Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:33

dat begrijp ik....ik gaf ook maar een voorbeeld..

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:52

Sielx3 schreef:
Het is een echte sportpony maar moet nog veel leren, 5 jaar maar er is nog niet veel mee gedaan.

Zorg dan iig dat de basis er goed in zit. Als er nog niet veel mee gedaan is ga dan niet meteen hogere dressuur met hem doen omdat het een echte sportpony is.
ALs je de basis er goed in hebt zitten zal je van zelf meer met je verzorgpony kunnen doen. Maar daar gaat wel tijd over heen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:46

Er word nu wel gezegd...meisje is nog jong...maar hoe oud ben je als je gaat studeren? Het is een student n.l!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:51

Vooral blijven dromen en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oefenen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:53

penny alert

waarom een piaffe leren en voorhandswendigen is niet echt normaal of bedoel je keerwending om de achterhand Nors opkijken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:56

Zo vreemd zijn wendingen om de voorhand niet...
Het mag dan wel niet in de proeven gevraagd worden, het is toch wel iets dat veel mensen in de training meenemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:57

Ja met een een doel en ik ben bang dat zij dat doel niet kent.

Je kan wending om de voohand doen, maar waarom? het wordt niet gevraagd en je kunt er door in problemen komen als je dus wending om de achterhand moet doen.

Heb niet echt de indruk dat Ts goed kan rijden en pony beleren

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:09

O god, Neem les, begin eens met een B proef.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:18

aerdenhout1 schreef:
Er word nu wel gezegd...meisje is nog jong...maar hoe oud ben je als je gaat studeren? Het is een student n.l!

Ze is 13 stond in een ander topic.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:16

TS komt uit Belgie en daar wordt de wending om de voorhand wel degelijk gevraagd. Ook noemt men daar leerlingen nogal eens studenten. Allemaal niet raar dus.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:31

moet toch wel om zulke topics lachen hoor!
asjeblieft zeg! ROFL Huilen van het lachen

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:46

Ik vind dat de echt hoge dressuur zoals Piaffe en piroutte in galop niet haalbaar zijn en ook echt niet nodig voor een C pony.
Daarbij heb je wel wat meer ervaring daarvoor nodig dan 4,5 jaar denk ik.
Al zouden sommige mensen dat best kunnen halen. Licht er helemaal aan waar je rijd (ervaren paarden met ervaren intructie) en hoe vaak natuurlijk.

Ik vind sommige reacties een beetje overdreven.
Als je na 10 jaar rijden net een L1 proefje neer kan zetten vind ik dat vrij uitzonderlijk, maar dat kan natuurlijk weer liggen aan weinig rijden en geen eigen paard hebben enzo.

Toen ik 3½ jaar reed waarvan 2½ jaar op verzorgpony (later eigen pony geworden) heb ik mijn eigen paard ingereden (toen nog hengst). In het jaar daarvoor reed ik met mijn pony al op les nivo en onderlinge wedstrijden M2 dressuur en L springen. (Deze pony was al eerder uitgebracht in het de Z dressuur en Z springen. dus waarschijnlijk had ik flinke mazzel met deze leerpony)
Helaas hadden we geen trailer en heb ik dus op officieel weinig gestart.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:55

Je rijdt net op die pony, ga eerst lekker met de basis aan de gang, zit die goed dan kan je kijken hoe je verder kunt komen.
Haast is nergens goed voor.
Er zullen vast wel mensen zijn die je hier tips kunnen geven hoe bepaalde hulpen te geven om zo bepaalde oefeningen voor elkaar te krijgen. Punt is alleen dan wel dat er niemand is die kan controleren of je alles wel op de juiste manier doet.
Als de pony jou hulpen op een verkeerde manier oppakt kom je later op in de problemen met andere oefeningen omdat de hulpen verkeerd zijn aangeleerd.
De oefeningen die je graag wilt kan je best leren maar alleen als jullie er allebei aan toe zijn, onder het oog van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

PS
Is er geen mogelijkheid dat je ergens een keer een les neemt op bijvoorbeel een GP paard? Zo kan je zelf voelen en merken hoe het is om dat soort oefeningen te rijden. Het is al eerder gezegd, wil het graag nog een keer zeggen: ook al rijd je op een GP paard en je bent zelf die oefeningen niet machtig wil het niet zeggen dat je die oefeningen voor elkaar gaat krijgen. Dat soort paarden zijn enorm getraind en ook heel precies op de hulpen. Het is enorm leuk en leerzaam om eens op dat soort paarden te rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:06

Ieks, en paarden die deze oefeningen beheersen staan gruwelijk scherp aan de hulpen, TS mag blij zijn als ze blijft zitten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:54

En wat dan nog, dan valt ze er een keer af, krijgt ze niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:34

Mag je hopen, aan de kletter en dan dwars door een boomwal doet heel erg auw!
En praat me niet van bakranden, krijg je ook van die blauwe stempels van! Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:12

dromen zijn bedrog Tong uitsteken

maar begin gewoon met je droom in de basis.
en als de eigenaresse zoveel van de pony verwacht vraag je haar maar voor een lesgever die je even naar dat nivo brengt,
maar denk er aan tis niet ff een cdjes erin en hopla knopjes zitten erop.
jij moet eerst niet knopjes weten te maken, jij moet weten hoe een oefening in juiste uitvoering voelt... dus
succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:23

Gadverdamme ! Misselijk
Wat zijn we weer lekker bezig zeg.. Beetje een jong meisje af lopen katten.. !!

