Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:33

Actief!! Zolang je zelf maar rustig blijft komt het meestal goed. En anders laad ik ze even spelen voordat ik ga rijden.
Op manege vroeger had ik liever actief. Want als je een sloom manegepaard hebt dat ga je niet zo hard.
Bij de 'niet manegepaarden' ligt volgens mij de grens ergens anders tussen actief en sloom.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:47

Moeilijke keuze.. ik denk dat ik dan liever een sloom paardje kies. Heb in het verleden te veel heethoofden gereden.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:56

Ik heb liever een te actief paard dan een wat slomer paard :)
Dit omdat je met een actief paard, de energie op een fijne wijze eruit kan halen. Plus dat je die activieteit goed kan gebruiken voor de oefeningen, je moet er alleen wel op de juiste wijze mee omgaan.
Een wat slomer paard zit je al snel voorruit te meppen, en hang je snel sporen in waar het gevolg weer van is dat die zo geprikt en gedaan word dat ie de wondjes op 't lijf heeft staan...

Nee geef mij maar een te actief paard :) .

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:01

Liever actief aangezien ik rustiger ben van mezelf. Het kost mij iets meer inspanning om een flegmatiek paard actief te maken dan een actief paard goed met zijn energie te laten omgaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:26

MilleniumK schreef:
Een wat slomer paard zit je al snel voorruit te meppen, en hang je snel sporen in waar het gevolg weer van is dat die zo geprikt en gedaan word dat ie de wondjes op 't lijf heeft staan...

Dan vraag ik me toch af waar je je lessen vandaan hebt gehaald. Naar voren meppen heeft bij een lui paard over het algemeen geen nut en prikken met sporen tot er wondjes ontstaan ook niet. %)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:38

Klopt! Nee niet van les hoor :) . Dit zie ik tegenwoordig steeds vaker gebeuren. Totaal niet mijn ding, als je dat dacht!!

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:07

Als ik zou moeten kiezen heb ik liever een te actief paard wat je iets terug moet rijden dan een sloom paard wat je steeds aan moet sporen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:17

Volgens mij heeft een wat slomer paard het voordeel dat ze flegmatieker zijn, dus niet zo gauw van enge dingen onder de indruk.
En misschien een wat heter paard het nadeel dat ze kijkeriger zijn, moet je zelf dus beter bij de les blijven.
Het ideaalst is natuurlijk een voorwaarts, actief paard die niet zo gauw onder de indruk is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:48

Ik kan heel slecht tegen dat slome gesjok daar word ik zo moe en sloom van.
Liever een te actief paard, het liefst een goed actief paard.

Parvena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:03

Tè is nooit goed. Maar als ik dan echt
moet kiezen dan een actiever paard. Heel irritant namelijk als je non stop moet drijven!

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:16

Ik heb op 2 verschillende paarden gelest in korte tijd. Paard 1 was een ruin die je vanaf de eerste pas actief moest houden anders voerde hij geen moer uit, de hele les niet. Bij hem was het dus contstant aansporen, actief houden met je zweep en aansporen met je stem. Niet echt mijn paar dus ik ben gaan lessen op een jongere merrie die zeer voorwaarts is.. De eerste paar lessen een beetje té want ik kon haar tempo amper bijhouden maar sinds ik de "rem" gevonden heb gaat het heerlijk!
Geef mij maar een actief paar dus!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:07

Geef mij maar een actief paard ipv een slome daarmee kan ik echt niet overweg, al dat slome gedoe :=

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:38

iets er tussen in als het kan :)
sloom is meestal wel braver, maar actief is ook wel eens makkelijk. dan hoef je minder te drijven.

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 01:27

ik had beiden, maar op een TE actief paard voel ik me toch niet echt veilig, ze blijven maar doordenderen en het overgangen rijden enz. heeft vaak geen enkel nut, om ze nou keihard in de mond te trekken vind ik ook niks, maar ik word er in ieder geval helemaal tuureluurs van :P

liever een slome, die kun je aandrijven en actief en voorwaarts 'maken'. :P ik voel me dr persoonlijk wat veiliger op, maarja, soms heeft je paard een actieve bui he :+

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:32

ik heb liever een wat slomer paard. dan kan je zelf ook wat meer ontspannen.. :P

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:34

liever te actief,
maar het is ook wel een keer leuk om een keer op slome/eigewijze te rijden.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:34

Ik Heb zelf een niet egt schrikachtig paard, Maar me andere pony is het wel ,,, die is ook nog wat jonger

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:28

Te actief..die kan je nog makkelijk rustig krijgen.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:30

ponieszlover schreef:
Te actief..die kan je nog makkelijk rustig krijgen.

Ligt eraan hoe actief, Ik ben 2 jaar bezig geweest om een drukke pony nu een klein beetje normaal te rijden,, :+

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:33

ligt er ook aan hoe je het aanpakt.
Maar ik werk liever met een actiever paard terug naar rustiger dan met een sloom paard die actiever moet.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:43

Ik ben ook voor het (te) actieve paard. Hoewel je een slomer paard natuurlijk altijd goed aan het been kunt rijden, blijf ik toch altijd het gevoel krijgen dat je net iets te veel moet doen om iets voor elkaar te krijgen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:44

Mijn pony'tje is vrij sloom, maar kan wel snel zijn. Dit kost wel echter wat moeite en een consistente aanpak. Gezien er kleine kinderen op rijden heeft dit zowel voordelen als nadelen.
Een voorbeeld is bijv. dat hij niet snel schrikt en erg braaf is. Zo kunnen er ook hele kleine onervaren kindjes oprijden.
Een nadeel is, dat het voor de kindjes wel hard werken is gezien ze hem echt vooruit moeten rijden.

Zelf men ik met hem. En dan erger ik me er vooral aan, ben constant bezig met het vooruit werken.
Maaaar toch heb ik dat liever dan eentje die door de bak vliegt haha.
En hij is natuurlijk nog maar 3.5, dus moet nog werken aan zijn tempo. Daarom ben ik juist alleen maar blij mee dat hij nu nog wat sloom is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:50

moeilijk!
als ik een ander paard dan mijn eigen zou moeten rijden, zou ik eerder een wat slomer paard kiezen. Dit omdat ik niet een onwijse held ben op nieuwe paarden die ik niet ken.

mijn eigen paard is eerder te actief en dit vind ik erg fijn! een vriendin van mij heeft een te sloom paard, als ik hierop rij ben ik binnen een half uur kapot :o

uiteidelijk zou ik dan toch voor het actieve paard kiezen.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:21

haha dit is moeilijk!

ik weet het niet !

ik had eerst een slomer paard toen dacht ik geef mij maar een actief paard.
,maar nu ik een actief paard heb denk ik doe mij maar een wat slomerdere wnt daar voel ik me veiliger op !

xx

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:35

Ik ben geen held,een rustig "sloom" paardje past beter bij mij.