Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:42

996981 schreef:
manubres schreef:
Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.

Maar over hoeveel stress of pijn hebben we het überhaupt?

Even hè; stress is niet goed voor de mens. Dat weet iedereen. Zowel fysiek als mentaal kun je er aan onderdoorgaan. Mishandeld mijn baas mij dan als ik toch stress ervaar door mijn werk? Of is een bepaalde mate van stress in ruil voor geld = veiligheid aanvaardbaar? Is voor een paard een bepaalde mate van stress aanvaardbaar omdat hij daarvoor ook wat krijgt? Beschutting tegen roofdieren, garantie op eten = veiligheid?

Hoe ver gaan we?

Als je een wetenschappelijke definitie van stress neemt dan is stress niet meer dan een interne of externe prikkel om iets aan de huidige toestand te veranderen. Een hongergevoel of willen gaan verzitten in je luie stoel omdat deze houding niet meer prettig is mag je dan ook al zien als een stressor. Eigenlijk is elke hulp die je inzet om je paard te trainen dus een stressor en dat is niet perse verkeerd.

Maar manubres bedoeld denk ik echt pijn en dat vind ik toch wel wat anders omdat het meestal een signaal is van dat er ergens in het lichaam schade optreed. Dus misschien in ongemak dan nog acceptabel maar pijn/schade niet meer? Dat onderscheid wordt alleen niet gemaakt in het bit artikel als ze het hebben over stressgedrag

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:48

Tabbladen schreef:
Ja dat is een super relevante vraag maar wel een complexe om te onderzoeken denk ik. Dat scenario is moeilijker om gecontroleerd te kunnen bestuderen lijkt me.

Alles in dit soort kwesties is super complex om te onderzoeken en daar sluitende conclusies uit te trekken. Meestal is de steekproef sowieso al heel klein. Maar vooral, de situaties zijn vaak niet vergelijkbaar.
1kg druk op een scherp bit is niet gelijk als 1kg druk op een zacht bit. Bij 1 kg druk op de teugels, heeft dat een totaal ander effect in de mond bij een bit met hefboomwerking als bij bv een watertrens. Zo ook voor 1kg druk op de teugels bij een stangetje vs een gebroken bit.

Dus ook vanuit dit onderzoek, is gewoon niet te concluderen dat tot 1kg teugeldruk het okay is, en daarboven niet. Je meet nl de druk op de teugel en niet de druk in de mond waarbij de inwerking van het bit en de locatie van waar die inwerking plaats vind van essentieel belang is voor het behagen/onbehagen van het paard.

Verder is een situatie van reiken naar het voer, niet vergelijkbaar met een situatie van in beweging onder het zadel. Sowieso heeft de beweging invloed, maar ook een totaal andere hoofd/hals houding als tijdens het rijden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit soort onderzoek maar flauwekul is, maar je kan hier geen algemene conclusies aan verbinden en al helemaal geen kwantitatieve waarden aan hangen die gelden voor elke combinatie. Met een teugeldrukmeter kun je vooral in jouw specifieke situatie, de druk bepalen die jouw paard als comfortabel ervaart in jouw optoming. Daarmee kun je je individuele rijvaardigheid positief beïnvloeden door een stuk bewustwording.

996981

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:54

Helemaal eens Oji. “Pressure in Motion” is heel anders dan stilstaand. Ook de rest van je stuk roerend mee eens :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:55

Ik vind het ook allemaal wat te complex en genuanceerd om er direct conclusies uit te kunnen trekken. Maar ik vind dit soort onderzoeken wel interessant, dus zodra ik wat tijd heb ga ik ook wat meer lezen.

Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen een stressor en echt pijn.

De teugeldrukmeter blijf ik echter heel interessant vinden, zou dat eigenlijk ook weleens willen zien met dezelfde combinatie en verschillende optomingen. Want het lijkt me ook relevant om er achter te komen wat nog "comfortabele" druk is om het maar zo te zeggen en wanneer het echt pijn en ongemak wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:57

Tabbladen schreef:
996981 schreef:

Even hè; stress is niet goed voor de mens. Dat weet iedereen. Zowel fysiek als mentaal kun je er aan onderdoorgaan. Mishandeld mijn baas mij dan als ik toch stress ervaar door mijn werk? Of is een bepaalde mate van stress in ruil voor geld = veiligheid aanvaardbaar? Is voor een paard een bepaalde mate van stress aanvaardbaar omdat hij daarvoor ook wat krijgt? Beschutting tegen roofdieren, garantie op eten = veiligheid?

