Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:50

En nog even wat dierenmishandeling is:
Het onnodig of kwaadwillig toebrengen van pijn of letsel of anderszins het benadelen van de gezondheid en het welzijn van dieren.

De vraag is dan wat is onnodig? En wanneer benadeel je de gezondheid van een paard? Is dressuur nodig? Is het voor een paard nodig om te passageren, piafferen, appuyeren. Is het nodig dat je het paard mishandelt om het doel te bereiken? Mag je het paard daar 1x voor slaan, 2x of 10x in de week of 20x in een minuut? Ben je dan je gouden medailles waard? Ben je als je een paard altijd op de kop traint met rollkur de titel 'Legend of Sports' waard? Jullie mogen zien wat jullie willen zien, jullie mogen denken wat jullie denken.,..ik denk er het mijne van. Ik hoop dat de dressuursport zijn ogen gaat openen en zal dat niet zo zijn, dan schat ik in dat binnen 10-20 jaar er geen paardensport meer is, in ieder geval niet Olympisch meer. Kom over die tijd nog maar bij me terug en kijken we wie er gelijk had :D

996981

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:57

Allemaal niet nodig. Paarden houden in zijn geheel is niet nodig. Paarden in gevangenschap worden per definitie beperkt in het volledig voldoen aan hun natuurlijke behoeften. Helemaal maar mee stoppen dan?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:02

996981 schreef:
mce schreef:

Wat is het probleem? Neus is voor de loodlijn toch?

Iemand die zijn paard te diep instelt weet niet wat dressuur is. Voor de loodlijn moet de neus :j

*sarcasme uit… vreselijk dit, maar wat het met dressuur of dit topic te maken heeft ontgaat me

_O- _O-
Sorry, ik moest hier erg hard om lachen :')

Respect voor jullie 996981 en Elisa, dat jullie én eigen beeldmateriaal hebben gedeeld (Babootje ook natuurlijk) én het geduld dat jullie hebben om uit te leggen dat er nuance is. Ik ben het er geheel mee eens maar helaas niet zo communicatief vaardig als jullie :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:05

manubres schreef:
Het onnodig of kwaadwillig toebrengen van pijn of letsel of anderszins het benadelen van de gezondheid en het welzijn van dieren.

De vraag is dan wat is onnodig? En wanneer benadeel je de gezondheid van een paard? Is dressuur nodig? Is het voor een paard nodig om te passageren, piafferen, appuyeren. Is het nodig dat je het paard mishandelt om het doel te bereiken? Mag je het paard daar 1x voor slaan, 2x of 10x in de week of 20x in een minuut? Ben je dan je gouden medailles waard? Ben je als je een paard altijd op de kop traint met rollkur de titel 'Legend of Sports' waard? Jullie mogen zien wat jullie willen zien, jullie mogen denken wat jullie denken.,..ik denk er het mijne van. Ik hoop dat de dressuursport zijn ogen gaat openen en zal dat niet zo zijn, dan schat ik in dat binnen 10-20 jaar er geen paardensport meer is, in ieder geval niet Olympisch meer. Kom over die tijd nog maar bij me terug en kijken we wie er gelijk had :D

Ja goed, dat mag je natuurlijk denken. Ik denk zelf ook dat er over 10-20 jaar geen paardensport meer is.

Maar ik denk ook dat paardrijden/omgaan met paarden waar soms wat stress bij komt kijken, niet hetzelfde is als dierenmishandeling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:14

996981 schreef:
Allemaal niet nodig. Paarden houden in zijn geheel is niet nodig. Paarden in gevangenschap worden per definitie beperkt in het volledig voldoen aan hun natuurlijke behoeften. Helemaal maar mee stoppen dan?

Ja we zijn er weer. :D :D :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 19:23

_San87_ schreef:
manubres schreef:

Ja goed, dat mag je natuurlijk denken. Ik denk zelf ook dat er over 10-20 jaar geen paardensport meer is.

Maar ik denk ook dat paardrijden/omgaan met paarden waar soms wat stress bij komt kijken, niet hetzelfde is als dierenmishandeling.

