Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

detour schreef:Nee, dat heb ik toevallig onderwezen gekregen tijdens psychologie toen ik studeerde. En als de wetebnschap hierin gefaald heeft, dan heb ik iets aangenomen wat niet zo is.![]()
De oermens heeft meer instinct gehad dan wij, men beweert dat het bij onw vrijwel verdwenen is al kan het nog op instinct wijzen dat wij bv voelen dat er iemand achter ons aanloopt in een donker steegje.![]()
Daardoor is de mens zich zijn bestaan gaan afvragen en zoekt antwoorden op levensvragen. Daar is een dier niet mee bezig, omdat het instinct bepaalt wat het dier moet doen.
Heel simplistisch uitgelegd, maar zo hebben wij bv ook een geweten. En wat ik begrepen heb ik dat iets wat dieren ook missen.
Waar jij op doelt zijn denk ik onderdrukte emoties, dat vind ik niet hetzelfde als een instinct.![]()
Ik denk wel dat er in elk mens sadisme en agressie schuilt. maar dat is er in ons gecultiveerde Westen redelijk "uitgeramd", al gebeuren er nog steeds gruwelijke dingen.![]()
Persoonlijkheden heeft ook niks te maken met instinct.
Als je er maar niet instinkt!![]()
Lusitana schreef:Ze worden gefokt maar dat zorgt voor bepaalde genetische overerving wat betreft uiterlijke kenmerken, maar het paard als wezen veranderd niet echt. Overlevingsdrang en het kunnen overleven in de wildernis, blijft gewoon aanwezig. Een huis tuin en keuken paard kan accuut verwilderen en overleven als je het in een natuurgebied uitzet en zijn gedrag verschilt niet van dat van het oerpaard, behalve dat de vluchtdrang misschien wat verminderd is (vergeleken bv een zebra waarvan men zegt dat die toch lastiger te domesticeren is, maar ook daarvan zie we al bereden en betuigde exemplaren en de zebroiden-lekker popi zorse genoemd- zijn ook niet echt lastiger dan een gewoon paard, geloof ik, ken er geen groep van, dus lastig oordelen).
De wilde paarden die we kennen als mustangs bv, brumbies in australië en de wilde paarden in Moçambique zijn daar voorbeelden van.
De paarden die ik ken hebben wel iets dat me erg sterk aan een geweten doet denken...
Als ze mijn scooter aan horen komen braaf achter het hek gaan staan dat ze platgegooid hebben (en de hele nacht duidelijk uit struinen geweest), bv. Terwijl ze daar achter niet hun voer krijgen, dus wat motiveert ze dan om daar achter te gaan staan? Ik leg dat dan uit dat ze toch ergens weten dat er van ze verwacht wordt dat ze op hun plek blijven als ik er niet ben en dat ze "stout" zijn geweest door dat niet te doen. Maar goed het kán eenvoudigweg gewoonte/routine zijn om mij daar te ontvangen.
Of verschrikt opkijken als ze betrapt worden met iets dat ze eigenlijk niet mogen doen. Natuurlijk kun je het uitleggen dat ze bang zijn voor straf, maar dat betekent denk ik op zich wel dat ze weten dat ze straf verdienen....dus een geweten hebben.
Ideeën of andere ervaringen daarin daarover?
yegmerc schreef:Bianca6 schreef:....
Op Youtube staan bijvoorbeeld filmpjes waar je kan zien dat je als volledig gelijkwaardig kameraad kan stoeien zonder dat het slecht aflooptKwestie van op elkaar ingespeeld zijn.
Ik kan zien dat je geen ervaring hebt met paarden Bianca, je hebt nog geluk dat je dit met een merrie doet. Paarden en zeker hengsten kunnen je zien als speeltje en over je heen walsen, zonder slechte bedoelingen, maar niet wetende dat de mens niet zo krachtig is als een paard. Wordt dan een soort Tom en Jerry film. Ik zie trouwens overal veel commentaar van je betreffende rijtechnieken maar zie alleen filmpjes van je naast het paard. Kan je upberhaupt wel rijden ??? En zo ja laat iedereen eens meegenieten van jouw "natural way" of riding !!!!
waar?) dan PM ff aub

yegmerc schreef:Kijk naar de Aborigines in Australie. Deze mensen kennen nog kannibalisme
Het ministerie van buitenlandse zaken heeft toch hopelijk wel een negatief reisadvies afgegeven voor Australië!!!!
Hermelientje schreef:yegmerc schreef:Kijk naar de Aborigines in Australie. Deze mensen kennen nog kannibalisme
Het ministerie van buitenlandse zaken heeft toch hopelijk wel een negatief reisadvies afgegeven voor Australië!!!!