aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:23

muiske07 ik heb even in je profiel gespiekt hoor als je het niet erg vind..wat een leuke paardjes en alles gewoon! hoe leer je die kunstjes allemaal aan zeg? wat knap! jij hebt vast een hele goeie band met ze of niet?:)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:23

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ dani heb ik goed begrepen,
jij praat eerder in raadsels moet ik zeggen.

Als je jezelf eerder wat had verdiept in de klassieke dressuur ipv er alleen kritiek over te spuien hadden het geen raadsels geweest. Knipoog
Ik nam aan dat als je er kritiek op had je ook wist waar je het over had.

En ik ga er ook (stom genoeg blijkbaar) simpelweg vanuit dat iedereen die op een paard stapt weet wat de basis is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-12-07 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:26

shillelagh schreef:
ik vind altijd bij maneges als kleine kinderen gaan leren paardrijden dat er eigelijk geen bit moet worden gebruikt..want die kinderen kunnen nog niet zo goed rijden dus die vliegen alle kanten uit met de teugels Tong uitsteken dan kan je toch beter bitloos beginnen en als je dan niet meer met je handen overal heen vliegt dan pas met bit dan doe je zowieso het paard niet pijn in de mond of wattan ook. niet rot bedoeld ofzo hoor!
ik vind dat van amon_ heel goed Vork

Ben ik helemaal met je eens. Kinderen moeten ze van het bit afhouden! Ik zie dagelijks de ellende ervan door die kinderlessen bij ons en mede daarom was ik zo om toen ik van bitloos rijden hoorde (en dan heb ik het niet over een halster met teugeltje, want zo reed ik al eind jaren 70 Knipoog ).
Steeds meer kinderen willen ook bitloos gaan rijden, door wat ze mij op Sammy zien doen Haha! .
Mijn dochter zegt tot nu toe dat ze ook wil leren paardrijden (ze is nog geen 3 jaar Haha! ), maar er is hier geen manege of iets dergelijks in de buurt die bitloos les geeft, dus ik ga het haar zelf maar leren t.z.t. (want ik heb ook geen behoefte om de maneges hier in de buurt te spekken om diverse principiele redenen Tong uitsteken ).

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:29

ThePast03@ wat is basis voor jou en wat is basis voor mij?

bij mij is basis bitloos Haha!

basis heb ik leren doen in het begin ik paardreed, in manege dus de gewone basis van die je moet hebben.

ik snap heel goed wat je nu wilt bedoelen nadat dani wijze uitspraak deed.
je kon ook wel wat duidelijker geweest zijn.

neen dressuur is niet slecht maar volgens de manier dat ik dacht dat jij aanhaf wel in mijn ogen.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:31

shillelagh schreef:
muiske07 ik heb even in je profiel gespiekt hoor als je het niet erg vind..wat een leuke paardjes en alles gewoon! hoe leer je die kunstjes allemaal aan zeg? wat knap! jij hebt vast een hele goeie band met ze of niet?:)

profiel dient ervoor ook he Tong uitsteken

bedoel je kunstjes van vrijheidsdressuur?
is niet moeilijk hoor, vraagt alleen geduld.

kijk anders eens op mijn site anders gaan we teveel offtopic
daar vind je alles wat ik allemaal heb aangeleerd, let niet op de dozijnen teksten, tis nogal behoorlijk veel Haha!

http://eendroomvolvrijheid.websitemaker.nl/paardwaardig

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:35

ja idd afblijven:P mijn moeder wou zelf altijd een manege beginnen en de kinderen die willen leren paardrijden zouden dan bitloos beginnen. Ik zou ook je dochter zelf les gaan geven lekker bitloos haha:) en het kost geen geld:)

muiske07 ik ga snel kijken:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:39

shillelagh schreef:
ja idd afblijven:P mijn moeder wou zelf altijd een manege beginnen en de kinderen die willen leren paardrijden zouden dan bitloos beginnen. Ik zou ook je dochter zelf les gaan geven lekker bitloos haha:) en het kost geen geld:)

Weet alleen nog niet of ik dat op mijn eigen paard kan gaan doen of toch een ander paardje erbij moet kopen t.z.t.
Mijn eigen paardje is namelijk geen kinderpaard. Die is iets te sterk en nog te jong en jolig, maar wie weet over een aantal jaren (al hoop ik juist dat hij dat speelse en jolige nog lang houdt). Haha!
Ik durf mijn dochter er nu echt niet op te zetten, hoor.... Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:39

muiske07 schreef:
neen dressuur is niet slecht maar volgens de manier dat ik dacht dat jij aanhaf wel in mijn ogen.

