Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:20

Na een ochtendje weg en een middagje zonder internet ga ik maar dapper proberen om wat antwoorden te geven. Begin op pagina 7 en zal in de loop van de avond proberen verder te komen.
Mocht ik je overslaan en je wilt wat weten stuur even een pb of zet je vraag nog een keer neer zodat ik daarop kan antwoorden.

Wanted2003 schreef:
Je zegt dan wel dat je niet altijd trekt, want de teugel hangt zelfs op een aantal foto's. Dat is toch helemaal niet de bedoeling van paardrijden? De teugels horen nooit in een boog te hangen, misschien met uitdraven ja, maar daar ben jij hier duidelijk niet mee bezig. Wanneer je pony nageeft en je, je hand wilt ontspannen gooi je de teugels toch niet meteen in een boog? Dan houd je lichtjes contact. Daarbij vind ik het niet zo gek dat je pony tegen het been in komt, want wanneer je met deze strakke/sterke handhouding been gaat geven kan de pony niet anders dan flippen/steigeren/bokken/in verzet komen. Waar moet die anders heen? De pony ontploft als je m zo met "druk" rijd. En dan lees ik ook nog dat de pony uit de bocht vliegt, dat betekent dus dat die nog niet fatsoenlijk op eigen benen kan galloperen? Dus moet jij hem maar met zon harde hand ondersteunen? Dan loopt die dus NOOIT op eigen benen maar op jouw handen. Als doel wil jij een ronde lijn creeëren en dus ben ik het wel een beetje eens met de wannabe anky opmerkingen, want jij wil dat dus creeëren, alleen weet Anky hoe ze het gewenste effect krijgt, en jij dus niet, de basis is altijd VAN ACHTER NAAR VOREN RIJDEN, en wat jij doet is dus precies het tegenovergestelde, arme pony.
Ik werk graag zo dat ik mijn teugel in een boogje kan laten hangen zonder dat een paard daar gelijk achteraan komt zetten. De duitsers noemen dat zo mooi ‘uberstreichen’ maar in het nederlands is er volgens mij geen woord voor. Op die manier controleer je of het paard echt los is van je hand wat overigens niet hetzelfde is als geen verbinding van achter naar voor hebben. Sterker nog als je geen verbinding hebt dan zal het ook niet lukken om daarna weer fijn contact te krijgen.
De pony vliegt in galop idd nog wel eens uit de bocht. Niet omdat hij niet in staat is om op eigen benen te galopperen maar omdat hij duidelijk niet gewend is om precies de lijn te volgen die ik wil rijden. Imo twee heel verschillende problemen.
Als hij licht genoeg in mijn hand is dat ik zonder problemen kan openen dan hangt hij ook niet in mijn hand. Op sommige foto's doet hij dat wel maar daar zijn we dus druk mee aan het werk.
Ik rijd deze pony net als al mijn paarden altijd van achter naar voren dus daar heb ik verder niets aan toe te voegen.

Joscaa schreef:
Trouwens, als hij niet wilt nageven; recht hem richt.

Rechtrichten is iets waar ik erg druk mee bezig ben en wat ook al heel veel beter gaat maar het kan natuurlijk niet in 1 dag allemaal goed zijn.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:20

ik vind dit belachelijk, en dan ook nog trots zijn dat hij zo wordt aangepakt ..
Neen dit vind ik niet bepaald fijn erruit zien Ziek

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:21

@ Katja: Heb ik het nou goed begrepen zoals ik het hier heb beschreven of niet?

kinuh schreef:
Ten eerst heb ik de redenen gelezen waarom er zo wordt gereden, dat neemt niet weg dat ik dit een verschrikkelijke manier vind. Wat ik uit haar stukje uitleg opmaak is dat ze eerst de pony laag wil hebben en daarna pas de achterhand. Oftewel ze wil hem dan liever laag en op de voorhand dat op de achterhand en opgericht? Ze zegt dat ze er wel naar toe werkt, maar ik krijg het idee dat ze te ongeduldig is om eerst aan de achterhand te werken, daar de tijd voor te nemen en dan pas van voor oppakken.
Mijn keus zou het nooit zijn om zo te rijden, ik vind het onnatuurlijk zoals het nu gaat... Maar zo heeft ieder zijn eigen mening en we zullen wel zien wie er het verst komt Lachen

Tip voor de ruiter: Handen naast elkaar boven de schoft Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:22

