Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:28

Als wij mensen met paarden omgaan, willen we paarden van alles leren. Wel zo veilig ook, voor ons en voor het paard.
He doe je dat nu ?
Eigenlijk denk ik echt dat een paard de training en vooral de evolutie van de training kan laten zien is de piaffe. Aan de hand & onder het zadel. terug naar het oude tijdperk, de zakdoekjes rapen spelletjes obverlaten aan kinderen, en niet paarden mee lastig vallen.

Het slaat door, ik leef al eventjes en zie de ontwikkelingen. Nu worden paarden in drassige weilanden de godganse dag naar buiten gestuurd. Baasje gaat natural.
Hoefjes worden op basis van andere voorbeelden, heeeeeel ver weg, en hele andere paarden bekapt. Waarom ?

Ja, waarom dan ? Omdat we allemaal van paarden houden. Maar als we nu eens beginnen aan de basis, en de jonge ruitertjes weer vanaf het begin leren op een schoolpaard te ziten.
Overigens alle mensen met paarden zijn volgens mij paardenmensen, dus die term vind ik een beetje denigrerend.
Maar waar gaat het om....
Zitten zitten, zitten en goed leren voelen.

Wat leren ze, schoppen, schoppen, schoppen en hard slaan.

Zoek de verschillen... ?

Dan weten ze behalve hoe ze er het beste niet af kunnen rollen ook waar ze heen moeten. Later, als ze de centjes hebben voor een paard.

Ik geloof echt dat de meesten het doen omdat ze denken dat het echt goed is voor hun paard. Dat wel. Maar help elkaar, en durf ook je mond open te doen.
De paarden zwijgen, tenmnste als je niet naar alles kijkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:28

Yamcha schreef:
Het is ook moeilijk.
Maar weet je... onwetendheid is niet echt een excuus. We hebben het allemaal moeten leren, en er is genoeg info te vinden. Er zijn ook nog genoeg mensen met wie je kunt meelopen, en leren en kijken.... dan hoef je al die stomme dingen niet meer uit te halen Lachen

Helemaal mee eens. Het wordt pas een puinhoop als je meeloopt, leert en kijkt... met de verkeerde. Dan moet je dus op de een of andere manier weten wie er wel en wie er niet goed met z'n paarden bezig is en hoe kom je daar nou weer achter. Lijkt me minstens net zo moeilijk als bepalen wanneer je van mishandeling of verwaarlozing spreekt.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:31

@Yamcha: mee eens hoor! Daarom is bokt ook zo fijn, je kunt er veel vinden/vragen.
Maar er zijn nu eenmaal mensen die daar niet voor open staan/denken alles zelf te weten en daarom blijft mishandeling/mishandeling door onwetendheid jammer genoeg bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:41

@ Prummel: maar dan is het gewoon eigen schuld. Ze hadden het kunnen weten toch??

Maar wie wel de gebruiksaanwijzing leest van de Senseo, maar geen moeite doet om uit te vinden hoe paardlief in elkaar steekt, is daar ook zelf verantwoordelijk voor....

@ Paardentango: ouders willen geloof ik graag dat hun kindjes de snelste manier leren, en dat is meestal niet de beste manier.... kunnen ze met de kindjes pronken.
De kindjes kun je alles leren, en op een goede manier ook. En zonder de ouders erbij, gaat dan nog veel beter Vork

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:45

@hestejente: je slaat daar inderdaad de spijker op zijn kop. Ja Dat is dus ook het probleem, dat tegenwoordig zo anders gekeken wordt naar de paarden.
Zelfreflectie is voor velen moeilijk, omdat je je veel zekerder voelt wanneer je weet dat jij het goed doet! Wat je veel ziet en hoort is dat de paarden eigenwijs zijn of expres 's morgens al bedenken dat ze 's middags het baasje maar eens gaan pesten.
Terwijl heel simpel: het paard gewoon een spiegel is.
Dit telt natuurlijk minder wanneer een paard gecorrigeerd dient te worden.

