Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:34

Bandida schreef:
Waarom zijn boomloos en bitloos aan mekaar verbonden in de vraag? En waarom is dat dan ook nog eens verbonden met NH? En wat is een traditioneel zadel?
Rijtechnisch schakelt bitloos boomloos uit voor mezelf bijvoorbeeld. Ik heb wel ervaring met beide, maar de combinatie is niet zo gelukkig. NH is me vreemd, volgens mij slaat die term alleen op Parelli, en daar heb ik geen ervaring mee.

Grappig, mijn ervaring is heel anders Ja . Ik heb mijn paard bitloos en boomloos ingereden en het bevalt ons prima. Hij is superlicht te rijden (buiten al helemaal!!!). Daarbij zeg ik meteen dat ik ook best fanatiek aan NH doe (een mix van diverse stromingen en daarbij nog een beetje van mezelf Knipoog om het zo maar een beetje te omschrijven). Natural Horsemanship is veel meer dan alleen maar Parelli. Knipoog

Voor mij is een traditioneel zadel een zadel met boom. Slaat misschien niet/wel ergens op, maar ik relateer dat aan vroeger. Ik reed altijd met boom (of gewoon zonder zadel). Op mijn eigen paard rij ik boomloos (maar ook regelmatig met barebackpad), heel bewust voor gekozen. Ik vind het in combinatie met bv. centered riding heel prettig zo, daarbij voel ik zijn lijf heel goed aan en het is prima te combineren met bitloos.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:47

Huertecilla schreef:
Lancome schreef:
Bij verandering van optoming zou je toch in ieder geval iets verschil moeten voelen omdat bepaalde hulpen weg kunnen vallen of op een heel andere manier gegeven worden of anders overkomen op je paard?

Als ruiter en paard énigzins heldere afspraken hebben over de hulpen wel ja Pling

hc

Het spijt me wel maar het klopt echt niet wat je beweerd. Tuurlijk het samen rijden (paard+ruiter) is gebaseerd op afspraken die je samen maakt, maar het feit dat een bit danwel bitloze optoming daarin geen verschil in maakt zegt echter niet dat deze afspraken afwezig/niet goed waren. Het zegt dat de hulpen die via het bit danwel via de neus in de nieuwe situatie gegeven worden gelijk of gelijksoortig door het paard geinterpreteerd worden danwel dat de hulpen die via het bit werden gegeven niet een cruciale rol speelden. En de implicatie van de laatste optie is uiteraard dat deze ruiter eenzelfde resultaat zou kunnen behalen helemaal zonder hoofdstel want in dat geval zijn de zit/been hulpen dermate solide dat dit paard daar genoeg aan heeft. Uiteraard heb ik deze ruiter nooit zien rijden maar deze twee laatste opties lijken mij minstens zou waarschijnlijk als de door jou geopperde mogelijkheid van een ondergedresseerde combinatie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:54

Voor mijn pony geldt zeker dat ze meer ontspannen loopt als ze boom- en bitloos gereden word. Door trauma's in het verleden vind ze het bit eng om te accepteren en vooral buiten gaat ze er heel erg mee in strijd. Vluchten voor het bit en totaal geen druk accepteren. Sinds ik bitloos rijd (met een S-hackamore) loopt ze super, alleen al haar hoofdhouding in stilstand is gezakt met zo'n 20 cm in hoogte zonder bit Nagelbijten / Gniffelen
Overigens werkt dit voor ons goed omdat het werkt met druk, maar niet met pijn. Een touwhalster vind ze vreselijk want dat drukt op de zenuwen, dan gaat ze ontzettend lopen drammen en met haar kop schudden om van de druk af te zijn, maar vertragen doet ze dan niet.

Boomloos werkt goed voor ons omdat zij daardoor makkelijker kan bewegen in haar rug, ze loopt linksachter iets korter in haar beweging; toen ik boomloos ging rijden merkte ik dit per direct verbeteren!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:04

ik rij mijn paard sinds kort bitloos... een wereld van verschil heb hem 3 maanden en heb 3 weken terug pas echt ontspannen gereden en wel bitloos!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:52

troi schreef:
Huertecilla schreef:

