Friese merrie Rjimkje @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Friese merrie Rjimkje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:38

Ik heb al vele paarden gereden in de 28 jaar dat ik dat doe, en idd als ik haar niet rijd voel ik haar niet Tong uitsteken . Maar je opent een topic (of iemand anders) voor advies. Het advies van zowat elke poster komt op hetzelfde neer, zorg dat het paard achter actief wordt. Zolang ze op haar voorhand blijft donderen is ze dus achter of niet sterk genoeg, of wordt ze simpelweg niet actief gereden en dan kan je nog lang doorgaan maar zal ze zich voor niet loslaten. Dat is een heel simpele waarheid.

Plus als je de foto's bekijkt hoef je haar niet eens te voelen, dan Zie je wat er gebeurt. Uiteraard mag je doen met je paard wat je wilt, knoop er touwtjes aan en haal uit boeken wat je denkt dat nuttig is, maar zodra je les krijgt van een goede instructrice zal dit het eerste zijn wat ze zal zeggen. Het is een lang paard, dus rijd ze bij elkaar, zet die motor achter aan en je gaat geen 100 maar 10.000% vooruit.

Edit: van wie het paard is maakt me niet uit, wie waarop reageert ook niet. Het gaat om een paard dat duidelijk op de voorhand loopt en niet bij elkaar gereden wordt. Mijn advies weet je nu, doe ermee wat je wilt.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:44

wat je al zegt het zijn foto's en daardoor dus moment opnamen. En opbouwend commentaar wil zeggen dat we het nog niet weten. Maar dit weten we duidelijk wel. En nu hou ik mij lekker stil. Anders neem ik Josien haar Topic over. Ik denk dat ik wel genoeg heb gezegd, want aan sommige reacties kan ik me echt ergeren. Doe gewoon leuk man. Het is maar een Forum. En commentaar hoeft niet meteen gemeen over te hoeven komen. Geen reactie toevoegen hieraan, want ik kom niet meer op deze topic tenzij Josien daar na vraaagt

Xx

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:06

Femke16 schreef:
Dan doen wij ook vast niet, overgangen rijden.. nee, ik heb mijn paarden doorgerden na een verkeerd belering door iemand anders en aan overgangen rijden doe ik echt niet dus leer ik het josien ook niet aan..., was héús niet sarcastisch bedoeld:P
nee, maar ehm, we dwingen haar niet hoor. Ze krijgt alleen een wat druk van onderen(niet veel vanwege catrol systeem, altijd genoeg en niet op 1 kant). OP veel foto's kan je ook wel zien dat ze gewoon hoog loopt. Kijk, als wij aan het rekken en stekken zijn, kunnen wij onszelf zeggen iets verder te gaan, even ietsjes erboven op. odat het de volgende keer weer makkelijk gaaat. Ik kan helaas niet tegen rjimkje zeggen, als je dit even doet dat wordt het helemaal beter poppertje! Het is even, en tijdelijk en niet voor lang. En daarom doen we het. Ze word er alleen maar beter van. Dus please niet meer de hele tijd over die touwtjes lopen praten. Want we stoppen er na over ongeveer 2 weken mee. SSSST Tong uitsteken
Kijk gewoon naar het koppel, hoe sweet?

De opmerking over de overgangen was niet sarcastisch...dus klopt het??
Je rijdt geen overgangen met je paard?? En je leert dat Josien ook niet?? Moet ik het zo opvatten??

En kan iemand me uitleggen hoe deze touwtjes vastzitten?? Want ik lees iets over een katrol, maar zie niet goed hoe en wat.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:35