Hiermee wordt dus ook al een deel verklaard van de 'onwetendheid' of eigenlijk, de verkeerde kennis, die is binnengehaald, waardoor fouten, in sommige gevallen mishandeling, dus niet gezien worden.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:58

@Yamcha: Tuurlijk hadden ze het KUNNEN weten en zijn ze zelf verantwoordelijk, maar willen dat niet zien. Deze personen zullen het niet snel zien als eigen schuld. Erg vervelend als je daar leeft als paard/pony of wat voor een dier dan ook.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:24

Farouche schreef:
Citaat:
Of een heel ander iets… de hond die nooit wordt geborsteld, en eens in de 3 maanden bij de trimmer 3 uur lang moet afzien, omdat de hele vacht vervilt is…. “want borstelen vindt hij niet leuk”. Komt dierenmishandeling niet veel vaker voor dan je denkt? Is het wel zo opvallend? Is wat wijzelf doet, eigenlijk wel fair naar het paard?

Dit gebeurd zooo vaak, mijn moeder is hondentrimster, en die heeft dan honen op tafel waarbij de klitten in de oksels zo erg zijn dat het pijndoet bij elke pas..

En ik vind onwetenheid en dierenmishandeling toch een verschil. Knipoog

Ik haal nu missschien even een oude koe uit de sloot, maar dit heeft 2 kanten.

Ik heb een hond met een lange rot vacht die heel snel klit. Ik probeer hem elke dag te borsten maar hij heeft zo;n haat aan borstelen dat hij gaat bijten in je hand. Ook gaat hij heel hard piepen dat het pijn doet (omdat hij zo tegenstribbeld) Dan is het weer een soort van mishandeling ik hem borstel omdat hij dan zo gaat piepen van de pijn. en als ik hem naar de trimster breng 1 keer per 2 á 3 maanden vol met klitten is ook weer mishandeling. eigenlijk kan je haast alles mishandeling noemen want er zit altijd twee kanten aan een verhaal.
Dus toen ik begon met lezen van het topic dacht ik meteen van ow ik mishandel alleen maar me hond? (niet dus ik probeer het goedde met hem voor te hebben.)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:34

Er zitten ook twee kanten aan, en het is wel zo dat je correct moet bliijven en onderscheid maken tussen de ontwendheid, pech, ongelukken etc. maar in het algemeen blijf ik zeggen.
Manegehouders, instructeurs /trices leid paarden goed op en denk in de eerste plaats aan het paard. De mensen kun je dingen wel weer uitleggen.

Mensen zijn echt niet zo verrot, de meesten bedoelen het goed en denken zelf ook wel 'er klopt iets niet', maar nu wat ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:50

AMarijn schreef:

Ik heb een hond met een lange rot vacht die heel snel klit. Ik probeer hem elke dag te borsten maar hij heeft zo;n haat aan borstelen dat hij gaat bijten in je hand. Ook gaat hij heel hard piepen dat het pijn doet (omdat hij zo tegenstribbeld) Dan is het weer een soort van mishandeling ik hem borstel omdat hij dan zo gaat piepen van de pijn. en als ik hem naar de trimster breng 1 keer per 2 á 3 maanden vol met klitten is ook weer mishandeling. eigenlijk kan je haast alles mishandeling noemen want er zit altijd twee kanten aan een verhaal.
Dus toen ik begon met lezen van het topic dacht ik meteen van ow ik mishandel alleen maar me hond? (niet dus ik probeer het goedde met hem voor te hebben.)

wat is er mis met elke maand je hond scheren?

Ik scheer de mijne elke 2 maanden................

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:55

Liep met dezelfde gedachte. Ken ook een Pers (poes) die een akelige vacht heeft. Doe wordt geschoren en tussendoor geknipt.

