Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
broadway schreef:detour , jij mag mij masseren (bij wijze van spelen) , jij snapt wat ,,kneden'' is en wat trekken is.....met strelen verplaats je de huid juist niet maar zorgt wel voor een betere doorbloeding (en wekt bij het paard speekselwerking op )en je ziet gelijk ontspanning als ze het even moeilijk hebben !
Ook wat lesgeven en orun-opleidingen betreft....velen komen juist gevoel-loos oftewel een harde hand terug !
Prestatie-gericht niet kijkend naar het paard .....nee, zo moet het , trek maar aan en het paard moet zijn weg hierin maar vinden....kapotte mondhoeken, happend naar adem,kantelend in de hals, bit vastpakkend, maar ook niet naar de mens luisterend.....
Gebalde vuisten....zere handen en schouders....tot ze het beiden niet meer aankunnen, met vaak ongelukken vooraf....kan je wel vertellen dat dit er moeilijk weer uit te krijgen is bij mens én dier ....!
flugeltje schreef:mijn paard heeft van alles gemankeerd ( heb geen zin on de hele geschiedenis op tafel te gooien ), maar ik heb in die tijd echt een andere aanpak moeten gebruiken.... nu hij goed is, kan ik ook "gewoon" rijden hoor
BitchyWitchy schreef:flugeltje schreef:ga dan ook gelijk eens op diegene zitten..geef been in de flanken desnoods met sporen..tikje bij met de zweep en vraag dan ook wat diegene ervaart.... een hele grotogroep rijd ook met sporen ed dat vind ik veel onvriendelijker dan een bit....en daan ook nog wat voor bit...een rollenbit..een gewoon dik bit...of een dun trensje
Hahaha!!! Geweldig!!!
En vergeet niet diegene ook nog eens over een hindernisje te jagen
![]()
Verschilt natuurlijk per paard..