moeilijk te rijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:21

JennyQuirini schreef:
en wil nu er ff iedereen mee op houden .. met mij enzo af te kraken ! en nee Mirella gaat zeker niet de frikandelle in want daar is ze veel de lief voor ! en neej mijn lesgevers zijn totaal niet slecht !

We kraken niet af, jij schiet in de aanval omdat wij je goede tips aan de hand doen die je zouden helpen als je jezelf eens zou willen spiegelen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:22

ik begrijp jullie reactie, maar dit is nog een jong iemand die bokt nog niet goed kent, erg volwassen komen sommigen hier niet over....Nagelbijten / Gniffelen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:34

Ach joh, ik gok dat het een SA is, gun ons het dolletje Klomp Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:36

Tallie_Ho schreef:
Ach joh, ik gok dat het een SA is, gun ons het dolletje Klomp Tong uitsteken

wie weet of het een SA is, maar heb toch wel een beetje meelij Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:41

Yamcha schreef:
Jenny: Het ligt NOOIT aan het bit.

Het ligt ook NOOIT aan het zadel -> totdat het niet past, dan is het ineens een bron van veel problemen. Dat is voor een bit niet veel anders. Als het huidige bit niet goed ligt, past of gewoon niet bij de pony past dan zal zelfs Anky haar nog niet goed aan het lopen krijgen. Ik heb paarden gereden die als een hert liepen op een enkel gebroken bitje en op een dubbel gebroken bitje nergens meer last van hadden. Waarom? een enkel gebroken bit vouwt zich dubbel zodra je aan de teugels komt, deze vomt dan een punt welke in het gehemelte drukt en door het klemmen komen de mondhoeken in het gedrang. Sommige paarden gaan hiertegen hevig in het verzet, andere pikken het gewoon en weer een groep opent de mond ... maar wacht, voor die laatste hebben ze natuurlijk de aansnoerneusriem en sperriem uitgevonden Ach gut .

Er moet ten alle tijden een goede rijvaardige basis vanuit de ruiter zijn maar een bit heeft hier zeer zeker een aandeel in. Er zijn niet voor niets zoveel verschillende bitten op de markt, niet elk paard loopt overal lekker op. Topruiters hebben hele kasten vol met verschillende bitten om de juiste match te kunnen maken voor elk paard.

Als de TS zaken als haar eigen rijvaardigheid, gebitsproblemen, zadelproblemen of andere fysieke problemen bij het paard kan uitsluiten dan zie ik er geen kwaad in om eens een zachter bitje zoals een dubbel gebroken trensje te proberen. Met de oogkleppen van sommige bokkers gaat ze ook echt niet verder komen.

Er is helemaal niets mis met het uitproberen en uitsluiten van bepaalde factoren mits dit onder goede begeleiding gaat. Je gaat het paard echt niet helpen door maar heel star vast te houden aan de vastgeroeste gedachte dat een enkel gebroken trens het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:52

Ik ben niet overtuigd van de enkelgebroken trens. Een dubbelgebroken of ongebroken trens kunnen ook heel fijn zijn Lachen

Alleen in de praktijk is een ander bit meestal geen zachter bit....

Buiten dat denk ik dat je eerst eens aan rijtechniek moet werken, dan dat er aan een ander bit wordt gedacht.... een ander bit is vaak een lapmiddel, het lost niks op.
Ik ben wel met je eens dat niet elk paard op elk bit lekker loopt, een bit is maatwerk. Maar ik denk niet dat het probleem van TS bij het bit ligt.... en dus denk ik niet dat je het daar op moet lossen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:52

Ik snap het klomp Haha!