Het scheelt een heleboel stress, volgens mij lucht het ook letterlijk op.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:04

AMarijn schreef:

Dat ligt hoogstwaarschijnlijk in de manier waarop je je hond borsteld en de associatie die de hond ondertussen met borstelen heeft gekregen. Vaak scheelt het de helft aan pijn als je de huid van de hond strak houdt. Daar bedoel ik mee dat je bijvoorbeeld als je z'n rug borsteld jouw hand op z'n nek moet leggen/drukken. Als je dan borsteld dan trekt de huid niet zo mee en is het al de helft minder pijnlijk. Als je hond echt een onmogelijke vacht heeft zou je eens met je trimmer moeten overleggen om toch te scheren maar misschien kan ze je ook leren hoe je zelf de vacht kunt borstelen met tips zoals bijvoorbeeld wat is schrijf.

Maar goed, dat is maar een idee, misschien houd je z'n huid ook wel strak, ik ben er niet bij geweest maar het was maar een idee en hartstikke off topic natuurlijk Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:09

Paardentango schreef:
Het slaat door, ik leef al eventjes en zie de ontwikkelingen. Nu worden paarden in drassige weilanden de godganse dag naar buiten gestuurd. Baasje gaat natural.
Hoefjes worden op basis van andere voorbeelden, heeeeeel ver weg, en hele andere paarden bekapt. Waarom ?

Helemaal mee eens, terwijl er niks natuurlijks aan is wanneer je dat kapotgetrapte stukje land afzet met lint. Terug naar de natuur is niet dag en nacht buiten zetten met stroomdraad er omheen, maar zet ze dan uit in een natuurreservaat waar voldoende water, beschutting en variatie aan voeding te vinden is.

Paardentango schreef:
Ik geloof echt dat de meesten het doen omdat ze denken dat het echt goed is voor hun paard. Dat wel. Maar help elkaar, en durf ook je mond open te doen.
De paarden zwijgen, tenmnste als je niet naar alles kijkt.

Dat denk ik ook maar dat blijft toch een struikelpunt. Want immers..... iedereen heeft het beste met z'n dier voor en als daar een andersdenkende wat over zegt dan verzand je al snel in eindeloze discussies, getuige Bokt Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:53

Maar wat is het beste voor je paard? Voor elk paard (elk individu!) is iets anders de beste oplossing.

Het ene paard wil niets liever dan lekker op een flink stuk land rondhobbelen, met liefst een grote modderpoel erin om lekker te rollen en een paar bomen of een hoge schutting als schuilplek, en een paar vriendjes om mee te spelen en soms te vechten. Het andere paard, kan hetzelfde opgevoed zijn en van dezelfde ouders, heeft het liefste een warme en droge (inloop) stal met een dikke laag stro en bij voorkeur verwarming.

Daarbij, sommige paarden hebben van zichzelf niet genoeg vacht om zich in de winter warm te houden (doorgefokt), dus die moeten wel een deken om, anders bevriezen ze bijna. Het andere paard heeft van moeder natuur een lekkere wollige warme dikke vacht gekregen en is dus prima in staat zichzelf op temperatuur te houden zonder hulp van dekentjes en weet ik veel wat.

Elk dier is anders, heeft andere voorkeuren, en zou dus eigenlijk anders gehouden moeten worden. Helaas is er ruimtegebrek, dus zal het maar zelden voorkomen dat paarden zo gehouden worden dat ze het zelf 100% oke vinden, maar je kan in elk geval je best doen uit te zoeken wat je paard het prettigst vindt en daar rekening mee houden.

Met rijden geldt ook, het ene paard moet heel anders aangepakt worden dan het ander. Het paard waarop ik les heb is een enorme reus, een lompe boer die overal dwars doorheen gaat zonder met zijn oren te wapperen, maar die op een contactteugeltje met goed je benen eraan prima te rijden is (door een wat ervarener ruiter, anders is een thiedemann wel echt nodig). Volgens sommigen moet je hem flink vooruit slaan, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. (ben niet zo van het slaan en schoppen)

Mijn eigen paardje is ook een lompe boerin, maar zij heeft het soms echt nodig even een flinke trap onder haar achterste te krijgen (of ergens anders, zolang ze maar verrast is) terwijl ze van de zweep gaat steigeren, of gewoon desnoods achterwaards terug naar de stal. Met iets meer druk op de teugels dan bij mijn lespaard, en rustig beengebruik is zij echter ook prima te rijden, al is de methode compleet anders. Als je het fout doet steekt ze gewoon haar neus lekker naar voren en komt na een heeeeeeeeele tijd de rest van haar lijf ook nog eens langs.

