Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Re: Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:41

Oké, ik ga hier ook eens mijn "zegje" doen..

Ten eerste: Het geeft misschien niet zo'n 100% vriendelijk beeld weer, maar zij doet toch nog steeds met haar pony wat zij wil? Daar hebben jullie in principe toch niets over te zeggen?

Ten tweede: 24 pagina's alleen maar hetzelfde zeggen? Dat is toch ook maar overdreven hoor..

Ten derde: zijn er al niet veel ergere foto's gepasseerd dan dit? Ik dacht het wel..

Belker is er zich ook wel van bewust dat het nu te diep is enzo, maar welk paard loopt niet eens te diep? Iedereen durft zijn paard wel eens wat dieper zetten om beter over de rug te komen, neen? Wel, waarom dan zo'n drama maken van dit?
Komt het niet goed met deze pony, weet ze waarom, komt het wel goed, dan is het doordat iemand hem heeft laten weten wie de baas is.

Je mag niet altijd naar die foto's "kijken".. De volgende zullen wel een stuk beter zijn, breek die persoon dan niet af! Ik vind het super dat deze foto's zijn geplaatst en zo gaan ook wij de evolutie zien van deze pony.

Echt, wie heeft hier nog niet zo'n dingen uitgehaald? Ze kan er evengoed dingen gaan aanhangen ofzo waardoor de pony niets meer kan doen, maar nu kan de pony zelf tot zijn besef komen wat de bedoeling is tot ie het snapt.

Nouja, nu zal ik ook wel als "anders" beschouwd worden.

x, Ticcie..
Laatst bijgewerkt door Ticcie op 04-07-07 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:42

pharagirlke schreef:
sherwood vele wegen leiden naar Rome en het is niet omdat niet iedereen haar manier van rijden niet heeft dat die dan slecht is. Ik ben het type dat haar paard de tijd geeft (al zeg ik op tijd en stond ook wel eens van 'ela dame!') en daar is niets verkeerd aan. Liever een paard dat er bv een jaar over doet en met plezier loopt, dan eentje die in 3 dagen kant en klaar is onder dwang... Knipoog

Mee eens.
Ik heb vorige week Imke in actie gezien en die vertelde dat je er wel 5 jaar over deed Knipoog.
Echt super zoals Imke haar paard opbouwde.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:43

pharagirlke schreef:
sherwood vele wegen leiden naar Rome en het is niet omdat niet iedereen haar manier van rijden niet heeft dat die dan slecht is. Ik ben het type dat haar paard de tijd geeft (al zeg ik op tijd en stond ook wel eens van 'ela dame!') en daar is niets verkeerd aan. Liever een paard dat er bv een jaar over doet en met plezier loopt, dan eentje die in 3 dagen kant en klaar is onder dwang... Knipoog

Klopt ben ik het helemaal mee eens! Er zijn zelfs vrij veel wegen die naar rome leiden. maar er zijn ook wegen die daar nooit naar toe zullen gaan. Ik ben van mening dat als je je paard nooit aanpakt hij er ook niet gaat komen. Zo af en toe moet je gewoon paal en perk stellen om daarna weer vrolijk verder te kunnen trainen.
Denk dat jij daar niet anders over denkt Lachen
In 3 dagen onder dwang klaar zijn, ben ik ook zeker geen voorstander van, maar 3 dagen rijden met wat meer druk op de ketel en even 3 dagen aanpakken is weer een ander verhaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:44

Ik heb Imke in actie gezien en die vertelde dat ze met 7-8 jaar wel klaar waren voor het zwaardere werk Lachen.

En daar bedoelde Imke Lichte Tour mee.

