Roken op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Roken op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:47

Mijn haar heeft ooit in de fik gestaan door een fijne roker in de kroeg Clown . Grietje was jaloers, omdat haar vriendje teveel naar me keek Haha! (was nog in mijn jonge jaren Knipoog ). Ze stak mijn jasje in de fik, waar mijn lange haar overheen hing en gelukkig zag een vriendin van me wat er gebeurde, dus het was nog net op tijd. Echt triest.

Ik denk ook niet dat een paard snel gewond zal raken door een sigaret, hoor (maar het kan wel), maar ik erger me wel aan de peuken op de grond Scheve mond . Waarom gooi je dat nou zo op straat of in de natuur? Probeer ik mijn dochter te leren geen troep neer te gooien, doet een roker dat, wat zij ziet gebeuren. Gaat mijn verhaal, al hoewel Nikki gelukkig al een duidelijk standpunt heeft over troep op straat en in het bos e.d. Tong uitsteken Haha!

Bij ons mag niet gepaft worden, niet op stal, niet op het erf, niet in de bak en niet op het land. Roken doe je maar thuis of in je auto. Haha! Vind het een heerlijke regel op de plek waar mijn paard staat. Ja

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:50

Ik rook ..Ja

en ja ook wel eens op mijn paard ja!
heerlijk tijdens een lange rit...of met uitstappen...

so what!?
ik rook ook wel eens buiten bij mijn paarden en wat denk je? komen allemaal om me heen staan..dus vies vinden ze het niet!

Als k wil roken op mijn paard dan doe ik dat daar heeft niemand iets over te zeggen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:49

sportfan schreef:
Not done, vind dat zo onwijs ordinair en asociaal.........

Roken is al smerig, maar op je paard is het helemaal afschuwelijk, je kan toch wel een paar uur zonder die verslaving?

Ik vind dit type Nederlands niet zo netjes.
En zo heeft iedereen wel iets.
Leven en laten leven Ja

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:57

weetje wat mensen....

Ik steek er nog 1 op. Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:00

Nadya schreef:
Mijn haar heeft ooit in de fik gestaan door een fijne roker in de kroeg Clown . Grietje was jaloers, omdat haar vriendje teveel naar me keek Haha! (was nog in mijn jonge jaren Knipoog ). Ze stak mijn jasje in de fik, waar mijn lange haar overheen hing en gelukkig zag een vriendin van me wat er gebeurde, dus het was nog net op tijd. Echt triest.

Ik denk ook niet dat een paard snel gewond zal raken door een sigaret, hoor (maar het kan wel), maar ik erger me wel aan de peuken op de grond Scheve mond . Waarom gooi je dat nou zo op straat of in de natuur? Probeer ik mijn dochter te leren geen troep neer te gooien, doet een roker dat, wat zij ziet gebeuren. Gaat mijn verhaal, al hoewel Nikki gelukkig al een duidelijk standpunt heeft over troep op straat en in het bos e.d. Tong uitsteken Haha!

Bij ons mag niet gepaft worden, niet op stal, niet op het erf, niet in de bak en niet op het land. Roken doe je maar thuis of in je auto. Haha! Vind het een heerlijke regel op de plek waar mijn paard staat. Ja

Mee eens, het gebeurt niet snel dat ze gewond raken, maar het gebeurt wel.
Op stal is het helemaal kwalijk dat er gerookt wordt. Heel veel denken dat het ook geen kwaad kan, maar soms gaat het fout, je paard zal er maar staan. Tja en roken thuis of in de auto? Misschien als je alleen woont, maar zeker niet als je kinderen ook moeten leven in dezelfde ruimte.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:01

hiboune schreef:
Ik rook ..Ja

so what!?
ik rook ook wel eens buiten bij mijn paarden en wat denk je? komen allemaal om me heen staan..dus vies vinden ze het niet!

Als k wil roken op mijn paard dan doe ik dat daar heeft niemand iets over te zeggen!

Je hebt gelijk, niemand heeft er iets over te zeggen, je paard ook niet.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:02

LieZ_Horses schreef:
Ik rook niet. En vind het ook niet kunnen dat je op een paard gaat roken!

Nikka schreef:
Ik vind dat zo ordinair staan.

Afgod

Ik vind dat je - op het moment dat je met je paard bezig bent (rijden, wandelen, poetsen etc.) al je aandacht op je paard moet richten en daar hoort dus absoluut geen roken bij (overigens vind ik roken zoiezo triest Vork ).

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:02

ziggy_janet schreef:
weetje wat mensen....

