Kun je paardrijden verleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisaburger

Re: Kun je paardrijden verleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:13

Ik geloof niet dat je het echt zult verleren. Net zoals fietsen.
Alleen als je na een lange tijd weer op eeen paard stapt zul je waarschijnlijk nie tmeer zo makkelijk kunnen wat je kon met een paard.
dat zal wel ff wennen zijn denk ik Knipoog
maar verleren? nee..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:51

Verleer je niet joh en je vraagt je vast af waarom je zo lang gewacht hebt haha.. Veel plezier en niet stressen joh Knipoog.

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:42

Helemaal verleren niet maar dingen als op welk been lichtrijden en wat moet je nou allemaal doen om te wijken/travers enz zakken toch wel weg (bij mij na 6 jaar iig!)

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:43

Ik ga over een half uurtje ook sinds 3 maanden voor het eerst weer op een paard Haha! Wens mij succes. ik hoop dat ik het niet verleerd ben Knipoog

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:50

succes Haha!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:33

Paardrijden verleren lijkt me sterk..maar uiteraard kan je in het begin ff onwennig zijn..
Je moet gwoon die feeling weer ff krijgen..
je balans vinden,de goede houding aanneme etc etc
Dan is het zo weer terug hoor Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:27

Officieel zal je het niet kunnen verleren maar sommige verleren het eenmaal.

Ik heb vroeger vrij veel op manege paarden gereden, maar daar moest ik stoppen omdat het te duur werd en toen op scouting moest

Aantal jaren laten nu met Nowornever proberen te rijden ging onwijs moeilijk [althans dacht ik]
Ik merkte ik in Spanje dat ik met gemak kan draven. Ik heb ook wat een moeilijke paard om mee te rijden [volgens stal eigenares] om alles weer op te pikken.

Naja gewoon door blijven gaan en we zien wel.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:03

Ik ben sinds kort ook weer begonnen met paardrijden, na zo'n 13 jaar niks gedaan te hebben.
Bij het opstijgen was ik wel wat zenuwachtig, maar na een paar minuutjes bezig te zijn geweest voelde het weer helemaal als vanouds Knipoog

Je zult waarschijnlijk de eerste keer wel even een fikse spierpijn krijgen (ook als vanouds) Haha!

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:22

ik heb ook bijna 4 jaar geen paard meer gereden en ben toen western gaan rijden (eerste keer meteen op het nk teampenning) en ik moest even wennen weer maar het voelde als vanouds. we werden met het team meteen tweede dus dat was erg leuk.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:20

Hier nog een herintreedster die na een enkele maanden op Bokt! meegelezen te hebben, nu toch eeb eerste berichtje plaatst.

Ik heb 25 jaar geen les gehad. Na die tijd heb ik wel buitenritjes gemaakt maar al met al was het 20 jaar geleden dat ik op een paard gezeten had.

Wat ik vooral was vergeten was, wat een paard allemaal kan doen. Verzet tegen de zweep, omkeren, bit pakken etc.

Ik rij nu weer een half jaar en elke week iets van het gevoel terug.

Ik heb de na de eerste drie lessen spierpijn gehad maar mijn paardrijspieren begin ik weer te ontwikkelen.

Ook merkte ik dat ik niet meer met lange beugels kon rijden, nu kan ik ze pas weer iets laten zakken.

Als je 25 jaar niet gereden hebt, rijdt geen enkel paard lekker. Pas nu kan ik weer genieten van een fijne gang.

Wat me eigenlijk het meest tegenvalt is dat ik paarden op stal niet vertrouw. Bij dominant gedrag en dreigen durf ik niet door te pakken. Ik hoop dat ik door die onzekerheid heen ga.

Groetjes!

Doerakje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:38

Ik denk dat je het ritme en gevoel van bijv het lichtrijden of de galop niet zult verleren. Dat is denk ik een stukje balans wat in je vastgeroest zit.
Wel lijkt me dat je in het begin erg moet wennen, voordat alles weer zo soepeltjes gaat als eerst. Denk dat je het vrij snel weer te pakken hebt !

dehler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:11

Ha ! ik merk dat ik in goed gezelschap vertoef ! Ik heb nl ook 20 jaar niet gereden. Toen was ik een twintiger (erg veel gereden toen), nu wordt ik ..... 50 ! Onlangs voor het eerst opnieuw in het zadel (met dank aan nieuwe levenspartner ... tja, that's life hé).
Verleren: nee ! Vergeten: ja ! (komt razend snel terug hoor).
Veel spierpijn ook Verdrietig (of wat had je gedacht ?)
Nu nog doorbijten en alles komt goed Knipoog

Herken me ook in een vorige post: nog gebrek aan vertrouwen in de stal. Wat een groot beest hé toch ! Ik bedenk: vroeger kroop ik tussen de benen door (nam de binnenweg zeg maar) (jeudige overmoed toen ?)

