Bandida schreef:Waarom zijn boomloos en bitloos aan mekaar verbonden in de vraag? En waarom is dat dan ook nog eens verbonden met NH? En wat is een traditioneel zadel?
Rijtechnisch schakelt bitloos boomloos uit voor mezelf bijvoorbeeld. Ik heb wel ervaring met beide, maar de combinatie is niet zo gelukkig. NH is me vreemd, volgens mij slaat die term alleen op Parelli, en daar heb ik geen ervaring mee.
Grappig, mijn ervaring is heel anders
. Ik heb mijn paard bitloos en boomloos ingereden en het bevalt ons prima. Hij is superlicht te rijden (buiten al helemaal!!!). Daarbij zeg ik meteen dat ik ook best fanatiek aan NH doe (een mix van diverse stromingen en daarbij nog een beetje van mezelf
om het zo maar een beetje te omschrijven). Natural Horsemanship is veel meer dan alleen maar Parelli.
Voor mij is een traditioneel zadel een zadel met boom. Slaat misschien niet/wel ergens op, maar ik relateer dat aan vroeger. Ik reed altijd met boom (of gewoon zonder zadel). Op mijn eigen paard rij ik boomloos (maar ook regelmatig met barebackpad), heel bewust voor gekozen. Ik vind het in combinatie met bv. centered riding heel prettig zo, daarbij voel ik zijn lijf heel goed aan en het is prima te combineren met bitloos.

Helemaal met je eens!