Dat zeg ik toch helemaal niet? Dat ging over de teugeldruk meting. Moet jij eens een pak suiker kopen van een kilo en dan aan het bit van je paard hangen en dan nog 5 erbij hangen. Ben ik benieuwd of je dan vindt of je je paard dan onnodig benadeeld/pijn doet of niet. Omdat je het niet ziet (teugeldruk), wil niet zeggen dat het er niet is. En veel dingen ga je pas zien als je het door hebt...

Ik had het zelf eerst ook niet door. Vond dat 'gezeur' van die wappies ook belachelijk, maar als je het gaat zien, dan kan je het niet meer anders zien en gelukkig zijn dat er steeds meer.

Het is lastig, ik heb zelf ook gestruggeld met wat mag wel en wat mag niet...wat is mishandeling en wat niet. Maar het is goed om daar bewust mee bezig te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:27

manubres schreef:
Echt ontzettend flauw. Ik kan hier echt niet om lachen. Als je dit de spijker op de kop vindt dan snap je er totaal niks van. Het gaat erom om een paard niet in een onnatuurlijke houding te dwingen en dat is dit in het filmpje ook. Ik zeg niet dat per definitie op of voor de loodlijn altijd goed is, maar achter de loodlijn is nooit de bedoeling en geen doel. Gebeurt het eens geen ramp, maar de meerderheid rijdt chronisch achter de loodlijn en daar gaat het om.

De spijker op de kop gaat om dat er alleen op die LL gelet wordt terwijl goed rijden uit veel meer bestaat dan alleen dat en jij vind dat achter de LL altijd slecht is terwijl de meningen daarover verdeeld zijn en er meerdere malen uitgelegd wordt waarom.

Terwijl het eerste deel wat je schrijft, het gaat er om een paard niet in onnatuurlijke houdingen te dwingen veel meer de algehele lading dekt.

Maar dat is mijn mening, een geintje moet kunnen toch? :D

Dankjewel Bielsje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:33

manubres schreef:

Ja, dressuur is nodig voor het paard. Dat zorgt er namelijk voor dat het een ruiter goed kan dragen zonder daar fysieke schade aan over te houden. Over de rug, want een holle rug kan geen gewicht dragen, in horizontaal en verticaal evenwicht zodat de voorbenen niet teveel belast worden en gaan slijten.

Dat is de basis die ieder paard nodig heeft om zonder lange termijn schade een ruiter te kunnen dragen.

Voor een paard is het niet perse nodig om te passageren of piafferen maar hoe beter het lichaamsgebruik, hoe beter dat vaak is voor het dier zelf. Het is dus zeker niet schadelijk. Appuyeren is gewoon gymnastiseren.

Dressuur hoort er voor het paard te zijn, het paard niet voor de dressuur.

Dat dekt de lading wel denk ik, wat er ook gedaan wordt met een paard, het moet in het belang zijn van het paard. Zo denk ik er over.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:36

Kreeg juist het advies van de fysio om hem piaffe te leren , dat het voor hem heel goed lichamelijke zou zijn .
Dat hij leert om goed zijn bekken te kantelen.
En ook achterwaarts .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:36

Tabbladen schreef:
Babootje schreef:
Verder sluit ik me aan bij 996981 dat - ook als de basisdruk hoger is dan die 1 kg - je niet automatisch kunt spreken van mishandeling, omdat paarden ook kunnen wennen aan een bepaalde druk. Het paard is dan in feite geconditioneerd op die druk, net zoals een paard went aan een onhandige ruiter.

Dit vinden jullie misschien ook interessant. Ik dacht dus ook dat paarden kunnen wennen aan druk en ongevoeliger worden in de mond. Blijkt niet zo te zijn. Ik lees net vandaag in een interview met Hilary Clayton - amerikaanse onderzoeker die onder andere onderzoek doet naar effecten van bitten en neusriemen - dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.

https://equisearch.com/horsejournal/dr- ... bits-4841/

Since pressure on the reins of a single-jointed snaffle pulls the joint away from the roof of the horse’s mouth, that may explain why some horses lean on the bit or fall behind the bit.
Vertaald: Omdat druk op de teugels van een enkelgebroken trens het gewricht wegtrekt van het gehemelte van het paard, kan dat verklaren waarom sommige paarden op het bit leunen of achter het bit vallen.

