zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:17

Poiuytrewq schreef:
'Een correctie zie ik als iets corrigeren dwz 'probeer dit eens op die manier', een verbetering'

'Corrigeren is zeggen hoe een bepaald gedrag beter moet'

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde.
:+

Taalkundig wel alleen valt slaan dus níet onder een correctie, en daar gaat de discussie juist om. Hoe weet een paard nou wat hij wel moet doen omdat hij een mep krijgt? Als dat zou was zou een paard een fout maar één keer maken en dat is niet zo.

Jij zegt: "slaan is een correctie want door slaan zeg je ook wat een paard wél moet doen". Ik zeg: "slaan is straf omdat je door slaan niet zegt wat een paard wél moet doen".

leestmee

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:40

Nou als mijn paard een rotbok geeft en hij krijgt dan een mep, dan weet ie echt wel dat ie niet meer moet bokken hoor.
dus ik ben het niet geheel met je eens.
kijk als paard de oefening die vraagt niet doet omdat hij het niet snapt, dan zal een mep er niet voor zorgen dat ie het opeens wel doet.
dus je hebt wel een klein beetje gelijk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:21

Uhm nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat een zweep wat corrigeren KAN werken, en ik zeg dat een zweep een straf KAN zijn

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:34

Poiuytrewq schreef:
Uhm nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat een zweep wat corrigeren KAN werken, en ik zeg dat een zweep een straf KAN zijn

Leg mij eens uit hoe, want ik begrijp het niet. wat ik snap is dat je met een zweep kunt zeggen "dit mag niet" maar hoe zeg je met een zweeptik wat er wél de bedoeling is (de correctie dus)?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:40

Het binnenachterbeen "activeren" bijvoorbeeld vanaf de grond, zoals ik een paar berichten terug al zei. Als die uit elkaar valt is dat heel fout. Je zegt niet"dit mag niet!", maar "dit moet beter". Dat zie ik als een correctie (:

Of jij dat ook zo ziet maakt me dan niet veel uit, maar het ging me er meer om dat je zei dat ik een zweepslag als correctie zie, en dat wou ik graag de wereld uit helpen :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:03

Poiuytrewq schreef:
Het binnenachterbeen "activeren" bijvoorbeeld vanaf de grond, zoals ik een paar berichten terug al zei. Als die uit elkaar valt is dat heel fout. Je zegt niet"dit mag niet!", maar "dit moet beter". Dat zie ik als een correctie (:

Met 'dit moet beter' zeg je nog steeds niet hóe. Het paard moet raden. Ik vind het dus straf, het paard leert pas op het moment dat hij het per ongeluk goed raadt en je dát bekrachtigt, bv dmv een beloning. Dat had je dus ook zonder straf voorelkaar kunnen krijgen.

Citaat:
Of jij dat ook zo ziet maakt me dan niet veel uit, maar het ging me er meer om dat je zei dat ik een zweepslag als correctie zie, en dat wou ik graag de wereld uit helpen :D

Van mij mag je het 'correctie', 'activeren' of wat ook noemen. Voor mij is het allemaal hetzelfde; aversieve manier van iets 'aanleren' (wat overigens niet kan) = straf.

Net als dat ik een 'corrigerende tik' in de opvoeding ook straf vind. Iemand kan er een ander woord aanhangen maar dat maakt de actie nog niet anders of de interpretatie van de persoon (of het dier) die het ondergaat.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:43

Ik zeg wel hoe, aangezien ik haar met mn zweep kietel en dat heb ik haar zo aangeleerd.
Ik vind dat je daar de plank misslaat want met alles wat je een paard leert moet hij raden. Die weet niks uit zichzelf en we zijn elke keer aan het leren van elkaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:30

Poiuytrewq schreef:
Ik zeg wel hoe, aangezien ik haar met mn zweep kietel en dat heb ik haar zo aangeleerd.

maar is dat dan de gewone hulp ervoor, want eerder gaf je aan dat je de zweep gebruikt als het anders moet. Als je normale hulp bijvoorbeeld een beenhulp is, waarom zou je dan nog een andere hulp aanleren die hetzelfde gedrag uit moet lokken? Dat is toch dubbelop? Dan kun je volgens mij beter gewoon de beenhulp goed aanleren.