Ik steek er nog 1 op. Haha!

Vuurtje?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:03

Almaz schreef:
hiboune schreef:
Ik rook ..Ja

so what!?

Je hebt gelijk, niemand heeft er iets over te zeggen, je paard ook niet.

hoe kan je paard hier iets over zeggen, kan hij praten? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:11

Nikka schreef:
@ Anya. Ten gevolge van ongelukken en vergiftigingen sterven er elk jaar zo'n 4500 mensen. Dit staat in schril contrast met het antal doden wat gerelateerd is aan kanker. Ruim 9000 mensen sterven elk jaar aan lonkanker, ruim 43.000 aan hart en vaatziekten, 6000 aan COPD. Bij 80-90% is roken de hoofdoorzaak van COPD en niet de uitlaatgassen, zoals je enigzins suggereert!!
Dan heb ik het nog niet over slokdarmkanker, tongkanker, mondkanker, maagkanker, strottehoofdkanker, blaaskanker en ik kan nog wel even doorgaan. Niet elke geval is gerelateerd aan roken maar wel het merendeel. Roken is gewoon niet gezond. In jouw verhaal ontbreekt alleen nog maar, dat je opa er ook honderd mee is geworden.

Dat het roken uit openbare gelegenheden verbannen wordt is niet meer dan terecht. Ik wil niet geconfronteerd worden met iemand zijn levensgewoontes die mij potentieel schade kunnen bezorgen. Als ik zelf zou roken doe ik het me zelf aan. Ik heb geen probleem dat iemand rookt alleen het liefst niet bij mij in de buurt. Zoals eerder gezegd boeit het me weinig of iemand het op een paard doet, heb ik geen last van.

Ik kom uit een gezin waar mijn beide ouders erg veel rookten. Vader rookte, tot hij na 50 jaar roken stopte, een pakje sigaretten per dag. Mijn moeder rookte een doosje sigaartjes per dag. Hoe erg het eigenlijk ruikt voor anderen kwam ik pas achter toen ik huis ging. Ik ging enkele keren per week naar mijn ouders en als ik thuis kwam en me omkleedde voor stal, gooide ik de kleren in wasmand. De volgende ochtend rook de kamer waar de wasmand stond helemaal naar de sigaretten. Ik moet zeggen,dat ik oude rook niet echt prettig vind In mijn huis en auto mag dan ook niet gerookt worden.

Interessant die cijfers. Want er circuleren heel andere cijfers. Heb je je wel eens afgevraagd waarom de maximum snelheid op een ringweg omlaag moet. Waarom op bepaalde delen van grotere steden niet gebouwd mag worden. Rinkelt er een belletje bij fijn stof normen???

Jazeker er is een verband tussen roken en sommige kankersoorten. Er is ook een verband tussen melkdrinken en sommige kankersoorten. Maar het opnoemen van een aantal roken gerelateerde kankersoorten zegt mij niet zoveel. Omdat bijvoorbeeld 1 op de 10 vrouwen ooit te maken krijgt met borstkanker, of ze nu roken of niet. Statistiek, dat is het aardige van statistiek, kun je op veel manieren gebruiken. Afhankelijk van hoe je je onderzoeksvraag stelt.

En verder begrijp ik wel dat jij graag wilt dat het roken uit openbare gelegenheden wordt verbannen Ja
Daar doen de rokers dan ook braaf aan mee. Dat jij er persoonlijk in je privé situatie last van hebt, is weer jouw probleem in mijn optiek.

Maar in essentie zeg je niets anders dan ik. Alleen ik heb last van mensen die in stevige benzine- of dieselauto's rijden, fijn stof de lucht in rijden, smog veroorzaken (of veroorzaakt roken smog Knipoog ) en daarmee diverse longziekten die niets maar dan ook niets met roken te maken hebben (zoals wij ooit de opdracht kregen van het westen naar het oosten te verhuizen omdat mijn broertje astmatisch was). Oh ja.. en los van die verontreiniging vinden we (wij de maatschappij) het met zijn allen heel aanvaardbaar dat daar een jaarlijks aantal doden valt (De minister van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag bekend gemaakt dat het aantal verkeersdoden in Nederland in 2005 (817) lager uitgevallen is dan in 2004 (881).)

En het grote aantal gewonden vinden we ook normaal Ja
Citaat:
Verkeersongevallen leiden relatief vaak tot ziekenhuisopname en sterfte. In 2006 zijn in totaal 730 personen omgekomen door een verkeersongeval en 9.051 personen langer dan 24 uur opgenomen in het ziekenhuis.19.508 slachtoffers waren licht gewond. In totaal waren er 29.289 verkeersslachtoffers in Nederland.

