LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:20

Ok, dat is een ander verhaal dan zoals je bij de foto presenteert. Maar dan zou je geen onderhals verwachten.....Niet vreemd dat je dan zulke reacties krijgt toch.

Ik sluit me bij je laatste opmerking aan en trekt meer weer terug...want ach, wie ben ik.....ik weet wel wie t hardst schreeuwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:20

maar waarom mogen dat soort reacties wel richting een Totilas en Gal?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:23

Omdat ´wij´schijnen te schreeuwen en ´zij´schijnen gelijk te hebben, Kim. Wat ik al eerder zei, een onbegonnen discussie. met hier en daar ook nog persoonlijke aanvallen

bulck

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:38

Ik vind het frappant dat er niet naar elk dier apart gekeken kan worden. Een Lippizaner of enig ander Iberisch paard vergelijken met een typisch warmbloed sportpaard is gewoon niet mogelijk. Lante heeft dat mooi omschreven. Niets afbreuk aan die rassen, maar ze hebben ook hun beperkingen, maar zouden meesters moeten zijn voor het verzameld werk, maar daar blijven in de Fei dressuursport enkel de Pi en Pa over, waarbij je dat extra zou moeten zien. Nu was ik laatst op CDI Hansbeke (ja we hebben toch eens meer dan een concours in Belgie :-) ) en daar zie je veel portugezen, spanjaarden etc, op de rassen daaraan gekoppeld (lusitanos en andalusiers). Maar als je dan kijkt wat die ervan terecht brengen is het eigenlijk een schrijnend tafereel. strakke ruggen, taktfouten, pirouette in 1tijd, en dan denk je: Ah nu komt de pi-pa tour, en nee hoor dan vullen ze de verwachting niet in. Ongelijkmatige passen, overgangen hectisch etc. en dan laten ze zelfs hun sterke punten zo de mist ingaan....

Ik geniet van de sport in zowel actieve als passieve zin, en vind de sportevolutie gewoon leuk om te volgen.
Waar je vroeger paarden had die nauwelijks konde piafferen en passageren is die vraag eigenlijk niet meer aan de orde in het huidige sportlandschap. De, in de titel vermelde technieken, zijn een manier om dit mogelijk te maken.
Maar er zullen wel meer wegen naar Rome leiden dan deze, enkel zijn zij momenteel niet bestaande of komen ze te kort op dit ogenblik. Dus aan alle contra's, hop dat paard op en rijden tot je Toti verslaat. Werkt de kleine minpunten eruit en laat zien hoe jullie het doen.

Tot dan blijf ik kijken naar dit bewegingswonder en de vele andere dieren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:56

ElCid schreef:
Foto's van een 16 jarige Lipizzaner hengst in de piaffe, zoals hij deze liet zien op 20 september tijdens de clinic van Francisco Bessa de Carvalho. Dit paard is na een rustperiode weer opgepakt en dit was de 1e keer sinds ca. 6 maanden dat er weer serieus mee getraind werd.

ElCid schreef:
Hij heeft 6 maanden stil gestaan maar is intussen al weer een maand of 2 licht in training!
Hoezo, beoordelen van achter de PC, er worden hier ook conclusies getrokken waar geen enkele verdere achtergrond informatie bij bekend is. Natuurlijk wordt hier niet een paard uit de wei geplukt en aan het werk gezet.
Maar ik had deze reacties al verwacht, typsch Bokt. Ik trek me weer terug uit deze zinloze discussie waarbij de degene die het hardst schreeuwt denkt gelijk te krijgen. Ik ga weer zwijgen, zonde van mijn , wederom, verspilde energie!

Niet typisch Bokt; je had die informatie er duidelijker bij moeten zetten. ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:51

Lante schreef:
Hij zakt mooi in de achterhand en dat missen we inderdaad in de huidige top wat teveel, maar de losgelatenheid in het lichaam is ook een ding... (en ik ben het ermee eens dat het in het kader van dierwelzijn twijfelachtig is om een paard dat zo lang stil heeft gestaan met een blessure een dergelijke oefening te laten doen met de handen op het dijbeen vast gezet zoals te zien op foto 1, foto 2 geeft een fijner beeld, maar goed...)

Het is ook zo dat de iberische rassen meer in een vierkantmodel staan over het algemeen en daardoor ziet het er ook beter uit in verzameling (vind ik). Maar voor de 'lossgelassenheit' (ook erg belangrijk en dat mis ik op bovenstaande foto's) is een langgelijnder paard weer een pré... En dan is het maar net waar je als ruiter voor kiest. Naar mijn idee wordt er met de rollkur en de hyperflexie gewerkt aan maximale aanspanning/ontspanning van de spieren, omdat dàt nu juist ook het punt is waar de tegenwoordige topdressuurpaarden in alle onderdelen enorm kunnen scoren. Bij de klassieke dressuur met de meer barokke rassen zoals de bovenstaande lipizaner ligt de nadruk meer op het verzamelen en met een hoofd achter de loodlijn en het hoogste punt halverwege de hals is dat minder goed mogelijk, al kun je natuurlijk wel werken aan de snelheid van het achterbeen, maar goed.

Kortom; de nadruk ligt op verschillende gebieden en heeft mijn inziens alles te maken met de bouw van het paard. Je benadrukt de sterke punten en dáár scoor je mee.

Ik vind Totilas al aardig lijken op het paard waar je minder compromissen mee hoeft te sluiten; hij kan meer verzamelen dan hij nu doet, en hij is nog jong, dus daar heb ik goeie verwachtingen van en makkelijker losgelassen dan de meeste Iberische paarden naar mijn idee. Bovendien is lijkt zijn temperament een stuk makkelijker te bewerken dan de andere KWPN paarden in de top. Volgens mij zien we Edward binnenkort mooie ereronden rijden met hem. Dit is het paard waar we heen moeten in de fokkerij naar mijn idee. :)

Amen!! bedankt Lante, je hebt precies geschreven wat ik dacht... *D ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:51

Elcid,
Bewondering heb ik alleen maar.

Kom nu met nog meer plezier en "verwachting" (dit dus echt positief bedoelt) naar de clinic.

Ga er alle mogelijke moeite voor doen, om dat weekend te komen