Citaat:
Ik vind dat je daar de plank misslaat want met alles wat je een paard leert moet hij raden. Die weet niks uit zichzelf en we zijn elke keer aan het leren van elkaar.

Tsja, ik streef ernaar om mijn paard zo op te leiden dat hij op een bepaalde hulp een bepaald gedrag laat zien. Doet hij dat niet dan ga ik eens kijken waar dat aan lag en geef ik desnoods dezelfde hulp nog een keer. Wil het dan nog niet heb ik schijnbaar iets gevraagd wat hij nog niet snapt en ga ik een paar stapjes terug in de training. Zelf zie ik het nut niet zo van een andere hulp inzetten voor dezelfde vraag van mijn kant, dat is toch onnodig verwarrend? Bovendien wordt een paard er niet lichter van, en dat is mijn doel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:12

sallandval schreef:
Je kunt me veel wijsmaken, maar niet dat een tik met een zweep geen straf is. Wat is het dan? Je dient een irritante prikkel (of pijnprikkel) toe als het paard iets fout doet...

Ja tuurlijk, iedereen slaat altijd goed hard door met de zweep als ze hem gebruiken hoor.:+ Ik denk niet dat een klein, corrigerend tikje veel pijn bezorgd.

Citaat:
een vervelende consequentie van bepaald gedrag is toch de definitie van straf? Dat je straf een goed middel vind of iets af te leren; prima. Maar zeggen dat het geen straf is vind ik echt goedpraterij: "Ik ben tegen straf maar ik sla mijn paard wel met een zweep want dat is geen straf".
Nogmaals, je kan je paard en jezelf ook gewoon helpen met de zweep, dat had ik ook eens op jumping bijvoorbeeld, we zouden helemaal niet uitkomen dus ik gaf mijn paard een tik met de zweep omdat hij toen moest springen, dat deed hij ook, dus ik denk niet dat mijn paard dat als straf zag, eerder als een correctie omdat we anders tegen de hindernis zouden zitten. Ook bij dressuur gebruik ik mijn zweep, als hij een beetje uit elkaar aan het vallen is geef ik hem een klein tikje en dan komt hij weer terug.
Ik doe mijn paard toch zo vaak pijn zeg.x)

Citaat:
En de schouder of de bips kunnen dan wel 'robuuste' plekken zijn. Als mijn paarden daar een vliegje hebben zitten dan schudden ze of slaan ze het beestje weg met de staart... ze voelen het dus héél goed.
Daarom is het misschien handig om de link te leggen tussen 'gevoelig zijn' en het 'pijn hebben', of dat dat vliegje dat ze op zich hebben zitten pijn? Ik dacht het niet, het is gewoon irritant omdat het een klein dik is en het net op de vacht van het paard zit, dat voelen ze natuurlijk heel goed. Maar dan doet belonen ook pijn? Zulke harde klopjes in de nek moeten ook geen goed doen dan. Nee, ik ben dus niet van mening dat gevoelig zijn en het pijn hebben iets met elkaar te maken hebben.:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:30

DezeNaam schreef:
Ja tuurlijk, iedereen slaat altijd goed hard door met de zweep als ze hem gebruiken hoor.:+ Ik denk niet dat een klein, corrigerend tikje veel pijn bezorgd.

Oh dat het niet veel pijn bezorgd ben ik met je eens hoor, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor niet als straf wordt ervaren door het paard. En uit onderzoek blijkt dat straf leren in de weg staat. Onder andere hier. Nu gaat dit onderzoek over honden, maar de leerprincipes bij paarden zijn hetzelfde. In een onderzoek is de straf dat een hond heel licht aan zijn riem wordt getrokken (met een gewone halsband) Uit het onderzoek blijkt dat een gedraging die een paar keer gepaard ging met een lichte straf (en heel vaak beloond) veel minder goed word uitgevoerd dan een gedraging die alleen met beloning tot stand is gekomen. Bovendien laten de dieren die met de lichte straf werden getraind significant meer stressignalen zien.

