Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:22

Bij ons op de manege hebben bepaalde paarden een martingaal, en een enkeling heeft een Thiedemann-teugel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:43

een hulpteugel behoort een paard nooit naar beneden te trekken trouwens..........imo moet hij begrenzen
als een paard naar beneden word getrokken is de hulpteugel verkeerd afgesteld.

Tatort

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:14

Ik mag nu misschien een discussie over me afroepen, maar ik heb leren rijden op een manege waar praktisch elk paard met een (eerlijk afgestelde) hulpteugel liep. Voor sommigen misschien een rede voor commentaar, maar op mijn manege zag je geen enkel paard met een lange doorgezakte rug die met zijn neus naar voren zijn rondjes slofte. De paarden liepen verzameld, over de rug en zelfs in de beginners lessen was er geen enkel paard dat zijn neus naar voren stak. Ieder paard werd net genoeg begrenst om er niet bij te gaan lopen als een uitgezakte manege knol.

Wel ben ik tegen het gebruik van slofteugels op een manege. Ik ben van mening dat als menig ervaren ruiter al de neiging heeft een slofteugel verkeerd te gebruiken, wat moet een onervaren manege ruiter dan wel niet uitvoeren met zo'n ding.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:11

Snoevie schreef:
een hulpteugel behoort een paard nooit naar beneden te trekken trouwens..........imo moet hij begrenzen
als een paard naar beneden word getrokken is de hulpteugel verkeerd afgesteld.

Touwtjes werken toch zo?
Als een touwtje een paard niet naar beneden hoort te trekken... nou dan doen ze het in mijn ogen toch wel érg strak :\

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:38

Mensen die niet begrijpen hoe hulpteugels werken moeten er sowieso een eind uit de buurt blijven. Als je denkt dat ze er alleen voor zijn om een paard naar beneden te trekken, dan heb je inderdaad bij hulpteugels niets te zoeken. In deskundige handen of onder goede begeleiding is er niets mis mee, ook niet bij manege paarden.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:47

Anoeska schreef:
Mensen die niet begrijpen hoe hulpteugels werken moeten er sowieso een eind uit de buurt blijven. Als je denkt dat ze er alleen voor zijn om een paard naar beneden te trekken, dan heb je inderdaad bij hulpteugels niets te zoeken. In deskundige handen of onder goede begeleiding is er niets mis mee, ook niet bij manege paarden.

Zeg ik alle hulpteugels?
nee ;)
Bij mij vroeger op de manege reed een manege pony met een touwtje,
nou ik hoefde de teugels helemaal niet vast te pakken want hij werd gewoon daadwerkelijk naar beneden getrókken!!!!!!

Zoieso,
Ikzelf gebruik geen hulpteugels maar weet wel hoe ik er mee moet omgaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:54

Heel simpel: als je rijdt met welke hulpteugel dan ook, en die trekt je paard in een bepaalde houding. Dan doe je het niet goed. Dus een manege die paarden zo laat lopen doet het niet goed.

Een manege die pony's met een bijzetje aan een longeerlijn doen, om het een nieuwe ruiter iets makkelijker te maken, of paardjes een martingaaltje geeft, zodat nog wat wiebelige ruiterhanden wat minder direct inwerken. Daar zie ik niets verkeerds in. Maar altijd onder deskundige begeleiding.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:58

Anoeska schreef:
Heel simpel: als je rijdt met welke hulpteugel dan ook, en die trekt je paard in een bepaalde houding. Dan doe je het niet goed. Dus een manege die paarden zo laat lopen doet het niet goed.

Een manege die pony's met een bijzetje aan een longeerlijn doen, om het een nieuwe ruiter iets makkelijker te maken, of paardjes een martingaaltje geeft, zodat nog wat wiebelige ruiterhanden wat minder direct inwerken. Daar zie ik niets verkeerds in. Maar altijd onder deskundige begeleiding.

Ja daarmee bedoel ik ook,
Onder mijn ogen wat ik dan gezien heb zit dat touwtje veeeeels te strak, want hij werd duidelijk gewoon naar onder getrokken,
het was via de singel tussen de bitringen en toen achter de oren vastgemaakt.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 01:22

Vroeger reed ik op een manege waar in de beginners en half gevorderder lessen bijna elk paard een hulp teugel had.
De reden was dat ze op deze manier hun rug op de juiste manier gebruikte.
Uiteraard werd er heel goed er op gelet dat elk paard goed voorwaarts liep en op deze manier konden de ruiters beter leren zitten (onafhankelijk) zonder de hele tijd in het paard zijn mond te zitten.
In de gevorderde lessen en het carrousel liepen zonder hulp teugel.
Ik moet zeggen dat dit alle zonder uitzondering goed getrainde en mooi bespierde dieren waren en soepel in hun lichaam en beweging.
Ook liepen de meeste al vele jaren mee zonder medische klachten.

Dus als er goed op wordt gelet en uiteraard de juiste hulp teugel bij het juiste paard kan het een hulp middel zijn om het dier beter te laten lopen.

