Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:20

Maar wat nu als iedereen 8 minuten op zijn paard gaat zitten en daarna gelijk stopt met trainen, want het paard is toch al durchlassig, stopt met lessen, want mijn paard vertelt wat ik fout doe, en de da afbelt, want mijn paard krijgt toch geen aandoeningen.

Hoezo welzijn van het paard vooropstellen?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:29

Uh?? Dat volg ik niet, Karl66.

Waar wordt welk welzijn geschaadt bij gezonde blije evenwichtige paarden die in balans en harmonieus gereden worden, in het kwadraat?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:36

je bedoelt bij dat paard dat niet getraind wordt en dus zwakke spieren heeft met een ruiter zonder les die op z'n rug zit te bonken en in z'n mond trekt en die als hij er wel last van krijgt niet door de da geholpen wordt.

Hoe lang denk je dat dat paard blij, gezond en evenwichtig blijft?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:49

Karl66, vergeef me, ik begrijp je stelling nog steeds niet dus ook de vraag is me een waar raadsel.

Over welke arme drommels van paarden en stumpers van ruiters heb je het?

Het is al laat, kan maar beter mijn Friemelstee in kruipen
Morgen ga ik weer mijn best doen, oke?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:30

Karl66 schreef:
Maar wat nu als iedereen 8 minuten op zijn paard gaat zitten en daarna gelijk stopt met trainen, want het paard is toch al durchlassig, stopt met lessen, want mijn paard vertelt wat ik fout doe, en de da afbelt, want mijn paard krijgt toch geen aandoeningen.

Hoezo welzijn van het paard vooropstellen?

Ha, ha, die Karl66! Niet iedereen kan dat Karl66!!! En ik stop helemaal niet met trainen, waarom zou ik? De uitdaging wordt aleen maar groter als je zo gaat trainen! Het leren dragen is nog maar het neusje van de zalm!!!

Lessen heb je altijd nodig, Karl66...al is het alleen maar om kritisch te kunnen blijven naar jezelf!!!

Het klopt je paard vertelt je inderdaad wat je fout doet als je in deze methode traint. Daar heb je zeker een waar ding!

Alweer raak, inderdaad wij hebben bijna geen DA nodig! Gelukkig want het welzijn van de paarden staat bij ons voorop!!!! En een DA komt nou eenmaal niet alleen langs om een kopje koffie te drinken... Maar je gaat mij toch niet vertellen dat jij er juist naar streeft om een dierenart niet te hoeven afbellen ????

Luister: Jij begrijpt, net als veel anderen, nog niet alles van de theorie. Over het effect van het leren dragen heb je nog veel vragen.

Hoe durf je dan het welzijn van de paarden in twijfel te trekken?
Terwijl uit de praktijk blijkt dat het welzijn gegarandeerd is en de blijheid die jij beschrijft blijft zolang je traint op deze manier?

Zou je mij dat kunnen en willen uitleggen?

Precies Friemel, ondanks dat het zo vroeg in de morgen was, blijf je heel goed begrijpen dat het welzijn gegarandeerd wordt voor deze harmonieus gereden blije en ontspannen edele viervoeters!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:32

Aqua, ik ben bij je geweest. Je doet heel goed werk. Ik zie ook dat de paarden happpy zijn en blij door de baan gaan. Maar het is gewoon zo dat je van brandhout lucifers maakt, en dat op zich is natuurlijk al heel knap.

Ik denk alleen dat je een vertekend beeld hebt. Ze lopen inderdaad allemaal rad, maar dat is wat anders dan tact. Shwung betekend met veel afdruk en een duidleijke pas... ik zie vlakke sloffende passen.

Wellicht komt dat omdat we een andere definitie hebben van de gebruikte woorden.

Hippique4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:39

Ik lees nu de hele tijd al mee.

Ik ben zelf niet gezegend met zoveel talent dat ik kan uitleggen hoe iets uitgevoerd moet worden.

Maar ik vind dat de posts Aqua8horse (vanwaar die naam trouwens?) steeds meer arrogantie gaan bevatten. Bovendien worden methodes, anders dan die van haar afgedaan als dieronvriendelijk en per definitie niet goed.

Hoge bomen vangen veel wind, zou ik zeggen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:41

Aqua8horse schreef:

Lessen heb je altijd nodig, Karl66...al is het alleen maar om kritisch te kunnen blijven naar jezelf!!!

Bij wie les jij eigenlijk A8H?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:53

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

Eh Samsam, weet je wel wat je vraagt? Een stilstaande Salinero

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:57

KiWiKo schreef:
Aqua, ik ben bij je geweest. Je doet heel goed werk. Ik zie ook dat de paarden happpy zijn en blij door de baan gaan. Maar het is gewoon zo dat je van brandhout lucifers maakt, en dat op zich is natuurlijk al heel knap.

Ik denk alleen dat je een vertekend beeld hebt. Ze lopen inderdaad allemaal rad, maar dat is wat anders dan tact. Shwung betekend met veel afdruk en een duidleijke pas... ik zie vlakke sloffende passen.