Citaat:
Nogmaals, je kan je paard en jezelf ook gewoon helpen met de zweep, dat had ik ook eens op jumping bijvoorbeeld, we zouden helemaal niet uitkomen dus ik gaf mijn paard een tik met de zweep omdat hij toen moest springen, dat deed hij ook, dus ik denk niet dat mijn paard dat als straf zag, eerder als een correctie omdat we anders tegen de hindernis zouden zitten. Ook bij dressuur gebruik ik mijn zweep, als hij een beetje uit elkaar aan het vallen is geef ik hem een klein tikje en dan komt hij weer terug.
Ik doe mijn paard toch zo vaak pijn zeg.x)

Ik zeg niet dat je je paard veel pijn doet, dat maak je er zelf van om mijn argumenten belachelijk te maken. Maar waarom zou je dat doen? Als een paard niet wil springen op wedstrijd dan is er schijnbaar iets misgegaan in de aanleerfase. Dan kun je het er op laten aankomen en het paard alsnog over de hindernis krijgen door een aversieve techniek, maar je loopt daarmee wel een risico. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zou het risico dat het paard in de toekomst minder plezier krijgt in springen zelf niet willen nemen.

Citaat:
Daarom is het misschien handig om de link te leggen tussen 'gevoelig zijn' en het 'pijn hebben', of dat dat vliegje dat ze op zich hebben zitten pijn? Ik dacht het niet, het is gewoon irritant omdat het een klein dik is en het net op de vacht van het paard zit, dat voelen ze natuurlijk heel goed. Maar dan doet belonen ook pijn? Zulke harde klopjes in de nek moeten ook geen goed doen dan. Nee, ik ben dus niet van mening dat gevoelig zijn en het pijn hebben iets met elkaar te maken hebben.:)

Voor jou geldt schijnbaar dat iets pas een straf heet als het pijn doet. Mijn definitie is anders. Overigens ben ik ook van mening dat klopjes op de hals voor veel paarden geen beloning zijn, maar dat is een heel andere discussie.

Voor mij geldt: iets waardoor een paard het gedrag vaker gaat tonen= beloning; aversieve techniek=toedienen van een vervelende prikkel= straf.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:45

sallandval schreef:
Ik zeg niet dat je je paard veel pijn doet, dat maak je er zelf van om mijn argumenten belachelijk te maken. Maar waarom zou je dat doen? Als een paard niet wil springen op wedstrijd dan is er schijnbaar iets misgegaan in de aanleerfase. Dan kun je het er op laten aankomen en het paard alsnog over de hindernis krijgen door een aversieve techniek, maar je loopt daarmee wel een risico. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zou het risico dat het paard in de toekomst minder plezier krijgt in springen zelf niet willen nemen.
Pardon, mijn paard wilt niet springen? Waar heb jij mij dat zien schrijven? Ik zei dat mijn paard niet uit kwam, dat is niet hetzelfde als niet willen springen. Als mijn paard niet had willen springen had hij wel gestopt toen ik hem een tik gaf omdat hij vroeger op moest springen, verdraai mijn woorden niet.
De rest bekijk ik straks wel even.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:07

DezeNaam schreef:
Pardon, mijn paard wilt niet springen? Waar heb jij mij dat zien schrijven? Ik zei dat mijn paard niet uit kwam, dat is niet hetzelfde als niet willen springen. Als mijn paard niet had willen springen had hij wel gestopt toen ik hem een tik gaf omdat hij vroeger op moest springen, verdraai mijn woorden niet.
De rest bekijk ik straks wel even.

