Ollytje schreef:Ik heb geleerd door alles wat ik heb meegemaakt dat je niet gelijk moet oordelen op iemand zijn buitenkant, maar je eens verder moet kijken dan een paar vetrollen of wat dan ook. Vraag eens aan iemand hoe het zit voordat je oordeeld, of oordeel helemaal niet.
Voor je het weet zit je opeens zelf in een nare situatie, ziekte of omstandigheid...
Daar gaat het ook niet om, het gaat niet om uiterlijk of redenen waardoor iemand overgewicht kan hebben, maar het is een discussie over de belasting van de paardenrug in het algemeen.
Wel een mooi verhaal, en ben het eens met de opmerking van Holypope.
Ik denk dat het stukje belasting van de paardenrug en de ruimte die er is om te belasten ook wel een punt kan zijn bij mensen met overgewicht. Juist de compacter gebouwde rassen hebben ook nogal eens een korte rug, wil je daar een >18inch zadel op leggen dan kom je ook al snel in de problemen omdat je delen van de rug moet gaan belasten die eigenlijk niet mogen/kunnen dragen. Mijn hafje kon niet meer dan een 17,5 inch zadel hebben omdat haar rug te kort was, mijn arabisch volbloed heeft zelfs een nog kortere rug en zou met een kort type zadel met gewone kussens niet meer dan 17 inch moeten hebben, terwijl ze qua gewicht misschien best wat meer zou kunnen dragen. Wil je daar met een flink gewicht in gaan zitten dan krijg je dat er te veel gewicht op/achter de lepel komt en de kussens achterin de rug gaan prikken.
Het gaat om het welzijn van het paard in al haar facetten en niet over het welzijn van mensen das een ander topic