Ik heb een deel van de reacties gelezen...(wat een vijandigheid zeg bij sommige mensen :S)
Ik wil eerst zeggen dat je gewoon lekker de tijd moet nemen om aan elkaar te wennen als je een nieuw paard gaat rijden. Ik heb dat met mijn verzorgpaard ook gedaan en nu na ruim een half jaar beginnen we elkaar pas echt te kennen.
Verder vind ik dat je een nette houding hebt, maar je beugels mogen wel wat langer (je komt nu ver uit het zadel) ook is volgens mij je ene beugel langer dan de andere....?
Over het rijden met touwtjes ben ik niet zo bekent. Ik zou je de tip willen geven omdat jij zelf aangeeft dat ze na het rijden met touwtjes beter rond gaat lopen dat je bijvoorbeeld eerst een half uurtje gaat longeren met touwtjes.....ze er dan af doet en gaat rijden zonder touwtjes....dan is ze wel al lekker losgereden en weet ze WAAR ze moet lopen en dan kan je er op en zelf proberen om ontspannen naar beneden te rijden.
Wil nog niet perse naar beneden rijden want dan wordt het zo 'gedwongen' en krijg je spanning...eerst elkaar leren kennen en elkaars vertrouwen winnen en dan komt de ontspanning en het nageven vanzelf op het moment dat jij lekker bezig bent met haar actief te krijgen.
Heel veel succes ermee! Maar onthoud: Met geduld kom je een heel eind!
Groetjes, Joyce

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:19

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan regels van HAW voldoen verwijderd.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:39

nataly_ schreef:
wat een leukerd zeg.
echt een leuke combi zijn jullie.
Je hebt een nette houding.
maar zit eens wat blijer en ontspannener
op je paardje. & ja handjes meer dragen.
succes verder

haha ik wist niks anders te bedenken.
maar je doet alles wel goed hoor Lachen
dus let niet op mijn commentaar xd

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:46

nataly_ schreef:
nataly_ schreef:
wat een leukerd zeg.
echt een leuke combi zijn jullie.
Je hebt een nette houding.
maar zit eens wat blijer en ontspannener
op je paardje. & ja handjes meer dragen.
succes verder

haha ik wist niks anders te bedenken.
maar je doet alles wel goed hoor Lachen
dus let niet op mijn commentaar xd

looooooser Ach gut haha

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:52

ga je me uitlachen Boos!
hahahaha Haha!

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:29

Citaat:
De opmerking over de overgangen was niet sarcastisch...dus klopt het??
Je rijdt geen overgangen met je paard?? En je leert dat Josien ook niet?? Moet ik het zo opvatten??

En kan iemand me uitleggen hoe deze touwtjes vastzitten?? Want ik lees iets over een katrol, maar zie niet goed hoe en wat.

nee het klopt niet. het was WEL sarcastisch. ik ben juist heel erg veel met overgangen bezig! ik ga steeds bij de ene letter overgang naar draf & bij de volgende letteer weer een overgang naar stap. zo doe ik meestal een paar rondjes. tussen door rij ik veel stelling met haar op goed los te komen! als ik dat een tijdje gedaan ehb draaf ik meestal aan en ga ik soms kleine stukje middendraf en dan weer naar arbeidsdraf, middendraf, arbeidsdraf Knipoog

de touwtjes zitten vas een het bid ( dus eigeiljk 2 touwetje) dan komen ze samen bij 1 op een katrolletje. daar kan het touwtje verschuiven. daar gaan hij tusen haar voorbenen door en dan aan de singen vast. daarvoor zit nog een katrolletje Knipoog
hoop dat je het een beetje snap. je kan het ok ngo strakker en losser doen. ik begin meestal los waardoor ze haar hoofd nog behoorlijk hoog kan doen. naar een tijdje doe ik ze iets strakker Knipoog

xx

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:34

joycie81 schreef:
Ik heb een deel van de reacties gelezen...(wat een vijandigheid zeg bij sommige mensen :S)
Ik wil eerst zeggen dat je gewoon lekker de tijd moet nemen om aan elkaar te wennen als je een nieuw paard gaat rijden. Ik heb dat met mijn verzorgpaard ook gedaan en nu na ruim een half jaar beginnen we elkaar pas echt te kennen.
Verder vind ik dat je een nette houding hebt, maar je beugels mogen wel wat langer (je komt nu ver uit het zadel) ook is volgens mij je ene beugel langer dan de andere....?
Over het rijden met touwtjes ben ik niet zo bekent. Ik zou je de tip willen geven omdat jij zelf aangeeft dat ze na het rijden met touwtjes beter rond gaat lopen dat je bijvoorbeeld eerst een half uurtje gaat longeren met touwtjes.....ze er dan af doet en gaat rijden zonder touwtjes....dan is ze wel al lekker losgereden en weet ze WAAR ze moet lopen en dan kan je er op en zelf proberen om ontspannen naar beneden te rijden.
Wil nog niet perse naar beneden rijden want dan wordt het zo 'gedwongen' en krijg je spanning...eerst elkaar leren kennen en elkaars vertrouwen winnen en dan komt de ontspanning en het nageven vanzelf op het moment dat jij lekker bezig bent met haar actief te krijgen.
Heel veel succes ermee! Maar onthoud: Met geduld kom je een heel eind!
Groetjes, Joyce

