aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:49

Dani62 schreef:
muiske07 schreef:
op de baan bedoel ik in het verkeer, buiten de pistes Knipoog
is dit bij jullie de term voor renbaan mss?

Bij 'op de baan' denken wij eerder aan bínnen de pistes dan daarbuiten ja... Bloos

ok goed om weten Tong uitsteken
dan spreek ik maar gewoon over het verkeer Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:04

muiske07 schreef:
als het paard onderdanig moet zijn dan ben je verkeerd bezig.

Heb je jezelf ooit weleens verdiept hoe paarden in kuddeverband met elkaar omgaan?
Met vermenselijken van paarden ben je niet bepaald paardvriendelijk bezig i.m.o.

Verder heeft rijden ook niets met onderdanigheid te maken, geen idee waar je dit vandaan haalt.

Tja als jij denkt dat je geen les meer nodig hebt is dat jouw goed recht, persoonlijk ben ik nog niemand tegengekomen die geen les meer nodig had maar jij zult die ene uitzondering wel zijn.

Ik geef het op, je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel en staat ook duidelijk niet open voor wat rechtrichten en door de rug heen rijden is.
Jouw paard, jouw keuze. Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:12

ThePast03@ ik heb nooit gezegd dat ik alles al geleerd heb.
geen woorden in mijn mond leggen!
maar ik heb geen zin om les te volgen bij dressuurruiters of jumpingruiters, daar zie ik persoonlijk het nut niet van in.
het enige wat je leert is dressuur en springen, ja en? behalve parcours springen, pirouettes en piaffes aanleren leer je toch niets?
het is enkel het rijden, het mooie plaatje vormen.

ik hou niet van zulke lesgevers.
het eerste wat ze me zouden zeggen is terug bit derin,
en dat ze dit liever zien dan zonder bit.

in het kuddeverband? er is een leider ja dat weet ik.

ja van honza blaha wil ik nog wel lessen nemen Haha!
maar die woont helaas niet in de buurt.
van hem zou ik zeer veel kunnen leren.

verder als ik iets probeer uit te leggen doe je ook geen inspanning om te luisteren.
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 11-12-07 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:14

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ ik heb nooit gezegd dat ik alles al geleerd heb.
maar ik heb geen zin om les te volgen bij dressuurruiters of jumpingruiters, daar zie ik persoonlijk het nut niet van in.
het enige wat je leert is dressuur en springen, ja en? behalve parcours springen, pirouettes en piaffes aanleren leer je toch niets?
het is enkel het rijden, het mooie plaatje vormen.

ik hou niet van zulke lesgevers.
het eerste wat ze me zouden zeggen is terug bit derin,
en dat ze dit liever zien dan zonder bit.

in het kuddeverband? er is een leider ja dat weet ik.

Tegen zulke vooroordelen kan niemand op.
Hoe bedoel je oogkleppen ophebben?

Het spijt me maar ik kan dit echt niet begrijpen, want een onkunde en onbegrip.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:17

vooroordelen?

mens ik heb de eerste vijf jaar niet anders gedaan dan wel drie keer per week privé lessen gevolgd + 4-5 keer per week groepslessen.
wat ik van velen mocht horen was dat kalife thuis hoorde in een slachthuis en dat van lesgevers!
zij willen enkel maar goede paarden zien.

toen ik bitloos begon te rijden keurde iedereen het af.
als ik dan nog les volgde wast hele tijd van zou je niet beter bit in stoppen, zippo is nu vier jaar hij kan wel een stang aan en blabla.

wat heb ik aan zulke lesgevers?

de laatste 2jaar neem ik geen les meer en doe men eigen ding en tot nu toe lukt dit zeer goed.

zoals al vermeld van honza blaha wil ik wel heel graag lessen,
die is anders dan de gewone doorsnee lesgevers.
helaas woont hij niet tegen de deur om wekelijks twee maal les te volgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:23

muiske07 schreef:

Dan ga je op zoek naar een goede lesgever die je wel de basis van rechtrichten en door de rug heen rijden wil leren. En je ook wil leren hoe belangrijk dat voor je paard zijn welzijn is.
Die zal het weinig uitmaken of je wel of niet een bit in de mond propt.

