Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Sorry, ik legde het een klein beetje verkeerd uit. Mijn paard ging de ene keer wél, de andere keer niet vooruit op mijn been.
ja, dan veeg ik er een zweepje overheen. Dit betekent niet dat je meteen bam moet doen, maarja.
Het paard is nou écht een braaf paard, doet alles wat ik vraag en heeft vandaag zijn eerste winstpunten in de b gehaalt.
niks geestelijk kapot, nou hebben we gewoon een lief braaf paardje.
juudje84 schreef:juudje84 schreef:nou nou niet zo overdrijven he, paard is wel braaf nu, liever een paard dat weet wat ie wel en niet mag, dan een verwende rot bok die ligt te klieren, niet luisteren doen waar ie zelf zin in heeft dus geen ontzag voor de ruiter alleen maar omdat consequent zijn hier ongeveer dierenmishandeling is!
Als dat de enige manier is waarop je het voor elkaar krijgt, heb je nog veel te leren....... heel veel.........
superwoman schreef:juudje84, wil je eens leren quoten, want dit is erg onduidelijk
....

juudje84 schreef:[knip]voorbeeld: als ik met een jonge voor t eerst een oefenparcours ga doen mag ie absoluut niet stoppen ze moeten op welke manier dan ook over de hindernis. als je het de eerste keer duidelijk maakt dat er maar 1 weg is en dat is de overkant heb je er alleen maar voordeel aan later. mogen ze de eerste keer al een keer er langs en je rijdt weer op nieuw aan hebben ze al een klein beetje geleerd dat t kan.....
beter te consequent in de begin fase want je bent er dan voor altijd wel vanaf..... ben je t niet, loop je ooit tegen problemen.
) . Echter moet het wel door een kundige ruiter zijn, of onder kundige begeleiding. Véél te vaak zie je dat de ruiter één of veel meer fouten maakt en dan is een tik nóg onduidelijker voor een jong paard. superwoman schreef:ik ben ook niet tegen een tik(geen aai en geen harde zweepslag) . Echter moet het wel door een kundige ruiter zijn, of onder kundige begeleiding. Véél te vaak zie je dat de ruiter één of veel meer fouten maakt en dan is een tik nóg onduidelijker voor een jong paard.
juudje84 schreef:zeker daar heb je groot gelijk in.
maar in hoeveel lessen wordt er echt duidelijk uitgelegd wat je moet doen als een paard weigert of niet gelijk reageert bv.
en daardoor krijg je ook het probleem wat jij zegt dat het voor een paard heel onduidelijk wordt, ruiters gaan dan maar wat proberen.
(zijn er genoeg) Miss_Maya schreef:Misteryke schreef:ik heb het rijden vandaag eens anders aangepakt. Alleen belonen, niet straffen door een tikje van de zweep ofzo.
Het resultaat? Moest ze zo iedere dag doen, ik kroop er na een week wrs alleen nog maar op omdat het moet en niet omdat het mag...
Het begon al vanaf dat ik er nog maar juist opzat en wou instappen. Ik geef rustig druk met mijn benen en ik kreeg de eerste boksessie over me heen. Ze ha vrij vlug door dat er vandaag geen zweepje was want de eerste 5 minuten heeft ze haar hoofd tussen haar benen gestokken om alleen maar te bokken. eens dat voorbij was konden we rustig stappen en haar dus flink beloond door haar lief toe te spreken en een schouderklopje te geven. Toen wou ik aandraven en kregen we hetzelfde liedje afgewisseld met steigeren... een kwartier later (waarbij iedereen er van versteld stond dat ik er nog steeds rustig opzat) was ik het wel stilaan beu en heb mijn zweepje erbij genomen. 1 tikje gegeven en ze heeft de 20 minuten nadien vlot vooruit gelopen zonder bokken. daarbij regelmatig overgang draf-stap-draf en draf-galop gereden en dit zonder bokken en heb haar daarbij dan ook iedere keer beloond.