En dan nog wat cijfers:
Jaarlijks krijgen 1500 mensen in Nederland slokdarmkanker. Ca 50% als gevolg van een combinatie van roken én alcoholgebruik. De andere 50% als gevolg van maagsappen die terugvloeien.

Citaat:
Deze vorm van slokdarmkanker ontstaat in abnormale haarden van maagslijmvlies die in de onderste slokdarm kunnen ontstaan door terugvloeien van maagzuur (reflux). Deze omzetting van slokdarm- naar maagslijmvlies wordt Barrett dysplasie genoemd, en is een gekend risico voor het ontstaan van slokdarmkanker. Deze variant wordt de laatste jaren steeds vaker vastgesteld, hetgeen te maken heeft met het toenemend voorkomen van zure reflux hetgeen te maken heeft met een toename van ongezond voedselgebruik.

Dergelijke cijfers kan ik ook wel even opzoeken voor longkanker of blaaskanker, maar dat staat m.i. toch in schril contrast met de bijna 30.000 verkeersslachtoffers die we met zijn alleen accepteren zonder daar ooit echt over na te denken. Met de vinger naar rokers wijzen is namelijk veel makkelijker dan met de vinger naar het eigen niet rokende lijf te wijzen als mogelijk nieuwe groep 'vreselijk walgelijke, superordinaire ongelofelijk vieze onnadenkende en asociale groep mensen' Haha! Haha!

I rest my case Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:13

Ik meld me ook maar even. Duivel

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar verbaas me wel over reacties als "roken IS vies", "roken op je paard IS ordinair/asociaal". Het is altijd nog een mening en niet meer dan dat.

Almaz schreef:
Roken als je op het paard zit, vind ik ronduit belachelijk,maar dat komt waarschijnlijk dat ik paardrijden als een sport zie. Ik rook toch ook niet op een tennisbaan of sportschool?

Het lijkt me niet dat iemand op z'n paard rookt terwijl ie tegelijkertijd aan 't trainen is. Clown Rokers die roken op hun paard, doen dat tijdens een buitenrit en/of tijdens het uitstappen. Op dat moment ben je niet aan 't "sporten" maar juist aan 't ontspannen.

Ik vind het iig heerlijk relaxed om tijdens een buitenrit een peuk te roken. Bij langere ritten neem ik ook drinken mee voor mezelf en stukjes appel voor mijn paard.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:31

mirgino schreef:
Almaz schreef:
Natuurlijk, ieder zijn ding, als ze mij maar niet tot last zijn met hun rook. Millieuvervuiling, fabrieken, auto's etc, kan ik niets aan veranderen, rook in mijn omgeving wel. Maar dat is een heel ander discussiepunt. We hadden het over het roken als je op het paard zit.Het is gewoon een risico wat je neemt, dat je je paard kan verwonden en dat is in mijn ogen een verslaving niet waard. Dan maar even wachten, tot je van het paard afgestapt bent. Loopt het in ieder geval geen risico op brandwonden.

ik heb nog nooit een paard gezien, [ of ook maar van gehoort] dat deze brandwonden heeft opgelopen door een rokende ruiter
lijkt mij een leuk verzinsel van de anti roker Ja
maar kom maar met cijfers en foto`s,want IK ken niemand Sigaar
en vind dit zo`n onzin,je hebt je hand ten eerste geeneens in de buurt van je zadel,weet je eigenlijk wel hoe een sigaret vast gehouden word Gestoord

Zoals je in mijn vorige berichten hebt kunnen lezen dat ik een ex-roker ben en ook zeker geen antiroker. Ik vind een opmerking als :'weet je wel hoe je een sigaret vast moet houden". erg flauw.
Maar dit is een discussie dat de niet roker zegt dat het wel kwaad kan en de roker zegt dat het niet kwaad kan. Het is maar net wat er in je straatje past.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:36

JoviBan schreef:
Ik meld me ook maar even. Duivel

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar verbaas me wel over reacties als "roken IS vies", "roken op je paard IS ordinair/asociaal". Het is altijd nog een mening en niet meer dan dat.

Almaz schreef:
Roken als je op het paard zit, vind ik ronduit belachelijk,maar dat komt waarschijnlijk dat ik paardrijden als een sport zie. Ik rook toch ook niet op een tennisbaan of sportschool?