En ik heb nog wel 4x aangegeven dat ik Isabell Werth een grand prix proef heb zien rijden zonder bit en zonder zadel. Huilen van het lachen

Doe eens wat Dani je aanraad, verdiep je eens in de klassieke dressuur/rijkunst en je zult erachter komen dat de basis niets met maneges te maken hebben. Knipoog
Het gaat te ver en teveel offtopic om dat hier uitgebreid te bespreken denk ik, maar je moet meer denken aan 'basisafrichting'. Knipoog
En als je goed bezig bent ga je elke keer weer terug naar die basis en controleer je die elke keer weer opnieuw. Het liefst onder deskundige begeleiding.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:44

ThePast03@ isabell werth ken ik niet hoor.
tot voor ik bokt op bokt kwam kende ik anky ook niet.

nuja das allemaal nederland zekers?

nu ben je wel duidelijk geweest in je uitleg Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:49

ik vind het super zo zonder zadel,
ik heb pas mijn 3 jarige appaloosa ingereden,
en ik ben vandaag ook zonder zadel en zonder hoofdstel gaan uitrijden,alleen een halster en een touw,
ik voel me echt 1 op mijn paard,
ik merk duidelijk dat ze dit veel prettiger vind dan met zadel,en bit,

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:50

muiske07 schreef:
isabell werth ken ik niet hoor.

Nee Isabell is een Duitse, maar dat doet er ook niet toe.
Waar het om ging is dat zij liet zien dat ze ook een grand prix proef kan rijden op een ongezadeld paard en zonder bit.

Ik denk niet dat je verkeerd bezig bent met je paard maar wel dat het verstandig is om les te gaan nemen. Je gaat altijd achteruit zonder les, dat gebeurd gewoon ongemerkt.
Verder denk ik dat je jezelf echt eens moet verdiepen in de klassieke dressuur (dus niet in Anky) voordat je kan vinden dat dressuur slecht vindt.
Om ergens iets over te vinden is het wel handig dat je er iets vanaf weet. Knipoog

Bovendien kom je dan niet meer voor raadselen te staan als mensen het over de basis hebben want dat zul je nog vaak genoeg gaan tegenkomen. Hoop ik tenminste voor je.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:51

muiske07 leuke site:)

nadya ja over een paar jaar kan het vast wel:P
moet een @ tussen de naam en de tekst?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:55

ThePast03@ om eerlijk te zijn, sluit ik me meer af van mensen, ja achter pc niet, dan heb ik er ook geen rechtstreeks contact mee.
heb hier thuis mijn eigen weide, stallen en piste.
dus ik verplaats me haast niet.
na heel die bedoening met kalife is mijn zin met mensen veel verminderd.
zelfs afspreken met mensen die niets met paarden te maken hebben doe ik niet en de gewone doorsnee ruiters ook niet.

dus ik pruts thuis op mijn eentje zonder dat er iemand mij lastig valt of ik huur op kalme momenten de piste in de manege op zondagen ' s ochtens zeer vroeg wanneer er nog niemand is.

nuja vroeg of laat neem ik wel eens les bij honza hoor, blijf het fantastisch vinden wat hij kan en dat is mijn doel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ om eerlijk te zijn, sluit ik me meer af van mensen, ja achter pc niet, dan heb ik er ook geen rechtstreeks contact mee.
heb hier thuis mijn eigen weide, stallen en piste.
dus ik verplaats me haast niet.
na heel die bedoening met kalife is mijn zin met mensen veel verminderd.

Dan nog is het niet verkeerd om er op het internet veel over te lezen. Heel veel want er staat behoorlijk veel onzin op het internet dus je zult zelf je verstand ook moet laten meespreken.

En gewoon vragen als je iets niet begrijpt, daar is Bokt o.a. voor. Knipoog

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

muiske07 schreef:
nuja vroeg of laat neem ik wel eens les bij honza hoor, blijf het fantastisch vinden wat hij kan en dat is mijn doel.

Volgens mij ben je al een eind op weg muiske Haha!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:04

Wildgirl schreef:
muiske07 schreef:

Volgens mij ben je al een eind op weg muiske Haha!

ja idd Haha! ik vind zowieso van wel

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:17

In periodes dat ik geen tijd/zin/geld heb in lessen verdiep ik me altijd in het boek 'natuurlijk paardrijden' van Hempfling.

Dat vind ik zo'n praktisch en verhelderend boek. Het natuurlijke evenwicht van het paard word er mooi in uitgelegd. Daarbij is het boek een complete handleiding waar je zo mee aan de slag kan. (Verzameling aan de losse teugel, harmonie tussen mens en dier.) Misschien een tip?

(Wat zijn we ontiegelijk offtopic bezig zeg!! Clown )

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:21

dat boek heb ik ook het is idd een leuk boek. Lachen

(ja we zijn heel erg offtopic) XD

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:38

Dani62 schreef:
In periodes dat ik geen tijd/zin/geld heb in lessen verdiep ik me altijd in het boek 'natuurlijk paardrijden' van Hempfling.

Dat vind ik zo'n praktisch en verhelderend boek. Het natuurlijke evenwicht van het paard word er mooi in uitgelegd. Daarbij is het boek een complete handleiding waar je zo mee aan de slag kan. (Verzameling aan de losse teugel, harmonie tussen mens en dier.) Misschien een tip?

nu niet om eigenwijs te doen...
maar ik en lezen??? Clown

moet genoeg lezen en studeren voor school das al erg genoeg Haha!
heb een grootse hekel aan lezen.
bekijk liever honza zijn filmpjes Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:47

Dani62 schreef:

Prachtig boek, ja Ja .
Helaas is 'ie niet meer verkrijgbaar. Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:01

maar... (ik mag zelf ook graag naar honza filmpjes kijken) misschien weer een hele andere discussie hoor..
Is het voor ons "simpele zielen" rieel om wat Honza doet te ambieeren? Vergeet niet dat daar een leuk commercieel circus achter zit, anders hadden we nooit van m gehoord, en dat is met veel grote namen zo natuurlijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:14

ThePast03 schreef:
muiske07 schreef:
isabell werth ken ik niet hoor.