Pardon, ik had het verkeerd gezien; my bad. Maar voor het niet uitkomen geldt hetzelfde principe. Wat was precies het effect? liep hij nu harder zodat hij het wel haalde? Sprong hij eerder? Als het paard geleerd heeft mee te denken, uit te komen en graag te springen (en niet midden in een hindernis terecht te komen) waarom zou het dan hulp nodig hebben gehad op dat moment? Hoe weet je zeker dat hij zichzelf niet zou hebben gecorrigeerd?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:48

sallandval schreef:
Pardon, ik had het verkeerd gezien; my bad. Maar voor het niet uitkomen geldt hetzelfde principe. Wat was precies het effect? liep hij nu harder zodat hij het wel haalde? Sprong hij eerder? Als het paard geleerd heeft mee te denken, uit te komen en graag te springen (en niet midden in een hindernis terecht te komen) waarom zou het dan hulp nodig hebben gehad op dat moment? Hoe weet je zeker dat hij zichzelf niet zou hebben gecorrigeerd?
Wat het effect was? Hij sprong eerder ja. Als het paard geleerd heeft mee te denken... :+ Mijn paard is ocharm vijf jaar, ik heb hem één jaar, denk jij dat je zo snel direct met elkaar 'overweg' kan? Ik heb een fantastische band met mijn paard, ik zou niet zien waarom mijn paard niet graag zou springen omdat ik hem moet corrigeren. Ik leer uit mijn fouten en mijn paard leert uit zijn fouten, zo simpel is het.

En vrijheidsdressuur dan, ook zeker allemaal straf?

sallandval schreef:
Oh dat het niet veel pijn bezorgd ben ik met je eens hoor, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor niet als straf wordt ervaren door het paard. En uit onderzoek blijkt dat straf leren in de weg staat. Onder andere hier. Nu gaat dit onderzoek over honden, maar de leerprincipes bij paarden zijn hetzelfde. In een onderzoek is de straf dat een hond heel licht aan zijn riem wordt getrokken (met een gewone halsband) Uit het onderzoek blijkt dat een gedraging die een paar keer gepaard ging met een lichte straf (en heel vaak beloond) veel minder goed word uitgevoerd dan een gedraging die alleen met beloning tot stand is gekomen. Bovendien laten de dieren die met de lichte straf werden getraind significant meer stressignalen zien.

Honden en paarden zijn twee totaal verschillende dieren, niet te vergelijken dus.

_Royal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:27

Wanneer je consequent bent met je zweep en niet continu aan het slaan/tikken bent vind ik het zeker niet zielig. Het lijkt mij juist duidelijk voor je paard, wanneer het paard té ver gaat één duidelijke tik en dan moet het klaar zijn. In mijn ogen is het dus gewoon een consequente hulp, als de zweep juist gebruikt wordt net als bij het sporen verhaal.

Wanneer je continu aan het slaan bent en de zweep gaat gebruiken in plaats van aansporen dan vind ik het niet correct en vind ik het wél zielig. Maar wanneer het consequent wordt gebruikt vind ik het zeker niet zielig.

Marieke_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:21

Als een paard steigert of bokt en je geeft het paard een corrigerende tik dan snapt een paard dat dit niet mag. Zweep en sporen zijn attributen om je hulpen beter door te laten komen als de andere hulpen niet helpen. Niks mis mee. Je voorkomt dat je je paard verpest door je paard altijd zijn of haar zin te geven.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:45

mijn paard moet gewoon met zweep gereden worden op dit moment anders loopt totaal niet en het is niet zielig en mijn paard heeft niets van alleen vind ik zelf een zweep iri om mee terijden maar nu moet wel dus heb geen keus

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:02

Tja... Ook hierbij geldt, het is maar hoe en wanneer je hem gebruikt... Maar dat is ook met type bit, sporen en andere HULPMIDDELEN.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:31

Nebuko schreef:
Tja... Ook hierbij geldt, het is maar hoe en wanneer je hem gebruikt... Maar dat is ook met type bit, sporen en andere HULPMIDDELEN.

