Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:54

mick75 schreef:
Hoe zouden jullie reageren als ik op een paard zit dat op hol is geslagen, en hem zeer hardhandig op een volte trek omdat ie anders een drukke weg op kan rennen?

Dat zou ik erg verstandig vinden, een goede keuze als je het mij vraagt. Het is OF jouw leven, OF de one-rein-stop.
Dat is wel iets anders dan een amazone met ziekelijke prestatiedrang....

Hopelijk wakkert het wel iets aan bij de dame in kwestie. Als ze een liefdevolle ruiter met zachte hand was, werd er vast niet zoveel over gepraat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:57

Precies Mick, ik trek liever even hardhandig mijn paard op de handrem dan dat ik hem laat gaan en even later een andere ruiter met gillende sirenes moet worden afgevoerd.

@ Authentic, ik vind dat de starter van dit topic volledig de plank misslaat. Er wordt gesuggereerd dat het paard een hondenleven heeft, maar daar is geen bewijs voor. Verder weet ze niet hoe het paard is onder het zadel. Wegens het ontbreken van feitenkennis, schaar ik het daarom onder de categorie laster.

@ Ninx, noch jij noch ik weten verder iets van paard en amazone, het kan zomaar dat het paard onder het zadel best een draak is en verder is de hele berichtgeving mega-overdreven en heeft het niets te maken met ziekelijke prestatiedrang. Dat is wat jij ervan maakt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:00

suleilitha schreef:
@ Ninx, noch jij noch ik weten verder iets van paard en amazone, het kan zomaar dat het paard onder het zadel best een draak is en verder is de hele berichtgeving mega-overdreven en heeft het niets te maken met ziekelijke prestatiedrang. Dat is wat jij ervan maakt.

Punt is vooral dat we het niet weten....
Zelf zou ik niet kunnen bedenken welk doel het dient zoiets te verzinnen wanneer je geen namen noemt en alleen advies wil inwinnen.
Ik neem het iig serieus in eerste instantie.

Concreet was het wel het beste geweest wanneer men daar op stal de handen ineen geslagen had en duidelijk had gemaakt dat dergelijk gedrag daar niet gewenst is, en dat er bij herhaling melding van gemaakt zal worden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:05

Ninx: we weten niks en in ons landje ben je toch echt onschuldig tot 't tegendeel is bewezen. Knipoog

't Is erg makkelijk om mensen zwart te maken op bokt, misschien is 't wel een eerste klas paardenmishandelaarster, maar misschien liep d'r paard wel een keer te klieren en heeft ze 'm ferm aangepakt. Je weet 't niet, dus kan je ook niet oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:07

Authentic, er werd ergens door de Ts vermeldt dat deze mevrouw buiten het rijden om erg lief voor haar paard is. Grote kans dus dat het paard zelf tijdens het rijden een etterbak is wat ik overigens niet uitsluit.
Een paard wat lichte tour loopt is meestal geen schoothondje, dan was het niet zo ver gekomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:11

suleilitha schreef:
Authentic, er werd ergens door de Ts vermeldt dat deze mevrouw buiten het rijden om erg lief voor haar paard is. Grote kans dus dat het paard zelf tijdens het rijden een etterbak is wat ik overigens niet uitsluit.
Een paard wat lichte tour loopt is meestal geen schoothondje, dan was het niet zo ver gekomen.

Dat praat natuurlijk nooit zichtbare wonden goed.
Daarbij is het blijkbaar door meerdere mensen geconstateerd en al langere tijd aan de gang.

Wellicht zit ts fout, wellicht is ze een held... dat kunnen wij vanaf hier niet bepalen.
Hopelijk wordt ter plekke de juiste actie ondernomen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:13

En wat als het toevallig vaker voorkomt dat onbenullige ruiters alleen op zichzelf en hun eigen paard letten? Laatst was ik bij A op de volte aan het galopperen, gaat er terwijl ik bijna bij X ben eentje bij B een volte inzetten in galop, zo dat we op elkaar gebotst zouden zijn als ik niet een noodstop had gemaakt. Had madam niet gezien dat ik daar toevallig reed, een noodstop (kin op de borst) was gezien de situatie de enige optie (of een schreeuw waarvan haar paard ongetwijfeld op hol zou zijn geslagen met alle mogelijke gevolgen van dien). Dan komt het toch wel met enige regelmaat voor dat je hard moet ingrijpen voor de veiligheid van iedereen. Immers, ook in manegelessen lijken veel ruiters te denken dat ze alleen in de bak zijn en op mijn manege zijn dat vooral de gevorderde ruiters. Zodra je met meerderen in een bak rijdt kunnen er dergelijke situaties zijn en er zijn niet zoveel mensen die altijd de luxe hebben alleen in de bak te rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:18