Als jij de verkeerde bent tegengekomen is nog geen reden om iedereen die met bit rijdt maar over dezelfde kam te scheren en al helemaal niet om te roepen dat het beter is om zonder bit te rijden terwijl het paard op de voorhand sjouwt.

Je kunt met bit je paard verkeerd rijden maar zonder bit dus ook. Dat tonen verschillende foto's in dit topic aan, maar dat is blijkbaar geoorloofd als je zonder bit rijdt?
Blijkbaar maakt het niet uit dat je paard met een weggedrukte rug loopt of op de voorhand zolang je maar zonder bit rijdt?
Blijkbaar is de basis dan niet meer belangrijk en wordt die basis weggestopt onder de noemer dressuur????

Geef mijn portie maar aan fikkie, ik zal hier wel te dom voor zijn.
Veel plezier met jullie paarden.
Een tip: Geef niet zoveel op anderen af en zeker niet op degene die hun paard niet met weggedrukte rug of op de voorhand laten sjouwen. Het zegt namelijk meer over jullie zelf dan op die anderen. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:26

Ik vind sommige meningen over bitloos rijden weer lekker kort door de bocht. Rolleyes

Ik heb zelf les van iemand die een klassieke dressuurachtergrond heeft, iemand die goed kijkt naar de uitdrukking van het paard en ze kijkt goed naar het juiste lichaamsgebruik. Zij kan door het gebruik van haar lichaam echt 'dansen' met paarden en ik vind zo iemand een enorme inspiratiebron. Ze houdt de spieren van mijn paard in de gaten bij elke les. Ze masseert mijn paard ook en leert mij van alles hierover. Aangezien ik iemand ben, die alle boeiende informatie graag opneemt, graag wil groeien en groeien, heel erg interessant. Lachen

Verder werk ik zelf alleen maar op basis van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen samen met mijn paard. Mijn paard is dus niet alleen maar 'onderdanig', zoals ik het vroeger bij mijn traditionele rijlessen leerde als jonge meid. Ik kijk nu een stuk verder dan mijn neus lang is, verdiep me al jaren in kuddegedrag, de paardenpsyche, (zo) natuurlijk (mogelijk) paarden houden e.d.

Dat mensen hier roepen dat je onverantwoordelijk bezig bent door een jong, onervaren paard bitloos in te rijden (of buiten te rijden), vind ik genoeg zeggen over deze mensen. Wat een onzin, zeg. Maar goed, vindt lekker wat je wil vinden, alleen jammer dat men zich niet meer verdiept in het bitloos rijden. Ik geloof dat ik geen energie meer wil verspillen aan zulke kortzichtige, achterlijke meningen. Tong uitsteken

Ik ben niet voor niets het afgelopen jaar heel erg bezig geweest met bitloos rijden Haha! op alle mogelijke manieren en ik kan niet verwachten dat veel mensen zich hetzelfde er in verdiept hebben. Tong uitsteken
Voor mij is het juist heel belangrijk dat mijn paard zijn lichaam goed gebruikt, keihard werken voor mij, maar ik vind dat een echte uitdaging. Alsof het gemiddelde paard met bit wel geweldig lichaamsgebruik heeft? Nou, ik ken er maar weinig. Goed lichaamsgebruik ligt echt niet aan het gebruik van een bit(je), hoor. Knipoog

Maar om dan keer op keer aan te moeten horen, eh... lezen Clown , dat je je paard niet goed kan berijden of dat je onverantwoordelijk bezig bent, tja, dan zeg ik Doei, doei .
En blijf lekker mijn ding doen met mijn zeer gelukkige (bitloze) jonge paard, waar ik heel veel vertrouwen in heb. Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:29

Nadya schreef:
Goed lichaamsgebruik ligt echt niet aan het gebruik van een bit(je), hoor. Knipoog

En daarmee zeg je dus precies hetzelfde als ik. Knipoog

Alleen zie ik hier in dit topic weinig foto's van goed lichaamgebruik en daar ging het even over.
Wel of geen bit is compleet onbelangrijk in dit geval.
Dus ook het feit dat er genoeg paarden met bit en slecht lichaamsgebruik.

