aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:48

@muiske: ik geef je gelijk, je moet toch in de eerste plaats je eigen gevoel volgen en naar je paard luisteren, al kan het geen kwaad om goede dingen van anderen op te pakken. Ikzelf heb veel gehad aan video's van Emiel Voest en Pat Parelli om meer te weten te komen over de manier waarop paarden denken en reageren. Pas als je je daar in verdiept hebt kun je met ze aan het werk vind ik, vooral ook eerst vanaf de grond (grondwerk, longeren) en dan onder het zadel.
Je verdiepen in het 'wezen paard' is het allerbelangrijkst en dat komt voor mij ook voor rijkunstige zaken en lessen. Daar kun je ook veel baat bij hebben, maar veel mensen beginnen met rijden (op een manege) en dressuurlessen zonder zich in de aard van het paard te verdiepen en lopen daardoor uiteindelijk tegen problemen aan. Want wie denkt er over na waarom je je paard zou moeten rechtrichten en waarom je paard dat soms zo moeilijk vindt ... daarvoor moet je je echt in het paard zelf verdiepen.
Ik denk dat je heel goed bezig bent hoor, afgezien van de lol die jij en je paard op deze manier samen hebben! Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:06

stef schreef:
kennelijk laat het je niet koud, anders ging je geen pb's met filmpjes enzo versturen.
Ik doe ook VD, dus dat zegt ook niks.
Iets wat ik me afvraag nav je profiel: Waarom wordt zippo wel op bosal gereden (en niet helemaal kaal) of is dat toeval?

ik wissel geregeld af met alle drie.

bitloos altijd maar dan wissel ik af zowel met neckrope, bosal als touwhalster of een leren riempje op zijn neus.
als je goed had gekeken in mijn profiel dan had je dit gezien.

en waarom? tja om ze hen dit gewend te houden denk ik.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:10

simodi@ er worden idd fouten gemaakt dat men niet eerst verdiept in het paardrijden, wat dit werkelijk is.
ik was 10jaar toen ik begonnen was met paardrijden.
ik wist er niets van, en je begint te rijden in een manege en je denkt ik kan paardrijden wat totaal niet zo is.

ik werk vrij veel op de grond met hen, denk zo een 3-5uur per week ongeveer.

hun plezier staat boven het mijne en dat zal altijd zo blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:21

maar dat geldt voor vele muiske... ik ging ook (figuurlijk) op mn bek toen ik dacht: Ik rij al 10 jaar, ik kan wel een onbeleerde haflinger kopen (is allemaal goedgekomen uiteindelijk hoor)
Je leert IMO pas echt rijden als je een eigen paard/verzorgpaard heb waar je zelf mee kan lessen, waar je dagelijks mee bezig bent.
De basis leer je op veel manege's niet. Ik reed 10 jaar, en had geen idee wat ik allemaal met mijn buitenteugel kon doen, links was toch linkerteugel en rechts rechterteugel?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:47

muiske07 schreef:
simodi@ er worden idd fouten gemaakt dat men niet eerst verdiept in het paardrijden, wat dit werkelijk is.
ik was 10jaar toen ik begonnen was met paardrijden.
ik wist er niets van, en je begint te rijden in een manege en je denkt ik kan paardrijden wat totaal niet zo is.

ik werk vrij veel op de grond met hen, denk zo een 3-5uur per week ongeveer.

hun plezier staat boven het mijne en dat zal altijd zo blijven.

Yep! Als ik destijds met ons eerste paard allemaal had geweten wat ik nu weet ..... dan waren we beiden uiteindelijk veel gelukkiger geweest. Maar ja, verstand en inzicht komt met de jaren (als je er voor open staat natuurlijk Knipoog )!

Ik doe ook veel grondwerk, dat valt voor ons allebei (paard en mij) echt onder 'lol met je knol', maar is ook een prima manier om onze band te verstevigen en leiderschap te bevestigen. Ik merk heel goed aan allebei mijn paarden dat als ik het een tijdje niet doe, ze dit echt missen en ook veel meer gaan 'twijfelen' aan het leidschap. Omdat ik mijn ene paard nu nog maar weinig kan rijden ivm blessureherstel, doe ik veel aan de longe en grondwerk met haar (dagelijks) en ze is daar zoveel meer liever en tevredener van dan voor die tijd toen ze alleen maar weidegang mocht hebben. Toen deed ik natuurlijk ook wel wandelen en poetsen e.d., maar het samen werken (of eigenlijk samenwerken) doet ons beide gewoon goed en daardoor is ze nu onder het zadel ook gewoon superbetrouwbaar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:31

muiske07 schreef:
katiavl@ toen ik kalife kocht van het slachthuis had hij geen evenwicht, in draf struikelde hij en in galop viel hij altijd, hij kon niet eens een rechte lijn van 40meter galoperen.