mick75 schreef:
En wat als het toevallig vaker voorkomt dat onbenullige ruiters alleen op zichzelf en hun eigen paard letten? Laatst was ik bij A op de volte aan het galopperen, gaat er terwijl ik bijna bij X ben eentje bij B een volte inzetten in galop, zo dat we op elkaar gebotst zouden zijn als ik niet een noodstop had gemaakt. Had madam niet gezien dat ik daar toevallig reed, een noodstop (kin op de borst) was gezien de situatie de enige optie (of een schreeuw waarvan haar paard ongetwijfeld op hol zou zijn geslagen met alle mogelijke gevolgen van dien). Dan komt het toch wel met enige regelmaat voor dat je hard moet ingrijpen voor de veiligheid van iedereen. Immers, ook in manegelessen lijken veel ruiters te denken dat ze alleen in de bak zijn en op mijn manege zijn dat vooral de gevorderde ruiters. Zodra je met meerderen in een bak rijdt kunnen er dergelijke situaties zijn en er zijn niet zoveel mensen die altijd de luxe hebben alleen in de bak te rijden.

Dat lijkt mij een volledig andere situatie dan hetgeen ts beschrijft.... daarbij heb jij het over 'uitzonderingsmomenten'.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:33

Op een willekeurige manege zijn dit geen uitzonderingsmomenten helaas, allicht is de situatie anders (maar dat weten we niet!!!) maar het gebeurt vaak genoeg dat ook goede, zachtzinnige ruiters hardhandig moeten optreden, en niet alleen vanwege onmogelijk gedrag van hun paard.

Een oordeel over wat er door de TS beweerd wordt ga ik me niet aan wagen, ik ken de voorgeschiedenis niet en heb helaas vaker gezien dat paarden door zo'n noodstop (die meestal niet door henzelf veroorzaakt wordt) een bloedende mond krijgen of dat de sporen er letterlijk ingedrukt staan. En dan hebben we het over ruiters die normaal gesproken netjes en zachtzinnig met hun paard omgaan, maar nog steeds over noodsituaties! En diegene die zo'n situatie veroorzaakt maar brullen dat jij je paard mishandelt omdat zij (meestal is het namelijk een zij) niet wil uitkijken. Dat is een beeld wat je vaker ziet op stallen waar de meeste mensen recreatief rijden en een enkeling echt dressuurmatig en op hoger nivo, of op manegelessen waar vaak verschillende nivo's door elkaar rijden en er ook nog eens een particulier tijdens de les komt trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:40

Soms moet je met spierballen ingrijpen om ongelukken te voorkomen en bovendien verschilt de training van een Z en hoger lopend paard nogal van een recreatiepaard......

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:44

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:19

Ik haal niets door elkaar, ik accentueer alleen even dat als je om veiligheidsredenen een stevige ophouding moet maken, je tegenwoordig ook al wordt neergezet als een dierenmishandelaar en eerlijk gezegd heb ik nog steeds grote twijfels bij het waarheidsgehalte van de openingspost. Bovendien is het in grote delen van het land schoolvakantie.
TS beweert dat ze van een meter afstand de wonden ín de mond van het paard kan zien, alleen dat al zette mij erg aan het twijfelen.
En om nu toch even te vergelijken met mensen, mensen die in de sport topprestaties neerzetten zijn niet de makkelijksten, en in dit geval geldt dat ook voor paarden!

jufpeanut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:50

aira2005 schreef:
Ik vind het een beetje dom hoe mensen hier reageren! Ze vraagt gewoon aan mensen hier wat ze er het beste mee kan doen!!!!! Dat is niet achter haar rug om praten. Ze vraagt advies en dat vind ik netjes!

Helemaal mee eens! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:54

Hoe je het ook wendt of keert, het is niet eerlijk t.o.v de berijdster van het paard. Ten eerste is dat niet de zaak van de TS, en ten tweede had ze, als het echt zo erg is als ze zegt, de amazone 1 op 1 op een volwassen manier moeten aanspreken. Vooralsnog vind ik het voor de amazone erg genoeg dat er zo'n topic is geopend. De paardenwereld is echt heel heel klein en herkenning is zo gepiept want ons kent ons.
Het is tot nu toe niet meer dan roddel en achterklap en bovendien is de kritiek tot nu toe voor de lezers die iets meer nadenken, totaal ongefundeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:04

Dergelijke mensen negeer ik, je kunt er toch niets aan veranderen. Wel kan de stalhouder er iets van zeggen, en het stalmanagement veranderen door paarden verplicht een paar uur buiten te hebben.