Maar ik vind het zo'n ongeloofwaardig verhaal.. 3 internationale ruiters? En dan niet eens in staat zijn om de TS een beetje fatsoenlijk rijden bij te brengen? Aanraden om er een scherpe flos in te hangen? Nou, sorry Bloos

ROFL

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:54

heb toestemming om deze berichtjes te plaatsen van TS.
Ik heb haar via pb gevraagd waar ze tegenaan loopt met de pony, hier alle info die ik weet:

pony is 18 jaar oud, merrie
pony heeft vluchtend rennerig gedrag en is hard in de mond, soms is ze wat nageeflijker en is dan ook zachter. Volgens TS is de pony goed aan het been, ze kan niet met zweep of sporen rijden, dan schiet de pony ervandoor.
Volgens de fysiotherapeut is de pony ook scheef, kan moelijk rechtuit. De pony heeft iets aan zijn rechterschouder gehad en is daardoor op links teveel gaan belasten, waardoor die kant nu dus ook waarschijnlijk pijnlijk is.

TS hoopt op een nieuwe start van dit topic en vraagt of mensen haar serieus willen helpen met het vinden van een oplossing.

Ik heb mijn best gedaan...I rest my case Haha!

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:55

Bedankt !
Laatst bijgewerkt door JennyQuirini op 11-11-08 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:56

Ik zou de TS aanraden om het paard niet meer te rijden. Een paard wat pijn heeft en scheef is, is niet geschikt als rijdier.

Los dus eerst de scheefheid en de pijn op, en ga daarna pas weer denken aan rijden Lachen

En dat is niet om te katten, maar puur advies Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

TS, dan is het eerste en enige wat ik je kan aanraden, dat is rechtrichten. Mijn paard liep ook als een banaan en dat is mede door mijn goede instructrice opgelost.

We zitten hier allemaal om je te helpen, alleen met je 3 internationale ruiters werdt het een beetje... ongeloofwaardig.

Dus ik wil je best helpen, als jij aanneemt dat je een hoop ellende kan voorkomen als je lessen gaat nemen om haar recht te richten, en de site van waaruit je heel goed kan zoeken en heel veel info kan opdoen is idd paardenbegrijpen.nl. Je paardje gaat zeer waarschijnlijk in de staak omdat ze last heeft, en het zou best vanuit de heup of rug kunnen komen ondanks dat het zadel goed zal liggen.

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:59

ik heb mijn pony ook 5 maanden niet mogen rijden .. nu is het wel zo goed als terug in orde met haar schouder

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:59

Tallie_Ho, prima als jij denk dat dit niet serieus is maar vind je reacties wel errug kinderachtig.

TS; probeer toch ook goed vragen te beantwoorden en niet alleen maar af te gaan op welk bit je moet van je instructeur.

Ik neem aan dat als zij op internationaal niveau rijden ze ook wel aan jou kunnen vertellen wat voor bit je misschien beter kunt gebruiken. Het komt erg raar over dat je zulke profs als lesgevers hebt en met deze vraag op bokt moet komen.
Daar komt het feit bij dat je zelf zegt dat je 6 paarden hebt. Dus dan zou je ook dit soort dingen wel moeten weten. Die heb je niet als je net begint met rijden lijkt mij.

Is het een idee om is bitloos te proberen. Dan weet je zeker dat als het aan z'n tanden ligt of aan het bit je dat probleem uitsluit. Als hij dan nog zo loopt is het toch een probleem die je rijtechnisch er uit zal moeten trainen.

PS, had mijn bericht al getypt toen ik de bovenste 4 las.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 11-11-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:59

klomp schreef:
heb toestemming om deze berichtjes te plaatsen van TS.
Ik heb haar via pb gevraagd waar ze tegenaan loopt met de pony, hier alle info die ik weet:

pony is 18 jaar oud, merrie
pony heeft vluchtend rennerig gedrag en is hard in de mond, soms is ze wat nageeflijker en is dan ook zachter. Volgens TS is de pony goed aan het been, ze kan niet met zweep of sporen rijden, dan schiet de pony ervandoor.
Volgens de fysiotherapeut is de pony ook scheef, kan moelijk rechtuit. De pony heeft iets aan zijn rechterschouder gehad en is daardoor op links teveel gaan belasten, waardoor die kant nu dus ook waarschijnlijk pijnlijk is.

TS hoopt op een nieuwe start van dit topic en vraagt of mensen haar serieus willen helpen met het vinden van een oplossing.

Ik heb mijn best gedaan...I rest my case Haha!