Wellicht komt dat omdat we een andere definitie hebben van de gebruikte woorden.

Dat is wat jij ziet, KiWiKo en daar is niets mis mee! Het is alleen jouw waarneming.

Ik denk dat je niet helemaal goed gekeken zou kunnen hebben omdat je kan zien dat de paarden wel degelijk met schwung en tact bewegen. Maar goed het maakt mij niet uit, ik werk namelijk alle dagen met deze paarden, en ik zie wat ik zelf waarneem. En ik ervaar wat ik zelf voel.

Samsam: ik geloof niet dat het geven van de naam van mijn instructeur enige waarde toevoegd aan de inhoud van dit topic.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:00

Kitty schreef:

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

Eh Samsam, weet je wel wat je vraagt? Een stilstaande Salinero
[/quote]

hihi, of ander gp paard dat volgens a8h geen correcte piaffe uitvoert.

Maar ik ben hier nog steeds wel benieuwd naar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:02

Aqua8horse schreef:
Samsam: ik geloof niet dat het geven van de naam van mijn instructeur enige waarde toevoegd aan de inhoud van dit topic.

Hmm, imo wordt je visie en wijze van rijden/lesgeven voor een groot gedeelte gevormt door je instructeur, ik vind het iig wel erg interessant.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:03

Volgens mij heb ik daar al antwoord op gegeven Samsam, maar maar jou nogmaals een volmondig JA, dat denk ik!!!

Het ligt voor de hand om dat zo te bekijken. Maar in dit geval heb ik een theorie ontwikkeld waarbij mijn instructeur zorgt dat ik kritisch naar mezelf blijf kijken!!! Zodat ik de fout bij mezelf durf en kan blijven zoeken in plaats van bij het paard!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-08-05 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:06

Yep klopt aqua, ik zie het niet

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:07

Aqua8horse schreef:

Het ligt voor de hand om dat zo te bekijken. Maar in dit geval heb ik een theorie ontwikkeld waarbij mijn instructeur zorgt dat ik kritisch naar mezelf blijf kijken!!!

owkey, heeft je instructeur jouw theorie dan ook overgenomen of dat niet?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:09

Wat denk je zelf? Zou jij het logisch vinden als mijn instructeur niet vanuit het oogpunt van waaruit ik train, uitermate kritisch naar mij kijkt dan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:10

KiWiKo schreef:
Yep klopt aqua, ik zie het niet

Dat is toch prima! Ik ben blij dat ik het wel kan zien en ervaren kan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:11

misschien moet je vragen of je instructeur het dan wel uit kan leggen aqua? Wellicht is het voor een hoop mensen dan wel inzichtelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:13

Ik denk daar dat weinig aan veranderd KiWiKo. De theorie blijft gewoon gelijk!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:14

Aqua8horse schreef:
Wat denk je zelf? Zou jij het logisch vinden als mijn instructeur niet vanuit het oogpunt van waaruit ik train, uitermate kritisch naar mij kijkt dan?

Ja op zich wel, alleen is het normaliter zo dat de instructeur de leerling onderwijst en niet andersom. kritsch kijken is 1 ding, maar ontplooiing en begeleiding is een ander natuurlijk.

Kritsch kijken kan een spiegel ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:14

maar als de theorie op een andere manier wordt uitgelegd dan lukt het misschien wel, neem bijvoorbeeld de post van .......... kweeniemeer in het op de volte topic

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:15

Aqua8horse schreef:
Ik denk daar dat weinig aan veranderd KiWiKo. De theorie blijft gewoon gelijk!

Jawel, maar als je het kunt onderbouwen kun je het makkelijker overdragen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:18

Maar het is toch geen alledaagse situatie dat iemand in het land der paardentheorieen nog een theorie ontwikkeld?
Mijn instructeur en ik werken precies zo samen als ik beschreven heb. En daar hebben we allebei plezier in en daar leren we allebei van....en de paarden worden beter!!! Wat zou ik me nog meer kunnen wensen? Dat is toch gewoon waar een ieder naar streeft?

Maar goed dat kan ik ook, anders zou mijn instructeur en toch ook geen snars van snappen, denk je wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:20

feit is aqua dat NIEMAND er hier een snars van snapt wat je allemaal verteld, wellicht als het vanuit een andere invalshoek uitgelegd wordt dat er dan wel wat lichies gaan branden, en daar wordt niemand slechter van denk ik zo

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:23

Niemand lijkt mij wat overdreven, KiWiKo. Ik krijg namelijk ook PB van mensen die het geweldig lijkt, alleen deze mensen nemen niet actief deel aan de discussie op het forum. Bovendien zijn er zelfs op het forum een aantal mensen die het wel degelijk begrijpen.

Maar je hebt gelijk dat er niemand slechter zou worden als ze het ook zouden kunnen begrijpen...alleen vannuit een andere invalshoek wordt denk ik moeilijk denk ik.