Katja kruipt die pony zelf naar de borst?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:24

panache schreef:
ik vind dit belachelijk, en dan ook nog trots zijn dat hij zo wordt aangepakt ..
Neen dit vind ik niet bepaald fijn erruit zien Ziek

Helemaal mee eens.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:24

27 pagina's.. Heb wel even moeten kijken of ik het niet toevallig verkeerd las *LOL*
Jeetje zeg! Wat hebben mensen hun oordeel al snel klaar!
Een beetje respect voor een ander z'n manier van rijden mag ook wel hoor!
Ieder z'n eigen manier nietwaar? Als Katja het zo oplost, laat dr toch, als dat werkt, prima toch? Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:25

kinuh schreef:
Ten eerst heb ik de redenen gelezen waarom er zo wordt gereden, dat neemt niet weg dat ik dit een verschrikkelijke manier vind. Wat ik uit haar stukje uitleg opmaak is dat ze eerst de pony laag wil hebben en daarna pas de achterhand. Oftewel ze wil hem dan liever laag en op de voorhand dat op de achterhand en opgericht?

Naar mijn idee hoort het ook andersom, eerst de achterhand er goed onder en dan gaat dat koppie vanzelf naar beneden, als ik de profs mag geloven.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:27

Mietje schreef:
27 pagina's.. Heb wel even moeten kijken of ik het niet toevallig verkeerd las *LOL*
Ieder z'n eigen manier nietwaar? Als Katja het zo oplost, laat dr toch, als dat werkt, prima toch? Lachen

maar de fotos worden trots op bokt geplaatst!

het is en blijft een discussie forum, en als zij geen reacties wil over de manier van rijden , had ze hier gewoon NIET de fotos moeten plaatsen Knipoog

imaudy

De pony wordt hier niet gecorrigeerd, er wordt hem geleerd dat hij in een positie moet lopen waarin hij niet kan lopen. De spieren zijn onvoldoende getraind voor de LDR-methode (als je dat al een goed methode vindt). Een paard die super getraind is zal nog kunnen volgen, deze pony niet.

magda_90

#Ymke# schreef:
magda_90 schreef:

Men weet inmiddels wel wie RW is, en volgens de regels moeten we het altijd eens zijn met je Clown
Je hebt gewoon een te lange naam dude Vork

RW = RubyWhite, runningkawa is toch echt RK Sweet Vork

Typfout Bloos!

neemt mij niet kwalijk Bloos!

Sry ik ga weer ontopic praten!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:29

panache schreef:
Mietje schreef:

het is en blijft een discussie forum, en als zij geen reacties wil over de manier van rijden , had ze hier gewoon NIET de fotos moeten plaatsen Knipoog

Dat heb jij niet te bepalen, commentaar mag maar wel uitgewerkt en dat is zeven op de tien niet Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:29

katiavl schreef:
Katja kruipt die pony zelf naar de borst?

Misschien zat er een vlieg op zijn borst? Haha!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:30

panache schreef:
Mietje schreef:

Ze zegt toch niet dat ze er geen reacties op wil? Haha!
Reacties en commentaar, daar is HAW voor.
Maar let wel dat commentaar onderbouwd moet zijn, en hoe het dan wel moet, of beter kan.
En ik zie dan wel verrekt weinig mensen hun mening/reactie/commentaar onderbouwen.
Ík merk alleen op dat dat imo wel met wat meer respect kan. Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:31

Citaat:
Dat heb jij niet te bepalen, commentaar mag maar wel uitgewerkt en dat is zeven op de tien niet Lachen

Als zij geen reacties wil over de manier van aanpak, dan hadden de fotos domweg niet geplaatst moeten worden Vork
natuurlijk moet het commentaar beargumenteerd worden, maar als er tegenin wordt gegaan dat dít de juiste aanpak is.....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:32

En de beste stuurlui staan aan wal..

Mensen, ookal zijn het niet de fijnste beelden, als iedereen vriendelijke foto's zou plaatsen, zou het dan niet erg saai worden hier?
Bovendien zijn wij er niet bijgeweest, er zal heus een reden voor zijn dat even doorgepakt moet worden..

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:32

JeEtJe Katja,

WaT Een VrEsElIjK ZiEliGe FoTo'S, EcHt DiErEnMishandeling!!!! Boos! Boos! Boos!
JU KaN NiEt RiJdEn En Ju BeNt VeElS Te GrOot VoOr DiE PoNy....

xxx Penny

Knipoog HaHaHaHaHa.............