Als ruiter en paard énigzins heldere afspraken hebben over de hulpen wel ja Pling

hc

Het spijt me wel maar het klopt echt niet wat je beweerd. Tuurlijk het samen rijden (paard+ruiter) is gebaseerd op afspraken die je samen maakt, maar het feit dat een bit danwel bitloze optoming daarin geen verschil in maakt zegt echter niet dat deze afspraken afwezig/niet goed waren. Het zegt dat de hulpen die via het bit danwel via de neus in de nieuwe situatie gegeven worden gelijk of gelijksoortig door het paard geinterpreteerd worden danwel dat de hulpen die via het bit werden gegeven niet een cruciale rol speelden. En de implicatie van de laatste optie is uiteraard dat deze ruiter eenzelfde resultaat zou kunnen behalen helemaal zonder hoofdstel want in dat geval zijn de zit/been hulpen dermate solide dat dit paard daar genoeg aan heeft. Uiteraard heb ik deze ruiter nooit zien rijden maar deze twee laatste opties lijken mij minstens zou waarschijnlijk als de door jou geopperde mogelijkheid van een ondergedresseerde combinatie.

Afgod Helemaal met je eens!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:32

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er bij velen dus wel verschil in zit.
Hoe kan dat? En dan bedoel ik puur in de ontspanning.
Ik rijd: met bit....met dr cook hoofdstel en met halsring en soms zelfs helemaal zonder iets afwisselend.
Ik merk zowel bij mijn Jazz, als bij de Fries absoluut geen verschil in ontspanning.
Bij de Jazz zou ik nog wat kunnen zeggen over de nageeflijkheid en verzameling, die op de halsring of helemaal blootje wel minder is en waar ik dan langer voor door moet rijden.
Maar bij de Fries merk ik zelfs daarin geen verschil. Die is wel wat lager in africhting, dus sowieso minder verzameld dan de Jazz.
Maar ontspannen zijn ze in ieder geval bij elke manier van werken met ze.
Ook bij longeren, buiten rijden etc. (maakt ook niet uit, met bit of zonder bit).
Ik rijd ook wedstrijden trouwens.
Ik heb net mijn Jazzje gereden puur op gedachten....en dat werkte ook.
Natuurlijk zend ik als ik denk ook lichamelijke signalen uit, die mijn paard voelt...maar laat ik het zo zeggen...ik heb niet de gebruikelijke hulpen gegeven...ik heb ze alleen maar gedacht.
En ook dat werkte....zij het wat aarzelend in het begin...maar later toch goed.
Dat was wel leuk.
Dat werkt bij de Fries weer iets minder goed, denk ik, want die is wat meer met zichzelf bezig en altijd wat minder alert op mij, in vergelijking met de Jazz.

Dus...ik vraag mij af...wat merk je dan voor verschil met je paard? Want ik merk het niet. Ik geef ook geen andere hulpen als ik zo rijd....jullie wel dan?

Even voor de duidelijkheid. Ik ben 30 jaar geleden opgeleid door een instructeur die vond dat je moest kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken.
Als je altijd zo rijdt, dan maakt het volgens mij niet uit of je er een bit in hangt of niet, denk ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:20

@hc: sorry maar ik vind je theorie een beetje vaag. Is het nauwjuist niet de bedoeling dat je afspraken maakt die niet gebasseerd zijn op de optoming? Dus dat het niet uitmaakt welke optoming je gebruikt? Omdat de communicatie tussen paard en ruiter niet gebasseerd is op het communicatiemiddel maar op de communicatie opzich?

Als er wel een groot verschil te merken is tussen bit en bitloos wordt dat door de meeste toch gezien als een gebrek van de rijkunst of africhting van het paard, je moet het immers met beide kunnen doen zonder al te veel verschil te merken.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:26

Visconti schreef:
@hc: sorry maar ik vind je theorie een beetje vaag. Is het nauwjuist niet de bedoeling dat je afspraken maakt die niet gebasseerd zijn op de optoming? Dus dat het niet uitmaakt welke optoming je gebruikt? Omdat de communicatie tussen paard en ruiter niet gebasseerd is op het communicatiemiddel maar op de communicatie opzich?

Als er wel een groot verschil te merken is tussen bit en bitloos wordt dat door de meeste toch gezien als een gebrek van de rijkunst of africhting van het paard, je moet het immers met beide kunnen doen zonder al te veel verschil te merken.

