Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:23

Babootje schreef:
ja, en referenties geven ho maar. Citaten, interessantdoenerij en gebakken lucht. (dat ruik je op een afstand) _O-

Daarom had ik me al gedistantieerd Babootje, en te druk gehad met paardrijden en werk.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:07

Ik heb niet alles gelezen maar ben het qua manier van rijden helemaal eens met Jasmijn. Inkomen met de kracht die ideaal gezien voor ogen hebt maar als je daar geen reactie op krijgt, je hulp versterken tot je wel het gewenste effect bereikt. En weer terug naar je ideaalbeeld. Dat vereist wel een ruiter met gevoel en kennis van zaken. En dat kan je alleen ontwikkelen door veel te rijden en goede feedback vanaf de grond te krijgen.

Waar ik het echter niet mee eens ben is de tweedeling fanatieke wedstrijdruiters - recreatieruiters die naar aanleiding daarvan ontstaat. Ik val namelijk in de tweede categorie maar ook dan is een scherpe reactie op de hulpen ontzettend belangrijk. Voorbeeld: Als ik naar het bos rij, moet ik 1 van de drukste spoorknooppunten van Nederland oversteken. Gemiddeld om de 4 minuten een trein en 4 sporen naast elkaar. Als paardlief daar twijfelt omdat ze aan de overkant iets engs ziet, vind ik het wel heel erg leuk als ik een reactie krijg op mijn beenhulp.

Het doel is misschien anders, dressuurmatig trainen vs. niet eindigen als moes, maar dan nog is de manier die Jasmijn beschrijft volgens mij de enige juiste om tot het gewenste resultaat te komen.

Babootje

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:47

Er is wat mij betreft ook geen tweedeling dressuur of recreatieruiter. Ikzelf rij bijvoorbeeld recreatief dressuur. Ik start wel wedstrijden (want dat vind ik goed om te reflecteren), maar dat maakt me nog geen prof. Mijn dochter die hetzelfde paard rijdt rijdt er meer wedstrijden mee en ook zij is geen prof. Juist omdat je met zijn 2-en rijdt wordt je met je neus op het feit gedrukt dat consequent zijn ontzettend belangrijk is (anders heb je last van elkaar).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:29

liljebo schreef:
Simpelman schreef:
Ik ben na 45 jaar aangekomen in wat ik omschrijf als "stilte", met steeds minder hetzelfde resultaat krijgen. Dit gaat heel ver, zoals je ook schreef, bij het paard.
Alles dat men "doet" geeft ruis en verstoort de communicatie en daarmee de juiste uitvoering van het gevraagde.

En dat is dus wat ik bedoel. Een paard heeft een bijzonder scherp observeringsvermogen en men doet meestal te veel. En daarmee krijg je dus te maken met ruis, waarvan menig trainer zich niet bewust is, maar wat wel zichtbaar is in het resultaat
(en waarbij het paard nogal eens de schuld krijgt, als het gaat om een ongewild resultaat)

Juist de mensen die zeer helder zijn en goed weten wat ze doen en het eenvoudig houden (klinkt gemakkelijk, is moeilijk en vergt veel training), bereiken goede resultaten.

:D