hoe rijd jij je paard / pony los ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luanaa

Re: hoe rijd jij je paard / pony los ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:45

Gewoon met een losse teugel, 10 minuutjes stappen, en daarna rustig aan gaan draven en een beetje oppakken Lachen

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:12

okee Haha!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:40

ik stap lang en laag in (zakkend vanuit de schoft) gewoon een rustig tempo. ik stap op beide kanten afwisselend totdat mijn paard loslaat tussen nek en kaak. zodra ze loslaat ga ik in een rustig tempo draven. en vooral veel voltes rijden en ook grote achten draven lekker laag en lang over de rug met afwisselende stellingen. daarna galopperen laag en rond, ook daar veel stelling wisselingen. na de galop ff lange teugel en daarna oppakken en dan op het achter been zetten en schakelen en als ze fijn voelt de zijgangen meenemen.

daaruit bestaat mijn training

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:30

stappen aan de lange teugel..iets oppakken..travers stappen..achterhand om de voorhand draaien..buigen/stellen, actief aan mijn been zetten +/- 10 min ,aandraven, stellen/ buigen, dan oppakken aandraven en hetzelfde verhaal als in de stap, aan galloperen, schouder voor/travers, gebroken lijnen,contra. Dan de standaard oefeningen in draf.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:44

Ik begin met stappen met een lang en lage hoofd-halshouding, vanuit daar maak ik na een tijdje de teugels korter, tussendoor veel voltes rijden en van volte wisselen. Na ongeveer 5 a 10 minuten pak ik hem op en stel ik hem ronder in en na een aantal voltes en wendingen gereden te hebben draaf ik aan en ga ik figuren en overgangen rijden. Daarna ga ik galloperen op beide handen, voltes rijden en ze licht gaan sluiten en daarbij stel ik hem voor de loodlijn in. Meestal is hij hierna lekker los.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:55

ik rijdt hem ook met een wat langere teugel voorwaarts neerwaarts en rijdt veel voltes en vraag veel stelling en buiging ik pak mijn teugels pas op maat wanneer hij helemaal los in zijn lijf is is erg verschillend maar meestal na 20 min doe ik dat..

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:02

Gewoon eerst tien minuten stappen, losse teugel en sturen met mn benen, en veel figuren.
Daarna nog 5 minuten met losse teugel draven

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:31

Met een lange teugel in stap voltes rijden en controleren hoe ze op mijn been reageert.

Na 5 minuten laag instellen

Na 10/15 minuten teugels op maat en lekker gaan werken.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:42

Ik ga Lita altijd zonder iets te vragen rond stappen en draven. wel figuren rijden enzo. (vooral veel voltes) dan maak ik vanuit dat op hoe haar bui is die dag. Is zei eigenwijs: doe ik dat lekker terug. Luisterd ze goed en werkt ze lekker. dan werk ik erg veel met belonen en trainen we lekker hard verder. dan ga ik de teugels wat aannemen en haar los te maken in haar lijf: veel stelling vragen, poging tot schouderbinnenwaarts, volte halve baan en door een S van handveranderen om haar fijn om te kunnen stellen.

Na dat gedaan te hebben gaan we lekker aan de gang!
haha.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:54

Ik stap eerst buiten (op manege) rond, met slecht weer in de andere binnenbak, aan lange teugel. Dan is het tijd voor de les, stap ik in aan de teugel ong 5 min en dan beginnen. Ondertussen figuren rijden links-en rechts om.

Met Trol ga ik (als hij beleerd is) eerst rustig stappen aan de lange teugel etc, dan het bos in stappen als het ooit zo ver komt Lachen

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:40

ik stap zwaantje (fjord) altijd eerst 5 min met lange teugel en dan pak ik er op met lang laag ook 5 min en dan voltens rijden en darna draf en galop ook langlaag en dan pak ik der beetje bij beetje op voor de andere oefeningen....
buiten rijden doe ik ook met een lange teugel mar word ze iets druker dus moet altijd eerst in de bak rijden al is het 20 min dan kan ik rustig met lange teugel stap draf en galop doen met der neusje in de lucht

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:53

Ligt eraan op welke ik zit Haha!
De een is nl 7 en de ander 28 Clown

Warina stap ik eerst aan een losse teugel totdat de stijfheid eraf is...zo lang als het moet Lachen dan ga ik haar laag en rond stappen en dan draven... veel voltes en tempowisselingen. Na een minuutje of 15 begint ze lekker los te worden, en heet Haha!
Dan pak ik d'r op en gaan we aan de echte arbeid.

United Pak ik meteen een beetje bij elkaar Clown
Eerst laag, rond en diep stappen, draven en galopperen. Daarbij veel tempowisselingen, voltes en overgangen.
Bij het stappen en draven pak ik bij het losrijden ook zijgangen mee... galop lang en laag niet wel tempowisselingen.
Als hij los is en goed mijn hand volgt en aan het been is ga ik hem hoger instellen en gaan we verder met de training ROFL

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

meestal stap ik een rondje met lange teugel.
dan pak ik haar op en begin ik afwissellend van hand kleine en grote voltes te rijden. tussendoor maak ik ook veel overgangen.
dit doe ik meestal vooral het eerste kwartier. daarna ga ik wat meer met oefneingen bezig.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:12

Haha!

