Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Sjonge, wat een 'gemuts' over of je wel of niet een sprongetje moet maken. Af en toe een sprongetje kan prima met een 4 jarige (zelfs met een 3-jarige) en is zelfs heel goed. Paarden leren dan fijn naar voren galloperen, en van een paard sprongetjes verbeterd ook de balans en de kwaliteit van de galop. Sprongen onder een 1.00 m staan gelijk aan een galopsprong qua belasting.
Wekelijks een springlesje kan dus makkelijk. Gewoon niet overdrijven. Zorg voor goede begeleiding, en spring logische, goed passende lijntjes. Voor een paard van 1.64 kun je nog beter sprongen neerzetten van 80-90 cm, dan 40 cm. Staan de hindernissen te laag, dan heb je kans dat ze er overheen gaan sloffen. Qua belasting maakt het niets uit.
ponydreamer schreef:Ik zie genoeg paarden die met zo'n 3,5 jaar worden ingereden en ik heb er nog nooit een gezien die toen schade had gekregen aan zijn rug. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met; wanneer je paarden inrijden? en daar vroeg ik eigenlijk niet naar in het topic..
? Hm, nou, als als rijden op 4 jarige al niet zo slim zou zijn dat is springen het al helemaal niet.
... Zeggen ze wel eens. Dani62 schreef:ponydreamer schreef:Ik zie genoeg paarden die met zo'n 3,5 jaar worden ingereden en ik heb er nog nooit een gezien die toen schade had gekregen aan zijn rug. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met; wanneer je paarden inrijden? en daar vroeg ik eigenlijk niet naar in het topic..
Misschien niet toen meteen nee ...
En verder heeft Arabesk gewoon gelijk hoor, dat paarden pas volwassen zijn op hun 7de. Rijden voor hun 5de is gewoon géén goed idee. Lees het artikel maar. Waarom trek jij dit in twijfel? Omdat jij zelf nog nooit een paard van 3,5 jaar hebt gezien met rugpijn?
Of geloof je zulke artikels niet? En daarmee iedereen die zich ooit verdiept heeft in de groei van een paard? Of.. Boeit het je niet zo?
Oh, maar dit vroeg je niet he? Hm, nou, als als rijden op 4 jarige al niet zo slim zou zijn dat is springen het al helemaal niet.
Elk jaar dat je van voren wacht krijg je er drievoudig van achteren bij... Zeggen ze wel eens.
. Dani62 schreef:En verder heeft Arabesk gewoon gelijk hoor, dat paarden pas volwassen zijn op hun 7de. Rijden voor hun 5de is gewoon géén goed idee. Lees het artikel maar.
Dani62 schreef:Waarom trek jij dit in twijfel? Omdat jij zelf nog nooit een paard van 3,5 jaar hebt gezien met rugpijn?
Dani62 schreef:Elk jaar dat je van voren wacht krijg je er drievoudig van achteren bij ... Zeggen ze wel eens.
jasmijn78 schreef:Dat is slechts wat sommige er van maken.
.Citaat:Wie is 'ze' ?
joeyenboey schreef:Is er hier ook iemand die idd al met een 4jarige is wezen springen (bv. wedstrijden) en intussen is dat paard/ die pony 20 en nog steeds gezond??? Dat zou ik nou graag eens willen weten...dat je zo jong al van alles wilt/ kunt met een paard geloof ik wel, maar of het op de lange termijn verstandig is...
joeyenboey schreef:Misschien dat degenen die al zo jong wedstrijden rijden het niet erg vinden hun paard met een jaar of 12, 13 'af te schrijven'als ze dan 'opeens'last van gewrichten/rug krijgen?
joeyenboey schreef:Ik wil graag dat de mijne minstens 30 wordt, hopelijk gezond en wel, en dus pas ik daar mijn eisen/wensen op aan.
Dani62 schreef:Don't know? Ik bedoel gewoon dat ik dat zinnetje wel eens voorbij heb zien komen.

Maar elke week een intensieve les, daar zou ik toch wel een beetje mee oppassen.
Ik zou persoonlijk banger zijn voor blessures/overbelasting dan slijtage.
lientjeds schreef:Noon: vind ik nu ook geen echt ideale situatie: als ze op 6 jaar Z-dressuren en springen is dit paard wel zeer intensief getraind op jonge leeftijd.