leuke reactie!
mijn beugels zijn hier idd nogal kort ! imiddels heb ik ze 2 gaatjes langer. ongelijke beugels had ik hier niet! ?:P

eerst deed ik dat ook. met touwetjes longeren en dan zonder rijden. maar toen hebben we gevraagd aan een vrouw die echt heel veel verstand van paarden heeft of het ook kwaad kon om er mee te rijden. ze zij nee want je doet je paard er verder geen pijn mee! moest er natuurlijk wel op letten hoe ze er op reageerde.. maar sinds ik met die touwtjes rij gaat het al veel beter! ik ga steeds meer zodner rijden en op het laasts haar alleen nog maar mee longeren!

ik rij nu 2 maanden op haar. als ik aan kom lopen hinnikt ze Haha!:D ze is echt supper lief & ik zou haar echt nooooit pijn doen!! ze ontspand zcih al heel goed. gister toen ik op buitenrit was nam ze ahar achterhand goed mee in de draf Haha!:D terwijl ze dat nooit doet alleen maar in de stap Haha! ( sorry femke vergeten te vertellen Tong uitsteken:$)

bedankt voor je tips! ik zal er iets aan gaan doen Knipoog

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:30

Lief!! Josien, Femke en ik zijn wel trots op je! Haha!

Eigenlijk klopt de topic niet echt meer:P haha, allemaal wijzigingen moeten er in worden gebracht. Ik zag dat je al een andere had aangemaakt. Jammer dat die niet in verwijderd ipv van deze.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:52

Mooi paardje ziet er netjes uit. Ik vind je persoonlijk te klein/tenger voor het paard.
Veel succes verder

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:07

kimmert schreef:
Mooi paardje ziet er netjes uit. Ik vind je persoonlijk te klein/tenger voor het paard.

ja dat ben ik ook nog wel een beetje, maar ja kan er ook niks aan doen Knipoog het gaat er toch om hoe goed ik voor haar zorg Knipoog

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:41

_Josien schreef:
kimmert schreef:

ja dat ben ik ook nog wel een beetje, maar ja kan er ook niks aan doen Knipoog het gaat er toch om hoe goed ik voor haar zorg Knipoog

zeker maakt verder ook niet uit. Als het rijden verder goed gaat is dat toch ook prima. Alleen het plaatje is minder.
Succes samen!

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:15

kimmert schreef:
zeker maakt verder ook niet uit. Als het rijden verder goed gaat is dat toch ook prima. Alleen het plaatje is minder.
Succes samen!

Ik vind jullie wel leuk samen hoor !;) maakt niet uit hoe het er echt uit ziet. Je bent zo lief voor em! dus dat doet er dn niet toe!, en als je steeds beter op em gaat rijden valt dat echt niet meer op, en misschien word je nog wellis dik !!! whahahahahha Tong uitsteken
Tot snel ! denk ik, hoop ik;) hihi.
xx

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:38

hahah ja misschien.. ga gewoon vet veel eten xd
nouja dat doe ik eigelijk al maar dat help niks Tong uitsteken
achjaa kan der ook niks aan doen Knipoog
ja tot snel!! (L)

kiwi06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:47

Ja josien jij eet soms vet veel Tong uitsteken

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:10

XxSultanxX schreef:
leuk paard heb je Lachen vind dat je hem ook wel netjes rijd , alleen opletten dat je niet scheef gaat zitten en ja mag je handen wel wat meer dragen Lachen
ik vind hoe je nu rijd met je touwtje niet echt supper , zo moet hij altijd naar benden lopen en heb je eigenlijk zelf de `touwtjes`niet in handen Knipoog hoe oud is je paard ?

eigenlijk maakt het niet uit hoe hoog/laag je je handen hebt: zolang je je paard maar niet stoort in zijn beweging (aldus leeraar v deurne)

Madelief28 schreef:
Josien, niet om het een of ander maar het advies wat een Z ruiter je geeft wil niet altijd persé zeggen dat het goede info is Knipoog Ik ken genoeg ruiters die GP rijden en nog het slapste advies geven aan B ruiter...