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:51

ik ook Haha!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:22

Losstappen met lange teugels.
Daarna lang/laag los drafen en galopperen.
Daarna toewerken naar de oefeningen die ik wil oefenen doe namenlijk meestal niet alles afwerken in een training.
Dus ga ik aan zijgangen werken dan ga ik vanuit de grote voltes meer toeweken naar 15 meter en uiteindelijk naar 10 meter, vanuit daar naar schoudervoor, schouderbinnenwaarts, traver enz. enz.
Maar kan bijvoorbeeld ook eerst normale overgangen en uiteindelijk steeds meer naar het verzamelen en veruimen toe werken tot zover als mijn paardje kan verzamelen en strekken Tong uitsteken
Soms doe ik vanalles wat maar meestal werk ik toch wel naar een punt toe!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:31

Ik begin wel gelijk met hem aan het bit te laten stappen (hij is hengst en ik kan hem niet zomaar los laten in het begin) maar wel laag en links en rechts inbuigend. Daarna voltes en hetzelfde. Aandraven en hetzelfde doen. Daarna teugels wat meer om maat en overgangen rijden, stap-draf, draf-middendraf, draf-verzamel in draf. Hierbij ga ik wel redelijk snel doorzitten omdat ik hem dan meer bij me kan houden. Met lichtijden maakt hij zich lang en ga ik daar ongemerkt meer in mee. Maar het ligt er ook aan hoe hij aanvoeld. Als hij erg moe en stug is dan hou ik het bij wat inrijden en daarna wat simpele dingen. De dag erna is er weer een dag (hoop ik).

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:58

okee, jaa een hengst lijkt mij toch wel wat drukker.
dus succes allemaal!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:31

Eerst ff een rondje met lange teugel. Dan met lange teugel aan de teugel rijden zeg maar. Proberen het hoofd zo laag mogelijk te krijgen. Veel gebroken lijnen rijden en achtjes. Ook wat keertwendingen. Dan lekker voorwaarts draven en aan de teugel (met lange teugel) weer veel figuren. En als ik het idee heb dat het paard lekker los is pak ik het op Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:08

Ik pak meestal de teugels wel normaal op, omdat hij nogal eens druk wil zijn bij het begin. Dan ga ik hem alert maken op het been. Door middel van gebroken lijntje, goed hoeken in rijden. Meestal stap ik niet zo lang en ga ik draven. Flink voorwaarts, lekker los van voren. Wanneer dat goed is, komen de figuren pas. En dan issie vaak lekker los, en galoppeer ik aan. Omdat ik het erg moeilijk vind om in de rechtergalop ontspannen te zitten, rij ik iig wel lekker los zodat hij in eider geval ontspannen is, dan maak ik 't mezelf ook niet te moeilijk Knipoog

Naja en ik kijk goed wat 't paard aangeeft. De ene keer rij ik wat fanatieker als de andere x

Manonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:44

Ik stap minimaal 10 minuten (oudere pony).
En onder het stappen maak ik veel voltes, verander ik vaak van hand, gebroken lijntjes etc.
Beetje met langere teugel, en langzamerhand pak ik op.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:12

Mik_ schreef:
Ik pak meestal de teugels wel normaal op, omdat hij nogal eens druk wil zijn bij het begin. Dan ga ik hem alert maken op het been. Door middel van gebroken lijntje, goed hoeken in rijden. Meestal stap ik niet zo lang en ga ik draven. Flink voorwaarts, lekker los van voren. Wanneer dat goed is, komen de figuren pas. En dan issie vaak lekker los, en galoppeer ik aan. Omdat ik het erg moeilijk vind om in de rechtergalop ontspannen te zitten, rij ik iig wel lekker los zodat hij in eider geval ontspannen is, dan maak ik 't mezelf ook niet te moeilijk Knipoog

Naja en ik kijk goed wat 't paard aangeeft. De ene keer rij ik wat fanatieker als de andere x

Heb je dan niet dat je hierna wel weer even wat langer werkt als je paard het toelaat. Ik moet ook wel eens beginnen met draven als meneer iets erg interessant vind, om hem met zijn gedachten bij mij te laten. Maar als hij gaat ontspannen dan ga ik wel weer over naar de stap en ga daarin hem weer losmaken of laat hem even aan een langere teugel stappen zodat de opgebouwde spanning er uit kan.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:00

de bak met lange teugel een aantal keer rond, daarna iets korter nemen en nog een paar rondjes stappen Knipoog

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:07

ik stap altijd eerst een paar rondjes met lange teugel op beide kanten.
daarna even een draf met lange teugel en weere terug in stap teugels oppakken en heel veel voltes en slangenvoltes ( ben ik wel 10 minuten mee bezig ) en dan hetzelfde in draf en daarna ga ik meer van m vragen

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:49

Ik stap altijd een paar rondjes met lange teugel.
Dan pak ik de teugels een beetje op en rijd mijn paard lekker rond en diep in.
Lekker voorwaarts en overgangen rijden. Beide kanten op laten buigen.
Zodat hij uiteindelijk lekker los is en over de rug loopt. Dan even aan de lange teugel stappen
als beloning en dan weer verder.