Dan heb ik nog het tegen overgstelde ervaring.
Aangezien de lesklanten en de instructie maar 1 doel voor ogen hadden (in de krul) werd elk paard met vaste wijde en lage handen gereden waardoor ruiters voorover zaten, uit balans en de paarden/pony's een constante heen en weer beweging maakten met het hoofd (je weet wel.. links... rechts...links.... rechts...)

Dan zie ik liever een hulp teugel zodat de ruiter met zijn/haar handjes van de mond af blijft.... en zich kan bezig houden met een onafhankelijke en stabiele zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 02:35

Een paard dat met hulpteugel leuk onderin loopt gebruikt zijn rug niet per definitie goed hoor. Die hulpteugel doet ze echt niet beter lopen tenzij de ruiter ook wat uit voert. Tis een hulpteugel geen wonderteugel...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 05:38

xpenny,dat dat touwtje dan te strak zat is dan toch de fout van degene die het vast heeft gezet,en niet dat het touwtje op zich een fout hulpmiddel is?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:48

Snoevie schreef:
xpenny,dat dat touwtje dan te strak zat is dan toch de fout van degene die het vast heeft gezet,en niet dat het touwtje op zich een fout hulpmiddel is?

Nee,
Een foute hulpteugel heb ik niet gezegt ;)
Als het een last voor het paard zelf is om een touwtje om te doen zou niemand het gebruiken toch?
Ik wil alleen zeggen wat ik allemaal gezien heb,
Dat een pony een touwtje om de nek,tussen de bitringen en vastgemaakt aan de singel zodat hij gewoon daadwerkelijk niet zijn hoofd omhoog kón gooien.

Daarom wil ik graag weten, te strak of dat het bij een touwtje gewoon daadwerkelijk hoort dat het paard geen mogelijkheid krijgt om zijn hoofd goed HOOG te houden.

Want als je een touwtje omdoet en het niet hoort voor een paard naar onder te krijgen,
Wat heeft het dan voor een zin om een touwtje om tedoen?
De teugels zijn niet verbonden met het touwtje dus heeft het nog geen zin om het om tedoen omdat hij toch geen druk krijgt, je blijft evenveel druk geven op het bit.
En als het gewoon niet te strak en niet te los omhangt, geef je net iets meer druk op het bit en achter de oren dan zonder touwtje om.

Een voorbeeld:
http://www.teamvanderspeeten.com/afb/lauf.jpg

Het paard wordt toch gewoon naar onder gehaald?
Niet diep maar hij kan zijn hoofd hier niet omhoog gooien.

Ik zie ook dat het alleen maar aan het bit is vastgemaakt en weer aan de singel,
Is toch niet goed als hij gaat tegen stribbelen?
Doet hij zichzelf alleen maar pijn aan zijn mond mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:38

er is een verschil tussen het hoofd niet hoog kunnen houden en naar beneden gesnoerd zijn.

het is de bedoeling dat als het paard een goede houding aanneemt,de touwjes ontspannen zijn,maar zodra het hoofd te hoog komt,ze pas gaan inwerken.

dus begrenzen en niet naar beneden trekken,omdat in een goede houding de hulpteugel ontspannen hoort te zijn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:41

Een martingaal vind ik wel kunnen, die werkt alleen in als het paard zijn hoofd omhoog gooit. Verder zie ik het nut niet in van hulpteugels bij manegepaarden, tenzij ze goed voorwaarts gereden worden. Is dat niet het geval, dan lopen ze imo toch in een valse knik, want het moet toch van achteruit komen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:57

Woestein schreef:
Vroeger reed ik op een manege waar in de beginners en half gevorderder lessen bijna elk paard een hulp teugel had.
De reden was dat ze op deze manier hun rug op de juiste manier gebruikte.
Uiteraard werd er heel goed er op gelet dat elk paard goed voorwaarts liep en op deze manier konden de ruiters beter leren zitten (onafhankelijk) zonder de hele tijd in het paard zijn mond te zitten.
In de gevorderde lessen en het carrousel liepen zonder hulp teugel.
Ik moet zeggen dat dit alle zonder uitzondering goed getrainde en mooi bespierde dieren waren en soepel in hun lichaam en beweging.
Ook liepen de meeste al vele jaren mee zonder medische klachten.

Dus als er goed op wordt gelet en uiteraard de juiste hulp teugel bij het juiste paard kan het een hulp middel zijn om het dier beter te laten lopen.

Dan heb ik nog het tegen overgstelde ervaring.
Aangezien de lesklanten en de instructie maar 1 doel voor ogen hadden (in de krul) werd elk paard met vaste wijde en lage handen gereden waardoor ruiters voorover zaten, uit balans en de paarden/pony's een constante heen en weer beweging maakten met het hoofd (je weet wel.. links... rechts...links.... rechts...)

Dan zie ik liever een hulp teugel zodat de ruiter met zijn/haar handjes van de mond af blijft.... en zich kan bezig houden met een onafhankelijke en stabiele zit.

Mee eens. Ik heb op een zelfde soort manege gereden en ook een zelfde soort ervaring.