hij is enorm veel gevallen met mij erop, met alle gevolgen vandien (allerlei barsten en kneuzingen)

drie jaar lang werkte ik aan zijn evenwicht om resultaat te krijgen.
nu is zijn evenwicht stabiel om niet meer te vallen, ik weet uiteraard ook dat dit nooit zal zijn zoals zippo maar ik ben al heel tevreden dat hij niet meer struikelt of valt.
en dat ik dit moet blijven onderhouden.

dus let op met wat voor commentaar je geeft van bosritruiters.
ik rij degelijk nog in piste en wat bij mij hoofdzakelijk inhoudt is het evenwicht!
kan er een heel boek over schrijven.

oppassen met wat je zegt over andere mensen.

daarbij wie zei er dat ik enkel maar bosritten maak?

ik train zeer veel in een piste ook

als je gemiddeld 20uur per week rij kan je nu ook niet verwachten dat dit 20uur enkel en alleen in piste of op baan is.

Had ik het dan over jou? Dat was een algemeen commentaar. En ik zeg niks over bosritruiters. Ik geef aan hoe recreatief je ook rijd dat dit van belang is.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 05:41

denk dat het ook niet verkeerd is om paar x in de mnd dressuur gaan rijden ..en dat ga ik nu ook vaker doen ...maar wel met zadel en bitloos hoofdstel ...hij blijft gewoon weg vriendelijker ...het lijkt me stug dat je niet zonder bit je paard mooi nagevelijk kan laten lopen

maar wat is de ideale totaal plaatje dan ? hoe zien jullie het paard liefs lopen ...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:15

Afbeelding

Afbeelding

Dan toch wel zo als dit! Zonder bit en aan de losse teugel is echt verwezenlijk!

En laat je alsjeblieft niet over halen een bit te gaan gebruiken! Ik kan die dingen echt niet meer zien!! Boos!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:24

dani62 ..2e paard .. heeft bit in Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:31

nickyu, het gaat om de houding?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:42

bispax schreef:
denk dat het ook niet verkeerd is om paar x in de mnd dressuur gaan rijden ..en dat ga ik nu ook vaker doen ...maar wel met zadel en bitloos hoofdstel ...hij blijft gewoon weg vriendelijker ...het lijkt me stug dat je niet zonder bit je paard mooi nagevelijk kan laten lopen

maar wat is de ideale totaal plaatje dan ? hoe zien jullie het paard liefs lopen ...

Dat is op zich wel goed voor je paarden. Door te "dressuren" houd je ze spoepel, want je doet buigoefeningen e.d. Als je veel buiten rijd blijven dat soort dingen toich vaak een beetje op de achtergrond, of je moet ook bewust op brede bospaden oefenen wat heel goed kan. Ik zelf heb destijds ook een tijdke niet gedressuurd (bitloos Knipoog ), en merkte ook dat mijn merrie veel stijver was geworden, bijv wat betreft inbuigen van de hals naar links en rechts en in de lendenen.
Maar zelfs inbuigoefeningen kun je bij grondwerk aan de hand doen!! Haha! (Staande naast je paard het hoofd met je hand naar je toe vragen, de achterhand van je af laten wijken en ondertreden).

Maar verder blijf ik er bij dat je al dit soort dressuuroefeningen prima bitloos kunt doen hoor! Het zou toch te gek zijn als je daar je bit voor nodig hebt!
Misschien wel een goede vraag: waarom heb je uberhaupt een bit nodig????? (Het verschil tussen bitloos/bit en niks is me wel duidelijk, daar zit toch een verschil in mogelijkheid tot begrenzing in, dat heb je niet als je met alleen een neckrope rijdt).
Ook met een bitloos hoofdstop kun je prima een noodstop maken en indien echt nodig je paard wenden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:06

ik vind het echt een elle lange, nutteloze discussie worden. Er komt niks nieuws om de hoek. Wij (bitters..) worden geacht ons te verdiepen in het bitloze (waar de discussie niet eens over ging, maar goed) en als we dan zeggen dat we dat al doen, wordt er niet op gereageerd.
Ja, een bit is in een aantal gevallen een martelwerktuig, er zijn ook genoeg bitloze optomingen die dat kunnen zijn. Voor beide geld, zolang je er goed mee omgaat, is er niks aan de hand...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:12

dani als het gaat om zich zelf dragend op de achterhand

dat is wat ik graag zie en nee daar heb je geen bit voor nodig Knipoog

inprincipe kan alles wat je met bit kan ook zonder bit
enigste waar een bit duidelijker in is is de finesse bepaling
het op de cm rijden , waarschijnlijk zal dit op de kaptoom ook wel
lukken maar met touwhalster oid lukt het MIJ althans niet
daar zit ik niet stabiel/stil genoeg voor
(kom overal hoor maar echt verfijnde hulpen geven en op de mm sturen
bij wijze van spreken is mij op een touwhalster of crossrope of halsring nog niet gelukt
met een hackmore lukt dit weer wel )