Als ik les geef let ik erop dat er niet onnodig geslagen wordt, of geschopt. Bij de eerste keer pak ik domweg de zweep af, bij de tweede keer kunnen ze afstappen. Jammer voor ze. En als ze denken dat ze het "stiekem" kunnen doen komen ze er meestal ook bekaaid vanaf, want ik weet best hoe die paarden zich gedragen, dus ook hoe ze doen als ze net onnodig een lel of een schop hebben gehad.

Maargoed, sommigen vinden een corrigerend tikje al zware mishandeling, terwijl anderen hun zweep stukslaan op hun paard en dat als "doorpakken" beschrijven. De grens van wat mishandeling is blijft gewoon vaag en bovendien niet vastliggend.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:13

Ik denk dat iedereen wel van zichzelf weet wat goed is en wat niet, wat je met een dier doet. Tuurlijk, we verliezen allemaal weleens ons geduld en doen dan iets waar je later spijt van hebt. Ook mij gebeurt dat, maar ik hou wel mezelf onder controle omdat die dieren het niet verdienen om mishandeld te worden. Dat wil niet zeggen dat ik mijn paard nooit een tik geef hoor, als hij loopt te klieren dan waarschuw ik een paar keer en dat weet hij ook precies, en als hij dan niet ophoudt krijgt hij wel een tik. Maar dat is met een goede reden en ik ga niet lopen rossen ofzo, het is gewoon opvoeding. Ik rij inmiddels al 12 jaar maar heb nog nooit met sporen gereden, mede omdat ik vind dat ik mijn benen niet stil genoeg hou en omdat ik het voor de recreatieve ritjes die ik doe niet nodig vind. Ik vind sporen niet zielig zo lang je er goed mee omgaat en het geen achterlijk scherpe dingen zijn. En vanuit het paard bekeken zijn er denk ik heel veel eigenaren en verzorgers die het paard verschrikkelijk vindt. Denk maar eens aan de mensen die zagen, hard in de mond trekken, met veel geweld in 1 ruk de singel op het hoogste gaatje trekken, schreeuwen tegen het paard en nooit eens echt lekker uitgebreid aandacht aan hun paard besteden. Of dat manegepaard met drukplekken en kapotte mondhoeken die elke keer weer dat slecht passende zadel en dat schoppende en trekkende kind op zijn rug krijgt. En als ie een keer vervelend doet en zo'n kind eraf gooit is het meteen allemaal de schuld van het paard en bij de volgende keer kan ie naar de slacht. Ik snap het wel hoor, dat er paarden zijn die hun oren in de nek leggen als ze mensen zien !!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:07

AMarijn schreef:

Ik noemde het slechts als voorbeeld.
Het ging mij eigenlijk meer om mensen die een type hond nemen die dagelijks vachtverzorging nodig heeft, maar het teveel moeite vinden er de tijd voor te nemen..... en doen ze het dan eens een keer, dan vindt de hond het niet leuk.... met als gevolg dat die hond na een maand of 4 een en al klit is..... gemakzuchtige mensen ging het mij om.

Ik heb niet het idee dat jij er gemakzuchtig mee omgaat.... voel je dus niet aangesproken Knipoog

@ mick75: tuurlijk verschillen de voorkeuren per paard, dat is ook niet erg.
Het gaat er mij om dat je als eigenaar er verantwoordelijk voor bent. Het houden van paarden is een luxe, geen recht. Het páárd heeft echter wel het recht om optimaal gehuisvest, gevoerd en verzorgd te worden.
Natuurlijk zijn daarin individuele verschillen, maar ieder paard heeft basisbehoeften, en daaraan zal voldaan moeten worden.