Het moet over het totaalplaatje gaan en niet alleen over het feit of er wel of niet een bit inligt, zadel opligt of weet ik het wat. Dat is allemaal bijzaak.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:30

Vind het wel heel gaaf dat je zo rijd maar zonder niks naar het bos te gaan zal niet mijn beslissing zijn.Paarden zijn vluchtdieren en stel dat je paard in één keer schik kan altijd gebeuren dan kukel je er zo van af je hebt geen houw vast alleen dat beetje manen..
Maar het is wel mooi dat je zo met je paard om kan gaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:31

ThePast03, ik zie op bokt ook zoveel foto's van ruiters met bit en een paard, wat zijn lichaam niet goed gebruikt. Net als in het dagelijks leven, want in mijn omgeving zijn er nog altijd meer mensen die rijden met bit als zonder bit. En de paarden die ECHT goed kunnen lopen zijn op 1 a 2 handen te tellen. Hard, maar wel waar. Ja

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:36

Nadya schreef:
[*olduser*], ik zie op bokt ook zoveel foto's van ruiters met bit en een paard, wat zijn lichaam niet goed gebruikt. Net als in het dagelijks leven, want in mijn omgeving zijn er nog altijd meer mensen die rijden met bit als zonder bit. En de paarden die ECHT goed kunnen lopen zijn op 1 a 2 handen te tellen. Hard, maar wel waar. Ja

Weet ik maar dat heeft niets met het bit te maken maar met de basis.
Heeft geen zin om daar het 'met bit' rijden de schuld van te geven, die mensen zijn net zo verkeerd bezig als ze op deze manier zonder bit zouden rijden.

Het komt op mijn nogal komisch over als je gaat vertellen dat zonder bit zo paardvriendelijk is terwijl je de basis nog niet eens voor elkaar hebt. Zeker als je dan ook nog gaat stellen dat er zoveel mensen verkeerd rijden met bit in.
Dit laatste is overigens niet tegen jou, zo te horen ben je op de goede manier bezig. Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:39

punck@ jij wil mij laten weten dat blijkbaar enkel en alleen het bit goed is.
het wil niet zeggen dat je met bit rijdt dat je plots alles kan, waauw wat is een bit toch een wondermiddel.

mijn paarden lopen goed, kan je op blz 19 duidelijk zien en ook in mijn profiel.

ik hoef geen paard in een krul,
ik hoef nog veel minder te worden als anky, ze mag haar stang en trens houden met paarden die in mijn ogen te veel in een krul lopen.

en wat die onafhankelijke zit betreft, ik zit zeer goed neer zonder zadel (voordeel aan ronde kont Haha!)
ik shok niet, zowel met als zonder zadel niet.

soms zie ik mensen als patattenzakken rijden, die op het zachtste paard nog zo schokken in de paardenrug.
zo ken ik een paardje die rugklachten kreeg daardoor.

maar wat dit met of zonder bit te maken heeft snap ik niet.
je stuur en rem zit niet vanvoor maar vanuit je zit.

als je niet kan zitten kan je beter stoppen met paard te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:44

ThePast03 schreef:
Dit laatste is overigens niet tegen jou, zo te horen ben je op de goede manier bezig. Knipoog

Dank je Lachen, dat is lief. Ik doe gewoon mijn best en wil het beste en fijnste voor mijn paard. Ik vind het echt niet makkelijk, het is keihard werken voor zowel mij als mijn paard, maar het is het absoluut waard. Ben benieuwd hoe we er over een jaartje bijstaan... Knipoog

En Muiske, ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast wel goede instructeurs te vinden die ook goed les kunnen geven aan een bitloze combinaties, toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:47

muiske07 schreef:
punck@ jij wil mij laten weten dat blijkbaar enkel en alleen het bit goed is.
het wil niet zeggen dat je met bit rijdt dat je plots alles kan, waauw wat is een bit toch een wondermiddel.

mijn paarden lopen goed, kan je op blz 19 duidelijk zien en ook in mijn profiel.

Dan heb je dus totaal niet gelezen wat ik schreef, maar dan ook totaal niet.
Als je dat gelezen had had je gezien dat ik mijn paarden precies zo kon rijden met als zonder bit en dat ik door de bossen heenvloog op mijn enthousiast bokkende totaal gestoorde Amor nakomeling met alleen een halstertje om en ongezadeld. Clown

Het bit doet er niet zoveel toe bij de juiste basis en dat heeft helemaal niets met dressuurrijden te maken en al helemaal niets met Anky.
Alhoewel ik wel weer Isabell Werth een GP proef heb zien rijden met alleen een halster om Haha!