Kan me niet voorstellen dat Belker deze pony op zn 8ste op Lichte Tour niveau wil hebben lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:44

Nadat alles, en dan bedoel ik echt alles, al is gezegd, kan ik me toch niet inhouden om ook maar te reageren.
Dit soort plaatjes moet je gewoon niet op bokt zetten, mits....je het reseltaat er bij laat zien.
Alhoewel ik persoonlijk met zo'n soort paard weer terug was gegaan naar de basis van het longeren, maar goed, dat is mijn manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:45

verongelukken op je paard, dat is de weg die je wilt bewandelen....

de vergelijking met imke snap ik niet
denk niet dat het die over een paard corrigeren heeft dat dominant is en gevaarlijk is

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:51

Maar ik vraag me af wat het paard nu werkelijk leert door zo diep te worden gehouden tijdens het rijden. Ik vind dan 'gehoorzamen' zoals werd gezegd, een beetje een vage omschrijving. Is dit dan niet wegrennen en braaf je rondjes lopen?

Is hij alleen 'dominant' tijdens het rijden (dacht ik hebben te lezen)? Komt hij niet juist in verzet door iets wat de ruiter verkeerd deed? Als je zegt fysieke macht tekort komen, welke fysieke macht bedoel je dan? Om hem in te houden als hij wegrent?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:52

Belker schreef:
Hoe noem je het dat een pony klappen krijgt en 2 maanden later dat paard alle hoeken van de wei laat zien zodat dat paard alleen nog maar zielig langs een draadje heen en weer draaft om maar weg te komen? Hem wordt wat aangedaan, hij is boos en wacht op zijn moment om alsnog de leiding te pakken.

Sorry, maar het is wetenschappelijk bewezen ( vele onderzoeken gedaan, toevallig behandelen wij dit onderwerp nu op school) dat een paard alleen kan denken. Een paard kan niet nadenken. Dus een paard kan niet denken; als ik nu een bok geef wat zal er dan gaan gebeuren.. nee een paard word bijv boos en denkt ik bok.. en gaat bokken.. Zonder te denken wat daarna gebeurd, want zo slim zijn ze niet.

het kan dus gewoon niet dat jou paard jou terugpakt. Als jou paard een gevecht verliest ( je moet sowieso geen gevecht met je paard beginnen maar dat is een ander verhaal) en wraak wilt nemen volgens jou, zal hij dat direct doen en niet na 2 maanden ofzo. Zo slim zijn ze niet.

Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van een paard die wraak neemt, hij zal het eerder doen uit bangigheid of boosheid of onbegrip.. Een paard wil nooit zich zomaar tegen een mens keren.. Of hij moet echt zwaar verwaarloosd zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:57

Uit dominantie kan een paard zich zeker tegen je keren
Niet op je bewust te pakken om je pijn te doen, maar om gewoon leider te zijn. (en dat kan ook pijnlijk zijn )
Als je dan niet duidelijk genoeg bent, blijft dat gevecht op leiderschap steeds bestaan Lachen

Dan kun je beter als Katja ff duidelijk maken hoe het zit met leiderschap en de nieuwe ruiter
Kijk maar eens in een kudde hoe dat gaat...echt niet zo zacht...
Als het dan duidelijk is, heb je de keer erop genoeg aan een keer been aanleggen, of eens zeggen pas op...
En is het uiteindelijk voor het paard veel fijner, dan steeds de onduidelijkheid, steeds moeten zoeken waar de grens zit.

Plaatst ze daar foto's van (foto's van een tijdje trainen bedoel ik daarmee) is het oke
Worden er foto's geplaatst van hengsten die aan het stoeien zijn op de leiderschap is het ook oke
Plaatst je foto's van een ruiter die ff laat weten, hier en geen mm verder, is het ineens zielig...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-07 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:57

ik heb niet alles gelezen maar 25 pagina's erover praten? (zucht)

Ik weet de achtergrond hier niet van, en ik ken de pony ook niet. Maar ik weet wel dat mijn aanpak wat anders zou zijn. Zolang je hierna maar weer naar de ontspanning en rust werkt dan houd ik mijn mond verder.

