verkeerd gedrag negeren of straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: verkeerd gedrag negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:23

Huertecilla schreef:
Ik heb geen paard ´getroffen´ maar heel bewust uitgezocht. Het houden van de groep, opvoeden en beleren zijn een integraal onderdeel van een duurzame kwalitijdsinvestering. Ik heb alles van het eerste begin opgezet met de bedoéling dat de paarden hier oud zullen worden.
Ik heb een duurzaam commitment naar mijn paarden en krijg dat in veelvoud terug. Dat dit voor menig ruiter anders is, maakt oppervlakkigheid nog geen werkelijkheid voor hoe páárden zijn. Dat maakt het alleen begrijpelijk, logisch dat paarden niet in díe, als schepen in de nacht passerende, ruiters geïnteresseerd zijn Pling

Paarden die niet van mij zijn ga ik anders mee om. Daar maak ik keurig kennis mee; speek ik de paaltjes en hekjes mee af.
Omdat ik geen band met die paarden heb vraag/verwacht ik niets van hen waar een band voor nodig is.
Ook dan echter is míjn lichaamstaal de bepalende factor: zij zíjn namelijk al profi paard met het evolutonaire programma paard in een paardenlichaam.

Ik heb het echter niet over die paarden, maar net als jij Pling met jouw ´ja, maar als...´ over míjn paarden.
Daar heb ik wel een betekenisvolle relatie mee waar we wederzijds op bouwen. Geen wat als noch ja maar, ´gewoon´ dagelijkse kwalitijd.

hc

Alsof je de enige bent Nors opkijken Beetje minder uit de hoogte mag ook wel.

En ik weet niet hoe jij je paard kiest of fokt maar je kunt van tevoren nooit voorspellen hoe hij op bepaalde dingen zal reageren.

detour schreef:
Buiten het elke dag "verweiden"en hapjes geven, wat doe je verder nog qua relatie met je paarden?

Die vraag komt bij mij nu ook bovendrijven...

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:27

ben nu met een bepaalde manier van met paarden omgaan bezig. en leer daarbij dat elke fou die je paard maakt gestraft moet worden maar zonder hem/haar pijn te doen. kan heel erg ingewikkeld zijn, want ho meot je hem in vredes naam straffen zonder pijn te doen, ik bedoel een tikje kan hem al pijn doen, en dat mag ook niet. je meot het dus meer doen op de manier wat een ander paard ook zou doen om jou paard te straffen, dus hem compleet negeeren of weg jagen. werkt bij mij tot nu toe het beste, krijg daardoor ook een veel sterkere band met me hengst en begint hij me ook echt te zien als de baas van z'n kudde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:31

Dat heb je knap gedaan met je hengst, Naatjuh, hij is er nog maar een paar dagen en hebt alles al voor elkaar!
Dus jij wordt de baas door hem steeds weg te jagen en te negeren?..

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:32

Ligt er helemaal aan wat het is, zoals waarschijnlijk al vaker is gezet, als ik echt merk dat ze het met opzet doet, straf ik haar (stemverheffing, tik), heeft ze ergens gewoon moeite mee, hoor je van mij alleen een lieve aanmoediging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:32

Leer eerst maar eens gewoon consequent zijn, zonder al dat getrut erbij Lachen
Da's voor de meeste mensen al lastig zat Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:34

Yamcha schreef:
Leer eerst maar eens gewoon consequent zijn, zonder al dat getrut erbij Lachen
Da's voor de meeste mensen al lastig zat Lachen

AMEN!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:36

mijn paard was ook soms dominant.. met hulp van grondwerk ben ik haar partner geworden...
zij kan nu meer van mij hebben en ik van haar..

als mn paard loopt te vervelen omdat ze een koekie wilt , negeer ik haar , zodat het negatieve aandacht vragen niet werkt..

maar als ze me met aansingelen tussen haar en box probeert te duwen laat ik wel even goed merken wat ik daar van vind..
(nu doet ze dat ook niet meer),

wat ik doe met een paard die ik niet begrijp is opserveren! (zal het wel weer fout geschreven hebben sorry daarvoor),
hoe is ze met andere? hoe reageert ze op andere ? ligt het toch aan mij?
tijdens het rijden straf ik niet (ja bij gemeen bokken en zo wel),maar als ze wat fout doet niet..niet de meeste paarden maken fouten tijdens het rijden maar de ruiters...
daarbij een opgefokt paard en ruiter werkt ook niet..
dus pissig worden tijdens het rijden vind ik gewoon geen oplossing..