Ik heb een probleem met de luiheid die sommigen daarin hebben Lachen
Met het de schuld geven van het paard en hem onterecht straffen, terwijl de ruiter zélf de schuldige is. Natuurlijk zul je weleens op je strepen moeten staan, ik heb ook weleens een paard een skup onder de kont gegeven. Dominant gedrag straf ik redelijk hard af. Ik hoef het alleen heel zelden te doen, blijkbaar ben ik dus duidelijk Lachen

Het gaat mij om het onterecht straffen, het boosblijven.... en die 10.000 andere dingen, die mensen doen, waar ze zich mss niet bewust van zijn, maar het hadden kúnnen weten. Maar die in wezen zó onterecht zijn, en zó oneerlijk.... zo respectloos naar het paard toe.

Een paard opvoeden is imo geen mishandeling.... een paard NIET opvoeden, maar er wel van alles van verwachten, dat is imo het ergste wat je een paard kunt aandoen.....

@ Kymalin: totaal met je eens, niets aan toe te voegen Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:12

Als je met grofheden paarden blijft benaderen, krijg je geen finesse terug.
Een skup is iets wat mensen zelf erg slim vinden, maar of het werkt als voorbeeld... hmm.. daar denk ik toch anders over.

Galantheid, vriendelijkheid, vriendschap en kennismaking zijn allemaal zaken die voor paarden erg belangrijk zijn.

De voorbeeldfunctie van de mens is nogal bepalend, een paard is van nature een vriendelijk en vredelievend dier die eerder weg zal lopen.
Helaas, we hebben genoeg middeltjes om hem hulpeloos te maken, en zijn stomverbaasd als het beessie niet luistert naar de baas?

Misschien zijn de 10.000 andere dingen een beetje breed. Heel veel wordt maar afgedaan als dominant gedrag, en dan vraag ik me af snap je een paard nou echt wel?

Zie je het verschik in angst, submissief gedrag en angst ?
Niet jij, maar je in het algemeen.

Kom ik weer terug bij af.. waar begint de voorlichting ? De basis ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:27

Fijn geschreven Paardentango....
Veel mensen dichten paarden eigenschappen toe die ik niet in paarden herken: berekenend opstandig gedrag.
En men geeft dan aan dat ze dit gedrag altijd te slim af zijn, getuige opmerkingen als: "dat hoeven ze bij mij niet te proberen:, "als ie dat doet krijgt hij een rotschop", "als ie dat doet pak ik em wel even aan, dan doet ie het voorlopig niet weer".
Allemaal vanuit de gedachte dat het paard anders denkt (?) jou te slim af te kunnen zijn?
"Je moet ze wel aanpakken, anders lopen ze over je heen!".

Veel van die brallerige zinnen op Bokt storen me mateloos.... ik kan daar echt niets mee.
Ik geloof ook niet zo in het dier paard als zijnde een slimme trucendoos die van alles verzint om baaslief te slim af te zijn.

Ik geloof erin dat ik en velen met mij de plank vaak geweldig misslaan bij dit geweldige dier.
En met de jaren bekruipt mij de gedachte wel eens dat ik inderdaad misschien op een dag zal stoppen met rijden... want ik vraag me zo af en toe wel eens af of dat ethisch nu wel zo verantwoord is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:54

Hoi Ninx, leuk dat je ook hier reageert.

@ Paardentango: ik ga over het algemeen heel zacht en vriendelijk met ze om, die zachtheid en vriendelijkheid krijg ik ook terug.
Echter, heb ik ook weleens meegemaakt, dat ik een paar merries uit de wei wilde halen, en een grote ruin me de weg versperde, de merries waren van zijn kudde....
Was het mijn eigen kudde geweest, dan had ik misschien eerst de ruin gepakt en meegenomen. Nu ging het mij om die paar merries. Ik heb de ruin dus een klap tegen de borst gegeven, en de merries meegenomen Lachen

De keer daarop liet de ruin mij rustig passeren, ik kon zonder gevaar en problemen de merries meenemen, ik heb hem bedankt (beloond) met een vriendelijke krabbel op zijn voorhoofd, wat hij een heel lekker plekje vindt. Daarna nam ik de ruin mee, de met het halstertouw over de rug, heel vriendelijk en vrolijk met me meeliep.... vrijwillig en heel gezellig. Hij knorde af en toe wat tegen me, en af en toe wilde hij een krabbel, die hij uiteraard kreeg Lachen

