996981 schreef:manubres schreef:Als je bewust een paard zoveel stress/pijn aandoet door meer dan een kilo aan de mond te hangen, dan vind ik dat je dat kunt scharen onder paardenmishandeling. Ja, heel zwart-wit maar mss moet je het beestje gewoon bij de naam noemen. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je jezelf moet redden, als je paard er vandoor gaat. Maar als dit structureel voorkomt tijdens het rijden en dat zie je toch regelmatig (surfende ruiters die in de teugels hangen om een paard 'verzameld' en 'bij elkaar' te houden), dan moet je je toch eens achter de oren krabben of dit verenigbaar is met paardenwelzijn.
Maar over hoeveel stress of pijn hebben we het überhaupt?
Even hè; stress is niet goed voor de mens. Dat weet iedereen. Zowel fysiek als mentaal kun je er aan onderdoorgaan. Mishandeld mijn baas mij dan als ik toch stress ervaar door mijn werk? Of is een bepaalde mate van stress in ruil voor geld = veiligheid aanvaardbaar? Is voor een paard een bepaalde mate van stress aanvaardbaar omdat hij daarvoor ook wat krijgt? Beschutting tegen roofdieren, garantie op eten = veiligheid?
Hoe ver gaan we?
Als je een wetenschappelijke definitie van stress neemt dan is stress niet meer dan een interne of externe prikkel om iets aan de huidige toestand te veranderen. Een hongergevoel of willen gaan verzitten in je luie stoel omdat deze houding niet meer prettig is mag je dan ook al zien als een stressor. Eigenlijk is elke hulp die je inzet om je paard te trainen dus een stressor en dat is niet perse verkeerd.
Maar manubres bedoeld denk ik echt pijn en dat vind ik toch wel wat anders omdat het meestal een signaal is van dat er ergens in het lichaam schade optreed. Dus misschien in ongemak dan nog acceptabel maar pijn/schade niet meer? Dat onderscheid wordt alleen niet gemaakt in het bit artikel als ze het hebben over stressgedrag