Hoe ver gaan we?

Als je een wetenschappelijke definitie van stress neemt dan is stress niet meer dan een interne of externe prikkel om iets aan de huidige toestand te veranderen. Een hongergevoel of willen gaan verzitten in je luie stoel omdat deze houding niet meer prettig is mag je dan ook al zien als een stressor. Eigenlijk is elke hulp die je inzet om je paard te trainen dus een stressor en dat is niet perse verkeerd.

Maar manubres bedoeld denk ik echt pijn en dat vind ik toch wel wat anders omdat het meestal een signaal is van dat er ergens in het lichaam schade optreed. Dus misschien in ongemak dan nog acceptabel maar pijn/schade niet meer? Dat onderscheid wordt alleen niet gemaakt in het bit artikel als ze het hebben over stressgedrag

Maar het stukje pijn heeft Manubres er zelf bijgehaald hè? Dat komt niet uit het onderzoek. Zij concludeert dat meer dan 1kg druk dierenmishandeling omdat het paard bij een hogere druk stress signalen laat zien. Dan haak ik dus aan op stress, omdat er gesproken wordt over stress. Niet over pijn of schade.

En die conclusie: paard ervaart stress - dus er is sprake van mishandeling - is net als velen van haar standpunten veel te zwart-wit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:08

996981 schreef:
manubres schreef:
Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.

Hoe ver gaan we?

Kleine sidenote. Jij kunt je stress relativeren. Een paard niet.

Edit: niet dat ik het oneens ben met je, verder. Stress is part of life en niet per definitie alleen maar slecht/mishandeling.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-11-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:09

Teugeldrukmeter kan zeker interessant zijn om je individuele rijden te analyseren en te verbeteren. Maar de meter meet de druk in jouw hand, maar niet het gevoel in de mond. Een andere optoming, die jou als ruiter met minder teugeldruk laat rijden, is niet per definitie prettiger voor het paard. Het kan nl ook betekenen dat het bit in de mond (of de bitloze optoming) zo oncomfortabel is, dat het paard de druk ontwijkt en jou daarmee een hele lichte teugelvoering geeft. Dat het dier dan niet echt nageeft, zullen heel veel ruiters denk ik niet herkennen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:11

oji schreef:
Teugeldrukmeter kan zeker interessant zijn om je individuele rijden te analyseren en te verbeteren. Maar de meter meet de druk in jouw hand, maar niet het gevoel in de mond. Een andere optoming, die jou als ruiter met minder teugeldruk laat rijden, is niet per definitie prettiger voor het paard. Het kan nl ook betekenen dat het bit in de mond (of de bitloze optoming) zo oncomfortabel is, dat het paard de druk ontwijkt en jou daarmee een hele lichte teugelvoering geeft. Dat het dier dan niet echt nageeft, zullen heel veel ruiters denk ik niet herkennen.

Naast dat het type bit ook invloed heeft op de hoeveelheid druk die een paard ervaart.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 17:12

@996981

Jij ziet alles vooral te wit en ik te zwart. Want soms moet je over dingen eens iets anders denken dan dat je normaal zou doen om tot andere inzichten te komen. Maar als je niet tot nieuwe inzichten wil komen, dan blijf je alles vooral wit zien.

Je hoeft niet onnozel te zijn om te weten dat 5-6 kg druk in een mond geen geen pijn geeft, of het paard moet eelt op zijn lagen en tong hebben gekregen van al het getrek. Maar ik lees net dat uit onderzoek een paard er niet aan kan wennen. Het zou zeker interessant zijn om de (pijn) signalen van het paard te meten als er zoveel druk in de mond komt.

En ik ben het er zeker mee eens dat er verschil zal zijn met wat er voor een bit in de mond ligt, bij een stang en trens zal de druk die nodig is om pijn te veroorzaken veel lager liggen.

Bij aanhoudende stress wordt een paard pijngevoeliger, werkt het immuunsysteem minder goed, wordt het stresssysteem gevoeliger en reactiever. Waarop iemand waarschijnlijk de teugels nog strekker zal houden en zo kom je in een vicieuze cirkel.

