Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:13

Katja, succes met de training! Fijn dat je hem even kunt overnemen van Belker.
Heb er alle vertrouwen in dat ie er goed uit komt. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:13

Katja schreef:
Ik vind het altijd weer knap wat mensen aan de hand van een paar foto's kunnen zien. Met name het gedeelte waarop ik beschuldigd wordt van trekken begrijp ik niet zo goed in het drafgedeelte waar zelfs een foto tussenzit waarop de binnenteugel doorhangt.

Dat je beschuldigt wordt van trekken ad hand van deze foto's lijkt mij op een bepaalde manier ook logisch, want tenslotte lijkt dat op deze foto's ook zo (IMO ook hoor, laat ik eerlijk zijn Lachen ).
De pony loopt ver achter de loodlijn met de kin op de borst, op de teugels staat op de meeste foto's veel spanning en je hebt je handen niet rechtop en draagt ze niet (vooral foto 3 en 4 is dat heel duidelijk). Er zit inderdaad 1 (1!!) foto bij in draf waarbij de teugel lichtjes doorhangt en het paard zich achter de teugel en alsnog achter de loodlijn houdt- de vraag is hoe blij je daarmee moet zijn. Het is overigens dan ook 1 van de 2 of 3 foto's waarop je je handen iets meer draagt. Daardoor wekken deze foto's inderdaad de indruk dat je trekt. Hoe dan ook, op deze foto's rijdt je voornamelijk op kracht in je armen/handen, of zie ik dat nu fout? Lachen

Citaat:
In galop is het nog alle zeilen bijzetten om niet uit de bocht te vliegen dus daar komt op dit moment m'n hand nog te sterk in maar dat zal de komende dagen zeker verbeteren.

Persoonlijk, maar dat zegt weinig misschien, zou ik eerst de draf onder controle willen hebben voor ik aan de galop begon. En dan bedoel in onder controle, zonder dat zo'n dwingende en strenge hand nodig is om het dier 'correct' te laten lopen. Tenslotte is hier op de foto's geen ontspanning te zien nog, daar zou ik eerst naar toe rijden ipv in galop als de andere gangen en de algemene controle nog niet in orde lijkt te zijn (want je hand is niet alleen op de galopfoto's te sterk, maar ook op de foto's van de draf. Ik neem aan dat dit dan ook om dezelfde reden is)

Citaat:
De reden waarom hij nu even zo diep loopt is omdat het de enige positie is waarin hij het stuk voor de schoft rond wil maken. Je ziet ook op een paar foto's dat ik probeer om de hals weer meer naar boven en vooruit te krijgen maar ik wil wel dat hij rond voor de schoft blijft omdat hij anders niet voldoende over de rug loopt.

Het idee van over de rug lopen en rond lopen is ontspanning. Een paard op deze manier omlaag dwingen ("rond te lopen") en tot zo ver achter de loodlijn zorgt toch niet voor ontspanning? Deze foto's stralen alleen maar spanning uit voor mij, in ieder geval.

Citaat:
Lijkt me logisch dat ik het niet binnen een paar dagen voor elkaar heb om deze pony in de lage en ronde lijn ook nog zover te hebben dat het achterbeen super met afdruk ondertreedt. Dat is ook niet iets waar ik naar streef omdat het nog te zwaar zou zijn en ik geen schade aan zijn lijf wil ontwikkelen.
Daarom wordt hij ook korte stukken op deze manier gereden en loopt hij ook maximaal een half uur.

Lijkt mij ook niet nodig (zoals jij zelf aan aangeeft hoor Haha! ), dit in een paar dagen voor elkaar te hebben. Toch zal een paard op de manier waarop jij hem nu rijdt meer schade oplopen dan wanneer hij correct nageeflijk loopt, als je het mij vraagt. Mits in juiste mate. Ik las in Belker's profiel dat het dier pas 4 jaar is (althans, ik dacht dat er stond hengstveulen uit 2003). Ik vind dit absoluut geen manier om een 4-jarige te rijden. Zelfs geen korte stukken.

Citaat:
Deze pony heeft geleerd dat hij het op kracht kan winnen omdat de ts door fysieke problemen niet in staat is hem de baas te kunnen. Dit leverde niet alleen soms gevaarlijke situaties op maar zorgde ook ervoor dat hij zijn lichaam op een verkeerde manier is gaan gebruiken waar hij zelf weer klachten van kreeg.