Ook als je paard zijn hele leven met bit is gereden en dan ineens zonder bit? Daar ben ik (nog) niet van overtuigd, ik denk dat je paard toch minstens verbaasd is en anders zal reageren als het ineens geen bit meer in de mond heeft? Misschien dat het na een poosje trainen zonder bit wel goed gaat........Maar ik ga het morgen ondervinden, dan ga ik zonder bit rijden Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:32

Voor mijn paard was het niet meer dan logisch, elk paard dat een halster snapt, snapt de werking van een sidepull ook. Dingen als sturen en halthouden moeten dus geen problemen opleveren. Ik heb vaak genoeg gewoon een paard een bitloos hoofdstel aan gedaan en meteen het bos in gereden, het "omscholen" vind ik een beetje overdreven eigenlijk. Het eerste paard dat het niet snapt moet ik nog tegen komen, alleen sommige willen het niet snappen omdat ze meer vrijheid krijgen en liever hun eigenlijk ding doen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:30

Visconti schreef:
Dingen als sturen en halthouden moeten dus geen problemen opleveren.

...en dat is dan gelijk een mooie samenvatting van het probleemloze afsprakenniveau Cool

Verschillende optoming spreken een verschillende taal. Hoe beter je met jouw paard die taal beheerst, hoe groter het verschil is met een andere taal en hoe groter de communicatiestoring als de ruiter ineens een andere taal gaat spreken Pling

hc

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:46

Huertecilla schreef:
Visconti schreef:
Dingen als sturen en halthouden moeten dus geen problemen opleveren.

...en dat is dan gelijk een mooie samenvatting van het probleemloze afsprakenniveau Cool

Verschillende optoming spreken een verschillende taal. Hoe beter je met jouw paard die taal beheerst, hoe groter het verschil is met een andere taal en hoe groter de communicatiestoring als de ruiter ineens een andere taal gaat spreken Pling

hc

Ik ben van mening dat het grotendeels om lichaamstaal gaat.
En dat de optoming hulpen iets kan verfijnen.
Maar als je paard dusdanig op lichaamstaal gereden is, dat je 'm oefeningen kunt laten doen door er aan te denken...dan maakt het dus geen fluit uit welke optoming het paard heeft.
En hierbij spreek ik vanuit de ervaring die ik heb met mijn eigen paarden, waarmee dus al sinds lange tijd gecommuniceerd is door mij. Dus puur vanuit mijzelf geredeneerd.
Hoe het in zijn algemeenheid geldt....dat weet ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:15

polly2 schreef:

Ik nam aan dat we het over ríjden hadden en dus in het zadel = paard ziet geen lichaamstaal.
Ik neem nu aan dat jij bedoelt dat je bij het rijden vooral inwerkingen met zit en benen geeft.

Citaat:
En dat de optoming hulpen iets kan verfijnen.

Bij verfijning is er sprake van samengestelde signalen met gecombineerde inwerkingen. Dezelfde zit-/beenaanwijzing betekent wat anders = ander bepaald signaal gekoppeld aan ander specifiek gedrag, afhankelijk van een andere combinatie met de optoming.

Dit kan je uiteraard naadloos omdraaien: heeft het paard geen begripsverwarring met een andere optoming, dan was er geen verfijning = exáct wat ik schrijf Pling

hc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:00

MysticTinker schreef:
Elk paard wil wel eens zijn eigen zin doordrijven (die van mij toevallig in dat filmpje, maar dat was ook de enige keer dit jaar dat ie even er tussenuit piepte), heeft verder niets te maken met bit of bitloos. Ik heb het in t filmpje opgelost door mn paard op een kleine volte te zetten, en dat zou ik mét bit precies hetzelfde hebben gedaan Lachen
Als je een bit nodig hebt om de controle te houden dan betekent dat volgens mij dat je paard dominant is over jou, en je dus eerst op de grond de verhouding moet rechtzetten.

henny_w schreef:
Vraagje: de drafstukken is dat de jog of is een gewone draf de bedoeling?

Das de jog Knipoog

Ik vroeg het met speciale reden Knipoog
Niet om je af te kraken of zo maar jij weet ook vast wel als je veel jogt tijdens een rij uurtje, wat voor menig paard best wel intensief is, dan kan ik me voorstellen dat het paard op een gegeven moment even dwars wordt.

Ik zag nergens dat je je paard even flink voorwaarts reed in draf en dat wil dit soort 'dwarsheden' nog wel 's voorkomen. En even flink voorwaarts draven blijft ook voor een western gereden paard echt wel belangrijk.
Het beeld wat ik van jouw paard krijg in dit filmpje, is een Tinker die niet erg enthousiast in zijn werk loopt.
Het is gewoon superbelangrijk dat een paard lol houd aan zijn werk Knipoog
Voor mij is dat DE prioriteit.