Ook heb ik een trap gehad van mn paard ,daarvoor heb ik haar niet gestraft (lag kreupel op de grond haha)
maar buiten dat ,was die trap ook niet voor mij bedoelt..
ik denk dat je ook moet nagaan ,doet het paard mij om te pesten of stond ik gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats..

maargoed bewust lopen klooten mag van mij best afgestraft worden ,mits het op het juiste moment gebeurd..
en liever 1 keer hard, dan tien keer zacht

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:37

xxxNaatjuhxx schreef:
je meot het dus meer doen op de manier wat een ander paard ook zou doen om jou paard te straffen, dus hem compleet negeeren of weg jagen.

Eeuhm, een ander paard 'straft' niet door te negeren, geen idee waar je dat vandaan haalt. Ga maar eens kijken in het land als er een ondergeschikt paard eerder probeert te eten dan een hogergeplaatst paard: die krijgt er onherroepelijk van langs!

Het wegjagen wat je zegt klopt wel, maar ook hierbij gaat het er vaak niet zachtzinnig aan toe hoor, dat gaat met een knauw of een trap en dat kan best pijn doen. Maar da's ook de bedoeling, die ander moet goed doorkrijgen hoe de rangorde in elkaar zit en paarden hebben nu eenmaal geen woorden tot hun beschikking....

Wel fijn dat de band met je hengst hierdoor beter is geworden.... Vork

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:41

ik heb trouwens mn paard eens een keer terug gebeten...moet zeggen dat ie dat niet aan zag komen..mn stalgenoten ook niet hahaha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:03

anneliesdj schreef:
detour schreef:
Buiten het elke dag "verweiden"en hapjes geven, wat doe je verder nog qua relatie met je paarden?

Die vraag komt bij mij nu ook bovendrijven...

Ha, daar is Boktregel #3 weer ROFL

Op basis van sprongen naar conclusies op basis van aannames binnen andere referentiekaders zal je wel ´vragen´ hebben.
Wie zoekt zal vinden, want waar een wil is, is een weg Pling

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:13

Blijkbaar baseer jij al je ervaring op die paar paarden die je hebt lopen en als je daar niet meer mee doet dan veweiden zul je ook weinig conflictsituatie's tegenkomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:20

Anneliesdj, daar zou je idd wel eens gelijk in kunnen hebben. Als ik dagelijks ff wat lekkers geef aan mijn paarden, is er hier ook geen sprake van conflicthantering.. Knipoog

HC; conclusies?.. Waar?..En weer de geeikte opmerking mbt "aannames"; ook dat wordt nergens gesuggereerd. Clown Slapen

Wat een flauwe reactie, je geeft steeds weer aan dat je met hapjes je paarden beloont, dat je NOOIT in conflict met ze raakt, gezien het intelligent handelen, verder ben ik dus gewoon benieuwd wat je verder mt je paarden doet; je hebt nl zelf een band met ze (los van de snoepjes), dus zal je daar allicht wat meer voor hebben moeten doen. Niks gesuggereer, niks aannames, en je gaat een beetje de geheimzinnige uithangen. Clown

Beetje sneu.

Mocht je willen refereren naar je website- sorry, geen interesse. Bloos

Je zou in een paar compacte zinnen vast wel in staat kunnen zijn om uit te leggen wat je verder met hen doet. Pling

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:12

detour schreef:
Dat heb je knap gedaan met je hengst, Naatjuh, hij is er nog maar een paar dagen en hebt alles al voor elkaar!
Dus jij wordt de baas door hem steeds weg te jagen en te negeren?..

ik zou neit zeggen dat ik hem al baas ben, goh was het maar zo Haha! maar het werkt bij mijn paard wel heel goed. het is echt kudde gedrag wat ik op hem toepas en dat is toch het enige wat hij van mij ECHT kan begrijpen. en doe het elke dag nu, en het gaat met de dag steeds beter en beter, hij begint z'n eigen er ook echt bij neer te leggen dat hij niet kan doen wat hij zelf wil. hij is al een ongelovelijk eind gekalmeerd en kan er al veel meer mee dan een paar dagen geleden, hij probeerd me neit meer te domineren, zeker doet hij nog steeds proberen om een streek uit te halen, maar weet dan ook weer snel genoeg dat hij er neit mee weg kan komen. het is ieder voor zich, maar bij mijn hengst werkt deze manier heeeel erg goed.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:15

Rijerijerije schreef:
xxxNaatjuhxx schreef:
je meot het dus meer doen op de manier wat een ander paard ook zou doen om jou paard te straffen, dus hem compleet negeeren of weg jagen.