Een paard kan het alleen op kracht winnen als je hem iets geeft waar hij van kan winnen.. maar paardrijden is geen krachtsport, een paard leg je niet uit hoe hij zijn lichaam "goed" gebruikt onder het rijden door te trekken of je handen te gebruiken, dat gaat van de been naar de hand. Niet andersom, dan werk je verkeerd gebruik van zijn lichaam juist i.d. hand naar mijn idee.
Of hij zijn lichaam hiervoor op de verkeerde manier gebruikte, kan ik niet zeggen, dus dat geloof ik uiteraard gewoon. Lachen Maar ik kan wel zeggen dat hij zijn lichaam op deze foto's ook op een verkeerde manier gebruikt, aan hoeverre ik dat kan zeggen ad hand van een aantal foto's.

Hoe dan ook, ik wens je veel succes met de training verder, en hoop natuurlijk ook voor Belker dat zij binnenkort weer gewoon op Ebo kan rijden. Het is een heerlijke pony om te zien. Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:15

Ik heb nogmaals de foto's bekeken en eerlijk gezegd zie ik niets schokkends. Met dat trekken valt het wel mee anders zou je een opengesperde mond zien. De ruiter laat de pony wel tegen een grens aanlopen die ze met haar handen creëert maar dat is iets anders dan trekken.

Verder zie ik geen sporen of hulpteugels oid. En nee, de pony vindt het niet leuk. Maar dit is even een fase waar de pony doorheen moet. Hij moet weten dat de ruiter niet wijkt voor verzet. Ik denk dat het er na een aantal weken heel anders uit zal zien en dat de pony dan ook weer plezier in het werken heeft.

Sjoert

Ooh ja, misschien nog wel meer succes toegewenst bij het ja/nee spel in dit topic. Lips are sealed

Katja

Pagina 11
Wanted2003 schreef:
Nou aan dit soort praktijken lijkt me dat eigenaar én pony weinig plezier eraan beleven

kazan schreef:
ik sluit me aan bij de gene die vinden dat dit apard verkeerd gereden word en nog wel door een insturctrice als ik zo moest rijden had ik allang een andere gezocht.

Het hoeft toch niet altijd alleen maar rozegeur en maneschijnt te zijn. Als je iedere dag zo moet werken is het natuurlijk geen doen maar gewoon eens een paar dagen lijkt me nog wel te overzien.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:16

wat gek joh dat iedereen het zo verkeerd vindt, en zo trekkerig, maar dat dan wel de achterhand mee doet

Djerey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:18

tessyke schreef:
Djerey schreef:
pfff het heeft me eerst een half uur gekost om dit hele topic door te lezen.
Hij topics met meer dan 40 berichten denk ik altijd: ohoh, er is iets mis Clown
Liefs Djerey

bij een topic van 40 pagina's is er ook iets mis hoor Clown ROFL
Citaat:

Zover was ik ook al Clown

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:19

en als men dan ook nog eens offtopic door blijven babbelen dan worden het er misschien wel 50 Knipoog.

Oooohhhh nou volgensmij even kort samengevat vindt bokt je een mishandelaar, of niet bokt? Slapen
Laatst bijgewerkt door YentlKG op 04-07-07 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:20

Nog 1 vraagje aan Katja: Als je nou eens heel eerlijk naar de foto's kijkt. En je mag alleen met Ja of Nee antwoorden, vind je dan dat de pony EERLIJK wordt gereden?

Sok

YentlKG schreef:
Oooohhhh nou volgensmij even kort samengevat vindt bokt je een mishandelaar, of niet bokt? Clown

En dan gillen we nu allemaal in koor JAAAA en doen er nog eens een wave bij! Go jij! Go jij!

Air

Katja schreef:
Pagina 11
Wanted2003 schreef:
Nou aan dit soort praktijken lijkt me dat eigenaar én pony weinig plezier eraan beleven

kazan schreef:
ik sluit me aan bij de gene die vinden dat dit apard verkeerd gereden word en nog wel door een insturctrice als ik zo moest rijden had ik allang een andere gezocht.

Het hoeft toch niet altijd alleen maar rozegeur en maneschijnt te zijn. Als je iedere dag zo moet werken is het natuurlijk geen doen maar gewoon eens een paar dagen lijkt me nog wel te overzien.

Ja maar waarom moeten die foto's dan op bokt gezet worden?

Dat vind ik uitlokkerij, ik dnek dat bij iedereen wel weet dat er dan dit zou komen.

Yentlkg: Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze et paard mishandelt? Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:23

Mietje, Yentlkg nu vinden jullie ons wel Penny enz. Maar wij zijn hier wel degene die proberen er achter te komen hoe zij te werk gaan en proberen hun paard goed te laten lopen. Nu zijn jullie degene die hier kinderachtig bezig zijn.

YentlKG

Idd, dat is een conclusie van mij. Menig bokker maakt dus ook een conclusie dat dit oneerlijk rijgedrag is tewrijl ze de pony nog niet eens kennen? Het karakter? en als een ruiter z'n hand laag heeft staat daar gelijk spanning op? knap hoor !!