Jij vindt dat jouw paarden goed lopen ik heb daar een andere mening over.
Persoonlijk denk ik dat je beter een goede instructeur in de hand kan nemen wat dat betreft.

Nogmaals: Bit is totaal onbelangrijk, de manier van rijden, het totaalplaatje wel.
Het gaat hier om de basis, niet om dressuur, springen, westernrijden, eventing, recreatie of wat dan ook. De basis hoort bij ieder paard hetzelfde te zijn en vooral ook goed te zijn, in het belang van het paard!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:52

nadya@ ik woon in oudenaarde - mater
hier in de omgeving ben ik de enigste die zo rij.

ook kan ik zomaar niet op verplaatsing, ik heb geen vervoer.
en moet alles zelf betalen, als 18jarige student is dat niet altijd even gemakkelijk.

en verder doe ik gewoon mijn gangetje,

ben al een maand of twee bezig met zippo zijn piaffe en passage.
zonder zadel en zonder hoofdstel vanop de grond met twee stokjes.
af en toe krijg ik al vijf sec mooie piaffe en passage.
tegen kerstvakantie komen er foto's, nu eerst examens.

als het lukt op je eigen manier, als je paard op je fouten wijst wat hij wel en niet snapt, als hij toont dat dit aangenaam is voor hem, als dit duidelijk is en dat andere niet.
je kent hem door en door na al die jaren.
je leert het anders dan dan de klassieke doorsnee lesgevers.

waarom dan les pakken, stang en trens erin en met sporen een piaffe en passage aanleren?
wat hij zeker niet leuk zou vinden.

ik vind het jammer dat het hier nog niet zo bekend is.
nuja hopen op verandering Knipoog

ik heb niet bepaald de mooiste herrineringen aan maneges en de mensen die er rond lopen,
enfin ik ga niet iedereen over dezelfde kam gooien maar wat ik in die eerste twee jaar met kalife heb meegemaakt daar was alles behalve aangenaam.
mijn mama en nog iemand van daar steunden mij, ik verloor veel vrienden door kalife.

maar het idee zou wel leuk zijn moest er hier een honza blaha rondlopen Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:54

ThePast03@ het is daarom omdat ik zo slecht rij met mijn paarden dat mijn dierenarts zegt dat ze alledrie zeer soepele en stevige rugspieren hebben. Clown

neen ik ben geen topruiter en dat hoeft ook niet.
medailles en dergelijke laten mij koud.
ik doe wat mijn paarden graag doen.

en tja als jij vindt dat jij de perfectie zelf bent en dat jouw paarden altijd perfect lopen dan is dat zo.

van mij hoeven ze niet aan de teugel te lopen, zolang ze maar ontspannen lopen en dat mogen ze zelf zoeken.
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 11-12-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:57

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ het is daarom omdat ik zo slecht rij met mijn paarden dat mijn dierenarts zegt dat ze alledrie zeer soepele en stevige rugspieren hebben.

neen ik ben geen topruiter en dat hoeft ook niet.
medailles en dergelijke laten mij koud.
ik doe wat mijn paarden graag doen.

En je leest nog steeds niet want ik heb het over de simpele basis en niet over medailles of zelfs niet eens over sporten.

En niet bekend? 30 jaar terug werd er denk ik meer alleen op een halstertje rondgereden dan nu, alleen nu wordt het als iets bijzonders gepresenteerd. Haha!

Ik kan super genieten van combinaties met en zonder bit, als het totaalplaatje maar goed is en de basis juist. En dan maakt het me weinig uit of ze recreatieruiter zijn of topsporter.
Dat laatste haal jij er steeds bij, niet ik.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:01

ThePast03@ ik geef toe dat ik liever bitloos zie dan bit mits het correct gebruikt wordt.

als jij van jezelf vindt dat je de perfectie zelf bent en dat jouw paarden perfect lopen dan is dat zo.

voor mij hoeft het niet om aan de teugel te lopen,
zolang ze zelf maar ontspannen lopen, is dit met hun neus vooruit wel dan is dit zo, is dit met hun neus tegen d egrond dan is dit zo.

waar ik woon, neen behalve mijn mama en ik heb ik nog niemand bitloos tegen gekomen en woon hier al mijn korte leven lang.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:03