Je omschrijving over bit, bitloos en dominantie ben ik niet met je eens.
Een bit nodig hebben omdat je paard dominant over je is, is een hele verkeerde gedachtengang Knipoog

Als je een hoek in de bak nodig hebt om je paard weer onder controle te krijgen dan is er hoe dan ook iets mis met dominantie of ongehoorzaamheid, hoe je het ook wilt noemen.
Maakt niet uit of het dan met of zonder bit gebeurt.
Ik kan het me voorstellen als het een keer nodig is bij een jong paard wat net onder het zadel is maar niet bij een paard wat al een paar jaar onder het zadel loopt.
Althans ik neem aan dat je paard niet een groentje is, want anders jog je al behoorlijk veel en lang.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:15

Ik lees over "verschillende optomingen spreken een verschillende taal "

Maar een paard kan best 'meertalig' worden.
Ik ken een paard wat M2 dressuur loopt maar ook intensief western wordt gereden.
Hij weet aan het soort hoofdstel wat hij om krijgt al wat de bedoeling is.

Als dat niet zou kunnen wordt volgens mij de intelligentie van een paard behoorlijk onderschat.

Elk paard zou in principe bit en bitloos moeten kunnen zonder dat er sprake is van een 'communicatiestoring'.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:32

En natuurlijk het idee dat je je paard iedere keer exact dezelfde hulp geeft om dezelfde reactie te krijgen is natuurlijk idioot, je been iets naar voren of achteren je zit net even anders de teugel net iets strakker/losser (anders zouden we robots zijn immers). Met andere woorden je leert je paard een range van hulpen aan die eenzelfde reactie moeten opleveren. En dat die range uitgebreidt kan worden met hulpen via een bitloos hoofdstel en dan nog dezelfde reactie opleveren is natuurlijk theoretisch heel logisch en gezien de reacties hier lijkt het in de praktijk ook te werken.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:09

Ja om maar even een andere sport erbij te halen , of je op kunstschaatsen rijdt of hoge noren , vraagt een andere "slag"
en moet geoefend worden zo zie ik dat bij rijden met een bit en bitloos rijden ook.( de drukpunten en de plaatsen van de inwerking zijn gewoon anders)Dat vraagt van ruiter en paard dus afstemming.
Tot voor 1 jaar geleden twee en half jaar zonder zadel gereden ,
en moet zeggen dat met een zadel wennen is dat je "verder" van je paard zit.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:15

Bitloos meer ontspannen? Ábsoluut, en hoe!
Boomloos? Nee, geen verschil met het boomzadel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:27

henny_w schreef:
Ik lees over "verschillende optomingen spreken een verschillende taal "

Maar een paard kan best 'meertalig' worden.
Ik ken een paard wat M2 dressuur loopt maar ook intensief western wordt gereden.
Hij weet aan het soort hoofdstel wat hij om krijgt al wat de bedoeling is.

Daar gaat het nu niet om, het gaat om het verschil als je overstapt naar een andere optoming, tuurlijk kun je een paard "meertalig" maken, ik rij mijn paard ook met bit als zonder, gaat prima. Maar kun je verwachten dat een paard die voor het eerst bitloos wordt gereden, het zelfde niveau loopt als met bit? (of andersom kan natuurlijk ook)

Ik denk dat het veel afhankt van je rijstijl en de afspraken die je met je paard hebt gemaakt. Een paard dat je hoog hebt opgeleid heb je ook afspraken mee gemaakt over been en zit hulpen, die blijven het zelfde bij de wisseling van een optoming. Dus ik denk dat als je een paard hoger hebt afgericht dat je hem makkelijker omschoolt naar een andere optoming. Maar is vind persoonlijk dat de omscholing van een paard naar bitloos nogal overdreven wordt vaak, als het echt zo moeizaam gaat heb je naar mijn idee een verkeerde rijstijl die te veel gebasseerd is op het rijden met je handen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:45

Huertecilla schreef:
polly2 schreef:

Ik nam aan dat we het over ríjden hadden en dus in het zadel = paard ziet geen lichaamstaal.
Ik neem nu aan dat jij bedoelt dat je bij het rijden vooral inwerkingen met zit en benen geeft.

Paard ziet geen lichaamstaal....maar voelt het wel.
Als ik denk: volte...dan is dat voor mijn Jazz genoeg om een volte in te zetten. En dat komt doordat ik dan onbewust wat doe met mijn lijf, omdat ik die gedachte heb. Datzelfde geldt voor halthouden etc.. En die lichaamstaal kan voor een paard genoeg zijn om op te reageren.
Dat staat voor mijn gevoel los van optoming.