Als ik eerlijk ben, vindt ik je "touwtjes" eerder averechts werken.. Je paard loopt na mijn idee te gespannen.

Probeer eens terug te gaan naar de basis! Voorwaarts neerwaats te rijden, met vooral veel overgangen!
Ik vindt het gewoon zo jammer dat er meteen naar een hulpteugel gegrepen wordt, terwijl het vaak door de ruiter zelf en met een goed lesgever al zoveel kan gaan!

Jullie zijn wel een leuk stel samen moet ik zeggen Haha!

dit paard kent de basis wel (ik kan het weten want het is ons paard maar ik kan er zelf niet meer op vw dat ik in deurne zit) hij moet leren de ruiter te dragen op
de spier in de hals ipv de spieren in de rug Knipoog

dus wat jij nu zegt vind ik eigenlijk dikke bullshit :/ en ik kan het weten want dit hoort ook bij ons pakket wat we leren in deurne!!!

Het is heel goed om met die touwtjes te rijden zolang je ze maar als HULPMIDDEL gebruikt Lachen en dan nog iets: als je tips geeft geef dan tips waar Josien wat aan heeft en niet zomaar wat in de rondte shreeuwen want ik vind zoveel onzin hier dat is haast niet meer normaal

Josien ga zo door want het gaat al een stuk beter met rjimkje en rijden!!! super!!!

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:29

Door met touwtjes te rijden leert een paard niet zn rug goed te gebruiken, ik zou hem er alleen mee longeren en zonder gaan rijden... Gewoon geduld hebben en goed van achter naar voren rijden

Dit paard moet je volgens mij weer bij de basis mee beginnen, dus veel overgangen, veel schakelen om hem op t achterbeen te zetten en dan weer van voor erbij gaan pakken (met behulp van goede instructie)

@annemaaike17, op de halsspier dragen Verward nooit van gehoort.. lijkt me ook niet logisch

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:38

eeen paard is niet gebouwd om een mens te dragen, dat zie je bij jonge paarden die net worden ingereden dat ze de mens op hun skelet dragen en daardoor de rug naar beneden duwen en zo de hals omhoog gooien. hij mag de mens niet op de rugspieren dragen want dan spant hij de rugspieren aan ipv ze te ontspannen (want dat wil je togh? bij voorwaarts/neerwaarts) dus moet hij de halsspier goed aanspannen (niet gespannen houden) om de rugwervels bij elkaar te houden (die staan met elkaar in verbinding)

ik ga hier niet ver op in zoek maar op internet dit is hoe ik het op deurne leer en ik denk dat deurne het beter weet dan een of andera amateur wedstrijd bokker :S

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:55

AnneMaaike17 schreef:
eeen paard is niet gebouwd om een mens te dragen, dat zie je bij jonge paarden die net worden ingereden dat ze de mens op hun skelet dragen en daardoor de rug naar beneden duwen en zo de hals omhoog gooien. hij mag de mens niet op de rugspieren dragen want dan spant hij de rugspieren aan ipv ze te ontspannen (want dat wil je togh? bij voorwaarts/neerwaarts) dus moet hij de halsspier goed aanspannen (niet gespannen houden) om de rugwervels bij elkaar te houden (die staan met elkaar in verbinding)

ik ga hier niet ver op in zoek maar op internet dit is hoe ik het op deurne leer en ik denk dat deurne het beter weet dan een of andera amateur wedstrijd bokker :S

ui onderzoek is gebleken:

Citaat:
Het paard kan dragen dankzij zijn skelet, peesweefsel en spiergroepen. De lange rugspier zorgt voor zijdelingse stabiliteit van de wervelkolom en het doorgeven van de beweging naar voren. De dieper gelegen rugspieren hebben een dragende functie, de broekspieren zorgen voor stuw- en draagkracht. Ook de buikspieren hebben een ondersteunde functie bij het dragen van de ruiter omdat ze door aanspanning zorgen dat de wervelkolom niet doorzakt en de rug kunnen laten welven.

voordat je mensen amateuristisch gaat noemen zal ik eerst maar eens wat beter op gaan letten tijdens de les dit is een tekst uit mijn boeken en ik heb ook die opleiding afgerond, zelfde stof andere school Knipoog Je mag best wel even iets vriendelijker reageren. Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:00

Ten eerste, touwtjes weg! Of rij er op een andere manier mee. Verder is het een erg mooi paaard en je houding is netjes. Wel heb ik het idee dat jij er niet helemaal ontspannen opzit. Het lijkt alsof je je armen wat strak houdt en je hebt je rug wat gespannen. Je maakt je rug erg hol nu.