Edit: RK was mij voorgeweest ik sluit me bij haar aan

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:58

Billy schreef:
Belker schreef:
Hoe noem je het dat een pony klappen krijgt en 2 maanden later dat paard alle hoeken van de wei laat zien zodat dat paard alleen nog maar zielig langs een draadje heen en weer draaft om maar weg te komen? Hem wordt wat aangedaan, hij is boos en wacht op zijn moment om alsnog de leiding te pakken.

Dat noem ik een paard met een kronkel Knipoog
Nope, rangordestrijd is een voortdurende strijd. Als een paard het de ene keer niet kan winnen, probeert hij het de volgende keer gewoon opnieuw, zeker als de rangorde niet helemaal duidelijk bevestigd is. Puur natuurlijk gedrag, niks kronkel.
Als je verstand van paarden hebt, weet je dat Knipoog

hier kan ik me helemaal bij aansluiten, helaas zijn er steeds meer mensen die dat niet begrijpen.

verder laat ik me niet uit over het wel of niet goed "corrigeren" van deze pony. iedere ruiter heeft normaal gesproken het beste met zijn paard voor, of je het er nu mee eens bent of niet maakt dan niets uit. verder is het erg jammer dat er zulke heftige reactie worden gegeven. een discussie moet toch ook kunnen zonder elkaar de grond in te trappen?

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:59

Normaal reageer ik niet zo vaak in de topics van HAW, maar hier kreeg ik echt de drang om te reageren Clown

Waarom moet het paard in godsnaam zo diep lopen? Als ik zo zou moeten lopen, zou ik me ook gaan verzetten. Misschien vind jij dit wel de juiste methode om van hem te 'winnen', maar volgensmij werkt dit juist tegendraads.

SannevdM

runningkawa schreef:
Uit dominantie kan een paard zich zeker tegen je keren
Niet op je bewust te pakken om je pijn te doen, maar om gewoon leider te zijn. (en dat kan ook pijnlijk zijn )
Als je dan niet duidelijk genoeg bent, blijft dat gevecht op leiderschap steeds bestaan Lachen

Dan kun je beter als Katja ff duidelijk maken hoe het zit met leiderschap en de nieuwe ruiter
Kijk maar eens in een kudde hoe dat gaat...echt niet zo zacht...
Als het dan duidelijk is, heb je de keer erop genoeg aan een keer been aanleggen, of eens zeggen pas op...
En is het uiteindelijk voor het paard veel fijner, dan steeds de onduidelijkheid, steeds moeten zoeken waar de grens zit.

Plaatst ze daar foto's van is het oke
Worden er foto's geplaatst van hengsten die aan het stoeien zijn op de leiderschap is het ook oke
Plaatst je foto's van een ruiter die ff laat weten, hier en geen mm verder, is het ineens zielig...

Ga helemaal met RW mee.

Siets

Jasphertje schreef:
zucht.. iedereen mag toch zelf weten hoe hij/zij haar/zijn pony rijd?

Verder ben ik het eens met Faye

en @siets; dr staat helemaal niets in mijn profiel dus wat wil je daar nou mee bereiken Knipoog

Nou gewoon, dat een 'meisje' van 15 zich zo uitlaat over ons 'penny's, vind ik nogal lachwekkend Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:00

Waarom ben ik in dit topic steeds RW? Lachen
Dan voel ik me steeds niet aangesproken Haha!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:01

Ik ga helemaal mee met runningkawa. Haha!
Zo beter? Vork

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:02

@runningkawa; Sja, hier staan ze het hele jaar in de zelfde kudde dus dat is onderling bepaald en ze vechten er niet om.. Ik snap dat een dominant paard de leider wilt zijn, maar dan alsnog kan het op een andere manier.. Je moet geen gevecht met je paard aan gaan.. Met heel veel geduld kom je ook ergens.. Als ik deze rijfoto's zie, snap ik als de pony alleen nog maar dominater wordt. laat hem wennen aan he feit dat rijden leuk is.. Neem hem lekker mee naar het strand of weet ik veel, rijden moet leuk zijn. Voor de ruiter maar ook voor het paard, op de foto's zie ik spanning en een gevecht.. ik hoop dat dit snel verandert, want daar kom je in mijn ogen al helemaal niet ver mee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:02

runningkawa schreef:

Men weet inmiddels wel wie RW is, en volgens de regels moeten we het altijd eens zijn met je Clown
Je hebt gewoon een te lange naam dude Vork

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:03

Leiderschap zit niet alleen in het rijden hoor. Verre van. Als je paard tijdens het rijden al zo moeilijk is, is dat het teken dat hij op de grond ook minder tot geen respect voor je heeft. Of de ruiter pakt hem onder het zadel op de verkeerde manier aan...