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:33

Schimpie schreef:
JeEtJe Katja,

xxx Penny

Verward

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:34

femmefatale1 schreef:

Mensen, ookal zijn het niet de fijnste beelden, als iedereen vriendelijke foto's zou plaatsen, zou het dan niet erg saai worden hier?
Bovendien zijn wij er niet bijgeweest, er zal heus een reden voor zijn dat even doorgepakt moet worden..

Dus moet iedereen maar zeggen dat het goed is wat ze doet? Iedereen mag toch zijn eigen mening hebben en zeggen dat ze het anders zouden doen? En als iedereen hier goede foto's zou plaatsen zou het helemaal niet saai zijn, dan weet je dat alle paarden goed worden behandeld en dan zal iedereen wel in de Z rijden, niets saai Knipoog

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:36

panache schreef:
Schimpie schreef:
JeEtJe Katja,

xxx Penny

Verward

Nagelbijten / Gniffelen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:37

Een menig hebben mag ja, maar doe nou niet alsof die pony vermoord wordt.................

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:37

femmefatale1 schreef:

Idd daar sluit ik me bij aan.
Kennen jullie de achtergrond van deze pony? Ik snap werkelijk niet waarom er 27 pagina's aan volgepraat moeten worden. Weliswaar had de TS meer achtergrond informatie mogen plaatsen. Maar als ik haar profiel foto;s bekijk dan zie ik een ontspannen paard. En als er bij dit koppel baaswedstrijden zijn dan is het goed om eens door te pakken.
Weliswaar is grondwerk de basis maar daar alleen kom je er niet mee (is mijn mening), als er na deze aanpak weer naar ontspanning en rust wordt gewerkt dan vind ik niet dat jullie zo moeten reageren. (al snap ik de reacties wel)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:38

Katja; Tuurlijk kan dat rechtrichten niet allemaal in 1 dag, maar als hun hem zo in de krul lopen te trekken, vind ik daar geen 1 teken van rechtrichten bij zitten! Knipoog

Schimpie; Lachtwekkend joh!
(NOT Sigaar )

magda_90

Schimpie schreef:
JeEtJe Katja,

xxx Penny

Idd een penny *LOL*

daantjuhhh

NOu ik snap niet zo goed dat het op deze manier moet..

Ik begrijp dat de ruiter het paardje af wil laten buigen vanaf het stukje net voorbij de schoft..
En dat dat alleen op deze manier lukt?
Maar wat is er mis met iets meer langer werk en minder verzet en dan uiteindelijk ook laag neerwaards te krijgen.

Mijn paard ben ik 2 jaar mee bezig geweest voordat het eindelijk zover was dat ze laag en neerwaards ging.
Maar ik heb het doormiddel van ontspanning gevraagd..
Duurd wel wat langer maar uiteindelijk heb je dan ook een paard die NIET bang voor de hand is en het uiteindelijk ook durft te volgen.

Ik denk namelijk, dat je op deze manier NOOIT een pony krijgt die hand gaat volgen!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:39

En verder met pagina 8.

karijn schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe de pony er over een paar dagen bij loopt! Je laat ons toch wel foto's zien?
Het is de bedoeling om van het weekend weer foto's te maken en dan zal ik ze zeker weer plaatsen.

Silletje schreef:
na mijn idee, is nagefelijkheid, een gevolg van ontspanning en lekker voorwaards e=rijden.. wat jou pony doet, is met zn kin op de borst lopen omdat jij hem daar met je handen naar trekt.... zo kan je paard nooit lekker door zijn lijf lopen, lekker zn rug loslaten enz. probeer eens een tijdje met wat lossere teugels, en minder getrek te rijden, ik weet zeker dat als jou manier van rijden veranders, je er een superpony aan overhoud! succes
Ben het voor een groot gedeelte met je eens. Je moet een paard altijd van achter naar voor rijden maar dat wil niet zeggen dat je altijd zonder druk aan de voorkant hoeft te rijden.
De meeste paarden die ik rijd zal ik niet zo rond rijden en ook niet met zoveel druk aan de voorkant dus wat dat betreft is dit niet representatief voor mijn manier van rijden maar bij probleemgevallen schuw ik de confrontatie niet voor een paar dagen.

