heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:35

Nee ik heb nog nooit met sporen gereden:)
Het zal vast goed zijn en voor een goede bedoeling, maar ik vind dat het ook zonder moet lukken (in de meeste gevallen).
Dus heb er nog nooit mee gereden, weet ook niet eens hoe het werkt haha.

Karlijn_xx

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:03

In principe vind ik sporen nutteloos.

Ondertussen is het vast en zeker wel 10000 keer gezegd, maar sporen zijn om de hulpen te verfijnen, niet om een paard vooruit te trappen. Als een paard niet impulsief en lui is, zou ik niet eens naar mijn sporen durven te grijpen. Ik rij op een handelsstal waar mijn eigen paard ook staat en ik krijg dagelijks met erg veel verschillende paarden te maken, luie paarden en snelle paarden. Mijn sporen gebruik ik slechts op de paarden die ik al ken, en alleen omdat ik meer van ze wil vragen dan stap, draf en galop.

Mijn eigen paard rij ik wel met sporen. Met hem start ik moment Z1 met genoeg winstpunten voor het Z2. Ik rij hem met sporen omdat hij in de hogere oefeningen wel eens wilt verslappen en zijn aandacht ergens anders bij te gooien. Voor hem is dat zijn hele lichaam draaien naar het onderwerp, daarbij vaak geweldige zijgangen eruit te gooien, maar niet zoals ik het wil. Als ik hem vraag om simpel te wijken, iets wat hij ondertussen alweer een jaar kent, schiet hij wel eens opeens recht naar voren of loopt springt hij aan in de galop en appuyeert hij.

Dat is ons grote probleem, ook in de ring. Hiervoor gebruik ik mijn sporen, zodat ik hem iets duidelijker kan opsluiten tussen mijn benen en handen en hem zo kan laten doen wat ik wil dat hij doet.

Maar, hierbij geld wel de regel dat ik aandrijf met mijn kuiten, en pas als ik mijn sporen opzettelijk wil gebruiken tijdens een oefening of een overgang, zet ik mijn hakken in de strijd. Verder altijd met mijn kuiten, altijd gedaan en ik zal het altijd zo doen.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:31

Hmm.. ja ik denk dat het ook wel "mode" word ja. Of in ieder geval mee te maken heeft... Jammer! :n En vooral voor de mensen die geen stil been hebben, en maar lopen te tikken en porren... :n

En ik zie ook veel mensen die tikken of aandrijven met hun hakken.
Terwijl dat niet zo is, Met je kuiten :j Maar dat werd hier boven ook al gezegt ;)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:29

Ik rij ook niet met sporen, heb er zelfs nog nooit mee gereden.
want heb ze niet nodig bij mijn pony :)

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:38

ik draag er geen vind het erg

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:13

ShadowPizza schreef:
Hmm.. ja ik denk dat het ook wel "mode" word ja. Of in ieder geval mee te maken heeft... Jammer! :n En vooral voor de mensen die geen stil been hebben, en maar lopen te tikken en porren... :n

En ik zie ook veel mensen die tikken of aandrijven met hun hakken.
Terwijl dat niet zo is, Met je kuiten :j Maar dat werd hier boven ook al gezegt ;)

ik rij/reed ook veel met mijn hak.
en ik probeer het nu op mijn kuiten te doen, maar dat is nog best moeilijk om je dat af en aan te leren.
maar ik doe mijn best! :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:40

ja heb ze wel ergens, nee gebruik ze nooit, en ieder die op mijn paarden rijdt mag ze ook niet gebruiken, heb ook nog niemand gezien die zo reed dat die aan sporen toe was.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:42

Hoe bedoel je dat lailapri? Ik denk niet dat sporen iets is waar je aan toe kunt zijn. Als je, je benen stil kunt houden ben je imo klaar voor sporen, mits je het gebruikt om je hulpen te verfijnen en niet om een paard vooruit te branden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:05

juist en dat bedoel ik, iedereen die ik op mijn pony's heb zien rijden waren veel te bewegelijk met hun benen. Helaas ook de personen die op de grotere stallen meerdere paarden reden/trainden. Vooral dat soort types kwamen al aan met leren laarzen en sporen eraan en wilde deze eigenlijk niet af. Als ik vroeg waarom ze ze hadden was dat vaak omdat de paarden dan beter luisterden. Als ik ze later zag schoppen op mijn pony's (ja en dat licht dan aan mijn pony's) was ik niet blij voor de paarden die met sporen gereden werden. Denk aan elke pas aansporen, veel te hard aansporen, etc.

Ikzelf wil nog wel eens teveel wringen en dat weet ik van mezelf dus (nog) geen sporen voor mij

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:49

Ik draag er geen, mijn been is lang neit stil genoeg. Dan nog maar ff neit hulpen verfijnen. Eerst maar eens netjes zitten!
Wil me poowny niet afstompen.

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:05

ik doe het ook niet, vind het niet nodigg.. pas als je echt in de hoge dressuur ofzo wilt rijden dan kan het wel.