En ja, inmiddels vind ik dressuur steeds meer lijken op paardenmishandeling. Dus ja, goede vraag: hoe ver gaan we?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:27

oji schreef:

Ja, ik ben dus eigenlijk heel erg benieuwd naar de druk in de mond (of op de neus) en wanneer is het druk en wanneer is het echt pijn? Als dat op de een of andere manier ook gemeten zou kunnnen gaan worden.

Bij S&T denk ik dat het minder zwart/ wit is Manubres, immers verdeeld die de druk over het kopstuk en kinketting. Hoe meer drukverdeling, hoe minder de druk op 1 plek is..hoe minder hoog de piekbelasting is.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat verkeerd gebruik geen pijn en schade aan kan richten.

Ik vind het wel jammer dat je alle dressuur over 1 kam scheert.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:28

:j
_San87_ schreef:

Edit: niet dat ik het oneens ben met je, verder. Stress is part of life en niet per definitie alleen maar slecht/mishandeling.

Oh helemaal eens! Maar daarom is het ook onze taak om afwegingen te maken ten behoeve van welzijn denk ik. Te weinig beweging voor een paard is bijvoorbeeld een potentieel gezondheids risico (lees: overgewicht met alle gevolgen van dien, te weinig darm activiteit met kans op koliek etc etc. ). Ga je dan een paard geen beweging meer geven, omdat de kans op ongemak ontstaat? Of weeg je voor en nadelen af en probeer je het binnen de mogelijkheden zo aangenaam mogelijk te maken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:36

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Ja, ik ben dus eigenlijk heel erg benieuwd naar de druk in de mond (of op de neus) en wanneer is het druk en wanneer is het echt pijn? Als dat op de een of andere manier ook gemeten zou kunnnen gaan worden.

Bij S&T denk ik dat het minder zwart/ wit is Manubres, immers verdeeld die de druk over het kopstuk en kinketting. Hoe meer drukverdeling, hoe minder de druk op 1 plek is..hoe minder hoog de piekbelasting is.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat verkeerd gebruik geen pijn en schade aan kan richten.

Ik vind het wel jammer dat je alle dressuur over 1 kam scheert.

Je vergeet alleen wel dat door de hefboomwerking de druk verdubbelt. 1 kg in de hand, is 2 kg op het hoofd. Afhankelijk van de lengte van de scharen.

Het principe achter de hefboom is dat je met een langere arm minder kracht nodig hebt om een voorwerp met een veel hogere kracht te kunnen bewegen.

Kortom de kracht die je op een arm zet wordt vermenigvuldigd met de afstand die je hebt tot het draaipunt.

996981 schreef:
:j
_San87_ schreef:

Oh helemaal eens! Maar daarom is het ook onze taak om afwegingen te maken ten behoeve van welzijn denk ik. Te weinig beweging voor een paard is bijvoorbeeld een potentieel gezondheids risico (lees: overgewicht met alle gevolgen van dien, te weinig darm activiteit met kans op koliek etc etc. ). Ga je dan een paard geen beweging meer geven, omdat de kans op ongemak ontstaat? Of weeg je voor en nadelen af en probeer je het binnen de mogelijkheden zo aangenaam mogelijk te maken?

Precies. En ik denk oprecht dat veel mensen daar ook naar streven. De een slaagt er beter in dan de ander, om wat voor reden dan ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:38

manubres schreef:
@996981

Jij ziet alles vooral te wit en ik te zwart. Want soms moet je over dingen eens iets anders denken dan dat je normaal zou doen om tot andere inzichten te komen. Maar als je niet tot nieuwe inzichten wil komen, dan blijf je alles vooral wit zien.

Je hoeft niet onnozel te zijn om te weten dat 5-6 kg druk in een mond geen geen pijn geeft, of het paard moet eelt op zijn lagen en tong hebben gekregen van al het getrek. Maar ik lees net dat uit onderzoek een paard er niet aan kan wennen. Het zou zeker interessant zijn om de (pijn) signalen van het paard te meten als er zoveel druk in de mond komt.

En ik ben het er zeker mee eens dat er verschil zal zijn met wat er voor een bit in de mond ligt, bij een stang en trens zal de druk die nodig is om pijn te veroorzaken veel lager liggen.