evaeva schreef:
Probeer meer toe te staan, steek je armen is helemaal naar voor en laat je paardje zelf de aanleuning zoeken met zijn neusje eruit. Dan gaat hij lekker ontspannen lopen en zul je merken dat hij na een tijdje zelf door krijgt dat dit fijn voor hem is. En heb je hem daar dan kun je verder werken. Als je hem zo strak pakt kan hij geen kant op en geef je hem geen ruimte om zijn oefeningen goed te doen.
Wel een prachtig beestje! veel succes ermee!
De aanleuning zoekt hij wel zelfs meer dan ik zou willen. Met die ruimte is hij juist gewend te lopen en daarop zet hij zijn lijf nog teveel vast. Door eerder fysieke klachten vervalt hij nog wel eens in een houding die voor hem niet ideaal is.

faye schreef:
Katja geef je ook les bij iemand aan huis? Haha!

Ik heb nog wel een leuk projectje Knipoog
Ligt eraan waar je huis staat. Haha!

Kafue schreef:
Jammer is het dat fotos geplaatst zijn van dit paard terwijl hij er niet klaar voor is. Natuurlijk moeten paarden af en toe aangepakt worden en natuurlijk levert dat geen fijne plaatjes op maar ik begrijp niet waarom deze fotos geplaatst worden. Er zijn gewoon binnen een uur of twee zes paginas gevuld. Zo krijg je wel heel snel heel veel reacties.
Het leek me juist wel leuk om het verschil te kunnen laten zien tussen nu en over een paar dagen maar de volgende keer zal ik eerst wachten tot ik de na-foto's hebt voor ik de voor-foto's plaats.

Luckystory schreef:
Ik heb ook in die situatie gezeten met mijn paard. (Wel omwille van iets andere omstandigheden en redenen, maar dat doet er niet toe.) Tuurlijk moeten er dan grenzen gesteld worden. En als je een paard hebt dat altijd lekker z'n zin heeft mogen doen, kan je ervan op aan dat die het er niet altijd eens mee is. Mijn paard heeft ook de nodige truken uit de kast gehaald om overal onderuit proberen te geraken. Maar je kan er een ander antwoord op geven ipv het beest zo vast te zetten. Consequent, maar vriendelijk, zonder dat de ruiter zoveel druk op het paard legt, werkt ook. Dat heb ik zelf gezien.
Dit komt in mijn ogen over als haastwerk.
Ben het niet met je eens dat ik hem vastzet. Ik geef hem wel weinig ruimte om eronderuit te kruipen maar dat vind ik wel twee verschillende dingen.
Haastwerk is het zeker niet want dan had ik het heel anders aangepakt. Denk wel dat het probleem heel snel opgelost is maar zo niet dan doen we er langer over dat maakt me niet zoveel uit.

Nadya schreef:
Als het paard je 'enorm in de maling neemt' (over die theorie zijn de meningen verdeeld), heb je dat aan jezelf te danken. Dan doet diegene die er op rijdt iets helemaal fout. Jammer dat die mensen niet naar zichzelf willen kijken.

[knip]

Dit paard verzet zich blijkbaar en dat heeft een reden of misschien wel meerdere redenen. Het is aan ons mensen om daar naar te kijken, daar achter te komen. Vaak ligt het aan onszelf of aan iets lichamelijks bij het paard. We willen toch allemaal dat zowel de ruiter als het paard plezier hebben in het rijden? Of denken we alleen maar aan ons eigen plezier?
Heb even een beetje in de quote geknipt.
Als een paard de ruiter in de maling neemt komt dat meestal door twee factoren. Allereerst en het meest belangrijk de ruiter maar ook het karakter van het paard kan een rol spelen.
In dit geval is het niet zo belangrijk meer waar het ontstaan is maar vooral hoe we het opgelost krijgen. Belker is iemand die erg goed naar haar eigen fouten kan kijken dus dat komt wel goed.

In een eerder fase heb ik tijdens lessen aangegeven dat deze pony het fysiek volgens mij niet makkelijk had. Daar is hij inmiddels voor behandeld en dat gaat allemaal erg goed. Daarom is de tijd nu ook wel rijp om een stapje verder te gaan.
Ik wil heel graag dat een paard plezier heeft in het werk en ik durf ook wel te zeggen dat mijn paarden dat het grootste gedeelte van de tijd hebben maar ze hoeven het van mij ook niet 365 dagen per jaar 24uur per dag leuk te hebben. Er mag soms best een keer een moeilijke dag tussenzitten voor ze.