Goede klassiek dressuur instructeur met een NH basis is Wim Vonck. Die man rijdt zijn paarden zowel met bit als helemaal zonder tuig in alle GP oefeningen.
Hij heeft net als Honza bij Parelli in Amerika zijn ster gehaald.
Voor correct dressuurmatig rijden, mooi voorwaarts neerwaarts over de rug zonder bit kan ik zweren bij Wim. http://www.horsefeelings.nl/fotogalerij/index.html Kijk ook eens bij zijn grondwerkfilmpje, ze zijn zo leuk die twee samen.
Maar ook voor correct rijden met bitje kan je bij hem zijn.
Ik ben geen bit waard omdat ik weet dat ik te snel uit balans ben wat zit betreft, dus bij mij komt er geen bit in, zou mijn paard daar alleen maar te kort mee doen, en hij kan correct lopen zonder, dus waarom zou ik er moeite voor doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:04

muiske07 schreef:
vooroordelen?

mens ik heb de eerste vijf jaar niet anders gedaan dan wel drie keer per week privé lessen gevolgd + 4-5 keer per week groepslessen.
wat ik van velen mocht horen was dat kalife thuis hoorde in een slachthuis en dat van lesgevers!
zij willen enkel maar goede paarden zien.

toen ik bitloos begon te rijden keurde iedereen het af.
als ik dan nog les volgde wast hele tijd van zou je niet beter bit in stoppen, zippo is nu vier jaar hij kan wel een stang aan en blabla.

de laatste 2jaar neem ik geen les meer en doe men eigen ding en tot nu toe lukt dit zeer goed.

zoals al vermeld van honza blaha wil ik wel heel graag lessen,
die is anders dan de gewone doorsnee lesgevers.
helaas woont hij niet tegen de deur om wekelijks twee maal les te volgen.

Ik denk niet dat je goed begrijpt waar de dressuurruiters hier op doelen.
Je ziet het erg zwart-wit.

Wederzijds respect en dressuur hóeven niet uit elkaar te liggen. Jij hebt dressuur gereden op een manege en dus ben ik het met ThePast03 eens dat het een vooroordeel is wat jij tegen dressuur hebt.

Er bestaat ook nog zoiets als klassieke rijkunst, natural dressure of hoe je het noemen wilt. Das héél wat anders. Dan kun je net als jij zonder optoming rijden. Het verschil is alleen dat je paard jou goed kan dragen, verzameld is en daardoor een vermindere kans op rugproblemen heeft.

De manier waarop jij rijdt en de manier waarbij je paard onderdanig moet zijn en 6 bitten nodig heeft liggen zooo ver uit elkaar. Maar dat is ook helemaal niet de discussie hier. Wat ik wil zeggen is dat het allemaal mogelijk is.
Een goede band met je paard op basis van respect en vertrouwen én je paard recht en verzameld rijden zonder dwang en onnodige optoming.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van dressuur. Je zou je eens moeten verdiepen in de geschiedenis ervan. Klassieke dressuur is uitgevonden met een reden, en wel een hele goede!!
En die heeft niets maar dan ook helemaal niets met 'in de krul' trekken te maken, des te méér met ontspanning.

Ojah, verder vind ik het wel fantastisch hoor wat jij met je paarden doet! Kunnen velen nog een puntje aan zuigen! Liever zo dan de gemiddelde dressuurruiter van tegenwoordig... Dát dan weer wel! Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:06

Amon_ schreef:
Goede klassiek dressuur instructeur met een NH basis is Wim Vonck. Die man rijdt zijn paarden zowel met bit als helemaal zonder tuig in alle GP oefeningen.
Hij heeft net als Honza bij Parelli in Amerika zijn ster gehaald.
Voor correct dressuurmatig rijden, mooi voorwaarts neerwaarts over de rug zonder bit kan ik zweren bij Wim. http://www.horsefeelings.nl/fotogalerij/index.html Kijk ook eens bij zijn grondwerkfilmpje, ze zijn zo leuk die twee samen.
Maar ook voor correct rijden met bitje kan je bij hem zijn.
Ik ben geen bit waard omdat ik weet dat ik te snel uit balans ben wat zit betreft, dus bij mij komt er geen bit in, zou mijn paard daar alleen maar te kort mee doen, en hij kan correct lopen zonder, dus waarom zou ik er moeite voor doen.