Maar helaas hebben de stallen met goede faciliteiten niet de intentie om ook daadwerkelijk voor de paarden te zijn, eerder voor de ruiters in de vorm van rijfaciliteiten/poetsplaats,bar etc.

Je zou de jury kunnen benaderen of ze even in de mond kijken voor ze start, maar goede juryleden doen dat soort steekproeven ook regelmatig.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:10

Ben jij die ruiter soms suleilitha? Je reageerd zo defensief. Of je voelt je erg verbonden met deze ruiter? Of wellicht herken je jezelf in haar?
Wat je zegt over het veiligheidshalve je paard in een krul te trekken? Ik weet het niet, maar het afgelopen paar jaar heb ik dat 1 keer moeten doen om geen bejaard stelletje te raken die op het ruiterpad aan het wandelen waren te raken! Bullshit natuurlijk dat dat de reden is waarom dat paard er 'volgens de ts' zo bijloopt, snijwonden in zijn mondhoeken heeft etc. Waar zit je verstand als je het daarop gaat gooien?
En inderdaad de openingspost van de ts is niet geheel gefundeerd maar dat zijn jou uitspraken evenmin. Een topsportpaard is dus een paard wat aangepakt moet worden omdat hij niet de makkelijkste is? Knettergek. Dan is dat een fout van de ruiter. Hoe hoger je rijd met je paard hoe fijner de hulpen zouden moeten zijn. Reflecteer ik dat op mijn eigen situatie klopt dat. Mijn vorige merrie was in de B aardig aan het lanterfanten, ik had ook nog wel eens onenigheid met haar, ze kon ook gigantisch wegschieten 'om niets' (iets wat voor mij niet te begrijpen was iig) en dan maakte ik wel eens een flinke ophouding. Hoe hoger de graad van africhting, en hoe groter mijn ervaring hoe fijner mijn paard werd, ik heb haar nooit met S&T hoeven rijden, had sporen om voor de sier en in de trainingen leek het steeds meer vanzelf te gaan. ipv dat ze opeens een ander karakter kreeg zoals jij beweert. "mensen die in de sport topprestaties neerzetten zijn niet de makkelijksten, en in dit geval geldt dat ook voor paarden!" Dus jij zegt dat het aan het paard ligt? Waar haal je dat uit? Jij bent dus ook zo iemand die eerst de fout bij het paard zoekt (en ook denkt dat paarden dingen plannen enzo) en daaaarna pas bij zichzelf. Wat een instelling.
En Cassole en Russell ik ga met jullie mee, groot gelijk!

Ik vind ook dat de ts het prima brengt, 'wat zouden jullie doen' ze omschrijft de situatie, zonder daarin persoonlijk te worden, noemt geen namen of iets anders om de beschreven persoon te herkennen, dat mensen dat toch doen zegt meer dat het door de ts beschreven plaatje klopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:08

Authentic schreef:
Citaat:
Je mag verwijzen naar alles wat d'r in je hoofd op komt hoor, maar 't is absoluut niet relevant

Vind je? Nog afgezien van het feit dat je reageert op een wijze die mijn post uit context haalt - tenslotte heb ik ook geschreven dat het verhaal alleen opgaat als het écht waar is - heb je kennelijk de onderliggende gedachte niet begrepen. Als ik verwijs naar een inmiddels gekende mishandelaarster dan is dat zeker wel relevant. Iedere mishandeling begint namelijk ergens, en wellicht in het klein. Het is een verwijzing naar hoe het gebrek aan 'sociale controle' uiteindelijk kan uitmonden in walgelijk misbruik.

Ik wil noch jou, noch iemand anders ergens van beschuldigen maar laten we wel wezen: hoe 'gewoon' is het al niet dat wij ons als mens in een ongelijke verhouding tot een paard plaatsen? De basis is immers toch baas-knecht? Hoe snel zeggen we al niet "het paard kliert" terwijl je eigenlijk zou moeten constateren dat een paard eigenlijk alleen uiting geeft aan ongenoegen - de verantwoordelijkheid om dat ongenoegen te interpreteren en te begrijpen ligt bij ONS - wij willen wat en dus moeten we er ook voor zorgen dat die boodschap duidelijk overkomt. Daarbij moeten we op de eerste plaats al weten dat een paard geen hersens heeft als mensen en dus sowieso al wat meer moeite heeft met het 'oorzaak-gevolg-denken' waar wij mensen zo goed in menen te zijn.

