Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:julius_juut schreef:En dan verschilt het ook nog wélk boomloos zadel. De nieuwere barefoots hebben een beter systeem om het gewicht van zwaardere ruiters te verdelen dan de oudere modellen.
.
Het is een lapmiddel. Een zadel moet gewoon goed passen, dat is één. Maar een zadel dat een zware ruiter moet compenseren? Dat is symptoombestrijding...
Snoevie schreef:Een zwaardere ruiter is niet automatisch te zwaar. Maar hoe minder hoe beter uiteraard
muissie5 schreef:Hoi,
Hier mijn persoonlijke ervaring/situatie.
Ik ben 150 klein en weeg 90 kilo.
Na 10 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds kort weer begonnen bij een manege.
Ik maakte bij binnenkomst grapjes zo van wel een stevig paard die mijn gewicht kan dragen enz.
De eigenaar heeft me tot nu toe alleen op hele grote paarden gezet ( 170 en hoger)
( Natuurlijk een drama met opstijgen ook met krukje)
Tijdens de les let ik goed op de aanwijzingen en op het paard.
Als ik merk dat bv het paard waar ik laatst op zat heel hoog opgooit en ik het net nog niet aankan om vloeiend mee te gaan met de beweging neem ik gas terug...ik stap dan meer en rij figuren
Als ik dan zie, anderen die een mooi figuurtje hebben die hun ( eigen) paard dan zo laten dampen, niet uitrijden, zweetdeken erop, uur gaan kleppen in de kantine, hup andere deken en naar huis.....
Citaat:Nee, ik neem de tijd ruim een uur van tevoren om lekker te poetsen, tutten enz, dan uurtje rijden, maar nooit dat het paard gaat zweten, veel stappen ( 2/3e) van de les, 2 rondjes draven, weer stappen en van de hele les 1 rondje galop.
15 min uitstappen met en zonder zadel, dan naar de stal en weer zeker 30 min bezig ermee.
De eigenaar zei tegen mij dat hij liever iemand heeft met over gewicht die soepel genoeg is om de gangen te volgen dan iemand die alleen maar bonkt en snel wil gaan.
En daarbij zijn er hier ook mannen die 100+ kilo wegen en ook rijden.
Er word rekening gehouden met welk paard en manier van rijden.
Citaat:Tja ook als ziet het plaatje er niet uit, wedstrijd ambitie heb ik niet meer, ik rij nu om mn balans te trainen om dadelijk lekker buiten te gaan.
En door medicijnen heb ik overgewicht, kan er niks aan doen behalve niet nog meer gaan wegen door bv te veel te gaan eten.
Komt een dag dat de medicijnen niet meer nodig zijn en dan gaat het gewicht ook wel omlaag.
Zou ik tot die tijd dan ook niet mogen rijden?
Gr. Natalie.
Anoeska schreef:Inmiddels krijg ik uit dit topic het gevoel dat het grootste deel van de mensen van 60 kilo (zoals ik) zitten te butsen op hun paard. Zo vaak wordt het als argument gebruikt dat met teveel gewicht op je paard gaan zitten eigenlijk helemaal niet zo erg is
muissie5 schreef:Nee, ik neem de tijd ruim een uur van tevoren om lekker te poetsen, tutten enz, dan uurtje rijden, maar nooit dat het paard gaat zweten, veel stappen ( 2/3e) van de les, 2 rondjes draven, weer stappen en van de hele les 1 rondje galop.
15 min uitstappen met en zonder zadel, dan naar de stal en weer zeker 30 min bezig ermee.
muissie5 schreef:De eigenaar zei tegen mij dat hij liever iemand heeft met over gewicht die soepel genoeg is om de gangen te volgen dan iemand die alleen maar bonkt en snel wil gaan.
muissie5 schreef:Als ik merk dat bv het paard waar ik laatst op zat heel hoog opgooit en ik het net nog niet aankan om vloeiend mee te gaan met de beweging neem ik gas terug...
muissie5 schreef:ik rij nu om mn balans te trainen om dadelijk lekker buiten te gaan
muissie5 schreef:Zou ik tot die tijd dan ook niet mogen rijden?
superwoman schreef:Dat er ook mannen 100+ zijn en blijven rijden is ook een argument die imo nergens op slaat, want wat een ander doet hoeft niet goed te zijn..
Anoeska schreef:Inmiddels krijg ik uit dit topic het gevoel dat het grootste deel van de mensen van 60 kilo (zoals ik) zitten te butsen op hun paard. Zo vaak wordt het als argument gebruikt dat met teveel gewicht op je paard gaan zitten eigenlijk helemaal niet zo erg is
Snoevie schreef:Ik wil ook nog even toevoegen dat te zwaar voor jezelf niet automatisch te zwaar voor je paard is...
daydream schreef:Ik denk dat echt obesitas mensen op hele zware brede paarden horen eigenlijk..
chanel1985 schreef:Yamcha: maar dat van die dikke bovenbenen enzo, is toch alleen maar van toepassing als je dressuurwedstrijden rijd enzo. Als je allleen wat rondhobbelt in de piste en voor de rest boswandelingen maakt dan maakt dat toch niet uit of uw benen perfect liggen of niet.

chanel1985 schreef:Hoe denk je errover als iemand het perfecte gewicht heeft maar wel dikke billen ( dit is perfect mogelijk), mag die geen paard meer rijden omdat die "in de weg zit met zijn billen"?
Die persoon zal meer zijn best moeten doen om hetzelfde te bereiken als iemand die niet beperkt wordt door dikke billen.
Dan kun je best heel goed kunnen basketballen, maar je kan niet zo goed worden als iemand van 2.00 zeg maar. 
Yamcha schreef:Ik denk dat het correct rijden dan wel moeilijker wordtDie persoon zal meer zijn best moeten doen om hetzelfde te bereiken als iemand die niet beperkt wordt door dikke billen.
Dat is net zoiets als dat gebrek aan lengte een handicap kan zijn als je wilt basketballen, terwijl het op zich heel geen probleem isDan kun je best heel goed
kunnen basketballen, maar je kan niet zo goed worden als iemand van 2.00 zeg maar.