Een volgende keer zal ik het precies zo oplossen, omdat deze manier oplossend werkte, en niet probleem-vermijdend.
Ninx schreef:
Veel van die brallerige zinnen op Bokt storen me mateloos.... ik kan daar echt niets mee.
Ik geloof ook niet zo in het dier paard als zijnde een slimme trucendoos die van alles verzint om baaslief te slim af te zijn.

Ik geloof daar ook niet in. Ik weet uit ervaring wél dat het paard de ruimte pakt die het krijgt, en dat je dus in je opvoeding heel consequent moet zijn. Ben je dat niet, dan ben je naar het paard niet duidelijk, en je kunt het het paard niet kwalijk nemen, dat hij gaat kijken waar de grens eigenlijk ligt....
Veel van de paardeneigenaars die een paard met een 'trucendoos' hebben, zijn vaak weinig consequent, het paard spiegelt dat. Zo simpel is het. Is het werk niet leuk, maak je het niet leuk voor je paard om voor je te werken, dan kun je verwachten dat het paard onder het werk wil uitkomen, hij ervaart het als heel vervelend. Dat moet je het paard niet kwalijk nemen, maar de eigenaar. Dat is degene die verantwoordelijk is, niet het paard....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:01

Yamcha schreef:
Wanneer ben je fair? En hoe dan?
En wat ie dierenmishandeling nu eigenlijk?

Interessante vraag welke mij al 35 jaar bezighoudt Knipoog
De openingspagina van mijn site geeft weer hoe ik het ingevuld heb voor paardrijden.

Het helpt míj om het begrip mishandeling in twee delen uit elkaar te halen:
- vanuit de mens: incorrect handelen, wat ethiek inhoudt
- vanuit het paard: incorrect béhandelen, wat de ecologie en ethologie van het paard inhoudt

Om bijvoorbeeld te kunnen beoordelem hoe je fysiek ´geweld´ moet zien helpt dit en enórm omdat de handeling wordt losgekoppeld van ´vinden´.

Toeval bestaat niet: het leven ís het zelforganiserende grensvlak tussen chaos en orde Knipoog
Ik maak nét een reactie in het topic Horloge+ over een uurwerk wat een resprentatie is van hoe ik over dierenmishandeling denk. Ja; ' vaker dan je denkt´ omdat slechts héél weinig ruiters de ethologie/ecologie van het páárd respecteren en het paard daardoor incorrect behandelen, mis(be)handelen.

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:15

Ik las laatst ergens dat iedere verkeerd getimede tik in feite al dierenmishandeling is. Daar zit natuurlijk wel wat in.... Een tik of correctie is niet verkeerd maar wanneer je het niet op het juiste moment doet is het natuurlijk voor een paard niet meer te volgen en dus onfair. Je kunt tenslotte een paard niet uitleggen waarom en dus alleen maar op het moment zelf anticiperen..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:44

SETEFURII_ schreef:
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in, dat is ook hetgene waar ik me het meeste aan erger, mensen willen tegenwoordig niet meer nadenken(denk ik dan Tong uitsteken )
de meeste mensen zijn er ook meteen van overtuigd dat ze ergens iets van weten, wat vaak helemaal niet zo is.
meestal zijn deze mensen ook te koppig om dat in te zien

Dit is vaak en jammer genoeg de trieste waarheid. Hoe vaak zie ik wel niet dat mensen - die AMPER iets van paarden weten, laat staan er mee in contact komen - een paard willen kopen en willen gaan rijden. Fijn, denk ik dan maar ga eerst maar eens rijlessen volgen en de manègepaarden trachten te verzorgen. Als je het je dan nog aanspreekt, kan je mss wel gaan uitkijken voor een eigen paard. Maar helaas wordt die stap vaak overgeslagen! En dan krijg je dus mensen die werkelijk geen kaas hebben gegeten van een goede huisvestiging, voeding, verzorging, weidegang of rijtechnische aspecten. Als ik er dan iets over zeg dan ben ik de boeman, want ik gun hen hun paard niet Verward