Hiermee is dus niet bedoeld dat paarden niet kunnen wennen aan de druk en ongevoeliger worden in de mond. Hiermee wordt verklaard hoe sommige paarden zich kunnen onttrekken aan de druk van het bit als ze dat bit niet comfortabel vinden. Met alle mitsen en maren omkleed zou het een mogelijkheid kunnen zijn. Dat is nog niet een waarheid.

Veel paarden leren om te gaan met het ongemak dat een ruiter het paard geeft. Net zoals een paard "dood" aan het been kan worden door een ruiter met een onrustige been, die continu zit te drijven, kunnen paarden ook dood in de mond of hard in de mond door een onrustige ruiterhand. Ze wennen eraan, zoals manegepaarden doen. Niet dat het heel fijn is voor ze maar reageren niet meer op een fijne communicatie.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-11-24 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:38

manubres schreef:
_San87_ schreef:

Dat zeg ik toch helemaal niet? Dat ging over de teugeldruk meting. Moet jij eens een pak suiker kopen van een kilo en dan aan het bit van je paard hangen en dan nog 5 erbij hangen. Ben ik benieuwd of je dan vindt of je je paard dan onnodig benadeeld/pijn doet of niet. Omdat je het niet ziet (teugeldruk), wil niet zeggen dat het er niet is. En veel dingen ga je pas zien als je het door hebt...

Ik had het zelf eerst ook niet door. Vond dat 'gezeur' van die wappies ook belachelijk, maar als je het gaat zien, dan kan je het niet meer anders zien en gelukkig zijn dat er steeds meer.

Het is lastig, ik heb zelf ook gestruggeld met wat mag wel en wat mag niet...wat is mishandeling en wat niet. Maar het is goed om daar bewust mee bezig te zijn.

Dat zeg je wel manubres. Nogmaals: het onderzoek liet zien dat er boven de 1kg stress signalen werden waargenomen. Jij hebt daarvan gemaakt: “boven de 1kg is pijn dus mishandeling”. Het ding is dat pijn überhaupt nooit benoemd is. Pijn en stress is niet hetzelfde. Ongemak en mishandeling is niet hetzelfde.

Dan kun je van jezelf zeggen dat jij het allemaal als een van de weinigen goed ziet, maar als ik zie hoe je verbanden legt en vanuit daar kneiterharde conclusies trekt durf ik dat echt in twijfel te trekken.

De vraag op basis waarvan jij denkt meer kennis en of kunde te hebben dan anderen hier beantwoord je niet. Ook kun of wil je niks van je eigen rijkunsten of grondwerk kunsten laten zien. Op basis waarvan moeten we dan aannemen dat jij gelijk hebt?

Echt ik ben de eerste die wil nadenken over het verbeteren van welzijn. Ben m’n eigen rijden continu aan het evalueren. Juist door je kneiterharde stellingen smijt je de deur dicht voor discussie. Als je doel is mensen na te laten denken over welzijn is dat volgens mij niet helpend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:38

Mee eens, Elisa :j.

Zoals vaker gezegd, de meeste mensen werken vanuit goede intenties met hun paarden. En nee, dat gaat niet altijd zoals het zou moeten, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en zo lang het belang van het paard voorop staat en men wil blijven ontwikkelen, heb ik niet zo'n problemen met iemand die het nog lastig vindt constante druk te onderhouden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 19:46

@elisa Helemaal mee eens: dressuur zou er voor het paard moeten zijn, maar dat is precies het punt waar het mis gaat in mijn ogen, dat is vaak namelijk niet het geval. Het is meer trainen van oefeningen, met zweep, getrek, rollkur etc. paarden dwingen tot dingen die hen niet ten goede komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:47

Er zijn ook mensen die werken vanuit hun ego helaas. Waarbij het paard een sport of verdien attribuut is inplaats van een dier en die er niet goed mee omgaan.

