 78; ik zei ook 'misschien', dat mensen etc. , niet dat dit de absolute waarheid is, maar ik weet dat er mensen zijn die met hun paarden van alles willen en er niet zoveel om geven als ze op latere leeftijd evt. blessures krijgen, die terug te leiden zijn naar een te snel begin.Ik zeg niet dat iedereen dat zo vindt, maar het komt voor.
Ik ben ook niet met mijn 20 jarige nog fanatiek wedstrijden aan het rijden,(hoe kom je daaaar nou toch bij??) dat zou net zo onverstandig zijn als met een te jong paard. Natuurlijk zijn er meer factoren waardoor een paard oud kan worden / langer kan leven, geluk is een grote factor helaas. Maar toch blijf ik erbij dat je het beter wat (te) langzaam op kan bouwen dan al te snel, te jong te veel te vragen van zijn fysiek. Blijft staan dat ieder dit voor zich moet (en zal) bepalen.
De een zal kiezen voor fanatiek wedstrijden rijden, een ander geeft de voorkeur aan wat recreatief buiten rijden of wat dan ook. Ieder zijn meug, zeg ik altijd maar. Als je maar plezier hebt met je paard, en je paard ook plezier heeft, daar gaat het toch om???

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:40

Een van mijn paarden heeft bij een oude eigenaar op haar 6e jaar Z dressuur en Z springen gelopen. daarvoor heeft ze op haar 4e jaar een veulen geworpen. ze is ergens tussen haar 3e en 4e jaar ingereden geloof ik en loopt nu op 20 jarige leeftijd gezond en wel te genieten van haar pensioen. Haha!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:07

kan zeker geen kwaad om mee te rijden
zoals je hem maar niet forceert.
beestje is nog maar 4 jaar en moet plrzier blijven hebben in springen

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:26

Voorbeelden : Alle gekeurde hengsten worden op 2,5 jaar ingereden en doorgedreven getraind. Hoeveel keer lees je niet dat deze dieren op gezegende leeftijd van 25+ of 30+ overlijden.
Zij worden wel "gedoseerd" ingezet tijdens hun carrière en steeds omringd door de beste zorgen.

Tip voor iedereen dus?

Noon: vind ik nu ook geen echt ideale situatie: als ze op 6 jaar Z-dressuren en springen is dit paard wel zeer intensief getraind op jonge leeftijd.

Op hun 3 à 4 jaar gaan wij ze rustig opbouwen, op 6 jaar moeten ze wel al een redelijk niveau aankunnen, maar ik zou ze zelf toch maar M-waardig achten, onze paarden.

Met véél geduld en tijd kan je een jong paard aanrijden, maar wijzelf zullen niets overhaasten. En je moet ook de kleine foutjes van zo'n jong dier door de vingers kunnen zien.

Onze 4 jarigen gaan wel mee op concours, bijna elke week, weliswaar aangepast aan hun niveau. Door de week worden ze 2x dressuurmatig getraind en es een kwartiertje tot half uur gesprongen. Ze krijgen wel elke dag 12u weidegang.

En ik ga volledig mee met de stelling van jasmijn verder...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:45

@ ts: ikzelf vind regelmaat belangrijk voor een jong dier. Dus mocht je dan toch starten, zou ikzelf liever elke week 20min meerijden in de les, dan 1 x om de 3 weken.

Jouw paard wordt ook als 5jarige beschouwd, na nieuwjaar, en dan zie ik al helemaal niets verkeerd in een beginnerslesje elke week, zeker aangezien jij spreekt van 40-60cm.

Verder: als jullie met 8 in de les zijn, komt elk paard zo'n 7,5 minuten aan bod/ah werk. Dan zie ik helemaal geen probleem hoor! Vermijd in het begin gewoon parcourtjes, rustig alles opbouwen en je gaat er héél véél plezier in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:51

Als ik jou was zou ik gewoon lekker mee rijden met de les.
Ik sprong ook wel met mijn 4 jarige elke week in de les.
En als je het gevoel hebt, dat het even te veel voor hem word, ga je toch lekker uitstappen.
Je hebt er straks alleen maar profijt van als hij nu al wat leerd springen.
Succes!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:51

lientjeds schreef:
Noon: vind ik nu ook geen echt ideale situatie: als ze op 6 jaar Z-dressuren en springen is dit paard wel zeer intensief getraind op jonge leeftijd.

heb ook niet gezegd dat het een ideale situatie was. maar wel dat het een mogelijkheid is. dit is toevallig haar situatie geweest en ze is ook nooit zo'n paard geweest wat je even een dagje kan laten staan en er de volgende dag relaxed weer op kan stappen. Maar nu heeft haar zoon -> mijn 3 jarige een heel ander leventje Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:34

nou echt geen probleem hoor om iedere week mee te rijden.
de meeste 4 jarige lopen weekenlijks een parcours en daarbij nog door de week gesprongen.
dus 1x in de week wat springen op hindernissen van 40 -60 cm is echt helemaal niet erg. je maakt er niks kapot aan hoor.
succes en veel plezier

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:26

ik zeg ook: je kan best elke week een springlesje doenm gewoon letten op wat je paard aangeeft....kan hij niet meer dan stop je ermee!.

Succes!