Bij aanhoudende stress wordt een paard pijngevoeliger, werkt het immuunsysteem minder goed, wordt het stresssysteem gevoeliger en reactiever. Waarop iemand waarschijnlijk de teugels nog strekker zal houden en zo kom je in een vicieuze cirkel.

En ja, inmiddels vind ik dressuur steeds meer lijken op paardenmishandeling. Dus ja, goede vraag: hoe ver gaan we?

En daar bevestig je mijn punt.

Citaat:
Betekenis 'mishandeling'
Je hebt gezocht op het woord: mishandeling.
mis·han·de·ling (de; v; meervoud: mishandelingen)
1
het toebrengen van lichamelijk letsel: dierenmishandeling, kindermishandeling

Citaat:
Betekenis 'ongemak'
Je hebt gezocht op het woord: ongemak.
on·ge·mak (het; o)
1
hinder, last: iem. ongemak bezorgen
2
(meervoud: ongemakken) ongerief: de ongemakken van een lange reis

Jouw eerste reactie is dat druk boven 1kg mishandeling is. Het enige dat ik doe is nuance aanbrengen. Dat zegt 0,0 over mijn eigen inzichten of reflectie vermogen. Voor jouw informatie; ik heb al bijna een jaar niet te paard gezeten en weet niet of ik dat ooit nog zal doen, om onder andere ethische vraagtekens bij mij.

Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik open sta voor verandering en dat ik dingen zeker niet te wit zie.

Misschien moet je vooral eens bij jezelf te raden gaan of je niet te snel conclusies trekt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:38

Precies, die voordelen afwegen tegen de nadelen. Elke ruiter/paardeneigenaar doet wel iets niet helemaal optimaal. De een heeft misschien een net iets te strakke hand, de ander knijpt teveel met de bovenbenen, weer een derde heeft misschien een dier in de kudde dat niet helemaal lekker ligt. In mijn ogen is de allerbelangrijkste graadmeter gewoon heel goed kijken naar je paard. Is hij fit, kijkt ie fris uit zijn ogen, is zijn vacht goed, zit hij lekker in de bespiering en beweegt hij fijn door zijn lijf (zowel in vrijheid als onder het zadel). Als dat zo is, dan doe je vast nog best een aantal dingen niet optimaal of zelfs niet goed, maar dan is het totaalplaatje gewoon wel goed genoeg voor een happy paard. Dat ene uurtje per dag onder het zadel is maar radartje in het geheel van wat komt kijken bij goed management en het komen tot een happy athlete.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:40

oji schreef:
Precies, die voordelen afwegen tegen de nadelen. Elke ruiter/paardeneigenaar doet wel iets niet helemaal optimaal. De een heeft misschien een net iets te strakke hand, de ander knijpt teveel met de bovenbenen, weer een derde heeft misschien een dier in de kudde dat niet helemaal lekker ligt. In mijn ogen is de allerbelangrijkste graadmeter gewoon heel goed kijken naar je paard. Is hij fit, kijkt ie fris uit zijn ogen, is zijn vacht goed, zit hij lekker in de bespiering en beweegt hij fijn door zijn lijf (zowel in vrijheid als onder het zadel). Als dat zo is, dan doe je vast nog best een aantal dingen niet optimaal of zelfs niet goed, maar dan is het totaalplaatje gewoon wel goed voor een happy paard. Dat ene uurtje per dag onder het zadel is maar radartje in het geheel van wat komt kijken bij goed management en het komen tot een happy athlete.

Helemaal eens :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:41

oji schreef:
Precies, die voordelen afwegen tegen de nadelen. Elke ruiter/paardeneigenaar doet wel iets niet helemaal optimaal. De een heeft misschien een net iets te strakke hand, de ander knijpt teveel met de bovenbenen, weer een derde heeft misschien een dier in de kudde dat niet helemaal lekker ligt. In mijn ogen is de allerbelangrijkste graadmeter gewoon heel goed kijken naar je paard. Is hij fit, kijkt ie fris uit zijn ogen, is zijn vacht goed, zit hij lekker in de bespiering en beweegt hij fijn door zijn lijf (zowel in vrijheid als onder het zadel). Als dat zo is, dan doe je vast nog best een aantal dingen niet optimaal of zelfs niet goed, maar dan is het totaalplaatje gewoon wel goed genoeg voor een happy paard. Dat ene uurtje per dag onder het zadel is maar radartje in het geheel van wat komt kijken bij goed management en het komen tot een happy athlete.