Anoniem

Mietje schreef:
YentlKG schreef:
Oooohhhh nou volgensmij even kort samengevat vindt bokt je een mishandelaar, of niet bokt? Clown

En dan gillen we nu allemaal in koor JAAAA en doen er nog eens een wave bij! Go jij! Go jij!

Nee, ik i.i.g. niet hoor. Lachen Het is alleen niet "mijn" manier en geeft mij geen prettig gevoel. Dan staat het mij vrij dat te zeggen, zo ook voor anderen, mits onderbouwd en het over het rijden blijft gaan... ik geloof dat HAW daarvoor was zelfs. (Ik vind jou wel erg kinderachtig (en off-topic) reageren overigens Knipoog Iets waar HAW dan weer net niet voor bedoeld was.. volgens mij)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

mijn Godjes!! 30 pagina's!!! Wow!

Sjoert schreef:
Ooh ja, misschien nog wel meer succes toegewenst bij het ja/nee spel in dit topic. Lips are sealed

Haha! Haha!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:24

kinuh schreef:
Mietje, Yentlkg nu vinden jullie ons wel Penny enz. Maar wij zijn hier wel degene die proberen er achter te komen hoe zij te werk gaan en proberen hun paard goed te laten lopen. Nu zijn jullie degene die hier kinderachtig bezig zijn.

Volgensmij heeft de TS'er niet gevraagd of jullie haar pony beter willen laten lopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:24

Katja, mijn petje af voor de manier waarop je iedereen geduldig uitleg geeft waar je mee bezig bent OK dan!
En nu maar hopen dat het gelezen wordt en mensen er voor open willen staan Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:25

Leuke foto's.. verder zeg ik niets.

wedden dat als dit een gewoon lid was (geen mod) dit allang op slot gegaan was?? en er allang getemt was??

Ach ik heb niets toe te voegen over het rijden van het paard, ieder zijn manier jah. en ik vind dat bokt daar wel ff wat minder over mag zeuren. het lijkt me nu wel duidelijk

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:25

YentlKG schreef:
kinuh schreef:

Volgensmij heeft de TS'er niet gevraagd of jullie haar pony beter willen laten lopen.

Je leest niet goed, ik probeer erachter te komen hoe zij hun pony beter willen laten lopen. Ik heb nergens gezegd van nou geef die pony maar eens hier dan doe ik het wel even Knipoog

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:26

en volgensmij ben je na 30 pagina's wel achter gekomen hoe de TS'er rijdt, en wat menig bokker er van vindt Clown

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:26

Fitzroy schreef:
Katja, mijn petje af voor de manier waarop je iedereen geduldig uitleg geeft waar je mee bezig bent OK dan!
En nu maar hopen dat het gelezen wordt en mensen er voor open willen staan Knipoog

Idd Haha! .

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:27

Moderatoropmerking:
Ik zet dit topic even op slot voor overleg.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:14

Moderatoropmerking:
Dit topic heeft een slotje voor overleg gekregen. We hebben besloten om dit topic verder op slot te laten staan.
Iedereen heeft z'n zegje kunnen doen en ondertussen zitten we op 30 pagina's met (al dan niet nuttige) reacties.
Persoonlijk vind ik het jammer dat dit topic geopend is zonder er wat achtergrondinformatie bij te plaatsen, dit had wellicht een hoop gedoe kunnen voorkomen.
Alle bokkers die hier wat langer meelopen (en daar reken ik de TS en de ruiter in kwestie zeker toe Knipoog) weten dat dergelijke foto's een hoop reacties oproepen. Zonder verdere uitleg is zo'n topic gedoemd om te mislukken, je laat immers de gebruikers (al dan niet bewust) gissen naar de achterliggende redenen om een pony op een bepaalde manier aan te pakken. Jammer, want met wat uitleg in de openingspost had dit voorkomen kunnen worden.
Daar tegenover staan een flink aantal offtopic reacties en reacties van gebruikers die iets nogal snel "mishandeling" vinden en dit ook wel overduidelijk kenbaar willen maken. Onbegrip over en weer dus, en de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen Knipoog
Maar wat ook wel gezegd mag worden: ik lees hier ook een aantal hele nette en goed onderbouwde reacties. Voor deze gebruikers geldt dat het een pittige discussie is, maar daar is op zich niets mis mee. Mijn complimenten daarvoor Lachen

Gezien het verloop van dit topic heb ik er geen vertrouwen meer in dat dit topic verder geheel volgens de regels kan verlopen, vandaar de beslissing om het definitief op slot te zetten.
Er is al aangekondigd dat er op korte termijn een vervolg komt met daarin nieuwe foto's.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen Knipoog