Om even terug te komen op een stukje van Superwoman... Ik denk idd ook dat iedereen wel al eens -onbewust of met goede bedoelingen- iets gedaan heeft met zijn paard wat achteraf toch niet de beste manier bleek te zijn. Maar maakt ons dat dierenbeulen?? m.i. niet. Als je de ingesteldheid hebt om regelmatig na te denken over je eigen acties die zie je ook wel in dat sommige dingen niet kunnen en verbeter je ze. Een échte dierenbeul denkt niet na over zijn acties en doet gewoon maar door. Dát is fout!
Dit neemt dan ook niet weg dat je soms minder fijne beslissingen moet nemen in het belang van het welzijn van het paard. Klein voorbeeldje: mijn shetje is vorig jaar hoefbevangen geweest. Omdat ik echt niet meer wil dat ze dat nog eens moet meemaken, staat ze permanent op dieet. We hebben in de wei een klein stukje met weinig en kort gras afgezet voor haar. Nu wéét ik gewoon dat die pony daar echt niet blij van wordt! Maar liever zo dan een zieke pony. Ben ik dan nu ook een dierenbeul? Ik denk toch nog altijd liever van niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:20

Ik denk ook van niet.
Als je een kind (stom voorbeeld misschien, ik wil ook geen paarden met kinderen vergelijken) goed op wilt voeden, houdt dat in dat je zeer regelmatig nee moet zeggen.... dat ze lang niet alles mogen. Waarom?
Omdat ze zelf die inschatting (zeker jonge kinderen) niet kunnen maken, en dus moet jij dat voor ze doen, anders overleven ze hun kindertijd niet eens....
"Alles mogen" is níet het beste wat er is. Het is veel beter om niet alles te mogen......

Bij jouw shet is dat net zo.
Zou je haar niet op dieet zetten, en vette kuil voeren, en de hele wei ter beschikking stellen, dan zou ze binnen de kortste keren weer hoefbevangen zijn, met alle (gruwelijke) gevolgen van dien. En dán zou ik je wel een dierenbeul vinden, omdat je die ellende had kunnen voorkomen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:27

Kymalin schreef:
Ik las laatst ergens dat iedere verkeerd getimede tik in feite al dierenmishandeling is. Daar zit natuurlijk wel wat in.... Een tik of correctie is niet verkeerd maar wanneer je het niet op het juiste moment doet is het natuurlijk voor een paard niet meer te volgen en dus onfair. Je kunt tenslotte een paard niet uitleggen waarom en dus alleen maar op het moment zelf anticiperen..

Ik ben het daar wel mee eens.
Je kunt er niet vanuit gaan, dat het paard 5 minuten later nog snapt waarom die tik was..... ik geloof ook niet dat een paard dat snapt
Een correctie moet je altijd geven binnen 2 seconden, liever nog in een fractie van seconde. Hoe sneller je bent, hoe duidelijker, en dus hoe eerlijker.

Mijn ervaring is dat paarden niet zoveel geven om knuffelen..... paarden houden vooral van duidelijkheid, en eerlijkheid. Zeg wat je bedoelt, en bedoel wat je zegt.... het paard de hulpen voorwaarts geven, en hem tegelijkertijd in de mond zitten, omdat je niet wilt dat ie écht voorwaarts gaat is ook zoiets. Een paard snapt dat niet.
Een sensibel paard komt op zo'n moment recht omhoog.... dat is de enige uitweg die hij heeft. Hem daarvoor op de kop geven is niet fair, je hebt er immers zelf om gevraagd. De enige oplossing is doen wat je bedoelt.... duidelijk zijn, dan komt het niet voor Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:56

Mee eens, paard heeft geen verstand dus moet je je hulpen simpel houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:06

In ieder geval logisch en begrijpelijk.... dubbelzinnige dingen kan een paard idd niet begrijpen Lachen