heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:39

Mijn instructrice zegt dat ik beter sporen kan dragen zodat mijn paard wat meer voorwaarts is en om de hulp te verfijnen, maar ik vind t niet echt fijn rijden :+
Ik gebruik ze wel maar alleen als 't dan ook echt nodig is, ik rij liever zonder.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:05

Ik rij alleen met sporen als ik ga dressuuren maar dat doe ik alleen om mijn paard af en toe een beetje recht te stellen en mooie voltes te maken. Bij mij vroeg een meisje waarom ik niet altijd met sporen reed. toen heb ik gezegt dat dat niet nodig is, toen keek ze me egt raar aan.

Ik vind het best als iemand met sporen rijd, maar ik vind meisje K een beetje appart :o

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:23

Vicky_88 schreef:
Beauty_J schreef:
ik rij bijna altijd zonder sporen.. alleen vaak op een wedstrijd met aangezien het dan toch net even die extra druk geeft voor een schouder binnen of even meer impuls heeft met vooruit rijden.
maar ik gebruik ze neit om een paard voorwaarts te rijden??.. daarvoor heb je een zweep toch?

ook al niet, daarvoor heb je je kuiten en kuitdruk ;) zweep gebruik je om je paardaan het been te maken. als ie niet op jou kuit reageerd kun je dat corrigeren dmv de zweep.

ja maar als je paard niet op je kuit reageerd gaat ie toch ook niet voorwaarts?? dus daarom heb je een zweep. je rij toch niet zomaar zweep
wat ik dus bedoel is als mijn paard niet voorwaarts wil gebruik ik een zweep.
je moet er toch een reden voor hebben
dus als mijn paard niet voorwaarts is dat betekend dat hij niet goed aan me been loopt! beetje onlogisch om echt zo beterweet opmerking er tussen te gooien

denk je nou dat ik zeg me paard is aan het been maar toch rij ik met een zweep om hem voorwaartser te rijde??:S

flugeltje

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:26

Ik gebruik mijn sporen om hem aan mijn been te zetten en voor mijn moeilijkere oefeningen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:32

ik rijd af ent oe op mijn jonge merrie ook met kleintjes want ze luisterd soms totaal niet naar mijn binnenbeen en met een spoortje word ze af en toe even opgefrist:D

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:58

ik gebruik geen sporen

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:00

Ik rij ook zonder sporen op mijn nieuwe paard (nou ja, heb hem ook alweer bijna twee jaar). Maar heb nu nog vijf punten te gaan in de L2 en daarna moet ik dus wel met sporen gaan rijden. Dat vind ik wel jammer, want ik vind het juist leuk dat ik alles met hem zonder sporen gedaan krijg. Hij reageert al op kuitdruk en heel soms heb ik mijn hak wat nodig maar een spoortje hoef ik er zeker niet voor te gebruiken. En die dummysporen vind ik persoonlijk een beetje.. Eh.. Dummy haha. Dat is toch ook geen porem?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:04

Ik rij met sporen op m'n draver. Niet altijd enkel in dressuur omdat ik dan makkelijker druk kan geven zodat ze haar onderhand in de, sowieso al heel moeilijke galop, gaat onder brengen. Ik heb vorig jaar een trombose gehad in mijn been en ben daar nooit helemaal meer van hersteld waardoor (kleine) sporen voor mij een heel handig hulpmiddeltje zijn :)

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:57

Ik heb ook ´t idee dat sporen een modeverschijnsel worden, vooral onder de (sorry, bedoel er niks mee) jongere meiden. Die hebben 't idee dat mensen die goed rijden sporen dragen (zoals anky, springruiters etc.) en gaan ze dan ook dragen om zo bij andere jonge meiden over te komen als ''zó, die zal vast goed kunnen rijden''. Veel mensen die ik sporen zie gebruiken hebben totaal geen stil onderbeen of hebben de tenen niet naar binnen, waardoor de spoor in de buik blijft prikken. Helaas blijkt uit genoeg topics hier op bokt ook maar al te vaak dat veel mensen niet precies weten waar sporen voor dienen..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:00