In dit geval lijkt een ander bit mij geen oplossing.
Een osteopaat of goede fysio erbij halen lijkt me wijs, en toch even ook foto's maken van de benen en schouders en rug, heupen idd ook. Door het overbelasten kan er artrose zijn ontstaan. Dat is op foto's te zien, en dan wéét je ook wat er aan de hand is. Dit even aan je DA vragen, in geval van artrose goed overleggen over eventuele medicijnen of pijnstillers.
Verder zou ik zeggen, goed los laten maken door masseur, fysio, chiropractor, een tijd mee gaan werken aan de lange lijnen, en voorlopig er niet op....

Wedstrijden met dit paard gaan doen lijkt me geen goed plan, dus bitloos gaan werken is ook een optie Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-08 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:01

Miepie1980 schreef:
Tallie_Ho, prima als jij denk dat dit niet serieus is maar vind je reacties wel errug kinderachtig.

Kinderachtig?? Scheve mond Volgens mij geef ik hierboven wel gewoon antwoord hoor!! Verward

En sinds wanneer is het verboden om sceptisch te zijn als een verhaal op meer dan 1 punt buitengewoon ongeloofwaardig klinkt?? Verward

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:02

JennyQuirini schreef:
ik heb mijn pony ook 5 maanden niet mogen rijden .. nu is het wel zo goed als terug in orde met haar schouder

Maar toch he... Mijn banaan heeft ook echt lang gedaan om erachter te komen dat ze dat been kon gebruiken, zo zal jou paardje ook weer moeten leren om haar schouder goed en opnieuw te gaan gebruiken. En daar zijn goede oefeningen voor, ik heb een deel gehad van de fysio, een deel van mijn instructrice. Samen zorgden die ervoor dat ze nu weer in het spoor loopt en wil werken voor me, terwijl ze eerst loperig en kijkerig was en alles deed om onder het werk uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:03

Yamcha schreef:
Ik ben niet overtuigd van de enkelgebroken trens. Een dubbelgebroken of ongebroken trens kunnen ook heel fijn zijn Lachen

Alleen in de praktijk is een ander bit meestal geen zachter bit....

Buiten dat denk ik dat je eerst eens aan rijtechniek moet werken, dan dat er aan een ander bit wordt gedacht.... een ander bit is vaak een lapmiddel, het lost niks op.
Ik ben wel met je eens dat niet elk paard op elk bit lekker loopt, een bit is maatwerk. Maar ik denk niet dat het probleem van TS bij het bit ligt.... en dus denk ik niet dat je het daar op moet lossen.

Helaas bedoelen veel mensen met een ander bit een scherper bit.

Rijtechniek is altijd de basis, een bit is idd geen wondermiddel en mag nooit de intentie hebben om daarmee aan symptoom bestreiding doen.

Maar ik vraag me wel af hoe je vanachter je computer kan bepalen dat het bit wat ze nu gebruikt de juiste is? Stel dat ze nu met een bit rijd wat te laag hangt en ook nog eens 2 cm te breed is dan zou een ander bit in ieder geval al een hoop schelen. Maar dat is een factor die wij niet kunnen beoordelen. Daardoor kunnen we niet bepalen of het wel of niet aan het bit kan liggen. We kunnen alleen maar gissen naar oorzaken van haar probleem en daar tips over geven.

Edit: lees net pas bovenstaande reacties Clown . Bit zal in dit geval idd niet veel verschil gaan maken. Pony zit lichamelijk helemaal vast en gezien de leeftijd heb ik mijn twijfels in hoeverre je daar nog uit gaat komen. Tenminste tot op de hoogte dat wedstrijden aan de orde zouden zijn. Als hij geen pijn meer heeft en niet in een bepaalde houding "gedwongen" wordt zou het nog best een fijn recreatiepaard kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-08 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:04

Daar heb je gelijk in Lachen

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:07

Miepie1980 schreef:

TS; probeer toch ook goed vragen te beantwoorden en niet alleen maar af te gaan op welk bit je moet van je instructeur.