Het lijkt me niet dat iemand op z'n paard rookt terwijl ie tegelijkertijd aan 't trainen is. Clown Rokers die roken op hun paard, doen dat tijdens een buitenrit en/of tijdens het uitstappen. Op dat moment ben je niet aan 't "sporten" maar juist aan 't ontspannen.

Ik vind het iig heerlijk relaxed om tijdens een buitenrit een peuk te roken. Bij langere ritten neem ik ook drinken mee voor mezelf en stukjes appel voor mijn paard.

Als ex-roker begrijp ik heel goed wat je bedoelt, dat het heel ontspannend kan zijn, (ikzelf heb nooit gerookt in het zadel) ik wijs er alleen op, dat het enige risico met zich meebrengt en voorzichtigheid is geboden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:37

De roker zegt niet det het geen kwaad kan.
Ik ben me als roker bewust van de risico's en ik neem ze bewust.

Ik word wel moe van die eeuwige vinger naar de roker en de kwalificaties die ik in dit topic weer langs zie komen. Want die kwalificaties zijn het resultaat van een bewust ingezette overheidsactie tegen roken.

Ik zou het plezierig vinden als niet-rokers die zo hard met dat soort kwalificaties gooien eens de hand in eigen boezem zouden steken en heel even kijken naar het eigen destructieve gedrag.

Ik heb nu de auto als voorbeeld genomen van een maatschappelijk aanvaard fenomeen dat evenzovele zo niet meer negatieve effecten heeft als roken, maar wat we met zijn allen normaal vinden. Net zo normaal als roken 20 jaar geleden overigens. Het is dus niet de mate waarin iets slecht is dat de norm bepaalt, maar de mate waarin het volk het gevoel heeft dat iets slecht is. En vanuit die optiek is roken nu slecht en zijn auto's nog steeds goed. Was lekker eten vroeger goed en is het hard op weg om nu slecht te worden. Was iets dikker vroeger goed (reserve) en is dat nu hard op weg om slecht te worden. Was hardlopen vroeger goed en is dat hard op weg om slecht te worden (vanwege een toenemende kans op hartfalen bij lopers).

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:08

Anya schreef:
De roker zegt niet det het geen kwaad kan.
Ik ben me als roker bewust van de risico's en ik neem ze bewust.

Ik word wel moe van die eeuwige vinger naar de roker en de kwalificaties die ik in dit topic weer langs zie komen. Want die kwalificaties zijn het resultaat van een bewust ingezette overheidsactie tegen roken.

Ik zou het plezierig vinden als niet-rokers die zo hard met dat soort kwalificaties gooien eens de hand in eigen boezem zouden steken en heel even kijken naar het eigen destructieve gedrag.

Ik heb nu de auto als voorbeeld genomen van een maatschappelijk aanvaard fenomeen dat evenzovele zo niet meer negatieve effecten heeft als roken, maar wat we met zijn allen normaal vinden. Net zo normaal als roken 20 jaar geleden overigens. Het is dus niet de mate waarin iets slecht is dat de norm bepaalt, maar de mate waarin het volk het gevoel heeft dat iets slecht is. En vanuit die optiek is roken nu slecht en zijn auto's nog steeds goed. Was lekker eten vroeger goed en is het hard op weg om nu slecht te worden. Was iets dikker vroeger goed (reserve) en is dat nu hard op weg om slecht te worden. Was hardlopen vroeger goed en is dat hard op weg om slecht te worden (vanwege een toenemende kans op hartfalen bij lopers).

Natuurlijk neem je als roker de risico's bewust.
Als niet roker kun je ook besluiten om in een rokerige ruimte te blijven.
Maar wat ook voor de roker geldt, dat hij/zij nergens meer kan roken(dit juich ik absoluut niet toe)
vind ik vervelend, jawel voor de roker, vandaag de dag worden ze behandeld als een nieuw soort criminelen.
Maar, daarentegen is het ook vervelend, als er ongevraagd een roker bij mij komt staan/zitten en er vriendelijk verzocht wordt om ergens anders te roken, een nare reaktie uitlokt.
Goed, per 1 juli mag er niet meer gerookt worden in openbare gebouwen, vooral in de horeca wordt dit een groot probleem. Zelfs als niet roker, ben ik het hiermee niet mee eens. Het is inderdaat een soort heksenjacht aan het worden rokers tegen de niet/antirokers. Dit probleem had heel anders opgelost kunnen worden.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:08

Ik vind het dom!!
Als je op je paard zit gaat het om ontspannen en plezier hebben met je paard!!
Niet steeds aan zo'n vieze sigaret denken! Sigaar

Volgens mij is het ook nog een heel slecht voor je paard heb ik gelezen!!