In mijn ogen, als het zo is dat je paard zonder bit meer ontspannen is, dan met bit....dan doe je iets niet goed als je met bit rijdt.
Ik vind dat je ook met bit moet rijden, alsof je met je handen in je broekzakken rijdt. En indien je dat doet....dan zal er geen verschil in ontspanning zijn voor het paard. Vind ik en merk ik ook aan mijn paarden.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:41

Ik denk dat alles meer te maken heeft met kunde en ervaring van de ruiter dan met de optoming. Ikzelf rijdt bitloos, maar ben ook niet tegen het gbruik van een bit. Zolang je dit maar op een verantwoorde en juiste manier doet. Het is nu eenmaal zo dat je met een bit in de mond toch gemakkelijker een paard in een bepaalde houding kan dwingen dan zonder. Het vergt meer training en meer rijden op je zit, maar is dit sowieso al niet de bedoeling in een goede dressuurtraining????

Ik rijd met een nogal temperamentvol arabiertje en iedereen verklaarde me voor gek toen ik bitloos ging rijden (heb hem ondertussen wel 5 jaar en weet waaraan ik me kan verwachten). Nu verliep dat vrij vlekkeloos. Inderdaad eerst helemaal uiteen, geen achterhand erbij en maar rondkijken. Wat was die nieuwe vrijheid geweldig. Nu we wat verder zijn in de training gaat het weer stukken beter en langzaam maar zeker komen we er wel. Ik ben ook van mening dat wanneer je paard er echt vandoor gaat, het er echt niet to doet of je nu een bit in hebt hangen of niet. Heb al menig paard met doorgescheurde mondhoeken gezien. Op hol, bit in en toch pas stoppen als hij op stal aankwam. Dus aan het bit zal het echt niet liggen. Ik denk dat het ons meer een vals gevoel van veiligheid biedt.

Wat boomloos betreft. Ben er toch niet helemaal voor te vinden. Redelijk beperkte vrijheid van de ruggenwervel en ook niet zo'n goede drukverdeling.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:45

Even ter verduidelijking. Bitloos rijden vergt dus meer training en rijden op je zit. Met het bit, kan je toch al wat gemakkelijker een houding afdwingen. Maar ben niet tegen het gebruik van bitten. Maar liever pas na een goede basistraining, gewoon ter verfijning van de hulpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:59

GeaRiemis, kan me prima in jouw post over bitloos rijden vinden Ja . Precies mijn ervaring met mijn eigen jonge paard (hij is nu 4,5, ik ben op 4-jarige leeftijd begonnen met inrijden). Ik ben overtuigd dat hij met bit ook gaat, als hij er vandoor gaat. Dat bit houdt hem echt niet tegen, hoor Haha! . Momenteel rij ik zelfs op een touwhalstertje over de hei en door het bos, gaat prima. We zijn daarnaast ook druk bezig met de dressuurmatige kant, ook vanaf de grond trouwens. Het vereist veel meer van je zit en je manier van communiceren, maar ik vind dat voor bitrijders ook een vereiste, eerlijk gezegd. Ik vind het juist leuk om het te doen, veel te leren, me bewuster te worden van mijn zit.

(Ik rij wel boomloos, maar ik denk dat mijn paard ook een hele andere rug heeft dan jouw Arabier Knipoog . Hij doet het prima met boomloos in elk geval.)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:17

Poeh, misschien had ik er toch een soort keuzevraag van moeten maken, want er zijn zulke uiteenlopende ervaringen dat ik geen idee heb, wat nu de overhand heeft.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

Citaat:
(Ik rij wel boomloos, maar ik denk dat mijn paard ook een hele andere rug heeft dan jouw Arabier Knipoog . Hij doet het prima met boomloos in elk geval.)

Ja, mijn arabier is nogal een uitdaging geweest om een passend zadel te vinden Knipoog . Maar ik geloof graag dat een boomloos zadel voor sommigen wel heel goed is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:06

detour schreef:
Poeh, misschien had ik er toch een soort keuzevraag van moeten maken, want er zijn zulke uiteenlopende ervaringen dat ik geen idee heb, wat nu de overhand heeft.

Waarom moet er iets de overhand hebben? Optoming en zadelkeuze is niet eenduidig, wat voor de één (mens en/of paard) fijn werkt, kan voor een ander niet prettig werken. Zolang je goed kijkt naar pasvorm en kijkt naar de reactie van het paard op je keuze, dan kom je er wel achter of iets fijn werkt of niet.