Een deel van wat Manubres zegt en waar zij op ageert begrijp ik helemaal.

Denk alleen dat het zo belangrijk is om geen hele groepen over 1 kam te scheren. Er zijn super fijne dressuur ruiters en enorme slopers. Die heb je helaas in iedere tak van de sport.

En die loodlijn niet als graadmeter gebruiken voor goed of slecht rijden dat is te simplistisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:49

manubres schreef:
@elisa Helemaal mee eens: dressuur zou er voor het paard moeten zijn, maar dat is precies het punt waar het mis gaat in mijn ogen, dat is vaak namelijk niet het geval. Het is meer trainen van oefeningen, met zweep, getrek, rollkur etc. paarden dwingen tot dingen die hen niet ten goede komen.

Ja we reageren tegelijk haha.

Maar inderdaad, die mensen zijn er die er zo mee omgaan. :(

De filmpjes die het afgelopen jaar naar buiten zijn gekomen zeggen daar wel genoeg over. |(

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:51

Babootje schreef:
Tabbladen schreef:

Dit vinden jullie misschien ook interessant. Ik dacht dus ook dat paarden kunnen wennen aan druk en ongevoeliger worden in de mond. Blijkt niet zo te zijn. Ik lees net vandaag in een interview met Hilary Clayton - amerikaanse onderzoeker die onder andere onderzoek doet naar effecten van bitten en neusriemen - dat het gaan hangen op het bit geen gewenning is maar een manier om pijn/ongemak te kunnen handelen. Het hangen op het bit haalt namelijk druk van het gehemelte af.

https://equisearch.com/horsejournal/dr- ... bits-4841/

Since pressure on the reins of a single-jointed snaffle pulls the joint away from the roof of the horse’s mouth, that may explain why some horses lean on the bit or fall behind the bit.
Vertaald: Omdat druk op de teugels van een enkelgebroken trens het gewricht wegtrekt van het gehemelte van het paard, kan dat verklaren waarom sommige paarden op het bit leunen of achter het bit vallen.

Hiermee is dus niet bedoeld dat paarden niet kunnen wennen aan de druk en ongevoeliger worden in de mond. Hiermee wordt verklaard hoe sommige paarden zich kunnen onttrekken aan de druk van het bit als ze dat bit niet comfortabel vinden. Met alle mitsen en maren omkleed zou het een mogelijkheid kunnen zijn. Dat is nog niet een waarheid.

Veel paarden leren om te gaan met het ongemak dat een ruiter het paard geeft. Net zoals een paard "dood" aan het been kan worden door een ruiter met een onrustige been, die continu zit te drijven, kunnen paarden ook dood in de mond of hard in de mond door een onrustige ruiterhand. Ze wennen eraan, zoals manegepaarden doen. Niet dat het heel fijn is voor ze maar reageren niet meer op een fijne communicatie.

Ik ben het eigenlijk juist met jou eens maar heb ik niet goed geformuleerd in mijn eerdere post. Wat ik aanvankelijk dacht met ongevoeliger worden in de mond is dat de mond net als bij een soort eeltlaag werkelijk minder ongemak ervaart. Na het lezen van het artikel zie ik het meer zoals wat jij nu omschrijft, dat ze een strategie hebben geleerd om om te gaan met het ongemak. :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 19:56

@996981
Stress door een handeling of stress door bijvoorbeeld een weidegenootjes die niet passen of een weidegenootje dat de wei uitgaat vind ik heel wat anders dan stress door een paar kilo aan een mond van een paard te hangen. Het is allebei stress, maar zoveel kilo aan een bit hangen in een gevoelige mond/tong maakt het wel aannemelijker dat er sprake is van stress door pijn.

En ja, mss heb je gelijk dat door keihard iets te beweren mensen juist de deur dicht smijten.