Zet je hem tijdens het rijden eens verder door, prima, maar laat hem dan ook weten dat hij iets goed doet, en geef hem dan de ruimte...Anders leert hij er helemaal niets uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:04

er is hier geen gevecht Lachen
met geduld red je het niet bij zoeen, maakt het alleen maar erger
Echt waar Ja
Dat diepe is ook niet mijn ding, maar aanpakken bij eentje die heeft geleerd, ja helaas, daar kom je soms niet onderuit.
Ik durf te wedden dat jij over een poosje betreffende paard op de foto's niet meer zult herkennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:05

AstraGirlie schreef:
Leiderschap zit niet alleen in het rijden hoor. Verre van. Als je paard tijdens het rijden al zo moeilijk is, is dat het teken dat hij op de grond ook minder tot geen respect voor je heeft. Of de ruiter pakt hem onder het zadel op de verkeerde manier aan...

Zet je hem tijdens het rijden eens verder door, prima, maar laat hem dan ook weten dat hij iets goed doet, en geef hem dan de ruimte...Anders leert hij er helemaal niets uit...

er is toch al meerdere malen gezegt dat hij op de grond goed weet hoe het zit
waarom wordt dat er dan steeds bij gehaald?
Ja de ruiter pakt hem verkeerd aan door medische reden, is ook al herhaaldelijk verteld...

Kan er geen bokt papagaai geinstalleerd worden? Haha! Tong uitsteken

En ik denk dat hij bij katja wel leert wat goed en fout is Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:08

runningkawa schreef:
er is hier geen gevecht Lachen
met geduld red je het niet bij zoeen, maakt het alleen maar erger
Echt waar Ja
Dat diepe is ook niet mijn ding, maar aanpakken bij eentje die heeft geleerd, ja helaas, daar kom je soms niet onderuit.
Ik durf te wedden dat jij over een poosje betreffende paard op de foto's niet meer zult herkennen

Een beetje aanpakken is ook geen probleem.. Maar ik snap de bedoeling van deze manier van rijden niet.. Wanneer krijgt deze pony dan ontspanning of beloning..? Want ik zie alleen maar strakke teugels, sterke handen en totaal geen beloning.. Wat wil je van die pony? Dieper kan hij niet.. En als hij zo diep is krijgt hij er nóg niks voor terug.. Dus ja, ik denk dat je het dan alleen maar erger maakt. Want een pony moet je wel belonen als hij doet wat je vraagt, zeker bij zo'n dominant ding.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:09

Ik ga niet oordelen over de rijstijl, maar vraag me wel af of sommige Bokkers hetzelfde hadden gereageerd als ze de eigenaar en ruiter niet kenden.

Verder jammer dat er geen foto's van het vervolg bijstaan, dan had ik het topic wat nuttiger gevonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:11

Ik zie regelmatig een hand waar de teugel in een boogje hangt, dat het paard niet volgt zal te wijten zijn aan het niet aan het been zijn, maar hij krijgt daar wel degelijk beloning
Verder hoor ik geen stem op foto's, maar veel mensen die zulke paarden rijden doen ook veel met de stem Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:12

magda_90 schreef:
runningkawa schreef:

Men weet inmiddels wel wie RW is, en volgens de regels moeten we het altijd eens zijn met je Clown
Je hebt gewoon een te lange naam dude Vork

RW = RubyWhite, runningkawa is toch echt RK Sweet Vork