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:19

Paardrijden kan je niet verleren nee.
Maar ik heb weleens zo een les dat helemaal niets lukt en dan lijkt het net alsof ik het van de ene op de andere week verleerd ben Nagelbijten / Gniffelen
Voel me dan ook echt zo een beginner idd Clown

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:22

Ik geloof ook niet dat je het echt zult verleren, maar dat je er wel weer even in moet komen.
En dat je je moet voorbereiden op een héle bult spierpijn!
Succes iig!

moby148

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:44

Ik denk dat je de basis van het rijden niet echt kan verleren, maar de fijne kneepjes van het vak zullen wel even moeten worden opgefrist.
Waarschijnlijk krijg je de andere dag wel last van spierpijn. Succes ermee

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 05:49

Helemaal verleren niet, maar ik reed pas weer voor het eerst na een stop van ongeveer een jaar en toen was een simpel gebroken lijntje toch wel weer even erg lastig...

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:57

Volgens mij is paardrijden net als fietsen (niet te verwarren met de Boktcensuur Knipoog ). Als je het eenmaal kan, vergeet je het niet, maar je zult wel weer even moeten wennen als je het een lange tijd niet gedaan hebt Lachen

marijk1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:24

Ik vind niet dat je het echt verleerd. Ik ben 2 jaar geleden na 6 jaar niet gereden te hebben weer begonnen en dat ging prima, was er zelf verbaasd om. Ik was niet heel soepel meer en had wel spierpijn erna, maar het gevoel als je te paard zit raak je volgens mij niet kwijt, net als auto rijden.

Essie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:37

Paardrijden verleer je niet. Ik ben afgelopen mei na een stop van 5 jaar weer begonnen met paardrijden. Eerst op de manege en sinds kort heb ik een leuke paardje dat ik mag rijden. Ik wist alles nog alleen mijn houding was niet meer helemaal geweldig. Ik heb zelfs geen spierpijn gehad na de eerste les

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:11

Hee
ik zelf had vanaf mijn 7e vier jaar gereden en toen iet meer, nu ben ik sinds mijn 15e begonnen en dat was heel erg wennen! het ging wel goed, alleen met draf het doorzitten was wat vreemd.. gelukkig had ik het na een les snel al weer door dus ik denk niet dat je het zal verleren Haha!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:24

Ik denk niet dat je het zult verleren hooguit zulje de kneepjes weer even door moeten krijgen!

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:26

Ik denk dat als je eenmaal weer in het zadel zit, je toch heel veel dingen nog zult weten!

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:27

volgens my kun je paardrijden niet zoo snel verleren,,
je weet nog hoe het een BEETJE moet dus..
X

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:57

Hoi,

het was gelukkig behoorlijk geruststellend om dit topic door te lezen... ik ga vrijdag voor het eerst sinds ongeveer 5 jaar weer rijden... vind 't best wel spannend.

Maar waar ik eigenlijk nog het meest bang voor ben, is dat ik weer zo besmet raak met het paardenvirus dat ik er binnen no time weer tot over m'n oren in zit..

Ik ben heel benieuwd!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:01

Nou ik denk dat ik je wel kan helpen.
Ik rijd sinds 2 weken ongeveer weer (lees heb er nu 4 keer een kwartier op gezeten)
Heb ook zo'n 2 jaar niet meer gereden.
Je verleerd het niet maar je moet er wel weer even in komen.
Voor mij was het eigenlijk wel opstappen en weg rijden alleen moet alles wel weer bij geschaaft worden. Mijn conditie is echt niks dus na een kwartier ben ik helemaal kapot. Kan elke keer niet lopen van de spierpijn. Ik merk vooral aan mijn lichaam dat dat er weer even in moet komen. Mijn enkels voelen momenteel heel slap aan waardoor mijn voeten af en toe even iets anders gaan als ik wil. Ik zit net als vroeger weer te veel voorover. Dus ik moet weer gaan werken aan het netjes op het paard zitten en ik moet mijn been ligging weer net zo goed krijgen als voorheen, maar verleren? nee hoor!