Nee Isabell is een Duitse, maar dat doet er ook niet toe.
Waar het om ging is dat zij liet zien dat ze ook een grand prix proef kan rijden op een ongezadeld paard en zonder bit.

Ik denk niet dat je verkeerd bezig bent met je paard maar wel dat het verstandig is om les te gaan nemen. Je gaat altijd achteruit zonder les, dat gebeurd gewoon ongemerkt.
Verder denk ik dat je jezelf echt eens moet verdiepen in de klassieke dressuur (dus niet in Anky) voordat je kan vinden dat dressuur slecht vindt.
Om ergens iets over te vinden is het wel handig dat je er iets vanaf weet. Knipoog

Bovendien kom je dan niet meer voor raadselen te staan als mensen het over de basis hebben want dat zul je nog vaak genoeg gaan tegenkomen. Hoop ik tenminste voor je.

Helemaal mee eens ik zou ook aanraden om je in de academische kunst te gaan verdiepen, rechtrichten van je paard is nogmaals meer dan het plaatje. De verdeling van gewicht is al jaren achterhaald, maar toch houden mensen er bitter weinig rekening mee. Ook lenigheid voor een paard, is van belang voor ruiters die alleen maar bosritten maken.
Wat ik vaak tegen kom, bij veel bitloze ruiters (ook met bit maar het gaat nu over bitloos) is dat zij op de voorhand of met de voorhand naar achter rijden. En niet opgericht.
Maar in weinig topics heb ik hier commentaar over gevonden, want hoe ze ook rijden. Het is bitloos dus diervriendelijk spijtig Lachen

Verder wens ik ts veel oefenplezier, en ben benieuwd naar verdere fotos.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:25

katiavl@ toen ik kalife kocht van het slachthuis had hij geen evenwicht, in draf struikelde hij en in galop viel hij altijd, hij kon niet eens een rechte lijn van 40meter galoperen.

hij is enorm veel gevallen met mij erop, met alle gevolgen vandien (allerlei barsten en kneuzingen)

drie jaar lang werkte ik aan zijn evenwicht om resultaat te krijgen.
nu is zijn evenwicht stabiel om niet meer te vallen, ik weet uiteraard ook dat dit nooit zal zijn zoals zippo maar ik ben al heel tevreden dat hij niet meer struikelt of valt.
en dat ik dit moet blijven onderhouden.

dus let op met wat voor commentaar je geeft van bosritruiters.
ik rij degelijk nog in piste en wat bij mij hoofdzakelijk inhoudt is het evenwicht!
kan er een heel boek over schrijven.

oppassen met wat je zegt over andere mensen.

daarbij wie zei er dat ik enkel maar bosritten maak?

ik train zeer veel in een piste ook

als je gemiddeld 20uur per week rij kan je nu ook niet verwachten dat dit 20uur enkel en alleen in piste of op baan is.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:59

ThePast03@ wat ik je wel nog wil zeggen is na die vijf jaar lessen te volgen heb ik niets bereikt behalve het gewone zoals de meesten doen: springen en dressuur.

dan was ik het beu, ik wou een andere manier van rijden en dat ben ik volledig op mijn eentje beginnen doen zonder boeken of lesgevers.
dan ben ik compleet beginnen veranderen, naar bitloos, tot neckrope, tot vd, tot voltige, tot grondwerk, etc..
wat ik nog steeds niet snap op de foto's pagina 19 is dat jij dit op voorand vallen noemt, terwijl hij voldoende onder komt.
hoe bekom ik anders mijn slidingstops als ze hun achterhand niet onderzetten denk je?
door training en niet enkel bosritten te maken zoals men hier aantoont.

ik ben niet bispax van de eerste foto's op blz 1
daarbij is zij een favoriet van mij om naar te kijken, wat ze doet met haar paarden is zeer mooi vooral de kalmte en moeite die ze doet om hen te begrijpen.

vind het toch niet slecht van mezelf wat ik op drie jaar alleen heb bereikt met mijn paarden.
oja mijn beste leraars zijn mijn paarden!
die vertellen boekdelen en niet de menselijke lesgevers.

wat een ander er van zegt laat me koud,
elke stap in de goede richting is een overwinning voor mij.
zolang het lukt zonder lesgever doen we verder zonder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:29

kennelijk laat het je niet koud, anders ging je geen pb's met filmpjes enzo versturen.
Ik doe ook VD, dus dat zegt ook niks.
Iets wat ik me afvraag nav je profiel: Waarom wordt zippo wel op bosal gereden (en niet helemaal kaal) of is dat toeval?