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:02

stef schreef:
Voor beide geld, zolang je er goed mee omgaat, is er niks aan de hand...
Ik ben daarom benieuwd naar de eerste foto's van een paard van bitloze bokker die over de rug gaat. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:05

na de verhuizing zal ik eens foto's laten maken
van mijn paardje onder zadel
momenteel zijn we overgestapt op bitloos ivm wissellen

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:13

nickyu schreef:
dani als het gaat om zich zelf dragend op de achterhand

dat is wat ik graag zie en nee daar heb je geen bit voor nodig Knipoog

inprincipe kan alles wat je met bit kan ook zonder bit
enigste waar een bit duidelijker in is is de finesse bepaling
het op de cm rijden , waarschijnlijk zal dit op de kaptoom ook wel
lukken maar met touwhalster oid lukt het MIJ althans niet
daar zit ik niet stabiel/stil genoeg voor
(kom overal hoor maar echt verfijnde hulpen geven en op de mm sturen
bij wijze van spreken is mij op een touwhalster of crossrope of halsring nog niet gelukt
met een hackmore lukt dit weer wel )

ik denk dat dit met alles lukt, maar alles vraagt zijn tijd.
een piaffe aanleren met bit bv duurt ook lang, en zeer veel werk ookal zit er een bit in.
als je na twee weken zegt van tlukt niet dan kan je ook zo redeneren van een bit helpt niet want ik bekom geen piaffe.

zippo is nu 2jaar onder het zadel en rij hem uitsluitend bitloos.
hij loopt mooi laag op 1zelfde lijn als zijn kont, schoft en hals
maar zijn neus zat altijd veel te ver naar voor en niet op de loodlijn.
nu voort eerst sinds twee dagen geleden kon ik hem op de loodlijn krijgen met een leren lap op zijn neus.

het ene paard is nu eenmaal makkerlijker dan het andere maar ik blijf er in gevlogen dat je om het even met wat je ook op zijn neus legt of in zijn mond, dat je alles kunt bereiken wat je maar wilt.
maar het vraagt werk van lange adem.
helaas hebben veel mensen te weinig geduld om iets te bereiken met hun paard en dat is jammer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:27

nee hoor , heb geduld en de tijd maar geen bak alles gaat hier op de openbare weg
(en ja buiten kan je zeker wel dressuur matig rijden_erger nog graag zelfs , dressuur blijft de basis en stapje links of rechts is erg fijn vooor de knieen (om ze heel te laten) en een changement net voor die scherpe bocht ook contra weer in de ruimere bocht en zo kan ik nog wel even doorgaan)

mijn paard heeft ook eerst paar maandjes lekker met een lang teugeltje rechte lijnen zijn eigen balance zoekend gelopen , op een bepaald punt gaan ze goed dragen en vanzelf tonen en is het slechts een kwestie van teugels oppakken , allemaal kwestie van paard balance laten zoeken
achterhand en buik gebruik vragen tempo bepalen en met als resultaat goed ruggebruik

hij is erg heel erg gevoelig gereden (heb diverse reuma's en rijd m elke keer zoals ik zou zijn op een slechte dag ..kippe kracht ..minimale hulpen)
de teugel, dat is als ik m vast heb Bloos mag niks meer wegen dan de teugel zelf

een piaffe is niet (meer) een van mijn doelen daarbij heb je voor een piaffe
nou niet echt een bit nodig
maar een zeer goed dragend in balance zijnd goed voor het been op de zit te rijden ,
flexibel , goed los , zeer goed te verzamellen paard ..

en daar komt iets meer bij kijken dan 2 jaartjes geduld Bloos

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:00

Voor het aanleren van de piaff is een bit niet relevant. Gedragenheid, balans en tact wel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:02

je weet mijn woorden een stuk korter te brengen Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:05

sorry Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:09

nee geeft niks, no hard feelings
kan er slechts van leren Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:11

Je bent welkom. Ik heb een piaffe-monster staan Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:35

SuperPepeijn schreef:
stef schreef:
Voor beide geld, zolang je er goed mee omgaat, is er niks aan de hand...
Ik ben daarom benieuwd naar de eerste foto's van een paard van bitloze bokker die over de rug gaat. Knipoog

Ik durf het bijna niet maar ik vind dat mijn westernpaardje hier super loopt (mijn houding is hier niet optimaal maar daar is aan gewerkt).

Kimberley met de Bosal.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 13-12-07 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:38

Pensionnetje schreef:
Je bent welkom. Ik heb een piaffe-monster staan Haha!

dat aanbod staat Haha!
maar doelde op de geschreven tekst Knipoog
(heb dislexi en ies kort omschrijven is een der euvels ,,)

Lotte_Wtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:00

Ik vind dit echt prachtig wat je doet!
Ik heb echt bewondering voor je manier van rijden!
IK sta er helemaal achter Haha!

Lotte