Goed, dit hele verhaal ( waar ik echt nog véél meer over te zeggen heb!) is misschien off-topic en voor de wat minder accurate lezers zeg ik nog maar eens: het is niet aanvallend bedoeld. Mijn standpunt is echter dat je je als mens (en baas over het paard) moet afvragen of het wel zo gerechtvaardigd is om met fysiek ingrijpen/geweld met een paard om te gaan. Dat je je beter kunt afvragen "ligt het aan mijn signalen" dan dat je tot de conclusie komt "hij kliert" en het daarom gerechtvaardigd vindt 's extra strak de teugel op te nemen, het spoor erin te drukken of een pets met de zweep uit te delen. Zou je zelf zo behandeld willen worden?

Wat mij betreft blijft overeind dat je mensen niet in het wilde weg van iets mag beschuldigen en dat je er misschien beter aan doet de persoon in kwestie op iets aan te spreken dan iets op een openbaar forum te luchten. Maar ik vind het ook niet okay dat de TS afgeschoten wordt omdat zij volgens haar gevoel een te harde behandeling constateert. Wat het feit dat bepaalde dingen in de omgang met paarden zo "gewoon" zijn, en dat zij daarom maar niets moet zeggen, daar zet ik persoonlijk grote vraagtekens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:26

En dat is het.. precies zoals jannepauli en ook BonitaB schrijft.

Als mens heb je de verantwoordelijkheid je dier correct te behandelen. Paarden zijn niet wraakzuchtig en zullen nooit staken om 'baasje even lekker boos te krijgen'. De fout moet vanuit de ruiter gezocht worden. Er is niets mis met een opvoedkundige tik (om je punt duidelijker te maken, dit doe ik ook aan de hand wanneer het nodig is) maar je paard fair behandelen is een voorwaarde (en geen gebaar naar het paard toe).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:37

Cassole schreef:
En dat is het.. precies zoals jannepauli schrijft.

Als mens heb je de verantwoordelijkheid je dier correct te behandelen. Paarden zijn niet wraakzuchtig en zullen nooit staken om 'baasje even lekker boos te krijgen'. De fout moet vanuit de ruiter gezocht worden. Er is niets mis met een opvoedkundige tik (om je punt duidelijker te maken, dit doe ik ook aan de hand wanneer het nodig is) maar je paard fair behandelen is een voorwaarde (en geen gebaar naar het paard toe).

Duizend procent correct, bedankt voor deze laatste bijdragen dames.
Zo blijkt maar weer eens, tot mijn schrik, hoezeer geweld en dwang is ingebed in het 'paardenwereldje'.
Het KAN en MAG niet zo zijn dat een paard zichtbare wonden overhoudt aan een correctie tijdens een training, want daar hebben we het over! (we hebben het niet over in rengalop richting een snelweg stuiven, stay on topic please!).

En om het gehele verhaal in twijfel te trekken omdat ts wonden aan de mond van het paard vanaf 1 meter afstand kan zien? Wat kolderiek zeg! Wanneer het dier een 'smile' in de mond getrokken is door een overijverige ruiter kun je dat wellicht zelfs zien van 5 meter afstand. Ga niet iets lopen zoeken zodat je deze dame niet serieus hoeft te nemen.
wees zo beleefd iemand het voordeel van de twijfel te gunnen, en uit je eigen twijfel over het verhaal op zijn minst op respectvolle wijze.

Niet iedereen is een halfgare Penny met schoolvakantie.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:42

Tssst, kindjes toch! Het topic is gebaseerd op aannames en suggesties en bovendien beweert de TS dat ze van een afstand van een meter de wonden ín de mond van het paard kan zien.
Ik geloof steeds minder en minder van het hele verhaal.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:46

Hmmmm...ik kan ook vanaf een meter zien of iemand rimpels heeft, of iets op zijn gezicht heeft zitten. Waarom zou TS dan niet kunnen zien of er iets mis is met de mond van een paard?
Over de correctheid van het topic kun je discussieren, maar kom niet met dit soort argumenten Suleilitha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:53

Alet, punt 1 kun je vanaf een meter afstand IN de mond van een paard kijken? TS beweert van wel.
Punt twee, het is niet aan jou te bepalen wat mijn argumentatie is, Alet, maar toch bedankt. Ik kan het prima zelf.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:08

suleilitha schreef:
Tssst, kindjes toch! Het topic is gebaseerd op aannames en suggesties en bovendien beweert de TS dat ze van een afstand van een meter de wonden ín de mond van het paard kan zien.
Ik geloof steeds minder en minder van het hele verhaal.

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:10

Dit topic is gesloten omdat onnodig in persoonlijk detail getreden werd. Hoewel het een ervaring uit eerste hand was, was voor de daadwerkelijke vraag (hoe spreek ik iemand aan op...) het niet nodig die ervaring te beschrijven.