zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselover02

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:04

ja dat is zo! ik denk dat heel veel paardengekken er wel zo over denken (ik in ieder geval wel ;) )
en heel veel mensen die ik ken! :P

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:21

Loveies schreef:
Ik zie de zweep, net als sporen, als een hulpmiddel om je hulp te verfijnen. Dat houdt voor mij in dat je dus een consequente hulp kan geven, in het geval van een zweep is deze hulp vaak een straf. Dat betekend niet dat je er maar op los moet rammen en zo vaak mogelijk moet slaan.. Een tikje wanneer je paard iets doet wat niet gewenst is kan, maar dan moet het ook duidelijk zijn en het geen tien tikken worden.

Ik vind het straffen met een zweep niet nodig en overbodig wanneer een paard een bepaalde oefening niet begrijpt.

Eens, ik zie het ook als hulpmiddel

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:19

Ja, ik ook, alhoewel ik één van de paarden op de manege af en toe wel een ferme tik geef, maar dat is zo'n paard dat denkt: laat haar maar, ik slof maar braaf mijn rondje en dat paard loopt af en toe ook gewoon echt niet door. Maar echt keihard slaan ofzo, dat doe ik natuurlijk niet.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:33

ik ben een recreatieruiter en rij alleen op straat, maar soms zijn ze zo vervelend!!! schrikken om niks, zich aanstellen, dingen zoeken om zogenaamd van te schrikken, reageren op dingen waar ze normaal helemaal niet bang van zijn zoals bijv. vrachtwagens en ga zo maar door. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik dat best wel flinke tikken kan geven hoor! en dat is er dan niet 1 of 2.

Maar als hij daarna de daaropvolgende 5 min. wel weer normaal rijd, krijgt hij ook wel weer gewoon z'n snoepje tijdens de rit hoor. Ik hoop dat hij dan snapt dat hij zo braaf is en dat hij het zo moet doen... maar misschien is dat wel teveel gevraagd?

FemzCyrCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:08

Hangt van de situatie af !

Als je paard keihard gaat bokken of niet doorloopt wel ja. Maar met doorlopen ga ik eerst met benen aandrijven maar dat doet er niet toe xd

Ik zie het als een billekoek..

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:31

Het hangt er vanaf hoe de ruiter het gebruikt. Als je een zacht tikje geeft om door te lopen vind ik dat niet erg, maar je moet niet meteen een keiharde tik geven omdat jij even boos bent.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:36

Ik vind dat als je een zweep gebruikt, er niet mee moet slaan, maar als aanwijs 'stok' moet gebruiken. Jij ben te docent, het paard de leerling. Een docent slaat zijn leerlingen toch ook niet met een aanwijsstok? :+ (mijne iniedergeval niet) dus dat hoor je ook niet bij een paard te doen. Het is om een paard te helpen, aanwijzing te geven!

tiffani12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:09

Nee zielig vind ik het niet , maar ik sla dan ook niet keihard , ik tik af en toe bij op de kont en daar reageert hij snel en goed op , ik gebruik het meer als hulp en niet als straf

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:24

Lovethokkaa schreef:
Ik vind dat als je een zweep gebruikt, er niet mee moet slaan, maar als aanwijs 'stok' moet gebruiken. Jij ben te docent, het paard de leerling. Een docent slaat zijn leerlingen toch ook niet met een aanwijsstok? :+ (mijne iniedergeval niet) dus dat hoor je ook niet bij een paard te doen. Het is om een paard te helpen, aanwijzing te geven!

In de tijd dat het nog wel normaal was om kindertjes in de klas te slaan met een lineaal of aanwijsstok dacht ook iedereen dat dat de beste methode was. Toch werd het al in 1820 verboden. Als het echt zo goed zou werken was het echt nooit afgeschaft.

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:55

Ik zie een zweep meer als een correctie, net als sporen die je hulpen alleen verfijnen. Net als wij als kind zijnde wel eens een schop onder onze kont kregen, hebben paarden dat ook wel eens nodig.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:42

Aan de ene kant vind ik het wel zielig want als jij iets niet begrijpt, of ergens geen zin in hebt, word jij dan ook geslagen?!
Aan de andere kant vind ik het goed, want het is ook duidelijkheid en je kan beter een keer een goed tikje geven dan steeds miljoen x je benen erin te rammen.

Ik weet het eigenlijk niet. Ligt eraan hoe hard je slaat.