mick75 schreef:En wat als het toevallig vaker voorkomt dat onbenullige ruiters alleen op zichzelf en hun eigen paard letten? Laatst was ik bij A op de volte aan het galopperen, gaat er terwijl ik bijna bij X ben eentje bij B een volte inzetten in galop, zo dat we op elkaar gebotst zouden zijn als ik niet een noodstop had gemaakt. Had madam niet gezien dat ik daar toevallig reed, een noodstop (kin op de borst) was gezien de situatie de enige optie (of een schreeuw waarvan haar paard ongetwijfeld op hol zou zijn geslagen met alle mogelijke gevolgen van dien). Dan komt het toch wel met enige regelmaat voor dat je hard moet ingrijpen voor de veiligheid van iedereen. Immers, ook in manegelessen lijken veel ruiters te denken dat ze alleen in de bak zijn en op mijn manege zijn dat vooral de gevorderde ruiters. Zodra je met meerderen in een bak rijdt kunnen er dergelijke situaties zijn en er zijn niet zoveel mensen die altijd de luxe hebben alleen in de bak te rijden.
Dat lijkt mij een volledig andere situatie dan hetgeen ts beschrijft.... daarbij heb jij het over 'uitzonderingsmomenten'.