Over de touwtjes: Gebruik die alleen met longeren en dan ook zo dat ze nut hebben. Met rijden kun je dan nog beter een slof erom doen dat dit (krijg nu vast allerlei opmerkingen omdat ik aanraadt, een slof) maar ik bedoel ermee, dit is niet de juiste manier om je paard met zijn hoofd naar beneden te krijgen. Dan kun je nog beter met begeleiding met een slofje rijden, op de juiste manier.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:58

Ashley__ schreef:
Ten eerste, touwtjes weg! Of rij er op een andere manier mee. Verder is het een erg mooi paaard en je houding is netjes. Wel heb ik het idee dat jij er niet helemaal ontspannen opzit. Het lijkt alsof je je armen wat strak houdt en je hebt je rug wat gespannen. Je maakt je rug erg hol nu.

Over de touwtjes: Gebruik die alleen met longeren en dan ook zo dat ze nut hebben. Met rijden kun je dan nog beter een slof erom doen dat dit (krijg nu vast allerlei opmerkingen omdat ik aanraadt, een slof) maar ik bedoel ermee, dit is niet de juiste manier om je paard met zijn hoofd naar beneden te krijgen. Dan kun je nog beter met begeleiding met een slofje rijden, op de juiste manier.

Wat is er nou weer mis met een hulpteugel? :S, zolang het als hulpteugel gebruikt wordt en niet al dwangmiddel vind ik dat het soms gewoon niet anders kan. Sommige spieren groeien alleen maar als er even doorheen wordt gezet(ga zelf maar eens bv 10 km draven, dat doet die dagen daarna echt auw!) hoe vaker het gebeurt hoe makkelijker het word en hoe zelfstandiger het paard dus ook zichzelf kan dragen.

Anne maaike ik ben het sowieso mei dei eens Haha!!

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:26

Omdat je met een hulpteugel van voor naar achter rijdt ipv andersom...

Om een paard te leren op eigen benen te lopen en nagevelijk te rijden zijn hulpteugels geen oplossing, slechts een methode om t probleem te verdoezelen..

Want, straks gaat de hulpteugel eraf aan t begin zullen sommige paarden braaf laag blijven lopen, totdat ze door hebben dat de "dwang" van de begrensende hulpteugel er niet is en dan ben je weer terug bij af...

Juist door nu even de tijd te nemen om de basis weer te herhalen, dus van achter (been) naar voor (hand) toe te rijden kun je een effect bereiken wat op de lange termijn nogsteeds werkt...

en training opbouwen gaat idd gepaard met wat spierpijn, is aan de ruiter om te zorgen dat je niet overbelast, maar goed luisterd naar je paard, wat bied ie aan, wat kan ik meer vragen (grensen opzoeken) en heel geleidelijk verleggen.

Het is zo jammer dat soms de basis wordt overgeslagen/ te snel moet, juist door deze goed te bevestigen en hier steeds weer naar terug te grijpen kun je veel meer uit je paard halen...

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:45

sorry hoor. maar aan dit gezeik over die touwtjes heb ik niks. dat heb ik nu al 1000 x gehoord. 1 keer is wel genoeg Knipoog
ik rij al met een slof. de touwtjes zijn weg Knipoog zo zijn jullie nu blij? die touwtjes waren opzich wel goed voor haar! zo ontwikkeld ze de spier in haar hals! & nu moeten jullie niet gaan dneken dat ik met de touwtjes gestopt ben wegen jullie XD want dat komt gewoon door rjimkje Knipoog

&Ashley__ ik heb nou eenmaal een holle rug. dat komt niet omdat ik gespannen ben ofzo Knipoog dat heb ik gewoon altijd al.
& dat van die armen dat zeg je goed; het LIJKT zo Lachen