sharon_quiz schreef:
Ik rij ook zonder sporen op mijn nieuwe paard (nou ja, heb hem ook alweer bijna twee jaar). Maar heb nu nog vijf punten te gaan in de L2 en daarna moet ik dus wel met sporen gaan rijden. Dat vind ik wel jammer, want ik vind het juist leuk dat ik alles met hem zonder sporen gedaan krijg. Hij reageert al op kuitdruk en heel soms heb ik mijn hak wat nodig maar een spoortje hoef ik er zeker niet voor te gebruiken. En die dummysporen vind ik persoonlijk een beetje.. Eh.. Dummy haha. Dat is toch ook geen porem?

Hoezo is een dummy geen porem? beter een dummy dan onnodig spoorgebruik... toch? :)

Maar volgens mij is het nu niet meer verplicht om in de M1 met sporen te starten... (pin me er niet op vast) dat het wel nog gedaan word is een ander verhaal

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:01

not2miss schreef:
Ik heb ook ´t idee dat sporen een modeverschijnsel worden, vooral onder de (sorry, bedoel er niks mee) jongere meiden. Die hebben 't idee dat mensen die goed rijden sporen dragen (zoals anky, springruiters etc.) en gaan ze dan ook dragen om zo bij andere jonge meiden over te komen als ''zó, die zal vast goed kunnen rijden''. Veel mensen die ik sporen zie gebruiken hebben totaal geen stil onderbeen of hebben de tenen niet naar binnen, waardoor de spoor in de buik blijft prikken. Helaas blijkt uit genoeg topics hier op bokt ook maar al te vaak dat veel mensen niet precies weten waar sporen voor dienen..

Dit is precies waarom ik mijn eerder geplaatste reactie postte! en ook over het zweepgebruik.

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn!!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:04

Vicky_88 schreef:
not2miss schreef:

Dit is precies waarom ik mijn eerder geplaatste reactie postte! en ook over het zweepgebruik.

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn!!

Precies vind ik ook! :j iedereen prikt maar tegenwoordig wat zodat ze erbij horen :=

bij mijn paard ga ik dus echt geen sporen gebruiken (mits op de M wedstrijden later)
als ik mijn been al aanleg gaat ze al. ze is zeer gevoelig op de kuit, en reageert hier perfect op :j

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:07

en zo hoort het ook!
Het enige wanneer ik ze gebruik is op wedstrijd. (dan kakt ie in de proef helemaal in en plakt aan mn been en reageerd er amper meer op, dus lijkt mij reden genoeg om een spoortje te gebruiken :D )

Laatst heb ik voor de 1e keer met sporen op een jonkie gereden. die begint af en toe aan je been te plakken en wil je kuit nog al eens compleet negeren. zweep geeft ie vrij weinig om dus kan hem daarmee niet corrigeren (of ik zou er vol op moeten meppen en dat is ook niet echt mijn ding).

Maar nogmaal (maar pin me er niet op vast) ik geloof dat sporen vanaf M1 niet meer verplicht is...

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:36

Vicky_88 schreef:
sharon_quiz schreef:

Hoezo is een dummy geen porem? beter een dummy dan onnodig spoorgebruik... toch? :)

Maar volgens mij is het nu niet meer verplicht om in de M1 met sporen te starten... (pin me er niet op vast) dat het wel nog gedaan word is een ander verhaal