Mijn besluit: respect voor iemand die iedere keer liever het risico loopt om je te verongelukken door maar niet een tikje van de zweep te willen geven, ik heb liever dat ik haar dan gewoon een tikje van de zweep moet geven dan een half uur rodeo te rijden want volgens mij leert ze hiermee ook niets.
Er is hier ook niet gezegd geweest dat je niet mag straffen.
Maar ik denk dat het bij jou paardje een beetje meer van een 'gewoonte' is aan het worden dat bokken en steigeren.
Omdat je het te vaak te ver hebt laten komen. Dus nu moet je eigenlijk opdat bokken en steigeren nog consequenter zijn.
Je mag haar zeker een tik geven als ze niet op je been reageert, maar als ze het dan doet goed moet je haar zeker niet te vergeten te belonen.
En als ze weer begint de bokken en haar hoofd omlaag te doen, etc. mag je heus wel eens boos worden en 'HEY!' ofzoiets roepen en eens wat harder been geven.
Zodat ze doorloop en loopt ze dan ook door dan moet je ook belonen (met stem & een klopje)
Maar ben je zeker dat ze lichaamelijk inorde is? Ik kan me best wel voorstellen dat dit puur ondeugendheid is hoor.
Dan moet je haar wel duidelijk maken dat jij de baas bent. Op een juiste manier dan wel te verstaan.
En ga bevoorbeeld ook eens wat balkjes draven ofzo, iets anders dan altijd rondjes draven.
En wat zei je instructice hiervan ? Normaal moet zij er ook raad mee weten..
Anders moet je haar eens op je paardje laten rijden en kijken hoe zij het oplost.
Veel succes allesinds!
onley schreef:krijgt ze ook genoeg vrije dagen of afgewisselde met een uitrit of longeren
longeren is wel erg belangrijk dat dat goed zit hoor
mkvdiest01 schreef:Als je rijd, rijd je dan ook veel figuren ed.? probeer als je paard wel loopt veel figuren e.d. te rijden zodat hij/zij continu moet opletten wat je van hem wil en zo ook geen tijd heeft om te klieren!!
superwoman schreef:juudje84 schreef:zeker daar heb je groot gelijk in.
maar in hoeveel lessen wordt er echt duidelijk uitgelegd wat je moet doen als een paard weigert of niet gelijk reageert bv.
en daardoor krijg je ook het probleem wat jij zegt dat het voor een paard heel onduidelijk wordt, ruiters gaan dan maar wat proberen.
een goede instructeur doet wonderen(zijn er genoeg)
Er moet uitgelegd worden wáárom het paard weigert of niet reageerd!
superwoman schreef:juudje84 schreef:zeker daar heb je groot gelijk in.
een goede instructeur doet wonderen(zijn er genoeg)
Er moet uitgelegd worden wáárom het paard weigert of niet reageerd!
Yamcha schreef:Ik rijd wel met zweep, en soms tik ik even bij....... maar ik sla geen paarden lens. Ik wil samenwerken, ik wil dat het paard vóór me werkt ipv tegen mij, en ik wil dat het paard het leuk vindt om met me te werken. Ik geloof nog altijd niet dat ik dat zal bereiken door dwingen en drammen.......
En iedereen hier die denkt dat een "fikse tik" hét middel tot succes is, vraag een ander een zweep te pakken en jou een fikse tik op je kont te geven. Ben benieuwd of je er zelf meer zin in werken door krijgt..... nee? Guess what, je paard ook niet.
rsstables schreef:Wij rijden heel veel paarden aan en consequent zijn is de oplossing. Niet hem helemaal verrot meppen, maar als je al been hebt gegeven en je krijgt geen reactie of een bok, dan zul je wel moeten laten weten dat jij de baas bent en niet het paard. Als het paard eenmaal in de gaten heeft dat je geen overwicht hebt, zal het steeds meer de baas gaan spelen.