Groetjes Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:21

JasmijntJ schreef:
Ik vind het dom!!
Als je op je paard zit gaat het om ontspannen en plezier hebben met je paard!!Niet steeds aan zo'n vieze sigaret denken! Sigaar

Volgens mij is het ook nog een heel slecht voor je paard heb ik gelezen!!

Groetjes Clown

juist! ontspannen, lange teugel voor het paard, sigaretje voor de ruiter.

en ben benieuwd waar je hebt gelezen dat het slecht is?
wat dacht je van de rook van de ijzers? de rook komt niet eens bij het hoofd van het paard in de buurt.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:55

Gelezen in de Horsimo.
Het is natuurlijk je eigen beslissing of je rookt op je paard maar als ze mijn mening vragen dan zeg ik toch dat het een beetje raar is alsof je niks te doen, geen aandacht voor je paard alleen voor een sigaret.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:57

Rook van ijzers is vele malen erger dan een sigaretje. Nagelbijten / Gniffelen
Vraag maar aan mijn hoefsmid Huilen van het lachen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:03

roxxxiejjj schreef:
Ik vind het niet kunnen! Stel het paard schrikt gaat rennen en jij laat je peuk vallen. Op jezelf of erger nog op je paard! Dat vind ik gewoon niet eerlijk tegen over je paard. Verder is het ook niet goed voor zijn longen! Heb zelfs eens iemand gezien die bier dronk op zijn paard. Als dat valt met dat glas....

Idd ik ben het hier helemaal mee eens

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:14

Bier uit een glas drinken op een paard (sowieso uit een glas drinken op een paard) is risicovoller dan roken op een paard. Lachen Longen hebben er geen last van (alleen je eigen) en heel veel zal er niet snel gebeuren als je je peuk laat vallen op je paard. Als je je peuk laat vallen en hij valt in de bak oid gebeurt er al helemaal niets want die branden op en die gaan uit. Dus nu goede argumenten? Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:24

Ik ben ook stevige roker. Roken op het paard vind ik op de één of andere manier 'anders' dan roken op de kar.
Ik ben nl. niet echt ruiter (eerder wel, maar dan stapte ik af) maar menner. Ik rook gerust een sigaretje op de kar, heerlijk, mag de pony altijd even lekker rustig stappen.

Vind het wel behoorlijk gezemel van mensen die beweren dat het 'niet goed is voor het paard z'n gezondheid'.
Ik heb één keer een vrouwtje aan de wei gehad die ontzettend 'boos' was, omdat ik in bijzijn van m'n paardjes rookte. Nou eh........ die stak dus een heel verhaal af, is halverwege gestopt omdat ik niet bij kwam van het lachen Clown

Nee sorry, maar je bent in de open lucht, en al sta je náast je paard te roken: je blaast het toch niet z'n neus in?!

Sterker nog; de jonge hengsten vinden mijn brandende sigaret altijd érrug interessant. Tsja, ik duwde ze steeds weg als ze wilden snuffelen, maar dat werkte echt niet.
Ze bleven het interessant vinden, tot ik in zo'n bui was van 'laat dan maar, je merkt 't vanzelf wel'.

Dacht, dan branden ze hun neus toch even aan die sigaret, is dat gedoe ook weer over en doen ze het nooit meer.
Nee hoor, ineens hap-slik WEG SIGARET!
Clown noujaaaaaaaaaaaa...............

't zal wel niet lekker zijn geweest, maargoed in iedergeval tonen ze er nu minder interesse in, misschien er toch nog wat van geleerd.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:26

JoyCiej007 schreef:
Dacht, dan branden ze hun neus toch even aan die sigaret, is dat gedoe ook weer over en doen ze het nooit meer.

ROFL . Dat doet 'ie vast niet snel nog een keer. Sigaar

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:27

Onassa schreef:
Hier dan nog een rokende ruiter.
Heerlijk hoor, twee ontspannende dingen tegerlijk.
Ziet er misschien meetje aso uit, nouja, so be it.
Ben verder een hartstikke net en aardig mens Vork
Als het nat buiten is druk ik de peuk onder mijn laars uit en als het droog is stal ik af om hetm goed te doven.

Idd! Helemaal mee eens! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:38

Ilzjuh schreef:
JoyCiej007 schreef:

ROFL . Dat doet 'ie vast niet snel nog een keer. Sigaar

hahaha, nee ik mag hopen van niet, want sigaretten zijn al duur genoeg tegenwoordig Clown Vork