Nouskie schreef:Mij lijkt dat de mensen met flink overgewicht zelf ook wel weten dat het beeld erg storend is als zij op een iel paardje rijden, en dat er misschien ieder kans is op blessures.
Nee hoor, dat weten ze niet altijd. Ik heb eens een dame ontmoet die ongeveel 1.60 lang was en bijna even zo breed (ik overdrijf niet; haar bovenarmen waren nog breder dan mijn bovenbenen). Al is het moeilijk schatten, zij was zeker >100 kg (een vergelijkbaar postuur met de dame die op het paard wilde klimmen uit het filmpje wat hier eerder in het topic werd geplaatst) Zij vertelde dat ze Z2 reed op een arabier. Ik kon enige verbazing niet onderdrukken. Daarna vertelde zij dat zij juist een voorbeeld wilde zijn voor de dikkere ruiter. Ik was onthutst, echt. Hoezeer ik iedereen zijn ding gun, kan ik dat niet als goed en verantwoorde paardensport zien. Zo iets kan en mag in mijn ogen dus geen goed voorbeeld zijn...
Nouskie schreef:Maar nu de vraag... als je dus iemand ziet waarbij de combinatie totaal niet bij elkaar past (ruiter te zwaar, paard te iel) Wie gaat daar iets van zeggen..??
Zodra aandacht voor conditie, coordinatie en fitheid van de ruiter gemeengoed gaat worden in de paardensport, zowel op maneges als verenigingen dan gaat dat veel makkelijker worden. Als iedereen er aan moet geloven, dik of dun. Er moet meer voorlichting komen, schade bij het paard veroorzaakt door overgewicht moet inzichelijk gemaakt worden. Het moet uit de taboesfeer.
Snoevie schreef:Ja,maar afvallen of iets in die richting is toch niet de verantwoordelijkheid van een manege?als je te zwaar bent naar hun maatstaven moet je zelf daar iets aan proberen te doen
Je kan als manege wel zorgen dat je iemand door kunt verwijzen naar de juiste personen of naar een goede sportschool. Maneges en verenigingen kunnen een samenwerking aangaan met een sportschool om bijvoorbeeld een goed sportprogramma voor ruiters op te zetten en daar al hun klanten/leden motiveren daar aan mee te doen. Want ook een slanke ruiter kan door gebrek aan conditie en coordinatie zijn paard in de weg zitten. Het is de toon die de muziek maaken, en het is ook heel belangrijk welke uitleg je er bij geeft.
FireAndIce schreef:Ik ben 1.76 m. en weeg 90 kilo
Hier rijdt ik op een Haflinger van 1.50 m.
Wat is je punt/vraag? Want dit is niet het topic om te vragen of je te groot/zwaar voor je paard bent. Daar loopt een ander topic voor. Als je verder de laatste pagina's hier doorspit krijg je overigens wel een beeld van wat de meeste hier gezond en verantwoord ruitergewicht vinden en welke factoren er nog meer meespelen (conditie, rijkunst, zadel, conditie van het paard etc.) Aan jou wat je er mee doet...
Sneezey schreef:@FireandIce: ik vind je op de foto's er goed uitzien!
Het gaat niet om het estetische, om het plaatje. Het gaat om wat verantwoord is ten op zichte van het paard. En dat kun je onmogelijk aan de hand van een foto beoordelen. Dit is nu juist waar je vanaf zou moeten. Niet afgaan op het plaatje.