Armani @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

Re: Armani @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:53

Sporters vraag je je dan af hoe ik rijd of begrijp ik dat verkeerd?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:54

Ik ben hier ook erg op tegen geweest door met sporen te rijden, maar zei zegt me dat. en ik voel toch echt verbetering. en wat wil je dan dat ik doe

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:54

sporter schreef:
Zo kan het ook ja. Een andere optie is er een bondje onder te leggen.

Als je verder goed leest, zie je ook dat ik nergens een opmerking heb gemaakt over het zadel...Ik vond alleen jouw uitspraak onmogelijk, daarom reageerde ik Knipoog

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:56

En waarom maakt iedereen er een punt van dat er en martingaal aan hang?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:57

sporter schreef:
Adil18 schreef:

Dat hoeft niet, als je maar vanaf het begin af aan zorgt voor een goed passend zadel. Wij hebben gelukkig de mogelijkheid uit meerdere zadels te kiezen. Wanneer je dit niet hebt zou ik op jonge leeftijd een zadel aan laten passen en die verkopen als er een nieuw zadel moet komen. Dat doen heel veel mensen bij ons.

En goed onderhouden zadel van een jaar oud heb je snel verkocht, en voor jouw paardje kun je dan iets anders halen Lachen

Het is maar een optie

Zo kan het ook ja. Een andere optie is er een bondje onder te leggen.

HE? Dat meen je toch zeker niet?

@ TS; als je pony niet goed aan het been is los je dat niet op met een spoortje. In het begin zal het helpen maar op den duur zal hij net zo weinig op het spoortje reageren als hij voorheen op je been deed.
Beter kun je er een lange dressuurzweep bij pakken en heel consequent zijn, 1x aansporen, geen reactie dan iets duidelijker aansporen en meteen een tikje achter je been. Als je dit consequent volhoud zal hij binnen enkele dagen veel vlotter aan je been zijn en op die manier heb je geen spoor nodig.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:58

Adil18 schreef:
sporter schreef:
Dit is ook weer onzin. Je gaat ervan uit dat je dus steeds een grover hulp middel nodig hebt hoe verder je komt?
Vraag ik me toch af hoe je rijdt.

Kijk in mijn profiel zou ik zeggen....Alles paarden die ik NU rij, rij ik zonder sporen...Nu heb ik lange stelten...maar ik heb voor de rest maar 1 paar sporen: afgeslepen, kleine knopjes. Ik rijd dus ofwel met die, of zonder, en dat laatste komt het meeste voor...

Ik zou in ieder geval niet heel snel sporen eronder knopen bij zo'n jong dier...

Ja dus?
Jij beoordeelt het nivo van iemands rij kunsten aan het feit of zij wel of niet met sporen rijd. Dat zegt toch helemaal niks.

Leuke foto's trouwens in je profiel Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:58

powerzoe schreef:

Ik zou persoonlijk liever naar de oorzaak zoeken van het loperige gedrag van het dier een daaraan gaan werken...Als een jong dier dat doet, zal hij het hoogstwaarschijnlijk uit bangigheid/paniekerigheid doen in bepaalde situaties....Een martingaal kan de paniek alleen maar vergroten. Bovendien denk ik dat er iets qua vaardigheiden mist als je meteen naar een martingaal moet grijpen om je paard onder controle te houden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:00

Adil18 schreef:
powerzoe schreef:

Ik zou persoonlijk liever naar de oorzaak zoeken van het loperige gedrag van het dier een daaraan gaan werken...Als een jong dier dat doet, zal hij het hoogstwaarschijnlijk uit bangigheid/paniekerigheid doen in bepaalde situaties....Een martingaal kan de paniek alleen maar vergroten. Bovendien denk ik dat er iets qua vaardigheiden mist als je meteen naar een martingaal moet grijpen om je paard onder controle te houden...

Precies, dat er een martingaal aan hangt is op zich niet fout, geeft alleen wel het idee dat er niet gewerkt wordt aan de oorzaak van het probleem.

Adil

sporter schreef:
Ja dus?
Jij beoordeelt het nivo van iemands rij kunsten aan het feit of zij wel of niet met sporen rijd. Dat zegt toch helemaal niks.

Leuke foto's trouwens in je profiel Knipoog

Oh sorry, dan begrijpen we elkaar verkeerd, ik wil niet haar niveau beoordelen, want vind haar er juist leuk opzitten. Ik vind het alleen jammer dat ze meteen naar de sporen krijgt. Maar goed, ik las net dat de TS dit in opdracht heeft gedaan. Als ik van mijn instructeur (in wie ik veel vertrouwen heb) te horen krijgt dat hij vind dat ik met sporen moet rijden, zou ik het waarschijnlijk ook doen (zeker als je nog een beetje jonger bent....)

Hihi, leuke foto's he Bloos Haha!

sporter

Dat is een oplossing.
Je kunt ook been geven en als er niet gereageerd word je spoortje gebruiken precies het zelfde idee.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:01

anneliesdj schreef:
Precies, dat er een martingaal aan hangt is op zich niet fout, geeft alleen wel het idee dat er niet gewerkt wordt aan de oorzaak van het probleem.