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:43

JeroenK schreef:
danique38 schreef:
een paard inrijden met sporen ;( omg he waar ben je mee bezig

ik heb een pony van 4 doe ik absoluut geen sporen bij om moet meer op letten de laatste tijd dat ik me been stil hou anders gaat ze veel te hard :+ Ik heb niks tegen sporen maar een pony inrijden met sporen ;( dan mag je van mij wel weer terug naar de beginners les op de manege :o

:wave:

Neehoor, als je je benen niet stil kunt houden, dan moet je terug naar de beginnersles, als je eedn paard inrijd met sporen niet hoor..
Ik rijd ieder paard in met sporen en rijd sowieso elk paard met sporen..

Ik denk dat de reactie hierboven geplaatst is door iemand die zomaar wat zegt. WAAROM is het ''zielig'' als je een paard inrijd met sporen?

lees net dat je pas 12 bent..

nee ik ben 14 :+ mijn reactie was inderdaad wel een beetje erg penny :o Dan alsnog vind ik dat je je pony niet hoeft in te rijden met sporen maar dat is meer mijn ervaring

: :wave:

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:00

Meen je dit serieus? Jou ervaring?? Ik neem aan dat jij met je 14 jaar nog nooit een pony hebt ingereden ;) Ik rij dagelijks op jonge paarden die ik aan het inrijden ben of die net ingereden zijn, en ik rij ze als het mogelijk is met sporen. Dat is compleet de tegenstelling van wat ik zei, maar ik denk niet dat ik mezelf helemaal duidelijk maakte.

Jonge paarden en pony's kunnen JUIST moeilijker zijn in de hulpen. Als ik een jong paard aandrijf reageert hij daar heus niet op hoor. Als er een koud metalen stompje tegen zijn buik aan komt gaat hij wel vooruit, waarbij ik hem weer met mijn handen begrens zodat hij niet onder me uit rent. Zo maak je een paard alleen maar alerter, scherper aan je been en fijner. Ik heb iig nog nooit slechte ervaringen gehad over paarden die ik heb ingereden, integendeel ;)

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:29

Ik draag zelf geen sporen, simpelweg omdat ik dit niet nodig vind.
Mijn mening is eerst proberen zonder hulpmiddelen....En eventueel op advies van een instructeur anders.

Laat die meiden maar lekker doen, wijsheid is met de domme, zeggen ze wel eens.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:09

Ik heb zelf nooit met sporen gereden omdat ik van mezelf weet dat ik soms erge kapstokken kan hebben.
Maar ik vind het nooit zo erg als mensen met sporen rijden, mits ze er mee om kunnen gaan.

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:56

hallo ik rijd ook niet met sporen omdat die andere mensen het allemal zielig vinden ik niet egt maargoed me pony is best sloom enzo maar eeh ik ben overal aan het zoeken naar een foto van dummy sporen denken jullie dat je er 1 kan vinden??

groetjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:26

En moeilijker zijn in de hulpen los je op door scherpere hulpen te geven? Dat is IMO ook geen juist gebruik van de sporen :o

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:47

sporen zijn alleen nodig om je hulpen net iets duidelijker te laten overkomen toch....ik gebruik ze zelf ook, maar als het niet nodig is(als ik naar buiten ga bv) doe ik ze niet om!

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:55

Ik reed mijn paard op M1 niveau, reed thuis zonder zweep en sporen omdat ik vind dat hij gewoon goed aan het been moet zijn! Omdat het opwedstrijd verplicht is strart ik met kleine spoortjes! Maar die gebruik ik niet!

Door een blessuure kan ik hem nu niet meer rijden en rij ik op het ZZ-licht paard van mijn instructie. Deze rij ik ook zonder sporen en zweep! Ook omdat deze goed aan het been is!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:10

Ik moet wel...
Rij nu M1 en dan moet je sporen.
Maar rij thuis of in de les nooit met sporen, doe ze alleen aan op wedstrijd :)
Vind het ook totale onzin, als ik mijn paard toch mooi ontspannen kan rijden zonder sporen waarom moet ik ze dan aan!! _-:(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:11

als je paard ook op wedstrijd geen sporen 'nodig heeft'
dan zijn er toch dummy sporen?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:01

Snoevie schreef:
als je paard ook op wedstrijd geen sporen 'nodig heeft'
dan zijn er toch dummy sporen?

Nooit van gehoord, Wat zijn dat dan ?
Van zo'n neppe sporen of wat?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:00

ja,wel het beugeltje maar geen knop zegmaar aan de achterkant,moet je ff een plaatje googelen!

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:58

Op de manege waar ik reed was het ook mode. Die meiden hadden de spoortjes al om voor ze wisten op wie ze die les zouden rijden... En dan nog hielde ze die spoortjes aan tot de instructeur vroeg om die dingen af te doen. Maar na de les moesten ze zo snel mogelijk weer om, want stel je voor dat je niet bij de modetrend past :-S

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:53

Heb even gegoogled!
Maar daar heb je nog een stuk hard plastic achter.
En aangezien mijn paard toch vrij gevoelig is!
Liefste zou ik gewoon niks dragen .. :)