ik ken hem maar zie niet in hoe ik daar ooit zou moeten graken met mijn eigen paardjes.
binnen een jaar of drie als ik afgestudeerd ben en eigen auto en vanne heb, dan pas zou dit lukken.

vijf jaar van mijn 8jaar heb ik verprutst door met bit te rijden.
vanaf dan heb ik het stop gezet al die lessen en ben ik op mijn eigen beginnen prutsen
zonder lesgevers en zonder boeken.

en ik heb veel meer geleerd dan van lesgevers en veel meer bereikt op een kortere termijn ook.
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 11-12-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:09

ik vind altijd bij maneges als kleine kinderen gaan leren paardrijden dat er eigelijk geen bit moet worden gebruikt..want die kinderen kunnen nog niet zo goed rijden dus die vliegen alle kanten uit met de teugels Tong uitsteken dan kan je toch beter bitloos beginnen en als je dan niet meer met je handen overal heen vliegt dan pas met bit dan doe je zowieso het paard niet pijn in de mond of wattan ook. niet rot bedoeld ofzo hoor!
ik vind dat van amon_ heel goed Vork

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:15

dani62@ fijn dat je het me duidelijk uitlegt,
hier heb ik tenminste iets aan.
waar punck me op wou wijzen snapte ik niet.

neen ik zie niet het alleen slechts van dressuur,
op http://www.bitloos.be staat alles mooi uitgelegd van vroeger waar dressuur voor nodig is.
de dag van vandaag is dit enorm ver afgeweken daarvan.
zie ik hier regelmatig en ook op jumpings of gewoon in de lessen worden mensen zo rap boos en gefrustreerd als iets niet lukt,
soms vraag ik me af waarom zo een haast?

en dat is jammer.

tja en verder als ik ooit iemand tegen kom hier in de buurt waar ik er te paard naartoe kan gaan (naar de manege was ook altijd te paard, 3km langs het verkeer)
dan zouk gerust wel eens willen piepen Tong uitsteken

maar om eerlijk te zijn, ik heb hier in de buurt nog nooit iets bitloos geweten.
bij de meesten klinkt het allemaal zo overantwoord.

en verder hebben geen 1 van de drie rugklachten hoor,
kalife vroeger wel, nuja ik had hem in het geheel ziek gekocht maar de dierenarts vindt het super hoe hij er nu uitziet (hij heeft hem zien evolueren van zes jaar geleden tot nu)

nuja na vijf jaar lessen te hebben genomen bij lesgevers leerde ik wel dressuur en springen maar meer ook niet.
tot ik dat stop zette en op mijn eigen verder begon te prutsen.
waar ik veel meer bij heb bereikt dan op die vijf jaar dat ik heb les genomen eerlijk gezegd.
akkoord als je begint te rijden heb je een basis nodig.
de laatste drie jaar zijn we enorm vooruit gegaan, zowel ik als mijn paarden.
gewoon door een andere manier van werken.
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 11-12-07 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:18

muiske07 schreef:
[*olduser*]@ ik geef toe dat ik liever bitloos zie dan bit mits het correct gebruikt wordt.

als jij van jezelf vindt dat je de perfectie zelf bent en dat jouw paarden perfect lopen dan is dat zo.

voor mij hoeft het niet om aan de teugel te lopen

En wederom zit je van alles te verzinnen wat ik helemaal niet geschreven heb. Lees eerst eens goed voordat je reageert.
Bitloos of met bit maakt zo weinig uit, als het totaalplaatje en de basis maar goed is.
Is dat laatste niet goed dan is het beiden niet fijn om te zien en beiden niet fijn voor het paard.
Dat heeft helemaal niets met het bit te maken en nog minder met 'aan de teugel'.

Lees de post van Dani anders maar door, misschien verwoord die het beter voor je en misschien begrijp je dan wat er bedoelt wordt.

Als je het niet begrijpt ook goed, maar ga me geen woorden in de mond leggen die ik niet gebruikt heb. Daar schiet niemand iets mee op.
Zeg dan gewoon eerder: ik begrijp totaal niet waar je het over hebt. Clown

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:21

ThePast03@ dani heb ik goed begrepen,
jij praat eerder in raadsels moet ik zeggen.