Ja, precies zo bedoelde ik het Ja

CleovG

Ik vind het prima dat je het op je eigen manier doet! Ik snap ook heel goed dat je er een extra redmiddel bij hangt voor het geval dat ie ervandoor gaat. Zelf zou ik liever voor een slof kiezen, omdat je die meer in je eigen handen hebt. Veel succes verder

Ninx

powerzoe schreef:

Zonder nu direct aan jouw capaciteiten te twijfelen hoor... maar je zegt dat je dus regelmatig jonge paarden inrijdt? Je vind het gebruik van sporen en martingaal daarbij prima.
Ieder heeft dan wellicht zijn 'eigen recept' zoals jij zegt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat sommige recepten misschien iets minder goed zijn? Geen directe aanval, maar een open vraag....
Ik zou mijn paard nl niet zo snel wegbrengen naar iemand die met die visie een paard inrijdt. Noem me overdreven..... maar ik ken eigenlijk niemand die jong paard opleidt met 'hulpstukken' (ik voel al aan dat Kiwiko zo wel eens zou kunnen langskomen Knipoog Haha! ).
Ik snap wel wat het probleem en dus de overweging is, maar er leiden meerdere wegen naar Rome toch?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:03

anneliesdj schreef:
@ TS; als je pony niet goed aan het been is los je dat niet op met een spoortje. In het begin zal het helpen maar op den duur zal hij net zo weinig op het spoortje reageren als hij voorheen op je been deed.
Beter kun je er een lange dressuurzweep bij pakken en heel consequent zijn, 1x aansporen, geen reactie dan iets duidelijker aansporen en meteen een tikje achter je been. Als je dit consequent volhoud zal hij binnen enkele dagen veel vlotter aan je been zijn en op die manier heb je geen spoor nodig.

Exact mijn methode (zie profielfoto's) en ik zweer erbij...! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:03

CleovG schreef:
Ik vind het prima dat je het op je eigen manier doet! Ik snap ook heel goed dat je er een extra redmiddel bij hangt voor het geval dat ie ervandoor gaat. Zelf zou ik liever voor een slof kiezen, omdat je die meer in je eigen handen hebt. Veel succes verder

Kom op zeg, wel ff serieus blijven. Clown

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:04

maar je rijd met je been niet met je sporen, de sporen zijn een hulp middel wanneer nodig is net als een zweep maar een jong dier hoort op been te reageren dus doe ik het op deze manier

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:05

anneliesdj schreef:
CleovG schreef:

Kom op zeg, wel ff serieus blijven. Clown

Welja, laten we meteen een slof eraan hangen!

Lastig hoor, zo'n vluchtdier met een eigen willetje Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:07

CleovG schreef:

Ja, zou ik ook doen... maar kijk dan wel eventjes naar een goed scherp bit... succes verzekerd! Knipoog Clown
Zucht.... was dit een grapje?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:08

Armani88 schreef:
maar je rijd met je been niet met je sporen, de sporen zijn een hulp middel wanneer nodig is net als een zweep maar een jong dier hoort op been te reageren dus doe ik het op deze manier

Dus gebruik je een zweep zoals ik zei in mijn eerdere post. Een spoor is niet om hem actiever aan je been te maken maar om verfijndere hulpen te kunnen geven, is iets heel anders.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:08

Ja ik moet zeggen dat zelfs mij dat wel wat ver gaat Haha!
En zoals al gezegt is ik ken inderdaad geen enkele prof die er gelijk een martingaal aan hangt. Maar ik ken er genoeg die al vrij snel een spoortje aan trekken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:09

Armani88 schreef:

Daarom moet je dat tikje ook achter je benen geven Lachen
Kan ook met spoor, alleen hebben de meeste mensen meer controle over hun zweep dan hun sporen, zeker wanneer een paard wegspringt oid, wat best snel kan gebeuren bij een jong dier.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:10

Ik rijd mijn paarden eerst in zonder sporen. Sommige hebben na enkele weken sporen nodig sommige niet. Enn martingaal doet niks todat het ppaard ervandoor gaat of het hoord in de lucht doet. Maar over het algemeen rijd ik mijn paarden zonder sporen.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:10

anneliesdj schreef:
Armani88 schreef:

Dus gebruik je een zweep zoals ik zei in mijn eerdere post. Een spoor is niet om hem actiever aan je been te maken maar om verfijndere hulpen te kunnen geven, is iets heel anders.

een spoor is ook om hem activer te laten lopen hoor!! en betre en duidelijke hulpen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:11

Ninx schreef:
CleovG schreef:

Ja, zou ik ook doen... maar kijk dan wel eventjes naar een goed scherp bit... succes verzekerd! Knipoog Clown

Bitje? Welnee, een mooie liverpoolstang, weet je wel, die ze met koetsjerijden er ook in doen. Dan gaat je pony zeker niet meer lopen... Clown

(ik moet ophouden, ik wordt weer melig...!)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:12

Ninx schreef:
CleovG schreef:

Nee, Sorry hoor maar als ik in een bak, zonder omheining, met een 3 jarig paard zou rijden... En ik hou niet van een martingaal, ik vind een slof fijn omdat je die los kunt laten hangen en erbij kunt pakken.