Ja eens :j.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:22

manubres schreef:
@996981

heel ver!!!
https://www.facebook.com/reel/1713515126098302

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:30

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Je vergeet alleen wel dat door de hefboomwerking de druk verdubbelt. 1 kg in de hand, is 2 kg op het hoofd. Afhankelijk van de lengte van de scharen.

Het principe achter de hefboom is dat je met een langere arm minder kracht nodig hebt om een voorwerp met een veel hogere kracht te kunnen bewegen.

Kortom de kracht die je op een arm zet wordt vermenigvuldigd met de afstand die je hebt tot het draaipunt.

Nee dat vergeet ik niet, ik heb het over de drukverdeling. Niet over de hefboomwerking en kracht.

Het is niet voor niets dat S&T pas toegestaan is als een ruiter zou moeten kunnen verfijnen in de hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:31

mce schreef:
manubres schreef:
@996981

heel ver!!!
https://www.facebook.com/reel/1713515126098302

Wat heeft dit met dressuur te maken? :o?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:31

mce schreef:

Wat is het probleem? Neus is voor de loodlijn toch?

Iemand die zijn paard te diep instelt weet niet wat dressuur is. Voor de loodlijn moet de neus :j

*sarcasme uit… vreselijk dit, maar wat het met dressuur of dit topic te maken heeft ontgaat me

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:35

996981 schreef:
mce schreef:

Wat is het probleem? Neus is voor de loodlijn toch?

Iemand die zijn paard te diep instelt weet niet wat dressuur is. Voor de loodlijn moet de neus :j

*sarcasme uit… vreselijk dit, maar wat het met dressuur of dit topic te maken heeft ontgaat me

_O- _O- _O-

Ik moet even heel hard lachen. Maar wellicht wel de spijker op de kop bij dit topic. :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:35

oji schreef:

Eens en oneens. Mee eens dat er meer is dan het uurtje rijden per dag wat een paard stress kan geven en kan schaden. Oneens dat dat uurtje per dag een dier niet dusdanig kan schaden dat het dier chronisch pijn heeft en 'kapot wordt gereden'. Eens dat je naar je paard moet kijken of het happy is, en twijfel of veel mensen dat goed kunnen interpreteren. Inmiddels heb ik zelf geleerd om elke keer voor en na de training het lichaam van mijn paard te bevoelen of er ergens meer spierspanning is dan anders en of de training oké is geweest. Je kan ook heel goed voelen of een paard links of rechts gebogen is. Ik deed dat nooit eerder, totdat een therapeut mij erop wees dat het je zoveel informatie kan geven. Daarnaast is het moeilijk om de gezichtsuitdrukking van je paard te zien als je erop zit, daarom train ik zo graag ernaast. Op de grond zie ik de hoofd-hals houding, de spierspanning, de gezichtsuitdrukking, de beweging van de staart en de bewegingen beter. Anders ben je altijd afhankelijk van een ander die jou feedback geeft wat degene ziet of een rij grote spiegels.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:39

Al het laatst genoemde kan iemand met een beetje ruitergevoel voelen Manubres…

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:40

Echt ontzettend flauw. Ik kan hier echt niet om lachen. Als je dit de spijker op de kop vindt dan snap je er totaal niks van. Het gaat erom om een paard niet in een onnatuurlijke houding te dwingen en dat is dit in het filmpje ook. Ik zeg niet dat per definitie op of voor de loodlijn altijd goed is, maar achter de loodlijn is nooit de bedoeling en geen doel. Gebeurt het eens geen ramp, maar de meerderheid rijdt chronisch achter de loodlijn en daar gaat het om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:46

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Nee dat vergeet ik niet, ik heb het over de drukverdeling. Niet over de hefboomwerking en kracht.

Het is niet voor niets dat S&T pas toegestaan is als een ruiter zou moeten kunnen verfijnen in de hand.

Jawel, jij zegt dat de druk verdeeld wordt waardoor er minder piekbelasting is. Dat eerste klopt, dat tweede niet. De druk die verdeeld wordt is eerst verdubbeld (of zelfs verdriedubbeld), en wordt vervolgens over twee punten verdeeld, dus heb je piekbelasting op het hoofd en in de mond. Tegelijkertijd op 2 plekken in plaats van 1.