Je zal het met het materiaal moeten doen wat op mijn profiel staat. Er zijn hier mensen met minder, die laten helemaal niks zien op hun profiel. Maar dat je niks mag vinden zonder dat je eigen materiaal laat zien, vind ik sowieso onzin. Maar ik begrijp dat je iemand 'hoger hebt zitten' en dat mag. Maar je zou gewoon eens goed moeten observeren wat je ziet als je een proef van iemand ziet: hoeveel spanning staat er op de halsspier, is de mond rustig/onrustig, is de hand van de ruiter mee, heeft het paard een tevreden blik, loopt het paard in de juiste 2-3-4 takt, heeft het paard lossigheid/schwung in het lichaam of is het een plank en bewegen alleen de benen, is het achterbeen actief en treedt het onder. Dan heb je mijn mening niet nodig en kan je je eigen mening vormen :D

En mijn wijsheid komt ook van anderen en als het moet zal ik zeker mijn wijsheden bijstellen/aanpassen :o

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 20:01

Maar ik laat jullie weer alleen. Fijne avond allemaal! :wave:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:29

manubres schreef:
@996981
Stress door een handeling of stress door bijvoorbeeld een weidegenootjes die niet passen of een weidegenootje dat de wei uitgaat vind ik heel wat anders dan stress door een paar kilo aan een mond van een paard te hangen. Het is allebei stress, maar zoveel kilo aan een bit hangen in een gevoelige mond/tong maakt het wel aannemelijker dat er sprake is van stress door pijn.

En ja, mss heb je gelijk dat door keihard iets te beweren mensen juist de deur dicht smijten.

Je zal het met het materiaal moeten doen wat op mijn profiel staat. Er zijn hier mensen met minder, die laten helemaal niks zien op hun profiel. Maar dat je niks mag vinden zonder dat je eigen materiaal laat zien, vind ik sowieso onzin. Maar ik begrijp dat je iemand 'hoger hebt zitten' en dat mag. Maar je zou gewoon eens goed moeten observeren wat je ziet als je een proef van iemand ziet: hoeveel spanning staat er op de halsspier, is de mond rustig/onrustig, is de hand van de ruiter mee, heeft het paard een tevreden blik, loopt het paard in de juiste 2-3-4 takt, heeft het paard lossigheid/schwung in het lichaam of is het een plank en bewegen alleen de benen, is het achterbeen actief en treedt het onder. Dan heb je mijn mening niet nodig en kan je je eigen mening vormen :D

En mijn wijsheid komt ook van anderen en als het moet zal ik zeker mijn wijsheden bijstellen/aanpassen :o

Jij vindt dat anders. Vindt een paard dat ook? Of is voor een paard stress gewoon stress en kan hij het niet relativeren laat staan kwalificeren ?

Je mag van mij alles vinden en roepen hoor. De vraag is alleen waarom je vindt of denkt dat anderen je op je blauwe ogen moeten geloven dat jij er verstand van hebt. Naar wie ga jij als je een nieuwe vaardigheid wil leren? Naar iemand die bewezen deze vaardigheid beheerst en gekwalificeerd is dit te educeren, of de eerste de beste die je in de supermarkt tegenkomt die verteld dit te kunnen zonder enig bewijs te kunnen onderleggen?

Je doet zó ontzettend veel aannames ook over anderen. En ja, er gaat nog heel veel niet goed in de sport. Dat ontkent he-le-maal niemand hier.

Wat wél wordt gedaan is jouw bizarre statements nuanceren en soms zelfs ontkrachten. Dat heeft niks te maken met jou of wat jij wel of niet kan. Dat heeft te maken met de stelligheid waarmee je beweringen doet en blijft doen. Zelfs als al meerdere keren is uitgelegd waarom zaken anders of genuanceerder zijn dan jij voorstelt. Als het dan vervolgens lastig wordt verdwijn je even waarna je met het volgende zwart-witte statement of beeldmateriaal van een ander weer terugkomt.

Ik ga wel zitten wachten tot dat weer gebeurd dan maar B-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:41