Nou hoe ik mijn paard rij is niet zielig ik ben altijd diervrienderlijk naar haar. En ik zaag temisten niet en zo en ik mep mijn paard niet en ik schoop mijn paard niet.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:23

valerie2012 schreef:
Nebuko schreef:

Nou hoe ik mijn paard rij is niet zielig ik ben altijd diervrienderlijk naar haar. En ik zaag temisten niet en zo en ik mep mijn paard niet en ik schoop mijn paard niet.

Met het een praat je het ander niet goed, flut argument. Omdat jij niet zaagt of schopt mag je wel met de zweep slaan? Nu ben ik niet tegen het rijden met zweep, helemaal niet, maar het moet wel juist gebruikt worden.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:29

valerie2012 schreef:
Nebuko schreef:

Met het een praat je het ander niet goed, flut argument. Omdat jij niet zaagt of schopt mag je wel met de zweep slaan? Nu ben ik niet tegen het rijden met zweep, helemaal niet, maar het moet wel juist gebruikt worden.[/quote]

Nou ik zeg toch niet dat ik mijn paard sla met zweep ofzo. Ik weet temisten wel hoe zweep moet gebruiken dus is niet zielig. Als zielig zou zijn of dierenmishandeling of iets zou niet bestaan

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:48

Dat is dus niet wat ik bedoelde hè... Ik bedoel juist dat een hulpmiddel net zo hard is als dat je het zelf maakt. Dus afhankelijk van de ruiter in het algemeen. Niet op iemand gericht.
Ik ben dus niet tegen hulpmiddelen, maar wel afhankelijk van hoe iemand het gebruikt...
Verder zal ik op bokt nooit iemand beschuldigen of beoordelen op wat iemand hier neerzet. Is immers toch altijd vertekend beeld met de werkelijkheid, getypte woorden kunnen net ff anders over komen.
Dus zeker geen reactie met betrekking op een persoon.

Mijn reactie was eigenlijk gewoon op de openingspost... (als je het zo bekijkt, mijn mening over hulpmiddelen)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:36

DezeNaam schreef:
Honden en paarden zijn twee totaal verschillende dieren, niet te vergelijken dus.

De manier van leren is bij alle dieren hetzelfde. Paarden en honden maar ook katten, regenwormen en mensen. Bij mensen is het ook nog niet zo lang geleden dat men dacht dat kinderen op school alleen maar konden leren als de leraar ze sloeg.

Loveies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:37

Ik zie de zweep, net als sporen, als een hulpmiddel om je hulp te verfijnen. Dat houdt voor mij in dat je dus een consequente hulp kan geven, in het geval van een zweep is deze hulp vaak een straf. Dat betekend niet dat je er maar op los moet rammen en zo vaak mogelijk moet slaan.. Een tikje wanneer je paard iets doet wat niet gewenst is kan, maar dan moet het ook duidelijk zijn en het geen tien tikken worden.

Ik vind het straffen met een zweep niet nodig en overbodig wanneer een paard een bepaalde oefening niet begrijpt.

ziezowiezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:51

Het gaat er wat mij betreft over hoe je ook over het algemeen met je paard communiceert. Als het voor het paard duidelijk is dat de zweep als hulpmiddel wordt gebruikt zie ik het zeker niet als straf, juist als een motivatie. Het gaat om de hele intentie, want deze voelt een paard zonder meer. Ga jij je paard tikken lopen verkopen omdat je zelf chagrijnig bent dat een bepaalde oefening niet lukt (wat ik vaak genoeg heb zien gebeuren), veranderd de hele intentie erachter en dit zal naar mijn mening het paard ook zeker voelen. De mens heeft de intentie van de zweep zelf in de hand uiteindelijk. En in principe ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen zeker hun paard er geen kwaad mee doen maar ik zal ook niet kunnen zeggen dat het nooit misbruikt wordt.

brenda2208

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:36

het is niet zielig ofzo, maar ik ben er wel op tegen, niet omdat het zielig is, maar te veel mensen misbruiken deze "hulpmiddelen" :(