Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

daphnijntje schreef:Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de zweep is zielig als jij niet door loopt gaan we je toch ook niet heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?
graag een reactie
suzehofma schreef:het is toch walgelijk om je dier te slaan met een zweep? je zou zelf maar klappen krijgen als je niet snel genoeg loopt... of wat dan ook, je moet ook zonder zweep kunnen rijden vind ik.

xGjilke schreef:Een paard heeft ten eerste een veel dikkere huid, dus voelt daar minder van dan wij.
Yamcha schreef:Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?

). Je kan zoveel met een zweep... Het kan een extra hulp zijn als hij niet reageert op je beenhulp, of om hem actief te houden vanachter. Ik gebruik hem ook voor vrijheidsdressuur trouwens. Vrijheidsdressuur zonder zweep vind ik zelfs wat gevaarlijk... Poiuytrewq schreef:Het hoeft dus geen pijn te doen om corrigerend te werken. Irritant of een ongemakkelijke tik is wat anders als pijn (pijn=straf imo), corrigeren is geen straf. Corrigeren is zeggen hoe een bepaald gedrag beter moet en dat is echt niks ergs voor een paard.
Citaat:Nogmaals een zweep is zo zielig als dat je hem zelf maakt en een zweep is niet per definitie een straf!
Als je paard zo ver gaat dat je hem echt moet afstraffen zou toch echt mn vraagtekens bij de opvoeding zetten btw