Ik neem aan dat als zij op internationaal niveau rijden ze ook wel aan jou kunnen vertellen wat voor bit je misschien beter kunt gebruiken. Het komt erg raar over dat je zulke profs als lesgevers hebt en met deze vraag op bokt moet komen.
Daar komt het feit bij dat je zelf zegt dat je 6 paarden hebt. Dus dan zou je ook dit soort dingen wel moeten weten. Die heb je niet als je net begint met rijden lijkt mij.

Is het een idee om is bitloos te proberen. Dan weet je zeker dat als het aan z'n tanden ligt of aan het bit je dat probleem uitsluit. Als hij dan nog zo loopt is het toch een probleem die je rijtechnisch er uit zal moeten trainen.

PS, had mijn bericht al getypt toen ik de bovenste 4 las.

ja tuurlijk die hebben ook wel dingen gezegt die ik kan doen
maar ik wilde gewoon eens weten wat jullie er van dachten ..
en voor bit jullie misschien dachten dat het beste is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:13

Denk dat je met een ander bit niets oplost. Buiten dat kan een goede paardentandarts dat beter bekijken Lachen
Ik zal mijn eerdere advies even quoten:

Citaat:
In dit geval lijkt een ander bit mij geen oplossing.
Een osteopaat of goede fysio erbij halen lijkt me wijs, en toch even ook foto's maken van de benen en schouders en rug, heupen idd ook. Door het overbelasten kan er artrose zijn ontstaan. Dat is op foto's te zien, en dan wéét je ook wat er aan de hand is. Dit even aan je DA vragen, in geval van artrose goed overleggen over eventuele medicijnen of pijnstillers.
Verder zou ik zeggen, goed los laten maken door masseur, fysio, chiropractor, een tijd mee gaan werken aan de lange lijnen, en voorlopig er niet op....

Wedstrijden met dit paard gaan doen lijkt me geen goed plan, dus bitloos gaan werken is ook een optie

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:18

wij hebben ook van alles gedaan met de fysio en die moet nog een aantal keren langs komen ( want daar krijg ik dan ook lessen van voor dat rechtrichten )

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:19

Tallie_Ho schreef:
Miepie1980 schreef:

Kinderachtig?? Scheve mond Volgens mij geef ik hierboven wel gewoon antwoord hoor!! Verward

En sinds wanneer is het verboden om sceptisch te zijn als een verhaal op meer dan 1 punt buitengewoon ongeloofwaardig klinkt?? Verward

@ Tallie, GO HOME!!! OUR HOME Clown Knipoog Praten we daar verder.... Sigaar Ach gut

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:38

Tallie_Ho schreef:
Miepie1980 schreef:

die sloeg nergens op de rest heb je wel zitte katten(grapje hoor Knipoog )
maar nu was het gewoon serieus(denk ik zo kwam het tenminste wel over.. Bloos )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:41

JennyQuirini schreef:
wij hebben ook van alles gedaan met de fysio en die moet nog een aantal keren langs komen ( want daar krijg ik dan ook lessen van voor dat rechtrichten )

Advies: houd het bij die lessen. Laat de dressuur lessen voor wat ze zijn, ga eerst je paard eens recht maken. Als dat is gelukt, en dan hebben we het niet over een paar weekjes les, kijk dan van daaruit wat er nog voor toekomst in zit. Ze is al een tikkie op leeftijd, dus wie weet moet je wat haar betreft genoegen nemen met wat ze nog kan ipv kijken hoever ze kan komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:26

Alleen ik snap 1 ding niet, in je laatste post vraag je weer wat voor bit wij zouden aanraden.. Iedereen hier raadt je af om een ander bit te nemen! Wil je daar nog iets over vragen? Redenen voor dat advies? Want ik heb het gevoel alsof we niet helemaal tot je doordringen. Dit bedoel ik echt niet banketstaaf trouwens hoor! maar vroeg het me af.
Verder sluit ik me trouwens aan bij de rest, als je paard niet goed rechtgericht is en pijn heeft moet je eerst daar wat aan doen voordat je met andere bitten/ nagevelijkheid bezig gaat. Van bit veranderen heeft nog nooit een pony rechtgericht of pijn weggenomen volgens mij..