Eeuhm, een ander paard 'straft' niet door te negeren, geen idee waar je dat vandaan haalt. Ga maar eens kijken in het land als er een ondergeschikt paard eerder probeert te eten dan een hogergeplaatst paard: die krijgt er onherroepelijk van langs!

Het wegjagen wat je zegt klopt wel, maar ook hierbij gaat het er vaak niet zachtzinnig aan toe hoor, dat gaat met een knauw of een trap en dat kan best pijn doen. Maar da's ook de bedoeling, die ander moet goed doorkrijgen hoe de rangorde in elkaar zit en paarden hebben nu eenmaal geen woorden tot hun beschikking....

Wel fijn dat de band met je hengst hierdoor beter is geworden.... Vork

ja je hebt gelijk wat je zegt, ben ook echt absoluut niet goed in dingen uitleggen of over brengen op andere hahaha. maar weet wel dat de manier die ik op Betunero aan het toepassen ben ongelovelijk goed werkt. Haha! en daar bne i kzeer blij mee. iedereen doet het op z'n eigen manier en heb nu mijn eigen manier gevonden, en ben ook heel erg trots erop dat i khierdoor al in een week een behoorlijke band met een hengst heb kunnen opbouwen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:19

hangt een beetje af van de situatie. Mijn merrie laat regelmatig verkeerd gedrag zien om mijn aandacht te trekken en te krijgen. Op die momenten negeer ik niet alleen het gedrag maar het hele paard. Als ze gewoon lomp doet krijgt ze wel een een duw of eleboogstoot. Ik straf niet zo veel, omdat dat mijn mijn merrie heel avverechts werkt. Ze gaater dan alleen maar meer tegenin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:44

detour schreef:
Anneliesdj, daar zou je idd wel eens gelijk in kunnen hebben. Als ik dagelijks ff wat lekkers geef aan mijn paarden, is er hier ook geen sprake van conflicthantering.. Knipoog

HC; conclusies?.. Waar?..En weer de geeikte opmerking mbt "aannames"; ook dat wordt nergens gesuggereerd. Clown Slapen

Wat een flauwe reactie, je geeft steeds weer aan dat je met hapjes je paarden beloont, dat je NOOIT in conflict met ze raakt, gezien het intelligent handelen, verder ben ik dus gewoon benieuwd wat je verder mt je paarden doet; je hebt nl zelf een band met ze (los van de snoepjes), dus zal je daar allicht wat meer voor hebben moeten doen. Niks gesuggereer, niks aannames, en je gaat een beetje de geheimzinnige uithangen. Clown

Beetje sneu.

Mocht je willen refereren naar je website- sorry, geen interesse. Bloos

Je zou in een paar compacte zinnen vast wel in staat kunnen zijn om uit te leggen wat je verder met hen doet. Pling

Blijkbaar niet aangezien er nog geen reactie is, of hij moet er wel erg lang over nadenken om wat te kunnen verzinnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:49

Er komt vast wel een linkje naar zijn website, Anneliesdj! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:17

detour schreef:
Er komt vast wel een linkje naar zijn website, Anneliesdj! Haha!

Ja ik weet het maar moeten we daar nu blij mee zijn? Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:10

Ik niet, eigenlijk. Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:53

Ik denk ook niet dat die link nog komt, volgens mij is hij bang geworden.

Beetje triest om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:00

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:06

Haal weg, ik wil hem van HC zelf, met uitleg!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:07

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:09

Haha! We zijn nu HC ook wel aan het plagen zeg, volgens mij is hij bang geworden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:13

HC bang?...
Ik vraag me af of hij die emotie bij zichzelf herkent. Knipoog