TS, vraag aan de eigenaresse van je verzorgpony of je misschien op privé les mag. Daar leer je zo ontzettend veel ! Je zal niet meteen een appuyement kunnen rijden, dat moet je in stapjes leren! Al die kleine stapjes samen zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je je paard zó onder controle hebt en zo lenig is dat je een appuyement of piaffe kan rijden. Maar dat zal niet vanzelf gaan Lachen! Vooral hard blijven trainen en met plezier blijven rijden! Lachen Dan komen de oefeningen vanzelf!
Laatst bijgewerkt door Shattered op 19-11-08 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:25

Halloooo!!
Ga eerst maar behoorlijk wat meters achteruit lopen met je paardje in plaats van een paar stapjes.
Dingen zoals van de stap naar de galop. Van de galop naar de stap. Zonder draf! Dat komt meer bij jouw niveau Lachen
Hoe wijk je? 2 meter of een halve bak? Dat soort dingen eerst leren!
Piaffe... Als je dat nu doet heb je kans om Anky 2 te worden... Dus ik denk niet dat je dat kan Lachen
Niet banketstaaf hoor. Ik denk eigenlijk ook niet dat veel mensen dat hier op bokt kunnen. Ennuhm. Kan jou pony dat wel?
Succes!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:42

Mijn optie is neem les en leer dat beestje eens kennen gewoon een paar simpele oefeninge proberen. Probeer eerst die achterhand sterker te maken en dat hij goed aan het been is en hij goed luistert naar je hulpen. Hij is daarnaast ook nog maar 5, begin gewoon met de dingen die je al kan, wijken, beetje verzameling, middendraf, lekker veer overgangen, keertwending om de achterhand en een volte 10 meter in galop lekker veel figuren eerst er vor zorgen dat je m goed los krijgt en dat je m( als hij die nog niet heeft) wat spieren krijgt zodat hij die zware oefeningen kan uitvoeren.

Zodra dat goed gaat, zou ik uitgestrekte draf en galop of stap proberen. daarna pas appuyementen en daarna pas pirroutte of passage of piaffe. Je leert niks van internet en /of een boek als je eht neit in de praktijk leert. Hier van bokt kan je tips vandaan halen en bij je instrcutie kan je ze in praktijk beoefenen.

Daarnaast zegt iedereen jong meisje en penny tegen d'r, neit elk meisje die hulp vraagt om moeilijke oefeningen is meteen een penny! Laat mensen in hun waarde en breek ze niet kapot!

Daarnaast zou ik lkkr wedstrijdjes in de b rijden en eerst een half jaartje met de pony aan de basis trainen na een half jaartje kan je de oefeningen doen zoals hierboven, daarnaast is bijv. schouder-voor op de middenlijn ook een goede oefening voor je pony om m aan het been te houden zo leer je m recht te houden op 1 lijn terwijl zijn hoofd naar links of rechts kijkt.

veel succes!

En ophouden met dat kind af te katten ze vraagt om hulp! ze bedelt niet ofzo.

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:33

manie schreef:
Heb je foto's of een filmpje Tong uitsteken

haha das ook mijn vraag Haha!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:37

prince_kiss schreef:
manie schreef:
Heb je foto's of een filmpje Tong uitsteken

haha das ook mijn vraag Haha!

Ja die wil ik ook wel zien Lachen Dan kan iemand jou wel leren hoe je de piaffe kan leren en uitvoert, want jij denkt dit met 4.5 jaar al te kunnen, dan kan iemand met 30 jaar rij ervaring het váááást wel even via internet uitleggen. Ach gut

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:38

Waarom zodat jullie haar uit kunnen lachen en zeggen dat het nooit wat wordt? Zo'n gevoel heb ik er wel bij. BLEGH! Boos!

Er zijn er maar een paar die de moeite nemen om de topicstarter eens rustig uit te leggen wat ze het beste kan doen om haar doel te bereiken.

En misschien ziet ze uiteindelijk wel dat het niet zo maar 1 2 3 te bereiken is. Of dat het sterker nog, behoorlijk onrealistisch is. Maar mag je niet meer dromen als 13 jarige?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:47

Ik zie dat er hier een beetje onvalwassen om het zo maar te zeggen gedaan wordt.Sommige mensen begrijpen niet dat andere weer niet begrijpen dat zo'n vraag hier blijkbaar niet huishoort Vork

Meid,
neem om te beginnen les,desnoods een instructeur/instructrice van buitenaf.Er zijn zoveeel goede die ook naar de mensen toekomen!Je moet dat soort oefeningen niet zelf uit gaan proberen,,aanleren is makkelijker als iets afleren en als het in het begin al fout gaat is het de vraag of het nog goedkomt.Als ik jou was zou ik vragen of je met de pony wedstrijden mag doen.Lekker de b door,naar het L en noem z maar op.Zo kun je zien hoever jij en de pony nou werkelijk zijn en kan je op het niveau van je rijden les nemen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:10

Iris82 schreef:
.

En misschien ziet ze uiteindelijk wel dat het niet zo maar 1 2 3 te bereiken is. Of dat het sterker nog, behoorlijk onrealistisch is. Maar mag je niet meer dromen als 13 jarige?

Tuurlijk wel, ik fantaseer ook wel eens dat ik met Luna een springkampioen word Clown Niks mis mee.

Ik zou zeggen neem les, maar wees niet te gebrand op die dingen, maak ook lol met je pony, heel belangrijk, niet alles te snel willen.
Ik vind er niks mis mee om dit soort dingen te willen leren, de meeste van ons dromen daar alleen maar over, zij wil die dromen waarmaken, prima toch?