Ik gebruik ze wel maar alleen als 't dan ook echt nodig is, ik rij liever zonder.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vicky_88 schreef:Beauty_J schreef:ik rij bijna altijd zonder sporen.. alleen vaak op een wedstrijd met aangezien het dan toch net even die extra druk geeft voor een schouder binnen of even meer impuls heeft met vooruit rijden.
maar ik gebruik ze neit om een paard voorwaarts te rijden??.. daarvoor heb je een zweep toch?
ook al niet, daarvoor heb je je kuiten en kuitdrukzweep gebruik je om je paardaan het been te maken. als ie niet op jou kuit reageerd kun je dat corrigeren dmv de zweep.
sharon_quiz schreef:Ik rij ook zonder sporen op mijn nieuwe paard (nou ja, heb hem ook alweer bijna twee jaar). Maar heb nu nog vijf punten te gaan in de L2 en daarna moet ik dus wel met sporen gaan rijden. Dat vind ik wel jammer, want ik vind het juist leuk dat ik alles met hem zonder sporen gedaan krijg. Hij reageert al op kuitdruk en heel soms heb ik mijn hak wat nodig maar een spoortje hoef ik er zeker niet voor te gebruiken. En die dummysporen vind ik persoonlijk een beetje.. Eh.. Dummy haha. Dat is toch ook geen porem?
not2miss schreef:Ik heb ook ´t idee dat sporen een modeverschijnsel worden, vooral onder de (sorry, bedoel er niks mee) jongere meiden. Die hebben 't idee dat mensen die goed rijden sporen dragen (zoals anky, springruiters etc.) en gaan ze dan ook dragen om zo bij andere jonge meiden over te komen als ''zó, die zal vast goed kunnen rijden''. Veel mensen die ik sporen zie gebruiken hebben totaal geen stil onderbeen of hebben de tenen niet naar binnen, waardoor de spoor in de buik blijft prikken. Helaas blijkt uit genoeg topics hier op bokt ook maar al te vaak dat veel mensen niet precies weten waar sporen voor dienen..
Vicky_88 schreef:not2miss schreef:Ik heb ook ´t idee dat sporen een modeverschijnsel worden, vooral onder de (sorry, bedoel er niks mee) jongere meiden. Die hebben 't idee dat mensen die goed rijden sporen dragen (zoals anky, springruiters etc.) en gaan ze dan ook dragen om zo bij andere jonge meiden over te komen als ''zó, die zal vast goed kunnen rijden''. Veel mensen die ik sporen zie gebruiken hebben totaal geen stil onderbeen of hebben de tenen niet naar binnen, waardoor de spoor in de buik blijft prikken. Helaas blijkt uit genoeg topics hier op bokt ook maar al te vaak dat veel mensen niet precies weten waar sporen voor dienen..
Dit is precies waarom ik mijn eerder geplaatste reactie postte! en ook over het zweepgebruik.
Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn!!
iedereen prikt maar tegenwoordig wat zodat ze erbij horen 
)Vicky_88 schreef:sharon_quiz schreef:Ik rij ook zonder sporen op mijn nieuwe paard (nou ja, heb hem ook alweer bijna twee jaar). Maar heb nu nog vijf punten te gaan in de L2 en daarna moet ik dus wel met sporen gaan rijden. Dat vind ik wel jammer, want ik vind het juist leuk dat ik alles met hem zonder sporen gedaan krijg. Hij reageert al op kuitdruk en heel soms heb ik mijn hak wat nodig maar een spoortje hoef ik er zeker niet voor te gebruiken. En die dummysporen vind ik persoonlijk een beetje.. Eh.. Dummy haha. Dat is toch ook geen porem?
Hoezo is een dummy geen porem? beter een dummy dan onnodig spoorgebruik... toch?![]()
Maar volgens mij is het nu niet meer verplicht om in de M1 met sporen te starten... (pin me er niet op vast) dat het wel nog gedaan word is een ander verhaal
Ja ik hoor af en toe ook dat die verplichting er niet meer is in het M maar ik zie het overgrote deel toch nog steeds posten dat het wel zo is.. marianneeeh schreef:ik rij op een manege (ze zijn geen voorstander van sporen daar!)en daar mag je niet met sporen rijden op een manege paard maar als het je eigen paard is moet je het zelf weten.
maar ik vind het hartstikke onnodig om met sporen te rijden als het niet hoeft.
en ik vind het eigenlijk een beetje dom als je er stoer mee probeert te doen want jij zal maar eens in je buik geprikt worden met van die dingen!
vera23 schreef:nee hoef je niet meer met sporen te rijden ?? ik rij liever ook zonder .. maar reed met omdat het moest vanaf de M
zoiezo een belachelijke regel... hoe hoger je rijdt hoe minder hulpmiddelen je nodig zou moeten hebben zou je zeggen
lovesfacheux schreef:marianneeeh schreef:ik rij op een manege (ze zijn geen voorstander van sporen daar!)en daar mag je niet met sporen rijden op een manege paard maar als het je eigen paard is moet je het zelf weten.
maar ik vind het hartstikke onnodig om met sporen te rijden als het niet hoeft.
en ik vind het eigenlijk een beetje dom als je er stoer mee probeert te doen want jij zal maar eens in je buik geprikt worden met van die dingen!
Dit vind ik nou ook! En je moet je benen ook goed stil kunnen houden anders prik je hem steeds in de buik.
Vicky_88 schreef:not2miss schreef:Ik heb ook ´t idee dat sporen een modeverschijnsel worden, vooral onder de (sorry, bedoel er niks mee) jongere meiden. Die hebben 't idee dat mensen die goed rijden sporen dragen (zoals anky, springruiters etc.) en gaan ze dan ook dragen om zo bij andere jonge meiden over te komen als ''zó, die zal vast goed kunnen rijden''. Veel mensen die ik sporen zie gebruiken hebben totaal geen stil onderbeen of hebben de tenen niet naar binnen, waardoor de spoor in de buik blijft prikken. Helaas blijkt uit genoeg topics hier op bokt ook maar al te vaak dat veel mensen niet precies weten waar sporen voor dienen..