Ja zo'n dummy is beter dan wel een spoor dat begrijp ik wel. Maar ik vind het er niet uitzien! Zo'n nepspoor. Zelfde als dat je met een nep stang zou rijden ofzo :P Ja ik hoor af en toe ook dat die verplichting er niet meer is in het M maar ik zie het overgrote deel toch nog steeds posten dat het wel zo is..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:49

rij zelf nooit met sporen

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:54

ik rij op een manege (ze zijn geen voorstander van sporen daar!)en daar mag je niet met sporen rijden op een manege paard maar als het je eigen paard is moet je het zelf weten.
maar ik vind het hartstikke onnodig om met sporen te rijden als het niet hoeft.
en ik vind het eigenlijk een beetje dom als je er stoer mee probeert te doen want jij zal maar eens in je buik geprikt worden met van die dingen!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:51

ik sluit me helemaal bij marianneeeh aan :o

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:04

marianneeeh schreef:
ik rij op een manege (ze zijn geen voorstander van sporen daar!)en daar mag je niet met sporen rijden op een manege paard maar als het je eigen paard is moet je het zelf weten.
en ik vind het eigenlijk een beetje dom als je er stoer mee probeert te doen want jij zal maar eens in je buik geprikt worden met van die dingen!

Dit vind ik nou ook! En je moet je benen ook goed stil kunnen houden anders prik je hem steeds in de buik.

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:10

Laat ik je geruststellen... Ik rijd ZONDER.
Iemand dat ik ken denkt dat ze "het" is .
& rijd op de braafste pony met grote langen sporen,
& de pony is NIET traag .
**** Daar kan ik echt ni tegen . ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:52

vera23 schreef:
nee hoef je niet meer met sporen te rijden ?? ik rij liever ook zonder .. maar reed met omdat het moest vanaf de M :o

zoiezo een belachelijke regel :( ... hoe hoger je rijdt hoe minder hulpmiddelen je nodig zou moeten hebben zou je zeggen :o

Omdat je vanaf het M niet meer met zweep mag rijden... en ik ken er genoeg die en met zweep en met sporen rijden, dus dan worden de hulpmiddelen idd minder in het M.
Ik kan niet met zweep rijden en is het toch zeker fijn om een spoortje te hebben met bijv. nieuwe oefeningen, zodat je tijdens het leren, net wat duidelijker je hulp kan geven en die dan steeds meer kan gaan verfijnen.
Je hebt een spoor, maar hoeft hem niet te gebruiken, alleen als het noodzakelijk is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:54

SportHorsess schreef:
Laat ik je geruststellen... Ik rijd ZONDER.
Iemand dat ik ken denkt dat ze "het" is .
& rijd op de braafste pony met grote langen sporen,
& de pony is NIET traag .
**** Daar kan ik echt ni tegen . ;)

Wat heeft een NIET trage pony met sporen te maken ??

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:58

lovesfacheux schreef:
marianneeeh schreef:

Dit vind ik nou ook! En je moet je benen ook goed stil kunnen houden anders prik je hem steeds in de buik.

De manegepaarden en veelal eigen paarden die ik ken, worden elke pas aangedreven ( zonder spoor), maar wat is er nu minder zielig voor een paard, elke pas een klop in je buik of 1x indien nodig een klein prikje geven, om je paard scherp te maken ??

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:18

Vicky_88 schreef:
not2miss schreef:

amen..
mee eens

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:26

Ik rijd normaal altijd met grove wieltjes sporen, omdat ik het zelf fijner vind rijden (minder met m'n been doen). Ik heb ze niet nodig voor de voorwaartse drang, die is er toch wel. Pas geleden was ik ze vergeten om te doen, en m'n paard liep zonder sporen even goed als met. Ze is dan nog 'scherp' aan het been, voor mij een teken dat ik er goed mee om kan gaan. Ik denk dat meerdere ruiters af en toe weleens zonder sporen moet rijden, om te kijken of hun paard dan nog steeds zo scherp is. Ik zie aardig wat afgestompte paarden, echt zonde terwijl dat helemaal niet hoeft...

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:27

ik rijd wel met sporen.
Eerst deed ik het nooit & reed ik wel met een zweepje.
Maar mijn pony was zo ontzettend snel dat ik dat zweepje helemaal niet nodig had.
Maar na een paar weken rijden zonder zweepje ging 'ie ineens stilstaan en wou 'ie niet meer vooruit. Dus toen ben ik maar overgestapt op sporen, en dat is ideaal, want nu staat 'ie niet zomaar stil én hij is niet snel.